Welcome to the Madhouse! - Nieuw topic in Stereo -> Showcase

Started by Madhouse, August 25, 2008, 13:12:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Madhouse

Quote from: HTip on September  3, 2010, 06:20:08
Die tabel heb ik nog steeds kunnen vinden, maar over de CARA DVD kan je hier terecht:
http://www.cara.de/GER/index.php?load=cara-test-dvd.html

Thnx! De tabel zien we dan wel een keer verschijnen  ;D

Quote from: WickedGame on September  3, 2010, 07:36:22
Hele nette opstelling!

Gefeliciteerd met de BK sub. Net even dat laag erbij wat de IQ50 niet kan leveren.

Daarom is de Gemini II idd een mooie toevoeging in mijn ruimte. Ga straks maar eens lekker een filmpje kijken  ;D
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Madhouse

Misschien dat iemand het weet:

Ik heb zelf een subwoofer kabel gemaakt van W&M AC-02 kabel en als ik hem aansluit dan functioneert hij eigenlijk perfect maar zodra ik tussen scene's zap dan hoor ik steeds een plopje uit de subwoofer komen. Ook als mijn receiver overschakeld van stereo naar surround (van menu naar film) dan hoor ik een plopje.

Ik heb de kabel als volg gemonteerd: 2 aders als signaal, 2 aders als massa en aan de bron kant de mantel laten zitten en de subwoofer kant de mantel verwijderd.

Ik hoor geen brom, dus het lijkt me dat alles goed gemonteerd is. Met mijn Monster subwoofer kabel heb ik nergens last van. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

yorkie13

Misschien is de monster kabel beter afgeschermd.
Lijkt dus echt aan de DIY kabel te liggen, misschien de subwoofer eens zonder randaarde aansluiten ?

Madhouse

Quote from: RA SUBS on September  5, 2010, 00:22:50
Misschien is de monster kabel beter afgeschermd.
Lijkt dus echt aan de DIY kabel te liggen, misschien de subwoofer eens zonder randaarde aansluiten ?

Lijkt me sterk dat de AC-02 niet goed afgeschermd is. Dat het aan de DIY kabel ligt weet ik wel zeker, daar de Monster het gewoon doet.

Zal eens proberen zonder randaarde aan te sluiten...
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Joost80

Gave sub! Hier sinds kort ook een BK fan. Veel plezier ervan.
- LG 55 C1 Oled - Denon AVC-X4800H - Emotiva BasX A-300 - Panasonic UB424 - 7.1.4 met Mordaunt-Short Mezzo 8 fronts, Mezzo 5 center, 4x Mezzo 1 surrounds , 4 Mordaunt Short Genie heights, SVS PC12 Plus - PS5 -

PC: i9 13900k, RTX4090, 32 gb DDR5 6400, LG 42 C2 Oled.

Madhouse

Quote from: Joost80 on September  6, 2010, 22:06:49
Gave sub! Hier sinds kort ook een BK fan. Veel plezier ervan.

Jij hebt zijn zwaardere broertje. Mooie sub maar voor mij veel te zwaar. Maybe ooit als ik een deticated HT heb ofzo  ;D
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Madhouse

Quote from: RA SUBS on September  2, 2010, 18:48:37
Kijk dat zijn goede berichten, is het al gelukt met de high level aansluiting ?
In de praktijk heb ik dan meestal de gain maar 1/4 open staan bij een Gemini II.
X-over net onder de -3 db van je fronts en met de fase aan de slag en een db meter.

Ik ga hier waarschijnlijk volgende week mee aan de slag, ik heb er niet eerder tijd voor gehad. Maar heb toch nog wel wat vraagjes:

- wat is het -3dB van mijn fronts? Hoe kom ik daar achter?
- En hoe stel ik de fase het beste/makkelijkste in?

dB meter heb ik liggen, dus daar (redelijk)goed mee afstellen moet geen probleem zijn.

Ben nog een redelijke n00b hierin, dus input is welkom...  :blush:
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

HTip

Het -3dB punt is de frequentie die als ondergrens van de speaker wordt aangegeven. Even op site van KEF gekeken en voor de IQ50 is dit 40Hz (http://www.kef.com/gb/loudspeakers/Q-Series/IQ50). Stelregel is X-over op 1,5x die frequentie. In jouw geval dus 60Hz. In praktijk is 70Hz vaak beter.

De fase is wat lastiger en bepaalt hoe de sub integreert in het geluidsbeeld. Ik heb van Bjorn de tip gekregen om de intro van "Michael Jackson - The way you make me feel" (met A-B repeat) af te spelen. Wanneer je de sub niet meer kunt aanduiden waar ie precies staat, dan is de fase goed. Is niet eenvoudig, maar het me toen wel gelukt. Meeste subs kunnen van 0-180 graden instellen. Als het daarmee niet goed is, dan heb je nog een polarisatieschakelaar nodig, waardoor de fase van 180-360 ook mogelijk is.

Succes!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Madhouse

Quote from: HTip on September  9, 2010, 13:12:59
Het -3dB punt is de frequentie die als ondergrens van de speaker wordt aangegeven. Even op site van KEF gekeken en voor de IQ50 is dit 40Hz (http://www.kef.com/gb/loudspeakers/Q-Series/IQ50). Stelregel is X-over op 1,5x die frequentie. In jouw geval dus 60Hz. In praktijk is 70Hz vaak beter.

