with Solitaire, back in time, back to basics; the future starts here now

Started by solitaire, August 22, 2008, 21:18:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Koen K

:laugh:


En om nog even te reageren (ik moest gisteren plotseling weg)

Quote from: solitaire on May 28, 2010, 17:40:45
Niet alle waarneembare dingen zijn verklaarbaar, maar dat maakt de waarneming niet minder geldig. Waarnemingen worden vaak 'veralgemeniseerd', van conclusies voorzien, wat, dat ben ik zeker met Koen eens, zeker 'glad ijs' is. Niet alle meetbare dingen zijn waarneembaar, maar dat maakt de meting niet minder geldig. Metingen worden vaak 'veralgemeniseerd', van conclusies voorzien, wat imo. zeker ook 'glad ijs' is.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik wil dan ook niet de algemene geldigheid (en relevantie) van metingen ten opzichte van de waarneming propageren. Ik vind alleen wel (en hier spreek ik uit eigen ervaring) dat het erg belangrijk is om de feilbaarheid van de waarneming in het oog te houden. Dat is zeker niet niet-opbouwend bedoeld, hoewel het inmiddels wellicht een wat weinig vernieuwende opmerking is geworden  ::)  In dat opzicht heb je absoluut gelijk.

Quote
Laten we spreken obv. een meting / waarneming, en niet al beginnen bij een interpretatie of conclusie ervan. Dat betekend ook het repecteren van bewuste meting / waarneming. Hoeveel vragen je er ook bij zou kunnen stellen !

Respecteren, zeker, maar overnemen is wel een stap verder.

Quote from: Zaagstra on May 28, 2010, 20:47:43SO what?

Daar is niks mis mee, dacht ik. Maar op het moment dat er gezegd wordt "dit kabeltje / onderzettertje / klankschaaltje maakt het geluid beter" komt het al behoorlijk dwingend over, zeker als het vergezeld wordt van het eeuwenoude "de resolutie van je systeem moet wel hoog genoeg zijn om het te kunnen horen". Misschien ligt het aan mij, maar ik houd daar niet zo van. Het suggereert namelijk een soort regel (ja, een algemeenheid) die er niet is en zet tegelijk de mensen die het anders zien buitenspel als zijnde stumpers met ontoereikende hardware.

Quote from: Zaagstra on May 28, 2010, 20:52:38
Als ik heel eerlijk mag zijn, doen taglines als "als het beter meet, IS het ook beter" en "Horen is het waarnemen van geluid met het zintuig oor. Niet het waarnemen van gouden kabeltjes met het zintuig oog..." (sorry Koen  ::)) dat dus wel. Vind ik dus in mijn persoonlijke opinie die enkel een subjectieve, niet meetbare en dus onbewezen belevingsinterpretatie weergeeft.  :D

Point taken, en tekst verwijderd  ;)


Zaagstra

Quote from: solitaire on May 29, 2010, 11:19:39
Wat houdt 'soldaat der 1e klasse' in ?

Een rode streep op elke schouder en 5 cent extra per week.

Walter Zed ;-)
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

Zaagstra

Quote from: Koen K on May 29, 2010, 11:30:57
Respecteren, zeker, maar overnemen is wel een stap verder.

Daar is niks mis mee, dacht ik. Maar op het moment dat er gezegd wordt "dit kabeltje / onderzettertje / klankschaaltje maakt het geluid beter" komt het al behoorlijk dwingend over, zeker als het vergezeld wordt van het eeuwenoude "de resolutie van je systeem moet wel hoog genoeg zijn om het te kunnen horen". Misschien ligt het aan mij, maar ik houd daar niet zo van. Het suggereert namelijk een soort regel (ja, een algemeenheid) die er niet is en zet tegelijk de mensen die het anders zien buitenspel als zijnde stumpers met ontoereikende hardware.

Zeg, we gaan het nou toch niet met elkaar eens zijn heh?

Misschien zou ik mijn oorspronkelijke hypothese van een tijd geleden hier eens moeten herhalen. Ik denk dat we met zijn drietjes hier een boeiende discussie kunnen hebben (Koen als techneut/meetfriek, ik als a-technische placebofiel, en Wolf als crossover/moderator).

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

Koen K

Mits Wolf er geen bezwaar tegen heeft dat zijn topic ermee wordt "verrijkt" ;D ... Shoot...

solitaire

Quote from: Koen K on May 29, 2010, 11:30:57
:laugh:

En om nog even te reageren (ik moest gisteren plotseling weg)

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik wil dan ook niet de algemene geldigheid (en relevantie) van metingen ten opzichte van de waarneming propageren. Ik vind alleen wel (en hier spreek ik uit eigen ervaring) dat het erg belangrijk is om de feilbaarheid van de waarneming in het oog te houden. Dat is zeker niet niet-opbouwend bedoeld, hoewel het inmiddels wellicht een wat weinig vernieuwende opmerking is geworden  ::)  In dat opzicht heb je absoluut gelijk.

Respecteren, zeker, maar overnemen is wel een stap verder.

De feilbaarheid en manipuleerbaarheid van waarneming en metingen imho ?!?

We zijn het, zo gezien, vergaand eens, reageren alleen op andere 'stimuli' uit posts en leggen in reacties klemtonen anders. :coffee:

We genieten alletwee van muziek, en horen wel of niet, positief of negatief, verschillen wanneer we verschillen in de weergaveketen aanbrengen




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Zaagstra

Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

Koen K

Quote from: solitaire on May 29, 2010, 20:57:40
De feilbaarheid en manipuleerbaarheid van waarneming en metingen imho ?!?

Nou ja, over metingen kan altijd gediscusiëerd worden (een feit waarvan gretig gebruik wordt gemaakt dacht ik zo  :laugh: ), maar ze hebben in elk geval níet of in zeer beperkte mate last van de predispositie van de waarnemer.

Quote
We zijn het, zo gezien, vergaand eens, reageren alleen op andere 'stimuli' uit posts en leggen in reacties klemtonen anders. :coffee:
We genieten alletwee van muziek, en horen wel of niet, positief of negatief, verschillen wanneer we verschillen in de weergaveketen aanbrengen

Ik hoor regelmatig allerhande verschillen naar aanleiding van aangebrachte wijzigingen, dat geef ik rustig toe. Ik neem ze alleen vaak niet zo serieus dat ik erdoor tot handelingen / aankopen gestimuleerd word.  ;)

En inderdaad, de focus ligt bij het reageren dikwijls anders waardoor de meningsverschillen groter lijken dan ze zijn  :smile:

scrutinizer

Quote from: Koen K on May 30, 2010, 12:28:26

En inderdaad, de focus ligt bij het reageren dikwijls anders waardoor de meningsverschillen groter lijken dan ze zijn  :smile:
Eens.
Dat geldt ook voor interpretatie van het individu en gebruikte meetapparatuur qua resolutie en methode zowel als referentie kader van de akoestisch waarnemer in kwestie.

:)

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Koen K

Dat klopt, hoewel aannames rondom andermans referentiekader gevaarlijk zijn  :P

scrutinizer

Quote from: Koen K on May 30, 2010, 13:09:34
Dat klopt, hoewel aannames rondom andermans referentiekader gevaarlijk zijn  :P

... daar zijn dan ook weer voorbehoedsmiddelen voor in het leven geroepen. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Koen K


scrutinizer

Quote from: Koen K on May 30, 2010, 13:25:20
Common decency, ya mean?  ;D

Joe:

Why does it hurt when I pee?
I don't want no doctor
To stick no needle in me

Why does it hurt when I pee?
I got it from the toilet seat
It jumped right up
N grabbed my meat
Got it from the toilet seat
My balls feel like a pair of maracas
Oh God I probably got the
Gon-o-ka-ka-khackus!
My balls feel like a pair of maracas
Ai-ee-ai-ee-ahhhh!
Why does it hurt...when i
Peeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee?

;)

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

solitaire

mmm ... aansluiting vinden aan de laatste post ... dan eerst maar eens terug naar 'audio' ... en vervolgens terug naar 'TS' ... :D

(jullie passen toch wel een beetje op mijn huis uh thread als ik absent ben ? :nopompom: ;))




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Koen K


solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Als bezigheidstherapie even een Marantz CD-84 aangesloten, zowel via de voorversterker als rechtstreeks op de eindversterker (met de output potjes [zie foto] flink teruggedraaid). Zeker niet zo slecht als vele originele 1e generatie spelers ! Zeker ook niet perfect !! Maar best beluisterbaar.

Rechtstreeks naar de eindtrap is SlappeHap en agressief, maar via de pre is best OK (ah, hoe poëtisch). Vnl. het hoog, maar ook het middengebied, valt op door het monotone / monolithische karakter. Maar het maakt luisteren naar een CD'tje niet ondraaglijk.




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

beesie zonder naam ...

Van onderstaande apparaat-voetjes weet ik nog dat ik ze ong. 12/15 jaar geleden in Duitsland heb gekocht van een retailer (maar wie ?). Deze had ze van een goede klant die ze zelf ontwikkeld en gemaakt had, maar wel eens andermans mening erover wilde horen. Wellicht dat ze in productie zijn geweest, want via via heb ik op drie lokaties andere setjes aangetroffen, en die lokaties liggen zeer uiteen. Maar niemand heeft info ... en ik noem graag een beesie bij z'n naam !

Iemand een idee ??



W.

ahh, op de foto lijken stof en vingerafdrukken op je af te springen ... scuze
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Blatter insists the HiFi should retain its human element, and that increasing use of technology would prevent listeners from having their own opinions on the repay quality.

oops:

Blatter insists the sport should retain its human element, and that increasing use of technology would prevent spectators from having their own opinions on the game.

;D



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Douma

Quote from: solitaire on June 26, 2010, 22:02:59
Als bezigheidstherapie even een Marantz CD-84 aangesloten, zowel via de voorversterker als rechtstreeks op de eindversterker (met de output potjes [zie foto] flink teruggedraaid). Zeker niet zo slecht als vele originele 1e generatie spelers ! Zeker ook niet perfect !! Maar best beluisterbaar.

Rechtstreeks naar de eindtrap is SlappeHap en agressief, maar via de pre is best OK (ah, hoe poëtisch). Vnl. het hoog, maar ook het middengebied, valt op door het monotone / monolithische karakter. Maar het maakt luisteren naar een CD'tje niet ondraaglijk.




Wolf
He, leuk dat je weer terug bent op het forum! Ga je deze speler ook nog gebruiken/laten modden? Of heb je m puur voor onderdelen?

QuoteBlatter insists the HiFi should retain its human element, and that increasing use of technology would prevent listeners from having their own opinions on the repay quality.

oops:

Blatter insists the sport should retain its human element, and that increasing use of technology would prevent spectators from having their own opinions on the game.
:D
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Quote from: Douma on June 28, 2010, 09:58:05
He, leuk dat je weer terug bent op het forum! Ga je deze speler ook nog gebruiken/laten modden? Of heb je m puur voor onderdelen?

Dank voor de nestwarmte ;)

voor de onderdelen ... voor zo ver bruikbaar ...




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Ik zie dat de geleende CD-104 plaats heeft gemaakt voor een Cambridge? Hoe staat het met het MCD verhaal? Heb je nog hoop dat daar een SPDIF aansluiting op te realiseren is?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Quote from: Douma on June 28, 2010, 10:06:51
Ik zie dat de geleende CD-104 plaats heeft gemaakt voor een Cambridge? Hoe staat het met het MCD verhaal? Heb je nog hoop dat daar een SPDIF aansluiting op te realiseren is?

Nee, ondanks dat er iemand hard riep dat dig-out op een cdm1+saa70xx wel mogelijk was, bleek al snel dat dit niet het geval is. Echter daarna heb ik Gen1 spelers kunnen beluisteren die gemod waren, echter zonder externe DAC. Dat beviel me extreem goed ! Dus besloten de MCD te laten modden maar als 'geintegreerde speler' te laten. De 104 heb ik in bruikleen gehad, echter ivm. een langdurige ziekenhuis opname (nu achter de rug) en een aankomende verhuizing besloten deze speler naar zijn baasje terug te sturen. Vandaar de Cambridge DVD speler, die weer even als CD-bron in m'n set zit ...

Nu moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat het gaan gebruiken van een gemodde MCD me toch niet helemaal lekker zit. Oa. omdat de speler wel erg drastisch uit z'n originele staat wordt gehaald: daar heb ik eigenlijk principieel iets tegen. Daarnaast is de kans dat eea. me mechanisch in de steek laat zeer wel aanwezig, met gevolg dat de hele set dan stil ligt, alle moddificaties en erin geinvesteerde gelden ten spijt. Een nieuwe CD/DAC is absoluut niet per se weergavetechnisch 'beter' dan een geoptimaliseerde oude imo., maar een loopwerk (misschien een GouweOuwe, ligt gemod; ik ben gek op de eerste series Phlipsen) met een eigentijdse DAC (bv. mijn Aeolus Audio waar ik buitengewoon mee in m'n nopjes ben en zwaar onder nivo ingezet wordt nu !) vraagd om minder inspanning om te optimaliseren en de set is daardoor makkelijker bij teloorgaan van het loopwerk weer actief te maken.

'k Ben normaal niet echt zo'n twijfelaar, maar als het om de inzet van de MCD gaat zeker wel.

Eerst maar eens verhuizen ! De nieuwe woning leverd niet een hele ideale luisterruimte op, maar toch enkele stappen beter dan het nu staat !! (en de woonlasten zijn gehalveerd ...) Toen ik m'n huidige woning betrok was het aandeel dozen met electronica goed te overzien, maar nadien is er veel van alle kanten binnengedruppeld, veel spul dat eigenlijk niet van mij is maar waarvoor ik als contactpersoon wordt gezien, dus voor de verhuizing moet daar maar eens opgetreden worden. Zo veel mogelijk de deur uit, en dan de verhuiswagen laten komen ... Exacte verhuisdata weet ik nog niet, ondanks dat ik de sleutels vanmiddag haal (dan kan ik gaan schilderen, want de huidige kleuren zijn wel extreem Rietveld-ish ...), en pas daarna start ik het afronden van de opbouw van de audio-set weer op.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.