with Solitaire, back in time, back to basics; the future starts here now

Started by solitaire, August 22, 2008, 21:18:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

solitaire

Vandaag, na enige tijd finetunen, gereed gekomen (nou ja, 'k wil ze nog in de olie zetten): 6 stuks 'Grandes Horizontales', racks (mini-rackjes ...) om een individueel audio apparaat op te plaatsen.
Bedoelt om direct op de vloer te plaatsen, gemaakt in verschillende maten (op de foto de grootste/kleinste); een voetje van het te plaatsen apparaat kan zo op / dichtbij de upright van het rack worden geplaatst. Drie 'poten', twee van zacht hout dusdanig verzaagd/verlijmt dat de vezelrichtingen telkens onderbroken worden en random elkaar raken, en een van hard kokos'hout' met lange parallel lopende vezels (onderste foto). Een 'Grande Horizontale' kan naar wens 'gedraaid' worden opgesteld onder het apparaat. Met gewichtjes om op het rack te leggen en zo de toepassing te tunen op de setup (op de foto rechts een willekeurig voorbeeld). Daarnaast kan zowel rack als apparaat geplaatst worden op voetjes naar keuze.



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

Verander voetjes / ondergrond, en de weergave veranderd bijna altijd mee. De vraag is meer of de toepassing de weergave kan optimaliseren ... which I hope of course 8) ... eerste testen zijn positief ...




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Koen K

Zeer bijzonder... Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien met een apparaat erop.  :smile:

solitaire

De helft van de apparatuur dat hier momenteel speelt is geleend; foto's van de definitieve setup, met mijn eigen spullen, volgen asap.




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Koen K


solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

Koen K


HTip

Quote from: solitaire on November 12, 2010, 17:38:04
Verander voetjes / ondergrond, en de weergave veranderd bijna altijd mee. De vraag is meer of de toepassing de weergave kan optimaliseren ... which I hope of course 8) ... eerste testen zijn positief ...




W.
Daar we het toch ook allemaal voor ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

Da's niet mijn ervaring. Mensen kopen nog steeds voetjes/racks obv. een 'logische theoretische werking' of een klankverandering, niet een weergaveverbetering. Maar ik beschouw bv. equipment support of kabels ook niet als component in de keten. Of als klankregeling van de keten. Wellicht anderen wel.

Maar dat is in zekere zin ook het zwakke punt van de 'Grandes Horizontales': ook gemaakt obv. theorieën (welliswaar gestaafd door ervaringen) betreffende equipment support, bewust gemaakt met de mogelijkheid relatief veel te tunen, en het is soms aanlokkelijk tijdens dit tunen te stoppen bij een klank die aanspreekt, en niet doorgaan tot de set 'clicked', tot de weergave een geheel is.




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

HTip

Kan je iets meer vertellen over het verschil tussen klankverandering en weergaveverbetering?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Douma

Quote from: solitaire on November 12, 2010, 17:11:09
Vandaag, na enige tijd finetunen, gereed gekomen (nou ja, 'k wil ze nog in de olie zetten): 6 stuks 'Grandes Horizontales', racks (mini-rackjes ...) om een individueel audio apparaat op te plaatsen.
Bedoelt om direct op de vloer te plaatsen, gemaakt in verschillende maten (op de foto de grootste/kleinste); een voetje van het te plaatsen apparaat kan zo op / dichtbij de upright van het rack worden geplaatst. Drie 'poten', twee van zacht hout dusdanig verzaagd/verlijmt dat de vezelrichtingen telkens onderbroken worden en random elkaar raken, en een van hard kokos'hout' met lange parallel lopende vezels (onderste foto). Een 'Grande Horizontale' kan naar wens 'gedraaid' worden opgesteld onder het apparaat. Met gewichtjes om op het rack te leggen en zo de toepassing te tunen op de setup (op de foto rechts een willekeurig voorbeeld). Daarnaast kan zowel rack als apparaat geplaatst worden op voetjes naar keuze.



Wolf

Netjes gedaan. Welke aspecten van de weergave zullen hierdoor kunnen verbeteren? Ik neem aan dat daar het start- en eindpunt van de 'Grandes Horizontales' ligt en dat er vervolgens gekeken is naar een wijze om dit te bereiken?

Ik ben ook erg benieuwd hoe het oogt als ze gebukt gaan onder hun muzikale lasten.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Quote from: HTip on November 13, 2010, 07:25:41
Kan je iets meer vertellen over het verschil tussen klankverandering en weergaveverbetering?

Geef een draai aan je toonregeling, of haal je speakers van soft'iets en zet ze op hard'iets, en je veranderd de klank van je set. Daarmee is niet direct de weergave verbeterd, wel de mogelijkheid gecreëerd de weergave aan je smaak aan te passen.

