with Solitaire, back in time, back to basics; the future starts here now

Started by solitaire, August 22, 2008, 21:18:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HTip

Inderdaad net gebaar. Kan je natuurlijk niet de volledige schade mee dekken, maar toch...

Veel succes weer met het verder bouwen van je speakers!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

Snel twee fotootjes van het aanbrengen van de coating op de woofers. Een simpel before/after ...

Het is een 2K coating waarmee oorspronkelijk botten gelijmt kunnen worden en kleine vormen gemodelleerd; of het nu iets medisch is of meer iets uit bv. de paleontologie, we weten het niet echt (de docs die eens door iemand gelezen zijn waren voor hem abacadabra wat dat betreft). Het is een wat stroperige vloeistof die niet inklinkt bij het drogen en ongelooflijk hard wordt.

De drivers zijn stevig ingespeeld. Mensen die vergeleken hebben geven aan mods aan drivers pas door te voeren na inspelen, en aangezien ik geen vergelijkende ervaring heb volg ik advies. Hoewel ik persoonlijk denk dat het inspelen van drivers meer speeld op het vlak van spiders en lijmverbindingen/ophangingen, gebieden die door mij niet bewerkt worden (zo heb ik ook net naast de conus-rolrand/dustcap overgang gecoat, oa. om eventuele negatieve inwerking op aanwezige lijmverbindingen te voorkomen en de eigenschappen van de rolrand niet te beïnvloeden).

De vorige keer droogde de coating vrij langzaam, en de docs gaven een volledige-uitharding periode van 48uur aan voor een enkele laag, dus dit weekend zou eea. droog moeten zijn ...



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: solitaire on May 21, 2011, 17:24:24
Luidsprekerbekabeling (incl. die in de kasten) is rond een neoprene-rubber kern gevlochten 10awg vertinde koperen litz geleiders in individuele geïmpregneerd-linnen isolatie (Habia M-ZN1037, waarbij de teflon isolatie voorzichtig volledig is verwijderd).

Op een verwarring in een eerdere post gewezen: niet de individuele vertinde koperen litz'jes zijn geisoleerd met geïmpregneerd-linnen isolatie, maar de pos. en de negatieve geleider (die weer ieder bestaan uit vertinde koperen litz'jes ...). Bij de Habia's zijn de litz'jes in een geleider op een manier gevlochten die ik niet teniet wilde doen: de standaard isolatie is steeds per zo'n 10cm. van de geleider gestript en voorzien van mijn linnen-isolatie, juist om die manier van vlechten te behouden.

excuses voor de verwarring



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

Dank je ! Je moet er even rustig voor gaan zitten, maar dan heb je ook wat ...

De witte spicjes op de bovenste foto zijn restjes piepschuim van de verpakking; die zijn voor het aanbrengen van de coating natuurlijk even verwijderd mbv. een persluchtbusjes.





Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Zoals al ... langere tijd ... beloofd, hier wat foto's van het 'wordingsproces' van mijn speakers. Een uitgebreide reportage, met een mooie spanningsboog en zo (...), lijkt me wat over-done/fehl-am-Platz, maar een reeks overzichtfoto's met un tableau d'orientation verteld iig. iets over de set waar ik naar luister (tov. commerciele modellen altijd lastig van eigenbouw-spullen een indruk over te brengen van het hoe en wat ervan).

Uitgangspunt voor de speaker was een 'wholesome' spielfreudige weergave (een geloofwaardige vertaler van levende muziek, gepresenteerd met muziek-eigen 'samenhangendheid' en spontaniteit/drive), voor mijn type luisteren (geen all-out rampage muziek / geen hoge geluidsvolumes), met optimaal gebruik van een niet'akoestisch-perfecte' / middelgrootte luisterruimte, en gebruikmaking van mijn versterker.

Mijn eerste ontwerp is van meer dan 20 jaar geleden, maar maar enkele heb ik zelf gebouwd (een handwerksman ben ik niet, en gebrek aan tijd en gereedschap verhinderde de rest). Echter ook van andermans bouw en fine-tune werk kan je veel opsteken. Maar toen ik op een zeker moment tijd tools en timmerlui tot m'n 'beschikking' kreeg heb ik de gelegenheid benut.

