with Solitaire, back in time, back to basics; the future starts here now

Started by solitaire, August 22, 2008, 21:18:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Samsung UE46F8000 ... aanschaffen, OK ... maar dan 'het beste' er van maken ...

Wat HDMIs aangaat (tussen KPN settopbox / Sony BD  / Cambridge DVD en Samsung TV) heb ik in huis gehad de Audioquest Pearl, Chocolate en een ouder model 'G' (bezat ik al), Wireworld Chroma 6: weinig verschil tussen de kabels op te merken (net iets meer als bij de optische kabels). Voor mij was alleen de Chocolate iets beter, maar mij het verschil in prijs niet waard. Het is de Pearl geworden (de 'G' blijft zitten tussen de Cambridge DVD en de TV). Wellicht dat ik me er later, wanneer er weer lucht in m'n budget zit, nog eens in verdiep.
     
Geluid van de TV's analoge koptelefoon/audio-uitgang klinkt schel'ish en plat. In het verleden gebruikte ik een FiiO D07 DAC optisch aangesloten op de KPN settopbox naar m'n Ion Obelisk100 stereoversterker, en nu heb ik die DAC via optisch tussen de Samsung TV en de versterker (bij gebrek aan luidsprekers is hierop nu even alleen een Shure SRH940 aangesloten). Bij de FiiO zit standaard een kleine 5V / 0.5A schakelende voeding, of je kan hem van stroom voorzien via een USB poort (heb zowel die van TV als BD geprobeerd). Echter, ik had een Aqvox USB-psu in huis om te proberen met m'n Audiomagus Aeolus magiDAC in de PC-set. Daar bracht hij weinig maar waarneembaar verschil (note: de DAC heeft zijn eigen [speciaal vervaardigde] voeding zodat USB alleen de USB-chip voedt, met daarop nu met duidelijker luisterwinst een iFi iPurifier).
Laat me duidelijk stellen dat USB-stroom geen optie is als je enigszins de kwaliteiten van je apparatuur wilt benutten (en wat betreft een schakelende voeding: zorg dat er geen onafgeschermde/dropveter voedings/audiokabel vlak langs loopt of al je moeite is voor niets geweest ...). De Aqvox was een overduidelijke verbetering icm. de FiiO, ook tov. diens standaard voeding. De Aqvox was een leenapparaat, en obv. internet verslagen heb ik besloten een Squeeze-Upgrade BoTWS aan te schaffen, de 5V 1.5A DC-plug ipv. de 5V 0.65A USB-B plug versie (audiovriendenadvies). Dit is echt duidelijk een verbetering tov. USB-power en de standaard FiiO voeding (vergelijken met de Aqvox ging niet meer helaas). Zozeer een succes dat ik me de volgende dag een BOTWS in een 12V 1A versie tbv. mijn  KPN settopbox heb aangeschaft (effect lijkt op het opvoeren van de scherpte instelling van je TV, echter zo dat niet de details van de beeldopbouw maar de details van de content meer naar voren treden). Wellicht de moeite waard om naar andere producten / oplossingen hieromtrend verder te speuren if funds allow.

Heb de volgende optische kabels geprobeerd icm. de FiiO: DHlabs Deluxe, Kimber OPT-1, AudioQuest Vodka, LiFaTeC Silflex en een Pioneer dropveter uit begin deze eeuw. De Pioneer lag diep in een verhuisdoos en ook de LiFaTeC had ik al in huis, gebruikt in een niet-audio omgeving. De DHlabs (goede ervaringen met hun kabels !), Kimber en de dropveter klonken futloos en duf (overdreven, want de verschillen zijn klein imo., en wellicht is de electronica dat aan beide kanten van de kabel licht in electriciteit omzet [vv.] meer van invloed op het 'klinken' van de verbinding dan de kabel zelf / wel opmerkelijk dat deze kabels een vergelijkbare 'imprint' op de weergave hadden). Sommigen vertellen me dat het detail en dynamische dat ik waarneem bij de AudioQuest en LiFaTeC daadwerkelijk vervorming is, reflectie op de glaskabel uiteinden: maybe so, mij gaat het altijd om de geloofwaardigheid van mijn waarneming, en dat was beduidend minder bij de andere drie kabels uit het vergelijk. Verschil tussen de AudioQuest en LiFaTeC is klein, de LiFaTeC behoeft geen investering, dus daarop in m'n keus gevallen.

De Sony BDP-S790 en Cambridge Azur540D-V2 zitten op het AudioPrism ACFX powerline filter (van alle apparatuur in deze set maakt het hier echt een verschil, weergave lijkt wat stabieler en info 'meer één' (al een wat ouder filtertje, maar ze maakt me nog altijd blij)

Alle interconnects in de set (BD>versterker, DVD>versterker en DAC>versterker) zijn Isoda HA-08PSR; verder niets vergeleken, maar deze ouwetjes zijn nog steeds über-performers. Gebruikte stroomkabels zijn of standaard of willekeurig ... (verder nog uit te zoeken en bepalen).



excuus voor de slechte kwaliteit foto's ...
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: solitaire on March 13, 2014, 12:00:11
... met daarop nu met duidelijker luisterwinst een iFi iPurifier
...

iFi iPurifier (tot nu alleen beluisterd in onderstaande setup): duidelijk waarneembaar resultaat, meer rust in mid/hoog, duidelijker flow, meer 'sprekender' stemmen, percussie bv. is strakker omlijnt en lijkt meer 'lucht' te hebben, algemeen meer 'drive' in de muziek, soms (afhankelijk van opname ? state-of-mind ?) de indruk naar een duidelijker waarneembare stage te luisteren ('losser' staande instrumenten/stemmen/ruimteclues) [verschillen in laag-mid en bas-gebied niet echt waargenomen, maar dat kan best aan het beperkte weergavebereik van mijn kleine ProAc'jes liggen]; nadelige invloeden van het toepassen van de iPurifier heb ik niet waargenomen

setup: PC > BlackCat Silverstar usb-kabel (zoals misschien bekend ben ik een groot fan van de producten van Chris Sommovigo) > iFi iPurifier > Audiomagus Aeolus magiDAC > Audio Note Lexus interconnects > ClonesAudio 25i > Goertz MI-1 LS-kabel > ProAc Tablette 50 
(note: de DAC heeft zijn eigen externe voeding, zodat USB alleen de USB-chip voedt)

voor mij is het een absolute NoBrainer 8)
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: solitaire on March 13, 2014, 12:00:11
... Wellicht de moeite waard om naar andere producten / oplossingen hieromtrend verder te speuren if funds allow.
...

Natuurlijk zijn hele volksstammen me voorgegaan in 'power supply stiffening', maar He Who Laughs Last Cries First oid. ... .

Naast de Squeeze-Upgrade BOTWS en Aqvox USB Low-Noise PSU zijn er bv. de iFi Micro iUSBPower / Bakoon's BPS-02 / Astin Trew Concord, 'regulated 5V power adapters' / 'Regulated USB Battery Packs' in het algemeen, merk specifieke oplossingen (non-USB 5.00±0.25V / 0.5–1.0A) zoals SOtM mBPS-d2s / M2Tech Evo Supply, of juist customizable oplossingen als bv. Red Wine's Black Lightening, Hynes' SR3-12 / CoreAudioTechnology PSUs / Welborne Labs, allerhanden gerelateerds van Elijah Audio (ISOLAATE BL / BPM (non regulated [?] battery-pack) / ISOLATE CU cable), waarbij ik verder ook denk aan het 'risico' dat je komt te zitten met allerhande noodzakelijke DCjack-naar-USB verloopjes, USB Y-kabeltjes met plug data+power en pluggen data en power (bv. genoemde Elijah's, iFi Gemini, Acoustic Revive USB-1.0SPS of KingRex Y-series, maar deze kabeltjes zijn er ook 'generiek'), en eventuele verder benodigde USB en/of USB-DC verloopstukjes ...

Wat ik zei, daar moet ik me dan verder maar eens in verdiepen.


solitaire
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Is'ie weer.


Zowel de TV-set als de main-set zijn niet meer. Sommige spullen kon ik al verkopen, andere zullen binnenkort de verkoop in gaan.

De kans op enkele goede verkopen was de eigenlijke start van de ontmanteling, de achterliggende gedachte echter is dat ik stop met allerhande proeven en proefjes gerelateerd aan mechanische energieën in audio sets (oa.).

Ter vervanging van de TV-set komt er een off-the-shelf oplossing (onbekend nog wat/hoe, want geen prio), ter vervanging van de main-set ...  komt er een andere set  :)


So this was it :yinyang:




solit
Hinterm Horizont geht's weiter.