Als je lang met je set experimenteert weet je goed in te schatten wat de 'basis sound' is van die set. Een soort rode draad aan weergavekenmerken door je experimenten. Dat beschouw is als de kernweergave van een set. Is dat niet wat je zoekt, kan je met klankveranderingen de klank aan je smaak aanpassen (of een andere set kopen ...). Is die kernweergave wat je zoekt, kan je dat maximaliseren / optimaliseren, bv. door het toepassen van maatgesneden ingrepen in bv. equipement support. Verschillende toepassingen support geven (bijna altijd) verschillende weergavekenmerken, maar het toepassen van maatgesneden support maakt een optimale kernweergave mogelijk.

Klinkt vager dan het is: heb je bij een set vat op diens kernweergave, merk je het over het algemeen vrij duidelijk als de set die eenmaal ongehinderd en maximaal kan produceren. Het toepassen van willekeurig welk setje voetjes is geen oplossing (toeval daargelaten): maatgesneden support is vaak een mix van voetjes per set en per apparaat, afhankelijk oa. van werking en materiaalkeuze / bouwwijze (incl.totaalgewicht en gewichtsverdeling) van het apparaat dat je wilt plaatsen en materiaalkeuze / bouwwijze (incl.totaalgewicht en gewichtspreiding bij bv. racks) van de ondergrond.



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: Douma on November 13, 2010, 10:10:10
Netjes gedaan. Welke aspecten van de weergave zullen hierdoor kunnen verbeteren? Ik neem aan dat daar het start- en eindpunt van de 'Grandes Horizontales' ligt en dat er vervolgens gekeken is naar een wijze om dit te bereiken?

Ik ben ook erg benieuwd hoe het oogt als ze gebukt gaan onder hun muzikale lasten.

De 'Grandes Horizontales' zijn gebouwd rondom mijn ervaring/ideeën om een rack/ondergrond zo minimaal mogelijk een stempel te kunnen laten drukken op de geluidsweergave van de set die erop geplaatst is, en maximaal mogelijkheden biedt om het rack aan te passen / te tunen naar het apparaat dat het draagt.



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ziet er goed uit....en een rack met een visie...(kom je ook steeds minder tegen  :()..... :yin-yang: 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Snowmaster

Quote from: solitaire on November 13, 2010, 11:46:31
Geef een draai aan je toonregeling, of haal je speakers van soft'iets en zet ze op hard'iets, en je veranderd de klank van je set. Daarmee is niet direct de weergave verbeterd, wel de mogelijkheid gecreëerd de weergave aan je smaak aan te passen.

Wolf


Mooi projekt Wolf !
Ben benieuwd naar de resultaten, maar nog meer of het aansluit bij je verwachtingen.

Uit je antwoord zie ik dat iedereen woorden weer anders interpreteert of uitlegt. Dat is ook altijd het lastige.  Vaak bedoelen mensen hetzelfde maar is de woordkeuze anders.
Van zacht naar hard zie ik bv. altijd als klankverandering maar vaak ook als weergaveverandering.
Het lastige is altijd het onderscheid tussen "anders" en "beter/slechter".

Wil je proberen je ervaringen te beschrijven?  Ik ben erg geïnteresseerd. Waarvan zijn de grijze onderzetters gemaakt?
Een nog hardere houtsoort?
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

solitaire

De zachte dragers/poten zijn gemaakt van zeer zacht populier met een erg losse structuur (en in de structuur is door mij door verzagen/verlijmen chaos aangebracht, zie foto), de harde dragers/poten bestaan uit extreem hard kokoshout (zo hard dat het me een zaagblad van de lintzaag heeft gekost ...) met zeer stabiele en rechtdradige structuur.

Al het lijmwerk is gedaan met compleet uithardende 2 componenten lijm, behalve de dunne laag populier die onderop de dragers van het rack is verlijmt ter structurele versteviging die met blijvend elastische kit is aangebracht.

De grijze onderzetters zijn geen onderzetters maar gewichtjes (ten minste, ik denk dat je de grijze voorwerpen op de foto bedoeld). Plat aan twee kanten, en afgerond aan de andere, 70gr per blokje, gemaakt van tungsten, en op de 'Grandes Horizontales' te leggen met een laagje Blu-Tack/ Poster Buddies.

De ontwerpgedachte achter deze constructie is "geen rack is het beste rack": gebruikmaken van een rack mag niet leiden tot nivellering/versluiering van de werking van voetjes (apparaatvoetjes is een onderwerp waar ik me veel mee bezighoud) en mag het weergavekarakter van de apparatuur die het plaatsbied niet begrenzen/aantasten. De 'Grandes Horizontales' hebben een zeer lage massa, en de wel aanwezige massa zit in een structuur dusdanig dat zeer materiaal-efficiënt een route van trillingsgeleiding/trillingsdemping ontstaat. Met de gewichtjes kunnen trillingspaden (de dragers/poten) beïnvloed worden (de structurele verstevigings laag, onderop de dragers van het rack, is daarom ontkoppeld van het rack met blijvend elastische kit, en dusdanig bevestigd dat het de poten/uprights niet raakt).

