Camera als lichtmeter gebruiken bij flitsset

Started by VlisChris, August 29, 2008, 13:11:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Wie kan mij een beetje uitleggen hoe ik mijn camera het beste kan gebruiken als lichtmeter wanneer ik gebruik maak van losse studio-flitsers?
Op school liggen er altijd wel lichtmeters. Maar die heb ik thuis niet ;)
Wat ik me kan indenken: eerst met alleen de lichtmeter meten hoe je camera ingesteld moet worden om zonder flits correct te belichten. (dus als je een zwarte achtergrond hebt 2 stops onderbelichten), en dan met de flits erbij net zo lang pielen tot je op je camera ook ziet dat die 2 stops onderbelicht is. Maar zijn er geen makkelijkere manieren? Want dit is nogal een trial & error methode.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Niet.
De camera gebruikt een reflectie meting en voor flits gebruik je incident.
Daarnaast kan de camera geen meting doen zonder af te drukken en dan meet je dus je modellampen en niet de flits.

Je kan je histogram gebruiken maar dan moet je weten hoe de scene in elkaar zit.
In de studio gewoon een lichtmeter gebruiken, sorry.

Daarbij is het niet zo dat een zwarte achtergrond 2 stops onderbelicht is ??
Wie heeft je die onzin verteld ?
Als je de theorie kent weet je dat zwart zwart word als je rond de 4 1/3 stop onderbelicht voor de meeste DSLR's en wit 2 1/3 stop overbelicht.
LET WEL, dit is gemeten met een reflectie meting, beste zijn de spot meters.

Voor het model/onderwerp zelf gebruik je altijd een incident meter, of je moet een 18% grijs object fotograferen dan kan een reflectie meting ook :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

Kijk, erg duidelijk antwoord. Niet helemaal wat ik financieel wilde horen ;D maar ik weet nu in ieder geval waar ik aan toe ben ;)
Wie me verteld heeft dat ik 2 stops moet onderbelichten? School :-X :-\ Net als dat ik bij wit om het echt wit te krijgen 2 stops moet overbelichten. Erg handig om te weten dat daar andere waardes voor gelden 8)
-->Over school: ik hoor het niet te zeggen, maar ik ben wel een beetje blij dat we na de vakantie een andere docent(e?) krijgen. De docent(e) die we voor de vakantie hadden gaf voor het eerst les aan de vakopleiding in Rotterdam. En dat was toch wel wat te merken in alles. Maar dat terzijde; ) <--
Als je bedenkt dat ik momenteel nogal op mijn geld moet letten (wie niet ;D): wat voor lichtmeter zou je aanraden? Ik kan me zo voorstellen dat de lichtmeter die Gé aangeschaft heeft iewat overkill is voor iemand die nog niet vaak in een studio staat ;) :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

EdoE

Flitsmeters zijn niet ontbetaalbaar. Spotmeters zijn inderdaar errug goed maar ook duur. Polaris is een betaalbaar merk en de meters voldoen.

Overigens vind ik het trial and error-gehalte van werken zonder flitsmeter nog wel meevallen. Na een keer of drie, vier zit je al behoorlijk goed en ook als je wel een meter gebruikt verdient het nog aanbeveling om met een iteratie of twee een optimum te bepalen.

J.A.F._Doorhof

1. Je moet een meter calibreren op je camera, daarna zijn ze 100% betrouwbaar.
2. Het overbelichten van wit is heel makkelijk uit te leggen.

18% grijs is midden grijs.
36% is 1 stop hoger
72% is 1 stop hoger
Dus voor een witte achtergrond is het 2 1/3 stop

Voor zwart
9% is 1 stop lager
4.5% is 1 stop lager
2.2% is 1 stop lager
1.1% is 1 stop lager
4 1/3 stop is zwart

Ik gaf zelf les op de kunstlinie in Almere maar dit jaar redt ik het niet meer qua tijd (zit veel in het buitenland om workshops te geven de komende maanden), en dit is les 1 :D
Jammer genoeg gaan veel opleidingen er aan voorbij en dan snappen de cursisten de basis niet en dan word het verdraait moeilijk om goed te leren meten van achtergronden en zwart gedeeltes.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

GTDesign

Quote from: Christiaan S on August 29, 2008, 17:04:04
Kijk, erg duidelijk antwoord. Niet helemaal wat ik financieel wilde horen ;D maar ik weet nu in ieder geval waar ik aan toe ben ;)
Wie me verteld heeft dat ik 2 stops moet onderbelichten? School :-X :-\ Net als dat ik bij wit om het echt wit te krijgen 2 stops moet overbelichten. Erg handig om te weten dat daar andere waardes voor gelden 8)
-->Over school: ik hoor het niet te zeggen, maar ik ben wel een beetje blij dat we na de vakantie een andere docent(e?) krijgen. De docent(e) die we voor de vakantie hadden gaf voor het eerst les aan de vakopleiding in Rotterdam. En dat was toch wel wat te merken in alles. Maar dat terzijde; ) <--
Als je bedenkt dat ik momenteel nogal op mijn geld moet letten (wie niet ;D): wat voor lichtmeter zou je aanraden? Ik kan me zo voorstellen dat de lichtmeter die Gé aangeschaft heeft iewat overkill is voor iemand die nog niet vaak in een studio staat ;) :D

Misschien een tip,

Frank heeft een DVD uitgebracht "LICHT". Hierop staat heel veel nuttige informatie waaronder ook de uitleg van 18% grijs met de verschillende stops.
In verhouding voor de kleine prijs die je betaald voor de DVD leer je enorm veel bij.

en nee ik heb geen aandelen.  ;D

Spacebass

Quote from: Christiaan S on August 29, 2008, 17:04:04
Wie me verteld heeft dat ik 2 stops moet onderbelichten? School :-X :-\

Hoe heet die leraar Chris?


Gaeje

Quote from: Christiaan S on August 29, 2008, 17:04:04
Als je bedenkt dat ik momenteel nogal op mijn geld moet letten (wie niet ;D): wat voor lichtmeter zou je aanraden? Ik kan me zo voorstellen dat de lichtmeter die Gé aangeschaft heeft iewat overkill is voor iemand die nog niet vaak in een studio staat ;) :D

minolta en vooral sekonic maken lichtmeters die ik toch vaak zie passeren

Jimmy Conway

Quote from: Christiaan S on August 29, 2008, 17:04:04
Als je bedenkt dat ik momenteel nogal op mijn geld moet letten (wie niet ;D): wat voor lichtmeter zou je aanraden?

Die van je school gebruiken.  ;D

Spacebass

Chris durft het denk ik niet te zeggen  ;D  ;D

Ach anders vraag ik wel aan de assistent bij wie je in de klas zit/zat  >:D  ;D  ;)

VlisChris

Quote from: Spacebass on August 30, 2008, 00:55:03
Hoe heet die leraar Chris?



Excues. Vergeten te melden.
Het ging om Margit.
Nu heb ik als docent Noud Smeets.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.