Welcome to the Madhouse! - Nieuw topic in Stereo -> Showcase

Started by Madhouse, August 25, 2008, 13:12:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blue-eyes

Phantoom center: een center gecreeerd door je beide frontspeakers, maar fysiek niet bestaat.

Veel in gebruik bij mensen met fronts waarbij geen matchende center is te krijgen (veelal hogere segment).
Persoonlijk vind ik een fysieke center te prefereren. Voordeel van phantoom is de uniforme sound, maar het grote nadeel is dat de hotspot beduidend smaller is dan de hotspot van een fysieke center.

Ik gebruik zelf ook een phantoom center, er is geen matchende center bij mijn fronts te krijgen.


Quote
Phantom center refers to the way human ears detect the location of a sound; straight ahead, above, or behind the head. Since humans have one ear on each side of the head, sound in aforementioned locations creates an equal sensation in each ear. Thus, based only on hearing, the sound can be determined to be in one of said locations, as opposed as to the left, or to the right. In stereo mixing of sound a phantom center is often created, by the use of panning. Even though there is no center speaker, vocals will often appear to come from in between the two speakers. in surround sound, vocals are almost always mapped to the center channel, eliminating the need to create a phantom center using the left and right channels.

Bron: wikipedia
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Madhouse

Thnx BE, goed argument om voor een sub te kiezen  :clapping:
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

HTip

Quote from: Madhouse on May 18, 2010, 22:13:15
Thnx BE, goed argument om voor een sub te kiezen  :clapping:
Inderdaad! Want bij een goed gemixte stereo-opname lijkt ook de muziek uit het midden te komen.

Lijkt me nu wel duidelijk dat je voor de sub moet gaan, dus kan je poll sluiten :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Madhouse

Quote from: HTip on May 19, 2010, 07:36:03
Inderdaad! Want bij een goed gemixte stereo-opname lijkt ook de muziek uit het midden te komen.

Lijkt me nu wel duidelijk dat je voor de sub moet gaan, dus kan je poll sluiten :D

Laat de Poll nog maar even staan. Maar lijkt me ook wel duidelijk dat ik voor een sub moet gaan. Moet maar eens gaan luisteren dus  ;D
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Xander32

Quote from: Madhouse on May 19, 2010, 08:28:06
Laat de Poll nog maar even staan. Maar lijkt me ook wel duidelijk dat ik voor een sub moet gaan. Moet maar eens gaan luisteren dus  ;D
Advies: ga echt ergens even luisteren naar een set met een in het stereo goed geintegreerde sub. Deze zal echt iets toevoegen, een laag onder het bereik van de hoofdspeakers, een soort van fundament. De vraag is echter of jij dat van meerwaarde, van toegevoegde waarde vind in het stereo. Ik persoonlijk ervaar het tot op heden steeds weer als een meer rommelig laag, minder strak, minder droog. Maar dat is puur en alleen mijn eigen persoonlijke voorkeur/afkeur 8).


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Madhouse

Quote from: Xander32 on May 19, 2010, 18:54:57
Advies: ga echt ergens even luisteren naar een set met een in het stereo goed geintegreerde sub. Deze zal echt iets toevoegen, een laag onder het bereik van de hoofdspeakers, een soort van fundament. De vraag is echter of jij dat van meerwaarde, van toegevoegde waarde vind in het stereo. Ik persoonlijk ervaar het tot op heden steeds weer als een meer rommelig laag, minder strak, minder droog. Maar dat is puur en alleen mijn eigen persoonlijke voorkeur/afkeur 8).


Sander.

Ik heb wel eens (vaker zelfs) een set beluisterd waar de sub erg goed geintregreerd was in stereo, ik vond dat wel van toegevoegde waarde. Hoe dat in mijn set is weet ik niet want ik mis niets (wat niet weet, wat niet deert) aan het geluid en met de huidige sub vind ik het niet mooi. Maar aangezien ik toch een betere sub wil hebben voor surround is stereo een mooie bijkomstigheid. Maargoed, ik ga natuurlijk eerst luisteren naar de Gemini II.  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Madhouse

Toch is enig advies gewenst.

Mijn oog is gevallen op een BK Gemini II, een kleine sub met grootse prestaties. Maar zijn er nog meer subs in deze prijsklasse die klein, compact en muzikaal zijn? Ik wil namelijk geen groot gevaarte in de kamer en mijn vriendin al helemaal niet. Misschien hebben jullie nog tips? Of gewoon maar voor de BK Gemini II gaan?
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Robbert54

Quote from: Madhouse on May 20, 2010, 22:35:25
Toch is enig advies gewenst.