In de praktijk haal je dergelijke theoretische absolute doelen natuurlijk niet, maar mijn ervaring tijdens de ontwikkeling (luistersessies en metingen [2x MEMS blocken, beide met zowel fixed als vliegende 3-axis linear accelerometers, 1x 4x4mm/1x 2"x2" active area, 12bit datarecorder, 2 vaste/1 hand-held RTdata vibratie machines]) zijn veelbelovend. Oftewel, de inbreng van het rack op de weergave van een audioapparaat is idd. erg klein, en de flexibiliteit van toepassing erg groot (verschillende formaten 'Grandes Horizontales', vrij draaibaar onder een apparaat op te stellen om een specifieke trillingsoorsprong makkelijk te kunnen 'bedienen', met plaats voor vrij plaatsbare kleine gewichtjes en volop gelegenheid voor het toepassen van voetjes).


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Quote from: solitaire on November 15, 2010, 11:05:13
De zachte dragers/poten zijn gemaakt van zeer zacht populier met een erg losse structuur (en in de structuur is door mij door verzagen/verlijmen chaos aangebracht, zie foto), de harde dragers/poten bestaan uit extreem hard kokoshout (zo hard dat het me een zaagblad van de lintzaag heeft gekost ...) met zeer stabiele en rechtdradige structuur.

Al het lijmwerk is gedaan met compleet uithardende 2 componenten lijm, behalve de dunne laag populier die onderop de dragers van het rack is verlijmt ter structurele versteviging die met blijvend elastische kit is aangebracht.

De grijze onderzetters zijn geen onderzetters maar gewichtjes (ten minste, ik denk dat je de grijze voorwerpen op de foto bedoeld). Plat aan twee kanten, en afgerond aan de andere, 70gr per blokje, gemaakt van tungsten, en op de 'Grandes Horizontales' te leggen met een laagje Blu-Tack/ Poster Buddies.

De ontwerpgedachte achter deze constructie is "geen rack is het beste rack": gebruikmaken van een rack mag niet leiden tot nivellering/versluiering van de werking van voetjes (apparaatvoetjes is een onderwerp waar ik me veel mee bezighoud) en mag het weergavekarakter van de apparatuur die het plaatsbied niet begrenzen/aantasten. De 'Grandes Horizontales' hebben een zeer lage massa, en de wel aanwezige massa zit in een structuur dusdanig dat zeer materiaal-efficiënt een route van trillingsgeleiding/trillingsdemping ontstaat. Met de gewichtjes kunnen trillingspaden (de dragers/poten) beïnvloed worden (de structurele verstevigings laag, onderop de dragers van het rack, is daarom ontkoppeld van het rack met blijvend elastische kit, en dusdanig bevestigd dat het de poten/uprights niet raakt).

In de praktijk haal je dergelijke theoretische absolute doelen natuurlijk niet, maar mijn ervaring tijdens de ontwikkeling (luistersessies en metingen [2x MEMS blocken, beide met zowel fixed als vliegende 3-axis linear accelerometers, 1x 4x4mm/1x 2"x2" active area, 12bit datarecorder, 2 vaste/1 hand-held RTdata vibratie machines]) zijn veelbelovend. Oftewel, de inbreng van het rack op de weergave van een audioapparaat is idd. erg klein, en de flexibiliteit van toepassing erg groot (verschillende formaten 'Grandes Horizontales', vrij draaibaar onder een apparaat op te stellen om een specifieke trillingsoorsprong makkelijk te kunnen 'bedienen', met plaats voor vrij plaatsbare kleine gewichtjes en volop gelegenheid voor het toepassen van voetjes).


Wolf

Zozo, geen half werk. Leuk om te zien hoe je hier mee bezig bent. Niet alleen door goed te luisteren, maar ook door op "wetenschappelijk" niveau te testen. Chapeau!
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Quote from: Douma on November 15, 2010, 13:19:54
Zozo, geen half werk. Leuk om te zien hoe je hier mee bezig bent. Niet alleen door goed te luisteren, maar ook door op "wetenschappelijk" niveau te testen. Chapeau!


dank je !



