with Solitaire, back in time, back to basics; the future starts here now

Started by solitaire, August 22, 2008, 21:18:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Koen K

Interessant verhaal... Er valt een goede indruk uit te halen over hoe het systeem klinkt / gaat klinken. Hoor jij (nog) zo hoog dat die afval boven 18 kHz relevant is of openbaart het zich ook lager?

mimic

Ik denk dat het bij het mannelijke deel van onze bevolking boven de 40 ( geen idee hoe jong W is ) bij de 14K wel ophoud?
KEF LS50W - Velodyne DD12

solitaire

Wolf is in de vitrine gekomen in '66 :headbanging:

Wat je waarneemt aan 'toonhoogten' zijn de verschillende delen van de weergave waarvan je weet dat ze in bepaalde freq.banden zitten. Dat je een levendige herinnering aan live geluid paraat hebt als vergelijk is denk erg handig (niet zo moeilijk, ook als je zelf geen instrument speeld: op iedere straathoek staat iemand te performen ...).



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

erik s.

Quote from: mimic on March  1, 2010, 22:02:04
Ik denk dat het bij het mannelijke deel van onze bevolking boven de 40 ( geen idee hoe jong W is ) bij de 14K wel ophoud?
47 hier, maar ik hoor de crt-tv in de slaapkamer wel piepen....
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

solitaire

Quote from: erik s. on March  1, 2010, 23:17:43
47 hier, maar ik hoor de crt-tv in de slaapkamer wel piepen....

Vergoed je zorgverzekeraar geen plasma scherm na overhandiging van een 'het piept regelmatig zo in mijn oren, dokter, hebt u daar iets tegen ?' - receptje ?


Maar wat betreft 'hoor je > 14kHz nog bewust': zoals jullie weten ben ik zelf geen uitgesproken meten=weten mens, maar ik loop al wel een tijdje mee in deze hobby, en heb voldoende 1/ zelfbouwers meegemaakt die al metende finetunen en 2/ live muziek gehoord om 'real soundbites' voorhanden te hebben om een redelijke inschatting van (bv.) een freq. verloop te kunnen maken. Voor mij een niet zeer relevant iets, aangezien waarnemingen als timings factoren en energie huishouding voor mij meer zeggen over muziek weergave. Maar dat daargelaten, is het opbouwen van een bewust besef van freq. verloop dus schijnbaar niet zo lastig (?).


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Momenteel ben ik de Xover kasten aan het voorzien van afscherming. Koper en ferriet. De plaating ervan is een gevolg van wat simpel experimenteer werk: uit vorige experimenten wist ik al dat het bij zo'n groot object niet gaat om een zeer exacte plaatsing, en de nadruk lag dus op materiaalkeus en toepassing.

"Wil je een apparaat, of een gedeelte ervan, afschermen tegen RFI / EMI / magnetisme / geluidsdruk / ..., zal je 100% moeten isoleren. Zelfs het kleinste lek in de afscherming zal deze nutteloos maken." Iets van deze strekking meen ik gelezen te hebben op het WWW / in m'n mail. Nou hangt aan 'afschermen' geen auditief oordeel natuurlijk.

Mijn ervaringen zijn echter geheel anders (in het verlden heb ik oa. geexperimenteerd met TDK absorbers, Stillpoints' ERS cloth shielding, Texas Instruments TI-Shield™, aluminium- koper- MUmetaal- ferriet-vellen, AIS Ophiopogon, PolyCrystal Dissiblocken, XAV Electro Magnetic eXterminator, Shakti, ...). Scherm je een apparaat, of een gedeelte ervan, volledig af, klinkt het a-muzikaal en zo dood als een pier. Ook bij gebruik van middelen die niet volledig omhullen / afschermen (maar absorberen ?) is er een zekere maximale mate van gebruik.

Het koper en ferriet in de Xover kasten zal deze voor ongeveer 75% omhullen, en beide worden op exact dezelfde plaatsen aangebracht. Daar was ik na wat uitproberen het enthousiasts over, en zo ga 'k het dus nu aanbrengen.

???

bij 75% het enthousiasts ... geen 100% dus nutteloos ... Dit intrigeerd me. Gedeeltelijk zit het verschil natuurlijk in 'auditief oordeel' ...
Heb ik ergens de klepel zien hangen maar ben totaal de bel kwijt ? Interpretatie probleem ? Wishful hearing of misschien zelfs volledig 'los' ? Ik poog mijn oren altijd te volgen, maar een parate kundige onderbouwing heb ik graag als yang ...



