Advies aankoop complete set

Started by Don_Paul, May 23, 2003, 16:42:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Don_Paul

Allereerst een goede dag allemaal. Ik ben al maanden op dit forum aan het lezen en me aan het orienteren op een HT-set. Omdat alles nu wat concreter wordt en ik een idee heb wat ik wil, hierbij dan mijn eerste post.

Ik heb op dit moment niets van belang aan apparatuur staan. Als ik wat koop, wil ik wel meteen wat goeds. Ik heb geen vast budget, maar de klasse Lexicon/Meridian laat ik (voorlopig) aan me voorbij gaan. Mijn interesses liggen voor 90% op filmgebied, voor 10% op muziek, en daar zal de set op afgestemd moeten worden. Ik kijk momenteel veelal films via sateliet, maar dat zal wel meer naar DVD gaan verschuiven.

Uit alle commentaren, reviews en een aantal luistersessies heb ik inmiddels een beeld van de set die ik wil samenstellen, maar een stukje kritisch commentaar van jullie kant is nooit weg - misschien verlies ik wel eea uit het oog of kloppen de onderlinge verhoudingen niet. Ik zit te denken aan de volgende samenstelling:
- Versterker Marantz 9300
- Philips963SA DVD/SACD speler
- 5/7 x Totem dreamcatcher speakers
- SVS sub

Mijn denkwijze hierachter is als volgt:

De Marantz vond ik goed klinken. THX Utra2, Circle Surround, en twee luisterzones naast een bijgeleverde Pronto; dit apparaat levert gewoon erg veel waar voor zijn geld.

De Philips is inmiddels besteld, voorlopig in standaard uitvoering. Deze wordt zo gunstig besproken dat ik me daar waarschijnlijk geen buil aan kan vallen.

Voor speakers zoek ik compacte boxen, het liefst exemplaren die opgehangen kunnen worden. De dreamcatchers vond ik erg goed klinken, en zijn heel klein. De Totem Sub geeft denk ik niet de power die ik graag zou willen horen (of beter voelen), dus vandaar een SVS.

Zie ik hier nu iets over het hoofd? Kloppen de verhoudingen wel, hang ik niet een te zware sub naast de kleine boxen, of te lichte boxen aan een zware versterker?
Prj: Sanyo Z2 / Amp: Marantz SR9300 / Dvd: Pioneer 868/ LD: Pioneer DVL 919 / Spk: Totem Dreamcatcher / Sub: SVS PB-Ultra / Sat: Dreambox /
Con: Xbox/Xbox360

Don_Paul

Die Marantz 9200 is inmiddels aangeschaft (en direct doorgebracht naar de TD voor een upgrade naar 9300 niveau). Ze stonden daar overigens wel gek te kijken: 'Hij ziet er nog nieuw uit meneer'. 'Ja, we hebben dan ook net samen de doos voor het eerst opengemaakt, weet je nog? Ik zie hem nu ook voor het eerst'.

Wel de manual mee naar huis genomen om hem - zonder versterker bij de hand - alvast door te worstelen. Valt niet mee, begrijpen wat alles doet zonder knopjes bij de hand om alvast wat te proberen, maar nu kan ik hem nog missen (ik heb toch nog geen speakers erbij) dus het leek me beter nu alvast de upgrade uit te laten voeren. Die SVS zou er via de Powerbuy binnenkort ook bij moeten komen.

Nu nog een 963sa (in bestelling, nergens meer op voorraad) en een keus maken voor een stel speakers ....
Prj: Sanyo Z2 / Amp: Marantz SR9300 / Dvd: Pioneer 868/ LD: Pioneer DVL 919 / Spk: Totem Dreamcatcher / Sub: SVS PB-Ultra / Sat: Dreambox /
Con: Xbox/Xbox360

Lid45678

Kan niet missen dat je de receiver bij Correct in Rotterdam hebt gekocht?

Het is een erg mooie reciever. Ik heb hem pas ook beluisterd, alleen de Onkyo vond ik persoonlijk beter klinken met mijn speakers. Ik vind wel dat de Marantz er wat mooier uitziet dan de Onkyo. Maarja de klank gaat bij mij voor het uiterlijk.

Het enige nadeel wat ik van de Marantz vind is dat hij geen audiodelay heeft i.v.m. het kijken met Progressive Scan. Dit kan je geloof ik een eind oplossen door de center wat verder achter fronts te plaatsen en iets in te stellen met extra lengte van de speakerkabels ofzo. Het is in ieder geval geen groot probleem.

Ik denk dat Kef en B&W ook wel goed zullen klinken i.c.m. de Marantz.

In ieder geval gefeiliciteerd met je aankoop 8)

Groetjes,

Marc

Hertog_Martin

Ja gefeliciteerd met je aankoop.