De fase is wat lastiger en bepaalt hoe de sub integreert in het geluidsbeeld. Ik heb van Bjorn de tip gekregen om de intro van "Michael Jackson - The way you make me feel" (met A-B repeat) af te spelen. Wanneer je de sub niet meer kunt aanduiden waar ie precies staat, dan is de fase goed. Is niet eenvoudig, maar het me toen wel gelukt. Meeste subs kunnen van 0-180 graden instellen. Als het daarmee niet goed is, dan heb je nog een polarisatieschakelaar nodig, waardoor de fase van 180-360 ook mogelijk is.

Succes!

Thnx voor je uitleg (wederom)  ;D

Ok, het -3dB is dus het zelfde als de X-over op het LFE kanaal. Ik heb hem nu in mijn receiver op 80 ingesteld omdat ik alleen kan kiezen tussen 60 of 80. High level is dus het zelfde principe. Is het beter om hem op 60 te zetten zowel high als low level? Of is dat een kwestie van expirimenteren?

Fase kan ik idd instellen van 0 tot 180 graden. Gain moet volgens Ralf (zijn ervaring) op 1/4 staan. Ben benieuwd of me dit gaat lukken dan.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

HTip

(weer) Graag gedaan! Vaststellen van de ideale x-over is inderdaad een kwestie van experimenteren. Als je op de receiver de x-over instelt, dan moet je op de sub de x-over uitzetten of op de hoogste frequentie. Met de CARA DVD kan je het nauwkeruig instellen en is het ook meteen hoorbaar.

0-180 graden kan genoeg zijn om de sub te integreren. Heeft geen relatie met de luisterpositie t.o.v. de plaats van de sub.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Madhouse

Quote from: HTip on September  9, 2010, 14:23:12
(weer) Graag gedaan! Vaststellen van de ideale x-over is inderdaad een kwestie van experimenteren. Als je op de receiver de x-over instelt, dan moet je op de sub de x-over uitzetten of op de hoogste frequentie. Met de CARA DVD kan je het nauwkeruig instellen en is het ook meteen hoorbaar.

0-180 graden kan genoeg zijn om de sub te integreren. Heeft geen relatie met de luisterpositie t.o.v. de plaats van de sub.

De x-over voor low level (LFE kanaal) regel ik via de receiver en voor het high level kanaal moet ik het op de sub doen (zijn 2 apparte x-overs). De CARA DVD heb ik naar gekeken maar vond hem een beetje duur eerlijk gezegd. Downloaden was ook niet mogelijk  >:(

Er zitten 5 draai knoppen achter op de sub voor het instellen. 2 gebruik je er voor low level, de x-over op mijn sub staat maximaal en low level op de helft, de rest word via de receiver ingesteld. De overige 3 knoppen (gain, x-over en fase) zijn voor het high level gedeelte (apparte kabel die bij de LS kabels er bij komt) om hem zo mee te kunnen laten spelen met Stereo.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

HTip

Klinkt ingewikkeld :unsure: Ik heb geen ervaring met aansluiten via low én high level. Weet ook niet of ik dat straks met mijn DD18 ook moet doen. Die CARA DVD is inderdaad niet goedkoop. Ik heb die een keer voor een mooi prijsje kunnen kopen via het vroegere highfidelitydiscs. Je mag 'm best een keer lenen als ik 'm maar weer heb als ik mijn set weer ga instellen. Je kan 'm ook meenemen na de M&G.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Madhouse

Quote from: HTip on September  9, 2010, 14:48:42
Klinkt ingewikkeld :unsure: Ik heb geen ervaring met aansluiten via low én high level. Weet ook niet of ik dat straks met mijn DD18 ook moet doen. Die CARA DVD is inderdaad niet goedkoop. Ik heb die een keer voor een mooi prijsje kunnen kopen via het vroegere highfidelitydiscs. Je mag 'm best een keer lenen als ik 'm maar weer heb als ik mijn set weer ga instellen. Je kan 'm ook meenemen na de M&G.

Volgens mij klinkt het ingewikkelder dan het is, maar goed instellen is wel ingewikkeld. Jij hebt een voordeel als het nodig is met je DD18 dat Bjorn bij je langs komt  ;D

Ik heb je een PM gestuurd voor de DVD  :clapping:
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Madhouse

Is bij een kwestie van goed afstellen een Anti Mode 8033-C geen must?

Kom die dingen ook regelmatig tegen, wat doet hij precies?
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Dirc


Madhouse

Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Dirc


Madhouse

Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

celerontje

What shall we do with the lazy mod, what shall we do with the lazy mod, what shall we do with the lazy mod in the middle of the noon?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Madhouse

Quote from: celerontje on September  9, 2010, 15:25:48
What shall we do with the lazy mod, what shall we do with the lazy mod, what shall we do with the lazy mod in the middle of the noon?

Pas nou maar op, straks ben je je acountje kwijt  :devil:
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Dirc

Quote from: celerontje on September  9, 2010, 15:25:48
What shall we do with the lazy mod, what shall we do with the lazy mod, what shall we do with the lazy mod in the middle of the noon?

Annoying youngster

celerontje

Quote from: Madhouse on September  9, 2010, 15:26:49
Pas nou maar op, straks ben je je acountje kwijt  :devil:
Look who threathing their beloved member, Look who threathing their beloved member, Look who threathing their beloved member, isn't it disgusting? :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Madhouse

Die Anti Mode 8033-C is op zich wel interessant, maar nu vraag ik me af: Is dit wel een goede combi samen met een BK Gemini II of is mijn sub daar gewoon te klein voor?
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Madhouse

Quote from: celerontje on September  9, 2010, 15:30:46
Look who threathing their beloved member, Look who threathing their beloved member, Look who threathing their beloved member, isn't it disgusting? :D

Hmmmmm omdat je jezelf zo geliefd vind, dan maar een ban van 3 dagen?  :devil:
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!