Mijn oog is gevallen op een BK Gemini II, een kleine sub met grootse prestaties. Maar zijn er nog meer subs in deze prijsklasse die klein, compact en muzikaal zijn? Ik wil namelijk geen groot gevaarte in de kamer en mijn vriendin al helemaal niet. Misschien hebben jullie nog tips? Of gewoon maar voor de BK Gemini II gaan?
velodyne CHT??
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Madhouse

Quote from: The Vampire on May 20, 2010, 23:17:17
velodyne CHT??

Te duur. Een BK Gemini II kost rond de 300 euro, dat vind ik ook wel genoeg.  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

HTip

#559
Quote from: Madhouse on May 20, 2010, 23:34:33
Te duur. Een BK Gemini II kost rond de 300 euro, dat vind ik ook wel genoeg.  ;)
Dus deze valt af? :D

Ik weet niet of je voor €300 een sub kan krijgen die aan jouw wensen voldoet. Heb je 2e hands al gekeken?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Madhouse

Quote from: HTip on May 21, 2010, 13:48:20
Dus deze valt af? :D

Ik weet niet of je voor €300 een sub kan krijgen die aan jouw wensen voldoet. Heb je 2e hands al gekeken?

Ja dat is hem!!!  ;D

Onder de € 300.- kan ik sowieso een BK Gemini II krijgen. Maar wil even mijn horizon verbreden voordat ik de knoop doorhak. 2e hands heb ik gekeken ja, maar weinig te vinden.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

HTip

Quote from: Madhouse on May 21, 2010, 14:05:23
Ja dat is hem!!!  ;D
En? Wanneer komt ie? :tongue2: :D
Niet te geloven dat er mensen zijn die zo'n sub (nieuw) kopen... :unsure:

Quote from: Madhouse on May 21, 2010, 14:05:23
Onder de € 300.- kan ik sowieso een BK Gemini II krijgen. Maar wil even mijn horizon verbreden voordat ik de knoop doorhak. 2e hands heb ik gekeken ja, maar weinig te vinden.
Als die bevalt zou ik niet veel verder kijken... En dan nu gewoon gaan sparen ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Madhouse

Quote from: HTip on May 21, 2010, 14:10:12
En? Wanneer komt ie? :tongue2: :D
Niet te geloven dat er mensen zijn die zo'n sub (nieuw) kopen... :unsure:

Ik kan hem morgen ophalen.... ;D

Quote from: HTip on May 21, 2010, 14:10:12
Als die bevalt zou ik niet veel verder kijken... En dan nu gewoon gaan sparen ;)

Ja hij bevalt zeker. Er stond een 2e hands exemplaar in de markt voor € 175.- maar helaas doet hij hem niet meer weg. Vind € 300.- ook wel de max. voor een sub wat ik uit wil geven, heb ook nog andere belangrijkere prioriteiten  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

HTip

Quote from: Madhouse on May 21, 2010, 14:12:45
Ik kan hem morgen ophalen.... ;D
:D

Quote from: Madhouse on May 21, 2010, 14:12:45
Ja hij bevalt zeker. Er stond een 2e hands exemplaar in de markt voor € 175.- maar helaas doet hij hem niet meer weg. Vind € 300.- ook wel de max. voor een sub wat ik uit wil geven, heb ook nog andere belangrijkere prioriteiten  ;)
Goede instelling. Zal je aanstaande blij mee zijn. Ik zou dan ook niet meer verder kijken. Het kan hooguit duurder worden. Je hebt je keuze min-of-meer al gemaakt, nu alleen nog even geduld opbrengen... (hoort wie het zegt :D)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

celerontje

Quote from: HTip on May 21, 2010, 14:10:12
En? Wanneer komt ie? :tongue2: :D
Niet te geloven dat er mensen zijn die zo'n sub (nieuw) kopen... :unsure:
Jan met de pet: Niet te geloven dat er mensen zijn die een thuisbioscoop van vele duizenden euro's in hun kelder bouwen! :D :D :D

Ik ben het opzich met je eens, 't is wel een hele dure sub.
Maar als je vele tonnen vrij te besteden hebt; WHY NOT? :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

HTip

Quote from: celerontje on May 21, 2010, 14:23:50
Jan met de pet: Niet te geloven dat er mensen zijn die een thuisbioscoop van vele duizenden euro's in hun kelder bouwen! :D :D :D
:D Die sub kost 2e hands 3x zoveel als mijn complete HT (excl. apparatuur) :o
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Madhouse

Quote from: HTip on May 21, 2010, 14:18:20
Goede instelling. Zal je aanstaande blij mee zijn. Ik zou dan ook niet meer verder kijken. Het kan hooguit duurder worden. Je hebt je keuze min-of-meer al gemaakt, nu alleen nog even geduld opbrengen... (hoort wie het zegt :D)