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Gisteren geluisterd naar een set Jim Hagerman (Hagtech) buizen versterking (Cymbal eindversterker / Clarinet line-voorversterker / Cornet2 phono-voorversterker / Chime DAC), met Zu Essence speakers, Thorens TCD-2000 CD-loopwerk, en Thorens TD-524 platenspeler (welk element is me even ontgaan). Bekabeling is allerhande (een grijze, rechthoekige Ortofon als LS-bekabeling).

De Essence is een lekkere outgoing speaker. Soms wat brutaal, maar de muzikale boodschap komt iig. zeker over. De overgang whizzer / ribbon is een 'mistig gebied': boventonen en decay bv. is niet zo zeer gebroken, maar ... verschoven (als een rechte lijn op een papier na het doorscheuren van het papier). Zo wordt bv. het uitklinken van hi-hats/cymbals IMO. onnatuurlijk. Onderliggend leek er zeker sprake van continuïteit, maar schijnbaar ligt er een laag overheen die als 'uit-focus' overkomt. Verder was er al, en hebben we ook gisteren, veel aandacht besteed om de laagweergave verder te optimaliseren: er lijkt een wollig gebied te zitten rond de 100/120Hz, maar we kregen het niet beter dan het was, en onduidelijk was of het primair de luidspreker was waar we aandacht aan moesten besteden, of aan de koppeling met de versterker / akoestiek. Beide punten van aandacht zijn in het licht van de overal prestaties trouwens maar relatief. Overal is de set transparanter / neutraler dan ik van mij thuis gewend ben, maar met minder top-to-bottom 'eenheid'. De laag-weergave is bij mij thuis wat dieper, maar ook wat trager (maar wel dynamisch) en minder gecontrollerd (maar wel gestructureerd). De Zu is een hele mooie speaker, die bijna al mijn 'wensen afvinkt', maar 'k zou me denk ik toenemend gaan storen aan het 'mistige' ...

En route naar onze avond maaltijd nog even bij de plaatselijke 'hifi-vertreter' binnengestapt. Iedere keer als ik Hegel hoor (nu Hegel CDP2A + H70  CD/versterker) ben ik weer verrast. Maar de setup was onbekend voor mij en de luisterduur te kort om echt conclusies te trekken.

De CD van Whip, 'Blues for Losers', heb ik overgenomen (de  muziek (stem !) raakt me, en de opname is goed), en daar luister ik nu naar :inlove:



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Gisteren aan het schilderen geweest. Het resultaat valt wat tegen. Toegegeven, alleen met een bepaalde lichtval is het probleem zichtbaar, maar toch ...

zie onderstaande foto

verf is urethaan-alkydhars Histor 'perfect finish' zijdeglans, ondergrond was zelfde verf opgeschuurd met korrel 400, kwast van €8-zoveel van de Hubo (nieuw, met heet water en terpentine een dag ervoor uitgespoeld en aan de lucht weer gedroogd, en worden nooit hergebruikt), schilderomgeving 24uur van tevoren grondig stofvrij gemaakt, geschilderd in de schaduw

Wat te zien is lijken stukjes vuil, echter als je met je neus erop gaat staan blijken het 'druppelinslagen': in de verf zit een deukje met in het midden een omhoogkomend puntje of lijntje.

Op de foto staat een filterkast voor m'n luidsprekers, en ik vindt de kwaliteit prima zo (het valt echt alleen maar op bij een bepaalde lichtval), maar hierna gaan mijn speakers in de verf gezet worden, en die vallen meer op, hebben een groter oppervlak, een zouden idealerwijze met nog een laag verf afgeschilderd moeten zijn ... Daar wil ik een dergelijk lichtelijk gepokkeld uiterlijk echt voorkomen.

Maar hoe ?

Iemand een idee ?


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

scrutinizer

Ik ben geen schilder Wolf, maar heb meerdere malen in het zelfde schuitje meegevaren. :smile:
Mij is verteld dat of het gereedschap niet secuur genoeg was voorbehandeld en gereinigd, dat ik de lak te snel na het mengen opgebracht had of dat er door een hoge verwerkings temperatuur insluitsel gevormd was.

Buiten dat na uitharding het met een (bijv. 3M) polijst middel een stuk opknapt, is deze reaktie niet door het nog eenmalig goed te schuren, minimaal lucht inmengen bij de verf (misschien lichtelijk verdund) en het aanbrengen met een roller te verminderen?
Of natuurlijk die kwast van 'dassenhaar' waar Michelangelo destijds De Sixtijnse Kapel mee geraakt heeft en zo over gerept wordt. :D


Anton.



