Het ultieme bioskoopgeluid bij je thuis?

Started by Jiri, August 24, 2008, 09:22:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jiri

Ik was laatst weer eens in een bioskoop en heb daar batman The Dark Night gezien.
Goeie film, met een mooie soundtrack. (lekker actief en ruimtelijk)
Maar wat verschilt het bioskoopgeluid toch met die van mijn eigen HT.
Thuis is het erg fijnzinnig detailrijk en ruimtelijk te noemen. Je hoort meer en de afbeelding is echt een bel van geluid. onvermoeibaar om naar te luisteren. Relativerend is het thuis eigenijk veel beter te noemen dan in de bios, maar er mist iets, afgezien dat het in de bioskoop natuurlijk knoeper hard staat (discotheek niveau) is het in een bioskoop simpleweg spectaculairder te noemen. Het geluid is rauw, groots, vol scherpe hoge tonen (vervorming etc)
Als ik dan naar de speakers kijk die zichtbaar in de zaal hangen zijn het van die relatief goedkope PA systemen van bijvoorbeeld JBL of Klipsch.
Nou zou ik thuis ook wel wat meer van die rauwheid willen hebben. In tegenstelling met mijn stereo (muziek) set hoeft het allemaal niet zo perfect of realisitisch te klinken. Als het maar spectaculair en diep gaat.  ;D  Ik draai nu met 7 "muziekluidsprekers" op een Arcam P7 eindbak en een Lexicon DC-1 Processor.
De electronica wil ik niet veranderen, maar wellicht is een verandering van Luidspekers mogenlijk?
Zouden de zeer betaalbare PA systemen van JBL of Klipsch, Tannoy etc iets van die rauwheid in mijn HT kunnen brengen. Nogmaals, ik hoef hier geen muziek op te luisteren, Het gaat puur om film.
Iemand tips?

Dank en groet,
Jiri





Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

solitaire

#1
Vintage audio is een hobby van me. Door mijn werk vroeger, en door een vintage-audio club waar ik veel tijd mee door bracht, heb ik al heel wat speakers uit de 'vroege jaren' mogen aanhoren.

Het verschijnsel waar jij het over hebt komt me bekend voor. Naar mijn idee is de oorzaak
a/ oudere hifi speakers waren net als PA speakers hoog gevoelig (hoog dB/m/W)
b/ oudere speakers hadden een groter driver oppervlak (Sd) dan de gemiddelde huiskamer speaker nu, en daardoor een makkelijker koppeling aan de lucht
c/ speakers van nu zijn meer volgens 'meten=weten' gebouwd als vroeger (auw, glad ijs ;D)
d/ oudere speakers hadden nog geen driver materialen als polypropylene / bextrene (of andere acetaat kunststoffen) / ed., die IMO lastig muzikaal in te zetten zijn
e/ combi van 'a' en 'c': tegenwoordig wordt dmv. ingrepen in het wisselfilter elke afwijking van 'kaarsrecht frequentieverloop' verholpen, met als resultaat een energie / details-weergave slurpende speaker

Dat je JBL / Klipsch / Tannoy noemt verbaasd me niet, gezien de design uitgangspunten van deze firma's.


Wolf

edit / PS: ahum, mijn tip is dus: beluister eens wat vintage luidsprekers als je er tegen aan loopt bij een dealer.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Jiri

#2
Quote from: solitaire on August 24, 2008, 10:40:30
Vintage audio is een hobby van me. Door mijn werk vroeger, en door een vintage-audio club waar ik veel tijd mee door bracht, heb ik al heel wat speakers uit de 'vroege jaren' mogen aanhoren.

Het verschijnsel waar jij het over hebt komt me bekend voor. Naar mijn idee is de oorzaak
a/ oudere hifi speakers waren net als PA speakers hoog gevoelig (hoog dB/m/W)
b/ oudere speakers hadden een groter driver oppervlak (Sd) dan de gemiddelde huiskamer speaker nu, en daardoor een makkelijker koppeling aan de lucht
c/ speakers van nu zijn meer volgens 'meten=weten' gebouwd als vroeger (auw, glad ijs ;D)
d/ oudere speakers hadden nog geen driver materialen als polypropylene / bextrene (of andere acetaat kunststoffen) / ed., die IMO lastig muzikaal in te zetten zijn
e/ combi van 'a' en 'c': tegenwoordig wordt dmv. ingrepen in het wisselfilter elke afwijking van 'kaarsrecht frequentieverloop' verholpen, met als resultaat een energie / details-weergave slurpende speaker

Dat je JBL / Klipsch / Tannoy noemt verbaasd me niet, gezien de design uitgangspunten van deze firma's.


Wolf

edit / PS: ahum, mijn tip is dus: beluister eens wat vintage luidsprekers als je er tegen aan loopt bij een dealer.

Dank je..
Waar ik ook tegen aan ben gelopen, wat misschien zowel PA geluid als muzikaal kan zijn is de volgende Klipsch speaker.
De KL-650-THX LCR. Extreem gevoelig ook.. 97 db.
Weet alleen niet wat ie kost en wie m verkoopt?
Hij maakt deel uit van een 7.1 complete THX ultra2 set.
Maar het gaat mij om 7 van deze luidsprekers, niet de THX Ultra2 set.

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

celerontje

#3
Die lijkt wel een beetje op zo´n speaker die soms in bios achter het perforatiedoek in de wand gebouwd zit.

Ik heb de The Dark Knight in de IMAX gezien, en ik weet waar je het over hebt.
Man, wat was dat geluid aggressief, vooral bij de ´´opblaas´´ scene.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Jiri

Quote from: celerontje on August 24, 2008, 16:53:42
Die lijkt wel een beetje op zo´n speaker die soms in bios achter het perforatiedoek in de wand gebouwd zit.

Ja inderdaad.. Alleen is deze een stuk kleiner  ;)
Ik ben denk ik voor een bioskoop geluid toch ook wel gecharmeerd van een hoornluidspreker.
Weet iemand wat deze klipsch kost?

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Jiri

#5
Quote from: celerontje on August 24, 2008, 16:53:42
Ik heb de The Dark Knight in de IMAX gezien, en ik weet waar je het over hebt.
Man, wat was dat geluid aggressief, vooral bij de ´´opblaas´´ scene.

Mooi was het he.. ja aggressief is een goede omschrijving.
Dat wil ik ook in mijn HT. Het is nu te lief.

Groet,
jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

celerontje

#6
Quote from: Jiri on August 24, 2008, 16:57:12
Mooi was het he.. ja aggressief is een goede omschrijving.
Dat wil ik ook in mijn HT. Het is nu te lief.

Groet,
jiri

Maar je wilt dus bv. bij een commentaarstem hebben die een beetje afgevlakt klinkt en heel erg aanwezig?
Dat valt mij vaak op in de bioscoop, de dialoog klinkt een beetje hard afgekapt op bepaalde gebieden, wat het erg groots en machtig overkomt, als ik het zo kan omschrijven?

Ik kom zelf regelmatig in een bioscoop zonder hoornluidsprekers, dat klinkt toch anders dan bv. Pathé, die dat volgens mij wel heeft.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Jiri

Ja voor mijn Thuisbioskoop is een professionele bioskoop de referentie.
Zo wil ik het hebben, als bij Pathe.
Dus niet zoals het live geklonken zou hebben. Dat is voor muziek weer belangrijk.
Maar een stem die te veel wordt afgevlakt is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

SpeedyAndré

Ik draai met Aragon monoblokken en Infinity speakers.
Dat is een lekker pittige combinatie met wat rauwheid in vooral het hoog (geen gepolijst hoog).
Vanwege het 'gemiddelde' rendement van de speakers heb ik wel zware eindtrappen nodig maar dan heb je ook zoveel reserves dat een heftige scene ook heftig is  ;D
Je kan dus ook aan een eindversterker denken (PA?) die lekker straight is opgebouwd.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

ShellBeach

#9
Deze is dan een optie:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=47513.0

Laat je niet misleiden door het goedkope logo'tje, ik heb ze gehoord met mijn ZAPs als amp en overweeg nog steeds zelf een paartje te kopen ...

Enige nadeel: ze zijn niet klein, maar kwa headroom krijg je wel meer dan de doorsnee 'brave' huiskamerspeaker.
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

Jiri

Quote from: klinktbeter on August 24, 2008, 17:22:45
Deze is dan een optie:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=47513.0

Laat je niet misleiden door het goedkope logo'tje, ik heb ze gehoord met mijn ZAPs als amp en overweeg nog steeds zelf een paartje te kopen ...

Enige nadeel: ze zijn niet klein, maar kwa headroom krijg je wel meer dan de doorsnee 'brave' huiskamerspeaker.

Lekker gevoelig ook. 99db.. waanzinnig
Dat lijkt me dan op een p7 van 7x 150 watt prima te doen zijn?
Waar heb je in hemelsnaam 2000 watt nodig. Ja voor outdoor popconcerten of om de Adam Arena te vullen  :P
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Audiofiel

Quote from: Jiri on August 24, 2008, 09:22:14
ou zou ik thuis ook wel wat meer van die rauwheid willen hebben. In tegenstelling met mijn stereo (muziek) set hoeft het allemaal niet zo perfect of realisitisch te klinken. Als het maar spectaculair en diep gaat.  ;D  Ik draai nu met 7 "muziekluidsprekers" op een Arcam P7 eindbak en een Lexicon DC-1 Processor.

Jouw Lexicon kan misschien wel spektakel genoeg geven, maar je Arcam en de Driades zijn eerder wat 'soft' te noemen, dus ik zou daar de vinger op de zere plek leggen. Een wat pittiger speaker en in ieder geval een eindversterker met gewoon wat meer ruwe kracht zou een hoop schelen. De Aragons, zoals Speedy al aangaf, zijn zeer geschikt voor een HT omgeving. Ze leveren extreme kracht met hoge snelheid. Zo hou je de surround bubble mooi groot en strak, maar krijg je toch wat meer pit en snelheid in je bios. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Interficior

Je wilt alles voorkomen om het idee te hebben dat het op zijn tenen gaat lopen. Een 3kW eindbak is dan erg leuk. Of meer natuurlijk. Eigenlijk moeter er dan nog een paar 18" of groter woofers bij om het effect helemaal af te maken.
Take it or lease it

Audiofiel

Hebben jouw Driade 7 speakers trouwens een Dynaudio bezetting? Zo ja, dan kan een wat ander filter ook nog een hoop uitmaken. De filtering van Driade stond destijds bekend als nogal 'laid-back'. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

ShellBeach

#14
Quote from: Jiri on August 24, 2008, 17:28:41
Lekker gevoelig ook. 99db.. waanzinnig
Dat lijkt me dan op een p7 van 7x 150 watt prima te doen zijn?

Meer dan voldoende ... als je 150W op dat rendement loslaat ga je toch lopen ... zeker in je HT.

Met 10W haal je al 109dB ... op 1m
Met 100W 119dB...
Met 1000W 129dB...

Dus je amp zal veel minder snel aan zijn grenzen zitten tov de conventionele huiskamer speakertjes met een lager rendement.
Met een gewone speaker zal je amp last hebben om op de luisterplek een 105dB piek correct weer te geven, met deze dus niet.