Gedurende de ontwerp- en de bouwfase van mijn speakers is er gemodelleerd/gemeten door op dit terrein (zeer) ervaren mensen. Zelf heb ik me van de metingen afzijdig gehouden aangezien het me ontbreekt aan kennis over wat hoe waarmee te meten, hoe te interpreteren / de interpretatie te wegen en weer te geven, en hoe welke contextinfo, voortschrijdende inzichten en ervaringen ed. te benutten. De resultaten zijn binnen de betrokken groep techneuten bediscussieerd, en alle zo gewikt en gewogen adviezen (interpretaties bleken vaak uiteen te lopen) heb ik enthousiast aangenomen. De bouw heeft lang geduurd, door gezondheidskwesties ook, maar vnl. de wil de LS kompleet te fine-tunen: er is nav. advies of luisterervaringen regelmatig herzien/herbouwd.

De LS zijn van het 'type' FAST ofwel 'augmented one-way' ... Volledig akoestisch/mechanische roll-on/off was uitgangspunt, echter na veel luisteren maak ik nu gebruik van een simpel 1e orde serie-filter op 90Hz, zonder compensaties voor electrisch en/of akoestisch gedrag van de drivers/luidspreker, maar met alleen de breedbander aangesloten via het cross-over kan het ook heel mooi (bij het fine-tunen bleek dit echter vaker niet dan wel het geval ... net vaak genoeg om het maken van een definitieve keuze lastig te maken). Het filter is trouwens extern geplaatst, omdat er in de LS letterlijk en conceptioneel geen plaats voor is.

De breedband kast is eerst los in een aantal versies uitgeprobeerd en geoptimaliseerd, vnl. omdat ik de kast letterlijk en figuurlijk 'om' de driver ging bouwen (breedband driver is de Supravox 165LB). De baskast lijkt sterk op een kast die ik eerder toegepast heb, en is niet 'proefgebouwd'; de afstraffing volgde snel, aangezien ik de afstemming ervan maar moeilijk naar wens kreeg, en ik flink in de kast (van de verder afgebouwde LS) aan het werk moest om wisselende oplossing te proberen (bas driver is een BMS 12N630).

De toegepaste kastconstructie lijkt sterk op bestaande Reso of thin-wall luidsprekers. Grootste verschillen zijn het toepassen van tuned-mass-dampers op kastwanden ipv. onondersteunde wanddelen resp. bitumen-voering (alhoewel na lang proberen in de baskast een 5mm. lichtgewicht layered compound is toegpast) en van specifieke kastvormen (Helmholtz-resonatoren, Briggs-filters, deflector achter de breedband driver, ed.) en materiaalkeuzes voor de structurele opbouw (diverse type en diktes hout, constructie-foam, ed.), vnl. om door minder gebruik te maken van kastvolume- en kastwanddemping de output van versterker / drivers optimaal te gebruiken.




Op de foto's onder is de 'ruggengraat' van de LS te zien, met op de bovenste foto denkbeeldig bovenaan de breedband kast / onderaan de baskast en tussenin aan aantal Helmholtz-resonatoren plus het begin van de poort van de baskast. De panelen met gaatjes fungeren als Briggs filters, één voor beide drivers, waarbij in basis aantal/diameter/lengte van de gaten een afgeleide is van driver's TS data.

Op de onderste foto is oa. de basisvorm te zien van de poorten: de breedbandkast is een korte/groot-oppervlak BR, de baskast 'poort' is een tussenvorm tussen BR en een tapered-line TL, met als wezenlijke verschillende een getrapte lijnvoering en de exponentiele uitstroom-opening (beetje Karlson-horn'ish om te zien ...).

De foam vulling in gedeelten van de kast zorgt voor additionele structurele verstevinging van de verschillende kastdelen, en absorbeert trillings energie uit paneeldelen. Alleen kastdelen waarvan de buitenkant geverfd zou worden zijn ook aan de binnenkant geverfd.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Op veel kastpanelen zijn gewichtjes aangebracht (schijven koper), 'tuned-mass dampers', die  werken als bv. de TeknaSonic/Microscan 'Vibration Absorbers' van weleer, producten als Eichmann 'Toppers' cs., of de zwarte dotten die je vindt op sommige ceramische conussen. 'k Ben gek met TMD'en: ze kunnen resonantiepatronen in kastwand-delen doorbreken en er trillings-energie uit ontnemen zonder driver-energie beïnvloedende kastvolume- of kastwand-(vullende)demping te gebruiken. Een sonic sink ...

De 'wokkels' in de breedband kast dienen vnl. ter verstroring van HF reflecties. De deflector is (kort door de bocht) zo gevormt dat het de opbouw van staande golven in de kast verstoord, het excess aan mid weergave van de breedbander absorbeerd in het flexibele materiaal en de HF weergave verstrooid (beide oa. om te voorkomen dat de backwave van de driver uit de kast door de conus zich met het direct-afgestraalde geluid vermengt).

