Het ultieme bioskoopgeluid bij je thuis?

Started by Jiri, August 24, 2008, 09:22:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

molle

Quote from: Davey on December  8, 2008, 10:29:16
Ik heb toch maar de gok genomen door de set te kopen zoals hieronder op de foto. De discussie komt voor mij net te laat  :(


Hoe? Wat bedoel je met te laat? Is een gave set speakers joh.
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

Davey

Quote from: molle on December 11, 2008, 22:15:39
Hoe? Wat bedoel je met te laat? Is een gave set speakers joh.
Ik zat op een gegeven moment te twijfelen of ik nou de bipools moest nemen voor surround of de 650's. Toen ik ze gekocht had kwam de discussie hierover op gang. Uiteindelijk ben ik blij dat ik gekozen heb voor de bipools. Geeft toch het beste effect voor iedereen die lekker film zit te kijken.

ThomasBelgium

Quote from: Davey on December 11, 2008, 22:04:59
Links, center en rechts zijn nu identiek en da's ok voor mij. Deze drie kunnen nu fantatstisch samenwerken. Ik heb ook naar de echte bioscoopspeakers gekeken maar dat is voor mij geen optie. Te lelijk om te zien. Achter een geperforeerd scherm misschien nog te doen maar ook de zeer hoge SPL maakt het volgens mij een lastig verhaal in een kleine ruimte.

Proficiat met je aankoop. Een prima keuze als je bioscoopgeluid wil. Hoe bevallen ze?

Davey

Ik heb ze heel even aangesloten gehad op een Marantz 7500 )alleen de 3 stuks 650´s en dat klonk best wel al lekker. De opstelling was verre van ideaal. Effe wachten tot de kerstboom weg is en dan is rustig de speakers op gaan hangen. Ik hou je op de hoogte.

roland p

Wat zal jij blij zijn als de feestdagen voorbij zijn ;D
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Davey

Quote from: roland p on December 15, 2008, 18:20:30
Wat zal jij blij zijn als de feestdagen voorbij zijn ;D

:bigsmile: Precies ja. Ik ben wel van plan alles rustig aan te pakken maar als je ze hebt moeten ze hangen ook he  ::).

Misschien dat iemand weet wat de beste hoogte is om de surrounds op te hangen. Het liefst heb ik ze zo hoog als mogelijk (net niet tegen het plafond dat op 2,45 meter zit) maar in het boekje van Klipsch staat beschreven dat de ideale hoogte voor de bipools tussen de 150 en 170 centimeter zit.

Snowmaster

Quote from: Davey on December 22, 2008, 12:15:53
Misschien dat iemand weet wat de beste hoogte is om de surrounds op te hangen. Het liefst heb ik ze zo hoog als mogelijk (net niet tegen het plafond dat op 2,45 meter zit) maar in het boekje van Klipsch staat beschreven dat de ideale hoogte voor de bipools tussen de 150 en 170 centimeter zit.

Je kunt het gewoon horen als je ze verplaatst, probeer maar eens.  Te hoog verliezen ze de aansluiting met de rest.  Doorgaans is zo'n 80 cm boven je oren een fijne hoogte. Helikopters vliegen dan over en voetstappen op een grindpad blijven nog aanvaardbaar klinken op die hoogte omdat er aansluiting is met center en fronts.
Zelf vind ik hoog geplaatste surrounds fijner dan speakers naast je zitplaats omdat het geluid diffuser is en zich beter lijkt te verdelen. 
 
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Davey

Quote from: Snowmaster on December 24, 2008, 19:39:09
Je kunt het gewoon horen als je ze verplaatst, probeer maar eens.  Te hoog verliezen ze de aansluiting met de rest.  Doorgaans is zo'n 80 cm boven je oren een fijne hoogte. Helikopters vliegen dan over en voetstappen op een grindpad blijven nog aanvaardbaar klinken op die hoogte omdat er aansluiting is met center en fronts.

Ik denk wel dat ik het qua hoogte met je eens ben en dan word het toch ongeveer 160cm. Hoe hoger hoe minder uit het zicht en dat heeft een hogere waf-factor. Misschien eens proberen ze wat hoger te hangen en ze dan wat naar beneden te richten.

Quote from: Snowmaster on December 24, 2008, 19:39:09
Zelf vind ik hoog geplaatste surrounds fijner dan speakers naast je zitplaats omdat het geluid diffuser is en zich beter lijkt te verdelen.

Niet alleen dat het geluid diffuser is maar je beperkt je niet tot 1 ideale luisterplek. Da's de reden dat ik voor de surrounds ben gegaan. Ik heb ze pas heel snel even aangesloten en op de bankleuning, kastjes, etc gezet (hoogte ongeveer 70cm) en dan hoor je inderdaad goed dat het ze te laag staan maar het was maar effe om snel te luisteren.

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Davey

Quote from: celerontje on December 24, 2008, 21:49:40
De WAF factor, verschrikkelijk! :-[

:hehe:

Hahaha, ja maar de W is zelf zo lekker dus ik hou er maar een beetje rekening mee  :P

Davey

Leuk om de verschillende opstellingen gezien in een bioscoop met crown en JBL Pro. Het Small Passive System moet voor woonkamers toch te doen zijn  O0
http://www.crownaudio.com/apps_htm/apps-cinema.htm

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

DualdudE

Ik heb ooit eens een paar 'Cyburgs Viech' gebouwd met de Beyma 8AG/N breedbander. Deze speakers gaven naar mijn mening ook behoorlijk het bios gevoel en dat voor weinig geld. De hoorns lieten de lucht echt lekker trillen en ze waren snel en dynamisch. Het is dat ze zo groot zijn anders had ik er nog drie bij gebouwd en ze gebruikt als HT. Maar het zijn geen kleine kastjes dus erg onpraktisch.
Monitor Audio GS-20, Silver Centre, Silver 2.
Marantz Cinema 70S (pre-/center), Arcam SA20 (front), Audiolab 6000A (rear).
UD-5005, Rotel RCD-1072, Pro-Ject Essential II.

Job

#188
Quote from: Audiofiel on December  8, 2008, 09:59:22
ook de soundtrack van de bioscoopfilm is op gelijke speakers gemaakt en beoordeeld.
Nee hoor, films worden juist gemixt in zalen die op bioscopen lijken, met meerdere, kleinere surroundclusters. Derivaten van die mixen, bedoeld voor consumentendistributie, worden soms gemasterd in ruimtes met 5 of 7 gelijke speakers, maar dan nog zullen de meeste engineers rekening houden met het feit dat de meeste consumenten niet zo'n opstelling hebben. En niet zelden wordt er enkel een master gemaakt met een ietwat gereduceerde dynamiek. Plaatsing en balans veranderen dan dus niet meer.

En per saldo is het zo dat films afgemixt worden op PA luidsprekers, zoals die van JBL (het populaire ScreenArray). Niet bepaald systemen waarop je eens lekker muziek gaat zitten luisteren, wat mij betreft. Denk dat menig liefhebber hier na 5 minuten met afgrijzen de zaal zou verlaten bij een luistersessie.

Marvin....

was er maar een echte maatstaaf voor de soundtrack opname van een film.

Disney doet het in een mega bioscoop, terwijl een budgetair mindere film het met een hoogwaardige huis studio moet doen.
gewoon als klein voorbeeld...
(het zijn net muzikanten)

Job

#190
Er is wel degelijk een gangbare norm. Bioscoopfilms worden vrijwel allemaal minimaal in Dolby Digital uitgebracht, en daarvoor moet gemasterd worden in een door Dolby gecertificeerde ruimte. Die ruimte wordt, voorafgaand aan elke masteringsessie, door Dolby opnieuw gemeten en waar nodig gehercalibreerd.
Zo'n ruimte moet aan bepaalde minimale eisen voldoen. Sommige films worden inderdaad in enorme zalen gemixt. Dat is eigenlijk alleen maar relevant voor films die ook in enorme zalen worden weergegeven.

Marvin....

met Dolby Digitaal ondersteunde apparatuur ja, niet het formaat van de ruimte...

wat ze ook doen, ze weten niet hoe groot klein mijn huis is en wat voor akoestische eigenschappen dat bezit.
dat het een "gecalibreerde" ruimte is is dus eigenlijk ondergeschikt, het zou eigenlijk in identieke ruimtes moeten worden gemixed. en niet in "identiek gemeten" ruimtes...
maar dat is uiteraard niet echt haalbaar....

thuis ben je uiteindelijk veelal het ondergeschoven kindje...

Job

Quote from: Marvin.... on December 28, 2008, 01:17:14
met Dolby Digitaal ondersteunde apparatuur ja, niet het formaat van de ruimte...
De eigenschappen van de ruimte worden in die metingen meengenomen, en voor zover mogelijk gecompenseerd. Identieker gaat het nooit worden, ook niet tussen verschillende theaters. Er zijn nu eenmaal theaters met 50 stoelen en theaters met 1000 stoelen, en veel er tussenin.


ThomasBelgium

Quote from: Job on December 28, 2008, 00:43:07
En per saldo is het zo dat films afgemixt worden op PA luidsprekers, zoals die van JBL (het populaire ScreenArray). Niet bepaald systemen waarop je eens lekker muziek gaat zitten luisteren, wat mij betreft. Denk dat menig liefhebber hier na 5 minuten met afgrijzen de zaal zou verlaten bij een luistersessie.

Ik denk dat het niet zozeer de vraag is of die Screen Array systemen ja dan neen goed zijn om muziek op te beluisteren - ik meen van niet - maar of ze ja dan neen goed zijn om filmgeluid (dus een mix van dialogen, geluidseffecten en muziek) weer te geven. Ik ben geneigd te geloven dat ze dat heel goed doen.

Wat ons meteen brengt bij de vraag of er een luidsprekersysteem bestaat dat even goed filmgeluid als muziek weergeeft. Het druist in tegen alle logica, maar volgens mij bestaat zo'n systeem helaas niet.

ThomasBelgium

Quote from: Marvin.... on December 28, 2008, 00:55:57
was er maar een echte maatstaaf voor de soundtrack opname van een film.

Disney doet het in een mega bioscoop, terwijl een budgetair mindere film het met een hoogwaardige huis studio moet doen.
gewoon als klein voorbeeld...
(het zijn net muzikanten)

De LOTR soundtracks zijn bijvoorbeeld afgemixt voor thuisgebruik in MiCasa. Dat is een studio, waarvan de control rooms echt niet groter zijn dan een gemiddelde woonkamer.

Davey

Quote from: ThomasBelgium on December 29, 2008, 12:06:01
Ik denk dat het niet zozeer de vraag is of die Screen Array systemen ja dan neen goed zijn om muziek op te beluisteren - ik meen van niet - maar of ze ja dan neen goed zijn om filmgeluid (dus een mix van dialogen, geluidseffecten en muziek) weer te geven. Ik ben geneigd te geloven dat ze dat heel goed doen.

Ik heb de screen array's niet aangedurfd om thuis te gebruiken. Mijn grootste angst was dat op lage volumes de dynamiek er totaal niet zou zijn en wanneer de dynamiek er eindelijk in zou komen de buurman aan staat te bellen.

Job

Quote from: ThomasBelgium on December 29, 2008, 12:07:26
De LOTR soundtracks zijn bijvoorbeeld afgemixt voor thuisgebruik in MiCasa.
Niet afgemixt, gemasterd.