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: solitaire on November 15, 2010, 11:05:13
Oftewel, de inbreng van het rack op de weergave van een audioapparaat is idd. erg klein,..........
Wolf

Meettechnisch gezien geen speld tussen te krijgen...gehoormatig gezien echter een heel ander verhaal (ik zet er maar even voor de snel opgewonden standjes..... MIJN MENING...... achter  ;))
Wolf ik neem even aan dat je hier met "het" rack niet "een" rack bedoelt... ???
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

solitaire

Quote from: Erik van Voorst on November 15, 2010, 17:33:07
Meettechnisch gezien geen speld tussen te krijgen...gehoormatig gezien echter een heel ander verhaal (ik zet er maar even voor de snel opgewonden standjes..... MIJN MENING...... achter  ;))
Wolf ik neem even aan dat je hier met "het" rack niet "een" rack bedoelt... ???

precies



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

HTip

Quote from: solitaire on November 13, 2010, 11:46:31
Geef een draai aan je toonregeling, of haal je speakers van soft'iets en zet ze op hard'iets, en je veranderd de klank van je set. Daarmee is niet direct de weergave verbeterd, wel de mogelijkheid gecreëerd de weergave aan je smaak aan te passen.

Als je lang met je set experimenteert weet je goed in te schatten wat de 'basis sound' is van die set. Een soort rode draad aan weergavekenmerken door je experimenten. Dat beschouw is als de kernweergave van een set. Is dat niet wat je zoekt, kan je met klankveranderingen de klank aan je smaak aanpassen (of een andere set kopen ...). Is die kernweergave wat je zoekt, kan je dat maximaliseren / optimaliseren, bv. door het toepassen van maatgesneden ingrepen in bv. equipement support. Verschillende toepassingen support geven (bijna altijd) verschillende weergavekenmerken, maar het toepassen van maatgesneden support maakt een optimale kernweergave mogelijk.

Klinkt vager dan het is: heb je bij een set vat op diens kernweergave, merk je het over het algemeen vrij duidelijk als de set die eenmaal ongehinderd en maximaal kan produceren. Het toepassen van willekeurig welk setje voetjes is geen oplossing (toeval daargelaten): maatgesneden support is vaak een mix van voetjes per set en per apparaat, afhankelijk oa. van werking en materiaalkeuze / bouwwijze (incl.totaalgewicht en gewichtsverdeling) van het apparaat dat je wilt plaatsen en materiaalkeuze / bouwwijze (incl.totaalgewicht en gewichtspreiding bij bv. racks) van de ondergrond.



Wolf
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik snap wat je bedoelt met de basis (kernweergave). Ik redeneer bij elke tweak ook van daaruit, anders heb je geen referentiekader.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

Ondanks wat laatste bouwactiviteiten in m'n woninkje, probeer ik toch zo af en toe wat muziek te luisteren. Mijn eigen CD speler en voorversterker zijn elders, om gemod te worden, maar 'k heb een setje Naim CDI en NAC82 + Hi-Cap te leen. De voortrap is echter bagger in mijn setup, dus die heb ik vervangen voor mijn ConradJohnson PV12L die werkloos is een doos stond. De Naim CDI is best een leuke speler ! Er mist duidelijk raffinement, maar desondanks zet 'ie muziek in je kamer neer waar je niet omheen kan.

Zo wat rondklooiend is along the way wel wat aan keuzes gemaakt in de aanschaf van stroomkabels tbv. de audio-groep. Want die klus is waar ik naast het modden van mijn apparatuur (en afbouwen van m'n huisje) ook mee bezig ben. Van de laatste twee opties aan kabels is nu naast de apparaat-kabels ook een lange toevoer kabel in huis, om zo de uiteindelijke situatie zo goed mogelijk te benaderen. 'k Hoopte voor het einde van het jaar een beslissing hierin te nemen, maar waarschijnlijk schuift dat iets op omdat mijn apparatuur langer dan geplant weg is om gemod te worden. Nou ben ik vrij geduldig van aard ...


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Andere luisterruimte dan waarin m'n speakers zijn afgestemd, nu andere apparatuur waarmee ik ze aanstuur ... en er komen wat ... aandachtspuntjes naar voren. Vnl. in het laag-mid. Dus heb ik afgelopen week de afstemming van de baskast aangepast.

De weergave van mijn LS rust sterk op wat ik maar even een 'mechanische afstemming' noem: materiaalgebruik, bouwwijze, kastwanddikte, verstijving dan wel demping ... enz. Gelukkig is het gelukt de aanpassing (een andere localisering van gerichte massa-demping op de baskastwanden) door te voeren zonder structurele schade.

Geen mega-verschillen, maar voldoende om blij mee te zijn.



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Goede verhalen gehoord over de Audio Exklusiv Silentplugs. Heb zelf RCA-caps in verschillende uitvoeringen in huis (en gebruik), maar ben benieuwd naar deze. 'k Heb gebruik gemaakt van een aanbod ze te kunnen uitproberen: meer hierover dus later ! (heb, geplanned, vanaf eind februari m'n eigen set weer beschikbaar, maar wellicht kan 'k voordien al wat prutsen ...)


                               
Hinterm Horizont geht's weiter.