Een foto van de poort constructie, waar beide poort uitgangen te zien zijn (breedbandkast-poort van onderen en baskast-poort van rechts komend op de foto)

De foam-blobs in de baskast (onderste foto) verhullen 'mass-tuned dempers', geven ook hier additionele structurele verstevinging aan / ontnemen wat flex-energie uit de paneeldelen en vormen natuurlijk mede de kast.

Basweergave had lang een beetje een 60-80Hz 'gons', waardoor de weergave te veel 'pseudo gewicht/volheid' kreeg (zonder de 'kick'/'drive' die je vaak krijgt bij een bult in deze band). Op de wanden is uiteindelijk een laagje 2K ontdreuningspasta met langvezelig vul-/versterkingsmateriaal aangebracht, met daarop een 'sandwich'-laag bestaande uit bitumen geïmpregneerd karton / visco-elastisch synthetische rubber, en daar weer dun overheen 2K ontdreuningspasta (zonder filler). Natuurlijk veranderde de afstemming door de veranderde materiaaleigenschappen van de kastwanden (verhoogde stijfheid en interne wrijving) alsook door het kastvolume verlies, waardoor de afstemming van de 'poort' moest meeveranderen (het moeten aanbrengen van kleine veranderingen was ingecalculeerd, maar in de toen gesloten luidspreker was dit easier said than done).
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Om de 'voet van de L', het uitstekende gedeelte van het elytrum waar de woofer op is bevestigd, luchtdicht op de LS kast te laten aansluiten en overdracht van trillingen tussen de twee kastdelen te minimaliseren zijn twee zacht-rubber ringen toegepast. Zo is de kast afgeveerd van het elytrum, hebben ieder hun eigen mechanische plaatsing (onder de kast is er vrije keuze aan voetjes, onder het elytrum is een metalen kegel vast bevestigd), maar is door materiaalkeuze en constructie het elytrum (met de woofer) de 'main-drain' voor trillingsenergie.

De voorzet-baffle ('elytrum') is vastgezet met klitteband; het losnemen vereist heel wat handigheid en een flinke tijdsinvestering. Ruimte tussen de stroken klitteband is opgevult met vilt.

De afwerking van de kast bestaat uit 3+ lagen, en er is geen vulmiddel gebruikt (grof schuren, fijn schuren, 2x gronderen, tot-hout schuren, gronderen, grof schuren, kleurlaag, tot grondering afschuren, kleurlaag, grof schuren, kleurlaag, fijn schuren, verdunde kleurlaag). De structuur van het hout is nog te zien, in die zin zijn de kasten niet zo strak als geplamuurt+gespoten kasten.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Kleine vibraties in het zware Xo-board worden gedempt in een viscoelastische klem, is er meer energie dan verhard de demping en wordt het afgevoerd via een kegel. De kegel draagt het board, deze is dempend vastgeklemt op de wisselfilterkast, die alleen nog horizontaal gehouden wordt door zachte dempende voetjes op de hoeken van de kast.




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

En nu lekker luisteren:

John Renbourn  -  Sir John Alot [of Merry Englandes Musyk Thynge and ye Grene Knyghte]

I know, niet origineel, behoorlijke opname maar bijna iedere set zal 'm goed afspelen ... maar toch is 'ie lekker zo af en toe.



asap. zal ik dan nog wat luisterindrukken posten, met enkele overzichtsfoto's van de set zoals hij er vandaag bijstaat



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Nu er wat foto's zijn die de bouw van de speakers laten zien, 'even' een verhaaltje over hoe de set nu klinkt. Maar eerst twee belangrijke huishoudelijke mededelingen:
- een essentieel aspect van de setup zijn de afschermkappen over een apparaat/stand, en deze missen op de foto's (dit zijn multiplex/glazen 'omgekeerde aquaria' die eea. van luchtgedragen stoorinvloeden moet beschermen, samen met oa. een laag-materiaalverbruik en korte energy-drains een reden dat de stands zo laag zijn). Daar heb ik er drie van (bron/complete voor-/eindversterker), en deze worden momenteel aangepast zodat ik makkelijker mijn meetapparatuur voor trillings/plaatsings onderzoek kan gebruiken.
- op de foto's is de elektronica naar achteren geschoven, veiligheidshalve even, omdat ik een wand(/video)meubel aan het maken ben en niet iets per ongeluk wil onthoofden wat in de weg staat (de elektronica staat normaal in een lijn ±30cm. voor / tussen de speakers).

luisterindrukken ... Da'a altijd lastig, want we luisteren allemaal anders, er ontbreekt een voldoende uitgebreide en aanvaarde 'audio'-vocabulaire zoals we die voor bv. wijn of parfums wel hebben, trots en vooringenomenheid spelen bij DHZ spullen een belangrijke en begrijpelijke rol, nog buiten de invalshoek dat onze hobby geen plaats is voor subjectieve indrukken, ... Luisterervaringen op een audio forum beschouw ik echter van existentieel belang:

Het zacht zoemen van de trafo's in de eindversterker bij het inschakelen, een seconde of 10-15 de zee horen ruisen door de luidsprekers van buizen in de set die zich settelen, het tikken van buizen die heet worden de eerste paar minuten, het kabbelen of beter het ontbreken van het high-rev gieren van de CD-speler tijdens het opstarten, en dan de totale rust die weerkeerd na een minuut of wat, in afwachting van de muziek die gaat komen ...

Maar dat was misschien toch niet waar ik het over wilde hebben; iedere keer weer een kleine happening, maar nu toch verder maar over hoe die muziekweergave dan klinkt ...

Door de maatregelen met/in de FR kast is heel behoorlijk bleed-through voorkomen van backwave-signalen uit de kast door de conus in het direct-afgestraalde geluid. Daarmee is het van breedbanders zo kenmerkende 'cupped-hands' karakter grotendeels weggenomen, en 'smear' effecten zoals we die kennen van veel thick-wall LS voorkomen. Overgebleven is een soms wat 'forward' sound, wat vnl. bij kleine-bezetting blaas-muziek nog wel eens op kan vallen, en soms is de weergave van bv. trommels nog iets te 'tok' ipv. 'tsjak' (...), nog een restje kleuring van wat ik terugvoer op de driver zelf. Een risico van low-mass/thin-wall-luidsprekers, het 'aan de kast blijven plakken van klank/afbeelding', is op wat uitzonderingen na voorkomen. De afbeelding is egaal in ruimte-vorm en ruimte-vulling, maar in opbouw mist het wat 'lucht'; dat komt voor een deel ook door de bundeling van de breedbandweergever (versterkt door de dikte van de voorzet-baffle) en de ermee samenhangende koppeling aan de omgevingsakoestiek. De LS leverd wat lucht/resolutie in voor extra body/meat.

Dat klankopbouw en afbeelding toch mooi ruim en stabiel is, met natuurlijke samenhang en perspectieven, is duidelijk ook een invloed van de CD speler (het blijft een oud bakje, maar na de modificaties ...ahh). Ook de brede baffle van de LS speelt een rol, met de lage-tonen aanvulling van de basdriver die de (breedband)weergave een subjectieve vergroting van de weergaveafbeelding geeft. De voorversterker is erg sterk in het geven van tonale definitie en een dosis structuur/orde en 'drive'. Samen klinkt het live'ish, coherent, open en natuurlijk ... een gush Lebensfreude. 'Layers' of details in de muziek zijn op deze set minder opvallend (extra uitgelicht, los van het totaal getrokken) dan veel hedendaagse systemen, maar imo. herkenbaarder en geloofwaardiger aangezien ze in hun context worden weergegeven. De muziek wordt neergezet met een overal intensiteit en articulatie en een natuurlijk contrast. Rustig aflopend in de frequentie extremen zonder dat het karakter ooit saai, duf of 'grijs' wordt, maar toegegeven ook 'objectief' gekleurder en met een beperkter 'power-window'.

Laagweergave gaat behoorlijk diep (34Hz -6dB luisterpositie), maar neemt beneden de zeg 50Hz gevoelsmatig af in contour/autoriteit. Een upright/akoestische bas is altijd lastig weer te geven: de informatiedichtheid van de snaren wordt vaak slachtoffer van de kracht van de klankkast. Ritme- en toonstabiliteit, textuur, samen met akoestische kracht gaat echter prima, maar vanaf een bepaald geluidsvolume (zo luid luister ik zelden, maar in pieken kan dit natuurlijk zeker voorkomen) gaat het kastgeluid zich met het brongeluid bemoeien. Verstarring van ritme en toon is het duidelijkste resultaat. Ook de microdynamiek slibt op nog iets hogere volumes langzaam dicht, laat de 'focus' in het laaggebied wat lopen, maar dit gaat in het gebied van de breedbander net zo (echter micro breekt daar op voor macro). Daarbij is het 'starre' in het baskarakter luistervolume-afhankelijk (vanaf een zekere threshold opkomend maar daarna uniform). De weergave van de set als totaal is heel behoorlijk kwa tijdsaspecten, echter wat onevenwichtig wat betreft frequentie / amplitude gedrag. Het laag van de LS is met de nu gebruikte kastdemping voller en duidelijk minder 'piekerig' dan zonder (waar ik enige tijd mee draaide), met een veel betere articulatie, maar schijnbaar trager en wat minder 'ritmisch'. Dit laatste geeft iets van een 'karakter'-breuk rond de crossover frequentie (op sich niet opvallend, maar de aansturende apparatuur is meer 'van één'). Bij normale (en ook nog tot redelijk stevige !) geluidsvolumes is de balans echter zeer gelukt.

De set klinkt 'saturated' (bekend van buizen spullen), met toch behoorlijk veel controle (mijn versterker is technisch niet max. in-control, maar heeft wel een weergavekarakter dat het zo laat lijken), en een enorm hoge emotiefactor / authenticiteitsgehalte. De set, vnl. de versterker en de speakers, is niet zozeer goed in het weergeven van 'lucht' en details, maar zeker wel in het genuanceerd weergeven van muziek als één geheel (mijn voorversterker vnml. is hier gevoelig voor de het 'aquarium'; zowiezo een maatregel die bredere toepassing in onze hobby verdiend). Waar bij (te) veel sets imo. de grootste vervormingen de steriel-/doods-heid en de geforceerde en overpowering frequentieextremen van de weergave zijn, zijn in mijn set de grootste vervormingen de genoemde split-personalities wat betreft het luister-volume en rond de crossover frequentie, een restant 'midrange honk' van de breedbander, en een zekere mate van brutaliteit, het nog wel eens ongepast uit de hoek komen van de weergave ... (een beetje als een Linn Kann naast een LS3/5a ?)

De (constructie-tuning van) speakers en de (modificaties aan) versterkers / CD-speler maken dat 'witte-ruis'/bleekmiddel effecten zoals we die kennen van zowel veel luidsprekers (de hoog-Q trillingsenergie kastontladings 'static') als electronica (massa- maar ook 'high end'-spul ...) afwezig is en energie uit het muzieksignaal optimaal wordt benut (nog meer = lastig vnml. tonaliteit / ruimtelijkheid goed te houden). Zoekende naar een set die me meer een emotionele relatie met muziek en minder een diagnostische band met de weergave konden bieden dan dat ik tot nu toe met m'n apparatuur had, ben ik zelf erg blij met het resultaat ! Levensvreugde, maar ook met wat mishaps nu en dan ... vreselijk genieten ! Is het 'my-fi'? Tja, da's afhankelijk van je vertrouwen in je oren. Het staat heel dicht bij muziek zoals ik dat live ervaar.

Quod erat faciendum.




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Joris1971


solitaire

:D yep, stroom=stroom, dus waarom moeilijk doen :D

nee, het is een Audioplan PowerStar S (versie 1)  :coffee:






Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

tonus

wauw, dit is meer dan indrukwekkend! Leuk om te lezen hoe weloverwogen jij je keuzes maakt, en dat je steeds kritisch blijft over zowel de plus en minpunten van je set na alle inspanning die het gekost heeft. Ben benieuwd wat je volgende stappen zijn.....

solitaire

Quote from: tonus on July 13, 2011, 10:58:19
wauw, dit is meer dan indrukwekkend! Leuk om te lezen hoe weloverwogen jij je keuzes maakt, en dat je steeds kritisch blijft over zowel de plus en minpunten van je set na alle inspanning die het gekost heeft

dank je !

Quote from: tonus on July 13, 2011, 10:58:19
Ben benieuwd wat je volgende stappen zijn.....

koopwoede voor CD'jes  8)

Wat hardware aangaat: er komt een HT-audio setje ...



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Martijn M

Hoi Wolf,

Voor het eerst heb ik je topic een beetje doorgebladerd. Je aanpak staat haaks op de mijne, maar ik moet eerlijk zeggen dat de romantische wijze waarop je geluidsweergave bekijkt me wel aanspreekt. Uit alles blijkt dat je een liefhebber pur sang bent. Leuk!

Heb je nog wat verdere technische informatie over je luidsprekers? Ik ben benieuwd naar de metingen waar je het over hebt. Hoe is bovendien het filter bedacht en wat is de afstemming van het laag. Zie ik het nou goed en zit het paneel met de gaten niet tussen de woofer en de poort? Dat is volgens mij namelijk wel hoe Briggs het ooit bedacht had. Overigens stel ik het me zo voor dat een al te technische aanpak hier afbreuk doet aan de intentie - muzikaliteit boven technische perfectie.

Groeten,

Martijn
Dutch & Dutch

solitaire

Hi Martijn,

Leuk dat je de moeite hebt genomen je door de tekst te worstelen ! Of onze aanpak haaks op elkaar staat ... Welk vraagstuk je ook tegenkomt, de oplossing ligt altijd in alternatieven bezien en afwegingen maken. Keuzes maken. Perfectie is een gedrocht. In 'audio' schijnen alle keuzes gemaakt te zijn, en worden die enkel verder to-the-point gebracht: die point mis ik, en ben de keuzes en uitwerkingen ter discussie gaan stellen. Mijn intentie een muzikale set te bouwen is ingevult door keuzes te maken anders dan je regulier in 'audio' tegenkomt (an sich niets unieks, alleen de mix maakt het anders), met een andere set unique selling points als gevolg, maar ook met een andere 'downside'. Mijn intentie vroeg juist om technische 'controle', om romantische invloeden te toetsen.

Je hebt gelijk over de Briggs natuurlijk, en deze zitten dan ook tussen driver en poort.


Wolf

edit: foto bij Briggs
Hinterm Horizont geht's weiter.

HTip

Quote from: solitaire on July 11, 2011, 08:42:17
:D yep, stroom=stroom, dus waarom moeilijk doen :D
:clapping:

Fotorapportage geeft een goed beeld van hoe de speaker is geboren. Blijf het erg knap vinden. Alleen jammer dat je niets ziet van je mooi afgewerkte woofers ;)

En zo te lezen klinken ze ook nog lekker. Heb je filters zelf moeten afstellen?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

Dank je. Die woofers ... tja, en daar doe je nu zo je best voor ... damn niemand die het ziet ;) (en als ik draai met cross-over is er weinig verschil te horen ook nog 's)

Het filter is geboren door in de groep te gooien hoe men voor de drivers in de toepassing zoals die er was een filter zou maken. Mijn uitgangspunt was filterloos. De voorstellen waren op een uitzondering na variaties op '1e orde + correctienetwerkjes'. Filterloos bleek erg mooi te kunnen zijn, maar niet een erg universele oplossing (was het mooi was het erg mooi, maar te vaak werd muziek te ongebalanceerd weergegeven). Alternatief was eerst de voorgestelde '1e orde +' (je vraagd niet voor niets om advies), echter de weergave werd in prestaties geniveleerd en ik miste de keren dat de weergave echt helemaal 'daar' was ondanks dat ik daarmee op de koop toe moest nemen dat bepaalde instrumenten/opnamen soms wat 'rommelig' werden weergegeven. Gemeten was de weergave met de correcties in situ aan te bevelen: minder freq.gebieden met pieken/suckouts. Na wat experimenteren bleef ik hangen op of geen filter (soms super, maar sterk 'hit-or-mis') of het huidige 1e orde serie. Je kan een geluidsweergave helemaal gladtrekken als je wilt, maar de muziekweergave wordt daarmee ook ... vlakker ...?



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

HTip

Ik het niet zo dat (los van de klankkast, het gebruikte materiaal en de drivers), de klank van een speaker grotendeels wordt bepaald door het afstellen van de filters? In mijn speakers wordt een 4e orde Linkwitz-Riley filter gebruikt. In technische termen staat er dit:

Quote
The crossover in the Note Series is hand wired. All capacitors used in components are effectively sheathed from resonance by a special Grey - Tec adhesive material. In the HF range low loss film capacitors are used. The crossover is phase optimised using a 4th order Linkwitz Riley system. Multi-layer transformer core coils work in the LF range whilst the levels in the HF range are modulated by an autotransformer.

Kan dit ook de reden zijn dat muziek soms wat emotielozer overkomt?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

Dit ziet eruit als een filter waar zorg aan besteed is. Maar de devil is the details ;) Wellicht is een aanpassing genoeg om voor jouw het emotieloze op te lossen, dan spreken we over gradaties; overal lijk je me toch tevreden met de Note's, en je kan zo veel je wilt aanpassen, de basis-keuzes die gemaakt zijn tijdens het ontwerpen van de speakers zijn nooit daadwerkelijk ongedaan te maken, en 'emotieloos' bij de wortel bestrijden is zo onmogelijk (maar voor jouw dus denk ook niet aan de orde).

Kort door de bocht: muziek is energie. Energie om een toon te vormen, om de hoeken van de concertzaal te bereiken, om dynamiek op te bouwen, om even in te houden om muzikale klemtonen te leggen, enz. . Mijn benadering wat filters aangaat is dat iedere ingreep beslag legt op een deel van het bronsignaal (verliesfactor) en dat electrische ingrepen soms (gedeeltelijk) kunnen worden vervangen door mechanische, die mogelijk minder het bronsignaal belasten (bv. omdat hun inprint op de weergave low-Q is en daardoor minder opvalt). In basis dus kiezen voor een set drivers dat dusdanig matched dat een wisselfilter simpel kan blijven, daarnaast bv. Helmholtz resonatoren ipv. specifiek zuigkring in LF, kastvorm (incl. bv. deflector) ipv. specifieke zuigkringen in MF, de curve in HF wat opkrikken klinkt onschuldig maar vraagt ook een deel van de input-energie, mijn woofers bv. zijn gecoat om ze iets sneller en egaler in het MF af te laten lopen om zo filter-loos werken makkelijker te maken, enz. .

Begrijp me niet verkeerd: iedere keuze die je maakt, of dat nu een loodzware kast is om resonanties tegen te gaan met een reeks aan drivers om iedere frequentieband technisch optimaal in een akoestisch signaal om te zetten, of een vlieggewicht kast om kastresonanties efficienter te kunnen aanspreken en uit het voor de mens kritische luisterbereik te halen en een minimaal aantal drivers om een minimale aanslag te plegen op het bronsignaal ... het zijn alle technisch solide keuzes, met ieder hun eigen pro's en con's kwa weergave.

Wat ik wil zeggen is dat een op sich technisch-perfecte LS zo vaak de aanspringende energie mist die de basis is van muziek. Nadeel van veel LS die maximaal die energie proberen te behouden is dat ze bv. zelden net zo tonaal-neutraal zijn als een ge-MLSSA'de luidspreker, een geloofwaardige stabiele ruimtelijke opbouw lastig opbouwen, soms niet alle (mn. de extreme) freq. evenredige energie alloceren, enz. . Je kan vele technisch evenzo solide oplossingen aandragen evenzo vele verschillende type LS, met ieder hun eigen goede en slechte kanten. Soms extreem goed en extreem slecht in één LS, die evengoed gebouwd is op een technisch solide basis, en somige mensen fantastisch kan bevallen.

Tijdens de ontwikkeling ben ik van 'geen filter' naar een regulier 1eorde filter (in het begin TS gebaseerd) gegaan, en heb van daar uit enkele correctie-netwerkjes (die me aanbevolen waren om te proberen) toegevoegd (de meest veelbelovende zijn ook gemeten en geoptimaliseerd): de eerste was een zobel, eigenlijk ter voorbereiding voor de andere correctie-kringen, en wat een stevige discussie opleverde was dat ik vond dat deze de weergave zo deed dichtlopen. Meettechnisch (LS en versterker) bleek al snel alles OK, maar ik luisterde naar een stel fraaie dames met gags in hun mond ...

In de loop van de jaren nam de invloed van MLSSA-achtigen toe en stoorde ik me aan het toenemende gebrek aan muzikale authenticiteit. Geluidsweergave en muziekweergave schijnen niet hand in hand te gaan, en verwachtingspatronen veranderen (bevestigd door wat in de winkels staat), mensen willen (voor aanschaf) zeker zijn perfectie te krijgen, en het is nu eenmaal nog niet mogelijk aan te tonen dat een LS (of audio apparaat) niet alleen geluidssignaal correct weergeeft maar ook muziek. There you go, here we are.



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

HTip

Bedankt voor je uitleg. Je hebt gelijk dat ik tevreden ben met de Note en dat in de basis het een erg prettig klinkende speaker is, lees goed past bij onze smaak. De gevoeligheid van de speaker is hoog (92 dB/W/m), maar ondanks dat lijkt het dat de speaker pas tot leven komt bij meer hogere volumes. Ik heb een keer gespeeld met SilClear en het leek dat daardoor de muziek beter tot zijn recht kwam. Misschien nog een keer proberen met alleen de fronts.

