with Solitaire, back in time, back to basics; the future starts here now

Started by solitaire, August 22, 2008, 21:18:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

solitaire

De in Wolf-casa aanwezige hoeveelheid materiaal tbv. en DHZ/commerciele voetjes neemt alsmaar toe, en ik zie er naar uit weer als vanouds aan de slag te gaan met de materie. M'n set kan dus niet snel genoeg up&running zijn. De LS kasten moeten nog min. 1 laag verf en een nabehandeling, de behandeling van de binnenkant van de baskasten diend maximaal te drogen voor ik de kasten overeind zet, alle bekabeling zal nog na voortschrijdend inzicht en ervaringen omgezet worden naar de nieuwste status, 'k moet nog de pseudo-vloer/basreflector voor onder de LS maken ... en dan is de set iig. speelklaar. Er komt een nieuw 'rack' voor de apparatuur. Kan ik weer met voetjes 'rondklooien'.

Wel ben ik na mijn verhuizing ook verhuisd naar andere fora, wat betekend dat mijn beslommeringen in minder geur&kleur zullen worden omschreven dan voorheen. Een direct gevolg van de 'wat niet in enginering101 staat en in mijn hersens past is absurde onzin en volkverlakkerij' school-of-thoughts dat meer en meer voet aan de grond krijgt op dit in basis openminded forum. Natuurlijk bevinden mijn spielereien met voetjes en aanverwanten zich in het 'waarnemings-verkrijging/kennisvergarings' gebied van audioland, waardoor het soms het plug&play gehalte mist wat voor sommigen noodzakelijk aanwezig moet zijn om het bevatbaar/toepasbaar te maken. Het Peter Belt syndroom zeg maar. Maar de werking van goede voetjes is te groot om de materie te passeren.

Maar iedere serieuse reactie op mijn spielereien is leuk te lezen, en dus verdwijnen mijn beslommeringen niet van HTf. Nu eerst m'n luisterruimte en set klaarmaken :-[



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

scrutinizer

He Wolf,

Ik kan niets anders zeggen dan JAMMER :(, maar geef je gezien de omstandigheden zoals genoemd geen ongelijk.
Ikzelf ben hier ook terecht gekomen omdat er destijds met veel enthousiasme over zowel zelfbouw projecten als beleving van audio, vrij van mening gepost werd.
Verder beviel de toon en aard van dit forum en heb ik er tot nu een paar plezierige contacten aan overgehouden.

Er zijn fora waar de stemming een stuk grimmiger is, Wolf. Jammer dat sommige leden van dit soort fora niet inzien dat ze hier een zelfde cultuur (proberen te) kweken.

Keep the faith and .... sanity

Anton.


Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HTip

Daar sluit ik me helemaal bij aan. Ik vind het altijd erg leuk om te lezen dat relatief kleine aanpassingen een groot effect kunnen hebben. Ik experimenteer zelf ook wel met tweaks. De een is wat succesvoller dan de ander, maar elk experiment is wel leerzaam geweest.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

Afgezien van een driejarige PT cursus Werkstofftechnik via een Fachhochschule, specifiek Technische Mechanica, is mijn technisch inzicht begrenst. Als ik vastloop of onderbouwing nodig heb tijdens mijn experimenten weet ik echter waar die te vinden. Wat ik zeker merk op het terrein van audio gerelateerde 'plaatsingsvraagstukken' is dat empirische waarnemingen, gebaseerd op grote aantallen gestructureerde experimenten, het ervaren techneuten lastig maakt te komen met een werkbare onderbouwing (incl. natuurlijk de optie tot werkbare ontkrachting).

Niet wetenschappelijk ontstaan zijn zo de iedeeen bv. Naim apparatuur eerst op een zijkant opgesteld te plaatsen, om zo eerst met een basis plaatsingsoptie te komen voor het te finetunen voor de specifieke demping van printplaten in de apparatuur zoals toegepast in veel Naim apparatuur. Of rekening te houden met veelvuldig gebruik van piggyback boards in sommige apparatuur, gebruik van dempingsplaat of massaplaat bodemchasis-delen, in apparatuur ingebouwde energydrain voorzieningen, enz.. Dat maakt experimenteren IMO (maar 'k ben zo te lezen niet alleen :coffee:) leuker en toepasbaarder dan sick de achterliggende techniek. Niet dat daar iets mee mis is (de wetten van de wetenschap, incl. de onontgonnen of in ontwikkeling zijnde, gelden natuurlijk ook voor audio !).

Totdat er iemand genoeg resources beschikbaar steld om fundamenteel specifiek het 'audio plaatsingsvraagstuk' te onderzoeken ben ik content met mijn empirisch onderzoek. Dat niet alleen op dit forum mijn aanpak / deze gedachtegang soms ietswat geridiculiseerd wordt is me klip&klaar, maar dat maakt niet dat ik stop posten (zeker niet na bovenstaande reacties :)): zoals gezegd is iedere serieuze reaktie op mijn spielereien welkom. Alleen fora/reacties die niets meer behelsen dan "de aarde is plat / onderzoek hiernaar is engeneringlastering" zijn frustrerend en zal ik mijden.



W.


edit oeps veeel typos
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Afgelopen dagen de voorzet-baffle voor m'n speakers in de olie gezet. Het zijn panelen samengestelde-delen eiken.

Op een plaats werd eerst de kleur dof, en nu donker. Zie foto's, onderste foto de rechter punt onder.

Wat gebeurd hier, en kan ik daar nog iets aan doen (er zitten nu de vier lagen Rustic Danisch Oil op die er volgens de verkoper op moeten voor een optimaal resultaat).

???



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

scrutinizer

Gezien het gedraaid verlijmen van eiken lamellen is het mogelijk dat sommige van deze deeltjes zuur (blauw en/of looizuur) bevatten, die op hun beurt verkleuring 'kunnen' geven als reactie op de olie.
Ik heb eiken wel eens diep blauw zien kleuren door olie en vocht.

Maar is de foto vergevingsgezind? Ik vind het wel een karakteristieke tekening hebben, Wolf.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

solitaire

Om het probleem duidelijk te maken heb ik een aantal foto's met verschillende aanzichtshoeken gemaakt, en op ieder is de tekening van het gehele paneel en van de specifieke probleemzone anders.

Het lijkt nu of de echt solid donkere zone langzaam veranderd in een iets donker aangezette met enigszins structuur. Da's iig. beter ...

Misschien moet ik gewoon maar blijven afwachten ? 8)




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

scrutinizer

De fraaie eigenschap van Eiken, mits symmetrie belangrijk is, zijn de spiegels in zijn nerfstructuur. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

solitaire

Symmetrie heb ik niet kunnen ontdekken :-X, de bewuste bruine 'veeg' wel :-\, al wordt 'ie langzaamaan minder ...



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

scrutinizer

Quote from: solitaire on September  5, 2010, 09:07:36
Symmetrie heb ik niet kunnen ontdekken :-X, de bewuste bruine 'veeg' wel :-\, al wordt 'ie langzaamaan minder ...



W.

Ik vind ze chic, Wolf ..... En de natuur kent eigenlijk geen 2 gelijken.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

solitaire

de verkleuring trekt met dat de olie langzaam uithard ook langzaamaan weg

8)

Quote from: scrutinizer on September  4, 2010, 21:59:53
Gezien het gedraaid verlijmen van eiken lamellen is het mogelijk dat sommige van deze deeltjes zuur (blauw en/of looizuur) bevatten, die op hun beurt verkleuring 'kunnen' geven als reactie op de olie.
Ik heb eiken wel eens diep blauw zien kleuren door olie en vocht.

Maar is de foto vergevingsgezind? Ik vind het wel een karakteristieke tekening hebben, Wolf.

Anton.
Hinterm Horizont geht's weiter.

scrutinizer

Al een plaatje geschoten met deze fronts gemonteerd? ::)


FEED ME !!!!!!!!!!

;D

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

solitaire

durf ik daar voor te staan met mijn 'camera' ?

Heb net het gasfornuis en koelkast in mijn keuken vervangen, en een nieuwe wasmachine gekocht, dus het is even een maandje wachten nu tot new-funds het me toelaten mijn set en luisterruimte af te bouwen ... dan is er weer echt nieuws ;), en kan de hobby weer echt opgestart worden :pompom:



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

scrutinizer

Quote from: solitaire on September 16, 2010, 14:08:07
durf ik daar voor te staan met mijn 'camera' ?

Heb net het gasfornuis en koelkast in mijn keuken vervangen, en een nieuwe wasmachine gekocht, dus het is even een maandje wachten nu tot new-funds het me toelaten mijn set en luisterruimte af te bouwen ... dan is er weer echt nieuws ;), en kan de hobby weer echt opgestart worden :pompom:



W.

Helder!!! :)

We wachten het af. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

solitaire

En bedenk je dat mijn nieuwe rack(jes) tussen de bedrijven door in aanbouw zijn !

Nu al voor de derde maal bouw ik ze ... in het verleden hebben ze verhuizingen en verbouwingen niet overleeft ... In een poging de uitwerking van een rack op de weergave te minimaliseren zijn het ... minimale racks. En nogal fragiel ...