Blij met die HT ziekte is ze niet echt hoor  ;D

Maar ik heb geen haast met die sub. Levertijd nieuw is ongeveer 5 weken. Misschien komt er nog wel een 2e hands voorbij, dus ik zie wel. Zomer komt er aan dus veel film kijken is er op dit moment toch niet. Het enige wat ik veel doe is lekker een CDtje luisteren (zoals nu)  :music:
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Madhouse

Vandaag mijn verjaardag gehouden (ben morgen echt jarig) en tot mijn grote verrassing kwam mijn vriendin met een grote doos aan. Ik had natuurlijk al de IQ50's gekocht en daarom verwachte ik ook niets meer voor mijn verjaardag van mijn vriendin. Ik de doos uitpakken en wat zit er in: KEF Center  ;D

Wat bleek, dat is de versie die hier 2e hands op het forum heeft gestaan en deze heeft mijn vriendin met samenwerking van Philip (HTip, omdat zij weet dat ik regelmatig contact heb met hem via het forum) heeft geregeld dat ze de center zo kon aanschaffen zonder dat ik het wist. Philip bedankt voor de goede samenwerking met Femke, anders had ik de center nooit gehad. Ben er echt super blij mee. ;D

p.s. heb je nog 1,5m meter W&M Black Magic over Philip?

En natuurlijk de foto's!





Nu moet ik mijn tv 3cm hoger gaan hangen, anders past de center er niet onder. Mooi klusje voor vandeweek!  ;D


Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Dirk

#568
proficiat met het leuke cadeau !
maar waarom zou je je scherm nou persé hoger willen hangen...het frame zit weliswaar een beetje achter je center, maar het beeldscherm zelf toch helemaal niet ?
om de center eronder te duwen is ook een slechts excuus, want tot helemaal achter tegen de muur kan ie niet omwille van de aansluitingen en/of basspoort (als dit model die heeft)
gewoon zo laten hangen en genieten dus  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Madhouse

Quote from: Dynky on May 30, 2010, 20:44:59
proficiat met het leuke cadeau !
maar waarom zou je je scherm nou persé hoger willen hangen...het frame zit weliswaar een beetje achter je center, maar het beeldscherm zelf toch helemaal niet ?
om de center eronder te duwen is ook een slechts excuus, want tot helemaal achter tegen de muur kan ie niet omwille van de aansluitingen en/of basspoort (als dit model die heeft)
gewoon zo laten hangen en genieten dus  ;)

Dat gaat dus niet aangezien de sensor van de tv in dat grijze gedeelte zit. Gaat ie een beetje moeilijk aan zo  ;D

Quote from: mikeske on May 30, 2010, 20:45:21
Mooie actie

Zeker een mooie actie  :pompom:
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Dirk

Quote from: Madhouse on May 30, 2010, 20:47:36
Dat gaat dus niet aangezien de sensor van de tv in dat grijze gedeelte zit. Gaat ie een beetje moeilijk aan zo  ;D
je lijkt je vriendin wel, die weet het ook altijd beter
owja...dat doet ze dus ook echt, blijkbaar  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Xander32

Quote from: Madhouse on May 30, 2010, 20:41:10
Vandaag mijn verjaardag gehouden (ben morgen echt jarig) en tot mijn grote verrassing kwam mijn vriendin met een grote doos aan. Ik had natuurlijk al de IQ50's gekocht en daarom verwachte ik ook niets meer voor mijn verjaardag van mijn vriendin. Ik de doos uitpakken en wat zit er in: KEF Center  ;D

Wat bleek, dat is de versie die hier 2e hands op het forum heeft gestaan en deze heeft mijn vriendin met samenwerking van Philip (HTip, omdat zij weet dat ik regelmatig contact heb met hem via het forum) heeft geregeld dat ze de center zo kon aanschaffen zonder dat ik het wist. Philip bedankt voor de goede samenwerking met Femke, anders had ik de center nooit gehad. Ben er echt super blij mee. ;D

p.s. heb je nog 1,5m meter W&M Black Magic over Philip?

Nu moet ik mijn tv 3cm hoger gaan hangen, anders past de center er niet onder. Mooi klusje voor vandeweek!  ;D
Strakke actie van jouw vriendin, echt een verrassing dunkt me. Veel plezier ermee!

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Robbert54

wat een mooi actie van zowel je vriendin als van Philip! ze steunt je dus wel in je hobby :pompom:

en alvast gefeliciteerd natuurlijk!!
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

HTip

(Alvast) gefeliciteerd met je verjaardag, Roy! :pompom: en natuurlijk ook met de KEF Center :tongue2:
Heel veel plezier ermee en je aanstaande is echt een om (van) te houden :wub:

En ja ik heb nog 1,5m W&M over. Stuur ik deze week naar je toe ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive