Welcome to the Madhouse! - Nieuw topic in Stereo -> Showcase

Started by Madhouse, August 25, 2008, 13:12:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirc

Ik lees het net.

dB(A) schijnt meer op menselijk gehoor afgestemd te zijn.
Dus een dB meter die ik google voor 25-35 euro voldoen eigenlijk niet omdat deze dB(C) meters zijn en dus veel laag en omgevingsgeluid meepakken.

Madhouse

Quote from: Dirc I on February 23, 2010, 13:06:19
Ik lees het net.

dB(A) schijnt meer op menselijk gehoor afgestemd te zijn.
Dus een dB meter die ik google voor 25-35 euro voldoen eigenlijk niet omdat deze dB(C) meters zijn en dus veel laag en omgevingsgeluid meepakken.

Goed om te weten dus. Waarschijnlijk word het prijskaartje ook wel anders voor een dB(A) meter dan...
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Dirc

Ik zie ze rond de 50e nu...zal vast de beste niet zijn maar beter dan niets.

btw PM voordat ik commerciele links ga plaatsen 8)

Madhouse

Quote from: Dirc I on February 23, 2010, 13:10:45
Ik zie ze rond de 50e nu...zal vast de beste niet zijn maar beter dan niets.

Ik hoef ook geen super alleskunnende dB meter, als hij maar doet wat hij moet doen.

Ik ga ook maar eens  :google: raadplegen...
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Dirc

Als ik nu 2 dB meters bestel ben je verplicht om mijn HT een keer te komen bezoeken :alien:

Madhouse

Quote from: Dirc I on February 23, 2010, 13:13:12
Als ik nu 2 dB meters bestel ben je verplicht om mijn HT een keer te komen bezoeken :alien:

Hahahahahaha dat wil ik ook wel zonder dB meter  ;)

Maar ik wacht ff met bestellen tot ik de nieuwe speakers heb, heb al zoveel geld uitgegeven de laatste tijd.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Dirc

Dat is wel 125 km rijden voor je. Ik rij iedere dag richting Arnhem en terug....

Madhouse

Quote from: Dirc I on February 23, 2010, 13:16:20
Dat is wel 125 km rijden voor je. Ik rij iedere dag richting Arnhem en terug....

Natuurlijk geen probleem! Ik rij lease en heb geen hekel aan autorijden. Ben ook bij Htip geweest in België  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Dirc

Je hebt ook deze op de iPhone, al twijfel ik aan de kwaliteit.....

http://www.iphoneclub.nl/11068/soundmeter-maakt-van-de-iphone-een-decibelmeter/

zo zijn er nog wel wat apps die dat kunnen. wel leuk om een keer naast een echte dB meter te houden.
effe topicje openen...

celerontje

Je set afregelen doe je altijd in C-weging.
Trouwens, met source direct heb je toch geen bass-management? ???
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Madhouse

Quote from: celerontje on February 23, 2010, 13:19:50
Je set afregelen doe je altijd in C-weging.
Trouwens, met source direct heb je toch geen bass-management? ???

Waarom in C-weging en niet in A?
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Dirc

Quote from: celerontje on February 23, 2010, 13:19:50
Je set afregelen doe je altijd in C-weging.
Trouwens, met source direct heb je toch geen bass-management? ???

Waarom in C? Ik las juist dat A de ruis in het laag wegfiltert?
Ik heb het trouwens ook over het afstellen van de volumes van alle speakers, niet alleen bass.

celerontje

Da's logisch:
Je wilt meten wat je speaker uitpoept, niet een soort van prognose maken van wat je hoort. ;)

Gewoon C gebruiken, anders klopt er helemaal niets van.
A is meer om te meten hoe schadelijk iets is voor je gehoor. (de Politie e.d. meten op A)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Dirc

Oh zo.

Ik las juist dat A inderdaad is wat je hoort en als je dus alles volgens A afstemt dan stem je alles af zoals je het zelf hoort?

btw zullen we hier even verder gaan:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=98115.new#new

Madhouse

Quote from: Dirc I on February 23, 2010, 13:27:23
Oh zo.

Ik las juist dat A inderdaad is wat je hoort en als je dus alles volgens A afstemt dan stem je alles af zoals je het zelf hoort?

btw zullen we hier even verder gaan:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=98115.new#new

Ik heb de volgmodus al aangezet. Celerontje heeft wel een goed punt dus.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

HTip

Hoe ik mijn set heb afgesteld is dB-meter op C en slow. Referentieniveau op 75 dB voor alle speakers. Sub kan je wel meten, maar vanwege de frequenties moet er een correctie op worden toegepast.

Je begint altijd bij linksvoor (FL), vergelijkt FL-C, dan C-FR en als controle FL-FR. Dit moet gelijk zijn. Daarna FR-SR, SR-SL en als controle SL-FL. Mocht het laatste niet gelijk zijn, dan weer opnieuw beginnen ;)

Om de surrounds mooi te integreren is het goed als het kruispunt van SL en SR ca. 10-15cm achter de luisterpositie ligt.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Madhouse

Thnx voor de uitleg Philip!  ;)

Vandaag de HDX ook binnen gekregen. Had nog een 1TB hardeschijf liggen van 7200rpm, deze ingebouwd maar er ook gauw weer uitgehaald, is met toch iets teveel lawaai. Morgen even een 1,5TB Green Power hardeschijf ophalen die ik vanmiddag maar heb besteld.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

denoontje


Madhouse

Even een vraagje, moet ik mijn dikke PS3 nu op PCM of Bitstream zetten in combinatie met de SR5004?

Quote
Lineaire PCM:
- De audio word zelf gedecodeert door een bluray speler of de ps3, en dan pas word de audio naar de AV-reciever gestuurt.

Bitstream:
- De audio word in zijn ruwe vorm naar de AV-reciever gestuurd en die decodeert het naar bijvoorbeeld 7.1 Dolby True HD of DTS-HD: master audio. 
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Dirc

PCM zover ik weet. alleen codeert de ps3 al voor je.

Madhouse

Quote from: Dirc I on February 24, 2010, 17:50:31
PCM zover ik weet. alleen codeert de ps3 al voor je.

Maar beiden kunnen toch coderen? Dus zou de instelling niet uit moeten maken?
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

HTip

Quote from: HTip on February 14, 2010, 21:26:05
celerontje heeft gelijk. Ik heb net even gegoogled en de oude PS3 kan wel met HD-audio omgaan, maar alleen in PCM. Dat betekent dat je niets verliest aan kwaliteit, maar de SR5004 doet alleen de post-processing.

Zo doet mijn SR9600 het ook en je hebt zelf mogen ervaren dat dat best aardig klinkt :D

Je "dikke" PS3 kan alleen met PCM over HDMI de HD-audioformaten weergeven. In je receiver hoef je daar niets voor te configureren, anders dat de ingang voor de BD-speler op 1 van de HDMI-poorten staat.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Madhouse

Quote from: HTip on February 24, 2010, 22:53:21
Je "dikke" PS3 kan alleen met PCM over HDMI de HD-audioformaten weergeven. In je receiver hoef je daar niets voor te configureren, anders dat de ingang voor de BD-speler op 1 van de HDMI-poorten staat.

Ok, dan heb ik het ook goed staan nu. Was even benieuwd of er enig verschil was.

Mijn set is nu goed ingesteld, gisteren even de HDX volgepompt met films, dus lekker kijken. Alleen binnenkort nog even finetunen met een dB meter. Daarna kan het wachten op de nieuwe speakers beginnen en lekker sparen voor de Oppo BDP83. Ik geloof dat ik daarna voorlopig klaar ben (op de surrounds, de center en de sub na). Qua surrounds en center is het makkelijk kiezen als de B&W CM7 er zijn, alleen de sub nog niet, maar dat zien we dan wel weer.  ;D
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

MartijnR

Je Emotiva-kabeltjes zijn naar je onderweg. Als het een beetje meezit tref je ze morgen op de mat aan.

groet,
Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

Ronin79

Hoe is de HDX eingelijk ? en hoe is de beeld kwaliteit ?