Ze zijn niet erg origineel van ontwerp, maar mij bevallen ze beter dan veel high-mass racks (veel geprobeerd tot aan betonnen exemplaren ...) en vele low-mass racks, die onder druk van de commercie vaak een afwerking hebben die in tegenspraak is met (mijn opvatting van) het 'low-mass en trillingshuishouding' ontwerp-idee (een mooi afwerkdopje hier en daar, een schijfje onder de poten want anders beschadigd de vloer, een extra plint rondom voor de looks, uberhaubt complexe bouw en materiaalgebruik want dan heeft marketing iig. wat te vertellen, ...).

Bare-bones hardcore racks dus (als ik hierop Google ... blijkt dit ... niet echt een audiofiele uitdrukking ... ?).




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Afgelopen weekend was weer een vriendenbezoek/luisterweekend. De beschikbare privé set bestond uit Denon AVC-A1SR + Denon DVD-A1 en Guru QM60 + QM10 rondom en als centre (een Genelec HTS3B sub stoorde me, en stond dus uit), met vnl. AudioQuest bekabeling. De QM10 had ik al eens gehoord (een hele leuke speaker waar het compromis ligt in niet 'alles' te doen en niet in alles te doen als compromis), maar de Denons leken de weergave 'tegen te houden' door een over-gecontroleerde en gevoelloze weergave. Niet echt mijn ding, zowel door de surround-opstelling als de Denons. Mijn gastheer heeft ook een zelfbouw stereoset speakers staan (à la Paulus Leopard's, uiterlijk aangepast), aan te sturen door dezelfde elektronica, en daar is een vergelijkbaar 'mechanisch' weergavekarakter te horen, een muzikaal tempo aangetast door algemene verstarring (en een daaruit voortkoment gevoel van 'misplaatste' dynamiek). Er is duidelijk sprake van een voorliefde voor dit type geluid, and that, of course, is perfectly OK: altijd leuk om muziekweergave weer eens alternatief benaderd te zien worden (one POV is no POV).
Bij een nabij wonende vriend een set Sugden Masterclass geïntegreerd + Cd-speler op Magnepan MG3.6R beluisterd: al jaren ben ik liefhebber van de Sugden-sound, en Magnepan heb ik jarenlang zelf thuis gehad ... Sugden op Maggies was naar mijn ervaring tot nu niet echt een combi, en ook nu was het te slap en romig imo., maar desondanks best nog genieten !
Voorhanden bij het retail bezoek waren ditmaal luidsprekers van oa. Audio Physic, BC-Acoustique, Vienna, Dali, Triangle, Swans, PMC, elektronica van oa. Accustic Arts, Trigon, Cambridge, Esoteric, Luxman, Marantz, Cayin, Moon, Roksan, en toebehoren van oa. AudioQuest, Creativ, Blackforest, INAkustik, FiniteElemente. Luisteren naar bv. de nieuwe serie van Luxman en de i-modellen van PMC is me goed bevallen (en een bezoekster zag in een EB1i een bevallige goed geproportioneerd gespierde atleet ... wat ik goed overeen vond komen met de klank ...).
Een ingeruilde Cary Xciter USB DAC beviel me goed (open, vrij/lichtvoeting, kleurvol; timing leek me erg sterk) en herinnerde me eraan dat ik lang geen Cary meer heb gehoord ('k heb vroeger nog eens een tijdje met een SLP-90 gedraaid; mooie performer maar wegens technische problemen weer doorgeschoven). Ook nav. een internetvermelding een Cambridge DacMagic via een XLR>RCA verloopkabel gebruikt met idd. veelal positieve resultaten.
Mijn weekend was geslaagd en een leuke luisterervaring ! Ook weer een aantal CDs opgepikt, dus 'k ben weer allerhande herinneringen en ervaringen rijker.


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Om een keuze te kunnen maken welke kabel gebruikt gaat worden van meterkast naar apparatuur (direct van meterkast naar verdeelblok, en dan naar ieder apparaat) heb ik eerst maar eens geprobeerd twee kabels die ik recent in m'n bezit heb gehad en die bovengemiddeld presteerden weer terug te halen. Waarom bij de zoektocht goede ervaringen negeren ? Er is een kabel waar andere pluggen aan zijn gezet, maar verder is alles zoals het bij mij in der tijd de deur uit ging.
Daarnaast is er van de 5 kabels die ik heb uitgekozen om aanvullend hierop te beluisteren nu een binnen, dus binnenkort kan ik beginnen gericht te luisteren. De kabel die in gebruik was als stroomkabel naar m'n apparatuur is te stug om voor het doel te blijven gebruiken, en valt dus af (de set moet toch opnieuw af-getuned worden ivm. het langzaamaan gereed komen van de modificaties aan de apparatuur, bouw van de luidsprekers en inrichting van de luisterruimte, dus dit is geen probleem).
'k Neem een week per kabel, en enige tijd afsluitend, om tot een aanschafbeslissing te komen. Pas na afloop valt er van eea. een compleet beeld te schetsen, en daar zal ik dan voor de geïnteresseerden kort verslag van doen.