   
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

solitaire

Michelangelo's kundigheid deel ik zeker niet, dus dezelfde kwast delen lijkt me overkill. Ergens op het forum heb ik 3M polijstmiddel voorbij zien komen: dit lijkt me handig als last-resort.

Een verfrol lijkt me instinctief eerste stap om eea. kwalitatief beter te krijgen.

Kan een verfrol toegepast worden met iets verdunde verf ? Als ik voorzichtig de verf op de rol opbreng lijkt me dat te kunnen, en is hierdoor de kans op 'pukkeltjes' additioneel kleiner ?



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

vince

Verf bij voorkeur niet verdunnen en voldoende laagdikte opzetten, om te zorgen voor een optimale vloeiing. Derhalve verf bij voorkeur opzetten met een kwast en goed en gelijkmatig verdelen over het oppervlak. Daarna narollen met een met verf verzadigde roller. Dan niet meer aankomen en de verf zijn werk laten doen namelijk vloeien.

Verf alleen aanbrengen met een roller levert bijna altijd te weinig laagdikte op waardoor deze niet optimaal vloeit.

Douma

Quote from: vince on April 19, 2010, 11:40:28
Derhalve verf bij voorkeur opzetten met een kwast en goed en gelijkmatig verdelen over het oppervlak. Daarna narollen met een met verf verzadigde roller. Dan niet meer aankomen en de verf zijn werk laten doen namelijk vloeien.

Verf alleen aanbrengen met een roller levert bijna altijd te weinig laagdikte op waardoor deze niet optimaal vloeit.

Precies wat ik zou doen.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

scrutinizer

Wolf, leg de vraag anders eens voor bij forumgenoot Teun (mr TC), daar heb ik DIY ..... uhh resultaat gezien. :o

;)

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

solitaire

"with Solitaire, in writing and spirit; the future starts here now" ...

Jij schrijft wat ik me net bedacht: het was mr TC die op dit forum post'te over polijstmiddelen ! En zijn resultaten zijn uit de kunst :worship:.

'k Ga hem PM'en.

De antwoorden tot nu toe waren trouwens zeer 'werkbaar', en zouden zeker aangegeven hebben hoe ik vanaf nu het schilderen zou aanpakken. Eens zien nu wat Teun aan ervaring heeft.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Er staan trouwens nog een paar vragen open, vanuit de tijd dat mijn PC crashte. Naar foto's van de filterkasten, specifiek de aangebrachte afscherming, en de vraag of de gebruikte drivers paar-gematched zijn.

De filterkast foto's volgen asap.

Alleen de breedbanders zijn tot op zekere hoogte gematched. De basdrivers niet. De breedbanders zijn door de leverancier op mijn verzoek gematched uit de bij hem aanwezige voorraad (dat zijn er naar aangave rond de 20 [10 'paar'] op enig moment). Er is niet op specifiek kenmerken gematched, maar meer een overal 'best'. Een match zoals fabrikanten die voor grotere afnames aanbieden is anders, maar beter was voor mij niet haalbaar. Specs van de twee drivers zijn in onderstaande afbeelding naast elkaar gelegt. De meetdata is afkomstig van Supravox zelf, over de totstandkoming is niets bekend (...).


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

mr TC

Hoi Wolf,

Wanneer je alle vervuiling in de lak hebt uitgesloten en de lak zo'n 10 min met rust hebt gelaten voordat je met lakken begint en je houd toch nog een paar belletjes over kan je deze voorzichtig wegschuren met min korrel 1000 en daarna polijsten met 3M Finesse-it

http://www.nonpaintstore.nl/nl/3m/3m-09639-finesse-it-poetsmiddel.html

Succes,

Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

g of war

mooie metaxas eindversterker  :)

Interficior

Quote from: solitaire on April 19, 2010, 14:48:39
Een match zoals fabrikanten die voor grotere afnames aanbieden is anders, maar beter was voor mij niet haalbaar. Specs van de twee drivers zijn in onderstaande afbeelding naast elkaar gelegt. De meetdata is afkomstig van Supravox zelf, over de totstandkoming is niets bekend (...).


