24 fps vloeiend afspelen hoe?

Started by Peter van Kralingen, August 28, 2008, 15:25:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peter van Kralingen

Goed dat je het naar voren brengt, zal het eens uitzoeken!
Zal ook gelijk eens naar Nvidia kijken. Heb geen idee wat op dit moment eigenlijk beter is, Avivo of Purevideo ???

kaajee

Quote from: Peter van Kralingen on September  1, 2008, 09:41:15
Goed dat je het naar voren brengt, zal het eens uitzoeken!
Zal ook gelijk eens naar Nvidia kijken. Heb geen idee wat op dit moment eigenlijk beter is, Avivo of Purevideo ???

Wat wil je met je 'audio' doen?

nVidia en ATi verschillen vooralsnog in het audio transport over HDMI. ATi maakt gebruik van een aparte audio chip óp de grafische kaart. Waarmee dan de audio door de HDMI kan gaan. Hiervoor dien je dan (vanzelfsprekend) die audio kaart te kiezen. Hiermee verlies je echter de mogelijkheid om het geluid op een andere manier (via de/een andere geluidskaart) door te geven.

nVidia doet het anders: als je met een nVidia kaart audio over/door de HDMI wilt dien je dit middels een S/PDIF-digitale ingang op de grafische kaart aan de (HDMI)uitgang toe te voegen als het ware. Hiermee kun je parallel dus ook nog steeds een andere bestemming hebben voor het digitale signaal.

ShellBeach

Quote from: kaajee on September  1, 2008, 12:31:03
nVidia doet het anders: als je met een nVidia kaart audio over/door de HDMI wilt dien je dit middels een S/PDIF-digitale ingang op de grafische kaart aan de (HDMI)uitgang toe te voegen als het ware. Hiermee kun je parallel dus ook nog steeds een andere bestemming hebben voor het digitale signaal.

dit is brak, hdmi audio heeft namelijk een veel grotere bandbreedte dan de klassieke SP/DIF
uncompressed audio op deze manier vergeet het al
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

DrSmith

Hou er ook rekening mee dat de Ati kaarten pas vanaf de HD4xxx 7.1 over HDMI kunnen uitsturen. De eerdere kaarten gaan tot 5.1.
De Ati kaarten kunnen echter wel VC-1 hardwarematig decoderen.

Peter van Kralingen

Op dit moment heb ik helemaal niets aan audio via hdmi. Enkel mijn tv kan dit verwerken maar mijn versterker niet, die kan ik allen via spdif aansluiten. Wordt de audiochip op de ATI kaarten apart gezien als audiokaart in windows? Want dan zou je deze softwarematig uit kunnen schakelen zodat ik voorlopig mijn normale geluidskaart kan gebruiken.
De reden dat ik hdmi aansluiting wilde op mijn videokaart is dat hij dan makkelijk op de tv aangesloten kan worden met een normale hdmi kabel, dus zonder verloop!

Ik gooi er gelijk een extra vraag in: Naar mijn monitor zit er een kabel van 10m tussen. Ik merk dat dit erg krap is want als ik naar de conrectoren blaas krijg ik al lijnen door mijn beeld. Ik zit echt aan de uiterste grens. Zijn er videokaarten die uitsturen met een wat hogere spanning zodat het signaal wat verder reikt?

In hoeverre VC-1 voor mij interessant is weet ik niet. Buiten .mkv bestanden speel ik niet in hdtv af. Ik begrijp dat de meeste kaarten wel H264 ondersteunen maar niet de gebruikte x264 in de .mkv bestanden, heb ik dit nu goed begrepen of zeg ik iets doms ???
Als er meer ondersteund wordt is dat natuurlijk altijd fijn maar mijn prioriteit ligt echt mij .mkv bestanden.

DrSmith

Ja, het audiogedeelte van de Ati kaarten is een apart gedeelte waarvoor extra drivers moeten worden geïnstalleerd/geladen. Het is ook onder Apparaatbeheer gewoon uit te schakelen (zo gebruik ik zelf de Club3D Agrippa als geluidskaart).

VC-1 heb je bij HD DVD rips en deze komen toch ook voor als mkv's ;) en lang niet alle mkv's bevatten x264. Ik heb er genoeg die h264 zijn en ook hardwarematig gedecodeerd kunnen worden. Het ligt bij H.264 ook veel aan de gebruikte format (L 4.1 wordt meestal goed opgepakt maar L 5.1 niet, dit weer door de gebruikte reference frames).

Wat signaalsterkte betreft, kan ik geen antwoord geven. Ik gebruik echter een 10m DVI-HDMI kabel gecombineerd met een DVI-switch om 2 apparaten op de HDMI ingang van mijn beamer aan te sluiten en ik heb totaal geen last van storingen. Misschien is het bij jou een kabelprobleem?

Peter van Kralingen

Het audiogedeelte is dan in iedergaval geen probleem :D

Als VC-1 en H264 ook in .mkv files gebruikt worden dan is hardwarematige decoding wel nuttig, houd de CPU weer wat koeler :)

Een kabelprobleem zou kunnen. De kabel was niet duur dus de kwaliteit is niet super. Ook mogelijk dat een switch het signaal wat versterkt?
Vreemd is wel dat met mijn kabel naar mijn monitor het wel eens storing geeft maar naar mijn tv niet!