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Eens in de zoveel tijd kijk ik met sport-vrienden naar zelf gemaakte video's van waterskiën. Vandaag had iemand het lumineuze idee zelf een flatscreen naar mij mee te nemen (een JVC 42" 120 Hz). Zelf heb ik een analoge Loewe Xelos 5382 toeter, maar men vindt toenemend zo'n scherm te klein. Maar ... waar ik dacht dat de analoge TV's een weergave voorsprong hadden boven de flatscreens (dat vond ik tot voor kort), was deze zeer aangenaam om naar te kijken. Zowel met eigen-maak DVD'tjes als commerciële releases (op mijn Cambridge Azur 540D V2, gebruikt via QED Reference AV21AG scart of Audioquest HDMI-G). Misschien toch tijd om deze toeter te verhuizen naar de slaapkamer, en in de woonkamer iets nieuws & plats te nemen ...



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Erik van Voorst (in memoriam)

.....the proof is in the eating.... ;D

Zo een uitgave is nu ineens....veilig kopen... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

solitaire

yep ... veilig eten :D

Maar toch eerst maar eens de resterende stappen zetten ter concretisering van m'n audio-set: oa. worden nu m'n voorversterker en Meridian CD-speler gemod (de VV is eigenlijk meer een 'grote beurd' en andere buizen), mijn luidsprekers afgewerkt, de laatste maal alle kabels 'gerolt', de audio-racks gemaakt, daarna een def. keuze maken wat betreft stroomkabels ... De aankomende tijd dus muziek luisteren via de PC set in m'n 'kantoor' of de 'vintage opstelling' in m'n slaapkamer :yin-yang:


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Kjelt

Quote from: scrutinizer on September  4, 2010, 22:40:23
De fraaie eigenschap van Eiken, mits symmetrie belangrijk is, zijn de spiegels in zijn nerfstructuur. ;)

Spiegels in eiken krijg je alleen met kwartiers gezaagd eiken. De midden plank uit de stam is altijd kwartiers gezaagd.
Alleen deze manier van zagen kent relatief veel verlies en wordt dus minder toegepast.
Dat is hier ook het probleem, het gebruikte eiken is normaal gezaagd, dat wil zeggen dosse gezaagd eiken en die planken absorberen de olie net iets anders dan kwartiers gezaagd eiken dat er dus ook tussen zit.
Echter zolang de olie nog geabsorbeerd kan worden is er uiteindelijk (als het goed is) niet veel verschil van te zien, alleen tijdens het natte werk zie je dat de ene plank sneller absorbeerd dan de ander.

solitaire

De olie is gedroogd nu, en idd. is op bijna alle plekken de 'verkleuring' weg.




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Quote from: solitaire on October 18, 2010, 11:10:24
yep ... veilig eten :D

Maar toch eerst maar eens de resterende stappen zetten ter concretisering van m'n audio-set: oa. worden nu m'n voorversterker en Meridian CD-speler gemod (de VV is eigenlijk meer een 'grote beurd' en andere buizen), mijn luidsprekers afgewerkt, de laatste maal alle kabels 'gerolt', de audio-racks gemaakt, daarna een def. keuze maken wat betreft stroomkabels ... De aankomende tijd dus muziek luisteren via de PC set in m'n 'kantoor' of de 'vintage opstelling' in m'n slaapkamer :yin-yang:


Wolf

Wat gaat er gemod worden aan de Meridian?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

obv. de mods in de Philips CD-104 die ik hier kort geleden te leen had



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Aangezien het modificeren van m'n apparatuur waarschijnlijk langer gaat duren dan geplanned (planfout en extra is het her-solderen van delen van de CD-speler), krijg ik tijdelijk in leen een Naim CDI en NAC82 + Hi-Cap, om zo iig. muziek te kunnen luisteren. En zo bouwt zich een grappige set: Naim front-end met buizen eindversterker ... en hoog-rendements luidsprekers (bijna net zo apart als Naim + electrostaten ... maar die hadden ze met de FL1 zelf ook eens) ...




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.