Kom hier elke dag maar had je post van 23 mei nooit gezien ???
En ik denk anderen met mij want anders had je heus wel wat meer reakties gehad

Misschien omdat je topictitel veel mensen laat denken dat je zon simpel alles in 1 setje wou kopen.
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

garmtz

Quote from: GekkeHekke® on June  3, 2003, 14:51:26
Het enige nadeel wat ik van de Marantz vind is dat hij geen audiodelay heeft i.v.m. het kijken met Progressive Scan. Dit kan je geloof ik een eind oplossen door de center wat verder achter fronts te plaatsen en iets in te stellen met extra lengte van de speakerkabels ofzo. Het is in ieder geval geen groot probleem.

Dit klinkt allemaal niet erg kloppend... De center speaker verder weg zetten en weer compenseren met time alignment heeft weinig concreet effect, omdat je dan je center zo'n 30 ms zou willen vertragen, wat neerkomt op een afstand van 10 m... Dat is vaak niet eens mogelijk met veel versterkers. De center speaker puur willen vertragen met alleen de afstandsinstelling, maar hem wel even ver zetten als de fronts ongeveer is ook compleet verkeerd, aangezien bij pans over de 3 frontspeakers dan niks meer klopt van het geluidsbeeld... Ook de luidsprekerkabels verlengen heeft weinig zin: het signaal gaat erdoorheen met 75-95% van de lichtsnelheid, dus je hebt een aardige lengte nodig wil je ook maar 1 ms willen vertragen...

Oftewel: er is geen enkel alternatief voor time delay op alle kanalen tegelijkertijd.

patrick_vdb

Hoi PauK,

Gefeliciteerd met de Marantz en de komende Philips en SVS.

Voor wat betreft speakers, je hebt de Totems al beluisterd en vond ze goed klinken. Heb je deze op de Marantz beluisterd of op een andere versterker? Veelal is het de synergie tussen beide wat voor de performance zorgt....beluisteren op de Marantz alvorens aan te schaffen is dus aan te raden ;)

Ik wens je alvast veel HT en forumplezier :D

Mvrgr

Patrick


Lid45678

Quote from: garmtz on June  3, 2003, 15:08:23
Dit klinkt allemaal niet erg kloppend... De center speaker verder weg zetten en weer compenseren met time alignment heeft weinig concreet effect, omdat je dan je center zo'n 30 ms zou willen vertragen, wat neerkomt op een afstand van 10 m... Dat is vaak niet eens mogelijk met veel versterkers. De center speaker puur willen vertragen met alleen de afstandsinstelling, maar hem wel even ver zetten als de fronts ongeveer is ook compleet verkeerd, aangezien bij pans over de 3 frontspeakers dan niks meer klopt van het geluidsbeeld... Ook de luidsprekerkabels verlengen heeft weinig zin: het signaal gaat erdoorheen met 75-95% van de lichtsnelheid, dus je hebt een aardige lengte nodig wil je ook maar 1 ms willen vertragen...

Oftewel: er is geen enkel alternatief voor time delay op alle kanalen tegelijkertijd.
garmtz,

Dit is mij verteld door een official Marantz dealer die het nog geen 2 dagen ervoor van de importeur van Marantz had gehoord omdat er naar was gevraagd door een klant.

Groetjes,

Marc

Don_Paul

@GekkeHekke: Inderdaad in Rotterdam gehaald. Ze hadden er overigens nog een paar staan, dus voorlopig nog even geen tekort. Ik heb nog overwogen hem uit Duitsland te halen, scheelde zo'n 200 euro, maar daar komen dan nog wel verzend/rembourskosten bij en het gezeur over de garantie natuurlijk ....

Progressive scan is er voorlopig bij mij nog niet bij, een projector is in mijn (huis)kamer niet te plaatsen (althanss, het kan wel maar mag niet  van mijn wederhelft :D).

@patrick: Ik heb die Totems op een Arcam en op een Marantz 7300 kunnen beluisteren - een 9200 was helaas niet direct beschikbaar. Daarbij beviel de combinatie Totem-Marantz me een stuk beter dan Totem-Arcam. Ik heb overigens ook nog Pieza speakers in dezelfde combinatie beluisterd en die kwamen er, ondanks een prijs die het 3-voudige was, voor mij een stuk minder uit.

Ik zou natuurlijk kunnen wachten tot ik mijn receiver terug heb om dan nog eens daarmee te gaan luisteren, maar dat gaat wel heel veel geduld vergen natuurlijk...
Prj: Sanyo Z2 / Amp: Marantz SR9300 / Dvd: Pioneer 868/ LD: Pioneer DVL 919 / Spk: Totem Dreamcatcher / Sub: SVS PB-Ultra / Sat: Dreambox /
Con: Xbox/Xbox360

patrick_vdb

Hoi PauK

De 7300 zal klankmatig niet veel verschillen van de 9200. De combi heb je dus al gehoord met goed resultaat...veilige keuze dus ;)

Vind het verhaal van Marantz wat betreft de audiodelay om beeld en geluid synchroom te krijgen vind ik ook zeer vreemd, valt volgens mij toch echt in de categorie  ;D

Mvrgr

Patrick

ps. klik op smiley ;)