Ik ga ervan uit dat ALR/Jordan de kast, drivers en filters heeft afgestemd op elkaar, dus ook daar heb je gelijk in en hoef ik denk ik niet bij de wortel te beginnen ;) Maar het kan natuurlijk ook zijn dat de speaker wel technisch goed is, maar daardoor aan emotie heeft ingeboet. Ik ga nog een aantal zaken proberen (zie mijn topic) en ik hoop dat ik daarmee een verbetering kan bereiken.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

Vaak worden caps uitgewisseld in Xovers bij een modificatie, een toonregeling-ingreep imo. : twee trukjes die het ... basisgeluid ? ... van je speakers meer naar voren kunnen brengen (fine-tunen blijft uitproberen) maar beide wel verlangen dat je de waarden van je filter opnieuw bepaald is het vervangen van spoelen door laag-weerstand exemplaren. Daarnaast, maar de huidige opbouw van het interieur van je kasten moet dit toelaten, kan je alle volumedemping wegnemen (wegnemen van de wanddemping kan ook maar is meer onvoorspelbaar) en het vervangen door een centraal in de betreffende kast opgehangen bol dempingsmateriaal (begin eens met 20%vol van het oorspronkelijke dempingsmateriaal-volume), of het vastplakken van deze nieuwe demping ongeveer in het centrum van de kast aan rondhoutjes iets uit elkaar geplaatst in een V of C vorm achter de (conus) driver.

Kort nog een reactie op de postst tot nu: natuurlijk brengt de kast, en de hele toepassing, een zekere eigen inbreng in de totale weergave. Echter door de laag-Q van die inbreng, een breed 'werkingsgebied' met een geleidelijk verlopende impact, is een nadelige uitwerking op de muziek per saldo gering. De technische bestaande wegen niet tot perfectie volgen maar weloverwogen gecalculeerde alternatieven benutten leverd een andere mix aan weergave eigenschappen: ik becritiseer vaak commerciele modellen om hun gebrek aan muzikalitiet (niet op hun technische criteria), maar in de posts boven heb ik bewust proberen duidelijk te maken dat de door mij gekozen oplossingen imo. muzikaal veel meer bieden maar tegelijkertijd nadelen met zich brengen juist op het gebied van de klassieke technische criteria. In mijn ogen overtreffen de voordelen van de gemaakte keuzes de nadelen verre (maar dat was denk ik al duidelijk :))



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Op verzoek een plaatje van de PAC DIF toegepast in de set.

Opgemerkt werd de Meridian lijkt aan te staan omdat het display oplicht terwijl de rest van de set uitstaat: het display van de MCD is 'op halve kracht' verlicht zo snel de speler stroom heeft (de powerknop is een stand-by knop). Onderstaand een fotootje van wanneer de speler speeld. 




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Sommigen is misschien op de foto's opgevallen dat Audio Exklusiv Silentplugs worden gebruikt. Deze had ik te leen toen mijn set even uit elkaar lag, zijn direct teruggezonden zonder te zijn gebruikt aangezien ik de afgesproken leenperiode overschreed doordat ik in het ziekenhuis werd opgenomen, maar zijn weer ter beluistering naar me toegezonden rond het moment dat de set definitief werd. De afgelopen week, ik zou eigenlijk mijn wandmeubel afbouwen, heb ik ze eindelijk geluisterd.

Liever had ik eea. wat langer kunnen proefluisteren en vnl. ook in andere setups, om beter grip te krijgen op hun performance; het kiezen van accessoires op hun eerste indruk in een bepaalde set kan makkelijk leiden tot een toonregeling ingreep, maar gelukkig had ik iig. wat andere plugjes voorhanden om voor context te zorgen.

Vergeleken is de uitwerking van de Audio Exklusiv Silentplugs met een situatie zonder afdekking van de cinch-delen, en met de toepassing van kuststof caps met metallized-plastic coating / rubber-demping (tot nu de meest optimale caps voor mijn set). De enige plaats in mijn set met 'open' cinch-delen was mijn voortrap (2 set ongebruikte inputs, 1 set ongebruikte outputs), en de Silentplugs sluiten momenteel alle inputs af. Ik hoorde geen verschil wanneer toegepast op de ongebruikte set outputs.

Met de Silentplugs is bij mij vnl. de afbeelding stabieler en de weergave wint tonale 'robuustheid' en 'gemak/vanzelfsprekendheid' (zwarter/stabieler/relaxter ... als in "just 'there'"). Van belang vindt ik dat de uitwerking stabiel en gelijkmatig is binnen het gehele weergavegebied (geen standaard verschijnsel bij tweaks). Niet om HTip te stangen, maar de Plugs hebben in mijn set zeker wow-waarde (maar ik kan me goed vinden in HTip's opmerking dat bij mij akoestiek [nog] niet optimaal is en de gevolgen van tweaks daardoor mogelijk minder duidelijk / te duiden).

Ze blijven zeer zeker in mijn set.

zo, en nu mijn wandmeubel in de grondverf zetten ...




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.