Quote from: Jiri on August 24, 2008, 17:28:41
Waar heb je in hemelsnaam 2000 watt nodig. Ja voor outdoor popconcerten of om de Adam Arena te vullen  :P

Ik wou de zwaarste amp van 't forum bouwen haha. Ze spelen op 100W surround speakers nu :)
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

Jiri

Quote from: Audiofiel on August 24, 2008, 17:35:50
Hebben jouw Driade 7 speakers trouwens een Dynaudio bezetting? Zo ja, dan kan een wat ander filter ook nog een hoop uitmaken. De filtering van Driade stond destijds bekend als nogal 'laid-back'. ;)

Nee geen dynaudio volgens mij.
Maar inderdaad ze klinken erg veilig en laid back. Dat mag wel iets agressiever.
Driades waren destijds op marktplaats gekocht om voor weinig een homogene 7.1 opstelling te maken. Want homogeen is het zeker.
De Lexicon DC-1 is voor een lexicon ook erg zacht in klankkarakter. Een nieuwe MV-5 bijvoorbeeld brengt al iets meer pit.

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

johnhifi

Even tussendoor, ligt het niet aan de omvang van de zaal + de hoeveelheid speakers in die zaal + de bron? Mijns inziens is dat ook van grote invloed op hetgeen jij bedoelt...
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

Jiri

Quote from: johnhifi on August 24, 2008, 19:06:44
Even tussendoor, ligt het niet aan de omvang van de zaal + de hoeveelheid speakers in die zaal + de bron? Mijns inziens is dat ook van grote invloed op hetgeen jij bedoelt...

Zou kunnen inderdaad, als dat het geval is, heeft het misschien minder nut om een upgrade te doen?

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

garmtz

Ik denk dat de directheid en gevoeligheid van de hoornspeakers, het oppervlak van de woofers en het hoge volume zorgen voor de impact. Bij jou thuis kun je dat voor elkaar krijgen door ook met hoorns te gaan spelen en grotere speakers rondom (en hard te spelen!). Zoals ik het bij molle hoor, komt het redelijk in de buurt van 'biosgeluid' (hij heeft Klipsch speakers).

Major_Ton

Johnhifi heeft als eerste een ECHT zinvol antwoord gegeven. Tuurlijk kan je werken met speakers die meer 'agressief' klinken, maar het gemis van een erg grote ruimte en de hoeveel speakers (erg hoge SD) is de grootste boosdoener!
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Jiri

Dank jullie allen..
Maar ik ga toch eens luisteren naar een hoornset in surround in een huiselijke omgeving.

Groet,
Jiri


Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

garmtz

Of een 'echte' THX set... Ik heb daar echt mooie dingen uit gehoord die heel erg dichtbij een 'high end' bioscoop kwamen. JBL Synthesis... ;) 

ThomasBelgium

Quote from: Jiri on August 24, 2008, 16:49:25
Dank je..
Waar ik ook tegen aan ben gelopen, wat misschien zowel PA geluid als muzikaal kan zijn is de volgende Klipsch speaker.
De KL-650-THX LCR. Extreem gevoelig ook.. 97 db.
Weet alleen niet wat ie kost en wie m verkoopt?
Hij maakt deel uit van een 7.1 complete THX ultra2 set.
Maar het gaat mij om 7 van deze luidsprekers, niet de THX Ultra2 set.

Groet,
Jiri


Het toeval wil ik dat deze set (een 5.1 versie) morgen ga testen. (met een Meridian 861 V4 processor en een hoop McIntosh eindtrappen erbij)
Overigens meen ik te begrijpen wat je bedoelt en ga ik dat soort geluid ook voorzien in mijn bioscoop. Dit naast een set die voor muziek bedoeld is. Ik 'meng' in feite een 5.1 set voor muziek, dus met aparte speakers, eindtrappen, processing en bronnen met een 7.1 set voor bioscoopgeluid. In totaal moeten daar dus 14 luidsprekers komen;-)
Naar mijn mening bieden sommige Klipsch spullen dat soort geluid, evenals JBL spul uit de Synthesis lijn.


ThomasBelgium

Wat ook kan: doodgewoon échte bioscoopspeakers kopen.

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.