Wolf
Ik vind ze behoorlijk goed binnen toleranties vallen. Maar hoe bedoel je dat over de totstandkoming niets bekend is? Ze zijn imo erg uitgebreid geweest over wat voor methode ze hebben gebruikt (added mass) en zelfs hoeveel massa ze hebben toegevoegd. En de frequentie die ze toen gemeten hebben en welke conusdiameter ze hebben gebruikt.
Take it or lease it

solitaire

Quote from: Interficior on April 20, 2010, 12:46:50
Ik vind ze behoorlijk goed binnen toleranties vallen. Maar hoe bedoel je dat over de totstandkoming niets bekend is? Ze zijn imo erg uitgebreid geweest over wat voor methode ze hebben gebruikt (added mass) en zelfs hoeveel massa ze hebben toegevoegd. En de frequentie die ze toen gemeten hebben en welke conusdiameter ze hebben gebruikt.

"niets bekend" was idd. te sterk uitgedrukt

Wellicht heb ik me te veel laten leiden door mijn antipathie betreffende de vaak te kust en te keur gebruikte slecht gedocumenteerde en gedefinieerde meetgegevens :unhappy: ... Daar valt deze Sv data niet onder.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: g of war on April 20, 2010, 11:50:02
mooie metaxas eindversterker  :)


een beauty !

jarenlang de betere van Grote Commercielen als ML / Pass / Classe / Bryston / ed.

en voor een reëel bod is 'ie over te nemen ...

... als 'van de ene liefhebber naar de andere' ... ;)



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: mr TC on April 19, 2010, 23:46:59
Hoi Wolf,

Wanneer je alle vervuiling in de lak hebt uitgesloten en de lak zo'n 10 min met rust hebt gelaten voordat je met lakken begint en je houd toch nog een paar belletjes over kan je deze voorzichtig wegschuren met min korrel 1000 en daarna polijsten met 3M Finesse-it

http://www.nonpaintstore.nl/nl/3m/3m-09639-finesse-it-poetsmiddel.html

Succes,

Teun.


met een gerust hart en een wijs(er) hoofd schuur ik (toch) de zaak weer op, en zet het nog een maal in de tint ...

dank voor ieders advies !



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

g of war

Quote from: solitaire on April 20, 2010, 16:17:19
een beauty !

jarenlang de betere van Grote Commercielen als ML / Pass / Classe / Bryston / ed.

en voor een reëel bod is 'ie over te nemen ...

... als 'van de ene liefhebber naar de andere' ... ;)



W.


ja heb zelf ook metaxas:

Opulence II  ( voorversterker + voeding )
Soliloquy II  ( Mono Blokken )
en 2x de Phos cd speler van metaxas, waarvan 1 getuned en 1 standaard

aantal jaren geleden alles nieuw gekocht, en nog steeds bij me :)

de rest van mijn apparatuur zijn van andere merken.

solitaire

NICE :inlove:

met wat voor speakers speel je ?

welke bekabeling gebruik je icm. de voorversterker ?

hoe heb je je CD speler opgesteld (ondergrond / voetjes) ?

oeps, ongegeneerde vragen ... :lookaround: :-[



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

g of war

Quote from: solitaire on April 20, 2010, 17:48:24
NICE :inlove:

met wat voor speakers speel je ?

welke bekabeling gebruik je icm. de voorversterker ?

hoe heb je je CD speler opgesteld (ondergrond / voetjes) ?

oeps, ongegeneerde vragen ... :lookaround: :-[



W.

Speakers: Visaton Atlas mkII wel met de bandjes tweeter.
van voor versterker naar mono blokken gebruik ik een kabel van metaxas(los erbij gekocht, erg dikke kabel), heb er veel getest, maar deze was hier de beste op zijn plek.

de cd speler heeft voetjes van zichzelf. (is een houten ondergrond)
wel de platenspeler staat op voetjes. heb 1 cd speler aangesloten de andere staat op de kleerkast

neem eens een kijkje in het topic als je wilt en tijd hebt  :) : panasonic g20 eigenaren, op pagina 5 & 6 kan je paar foto's zien van men slaapkamer met de apparatuur

ben er erg trots op haha.

speel jij nog met de metaxas?

solitaire

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=99144.msg1680535#msg1680535

bedankt ! terecht trots !

De door mij aangehaal de vragen betreffen de key tune punten van M'xas naar mijn ervaring, of tewel, aandacht voor die punten pays of.


Wegens omstandigheden heb ik sinds een paar jaar nog maar de beschikking over een beperkte woonruimte. Mijn toenmalige set was out-of-place. Aangezien mijn inschatting was dat eea. niet snel zou wijzigen, heb ik besloten er definitief afstand van te doen, mede omdat ik al langer de behoefte had meer 'intiem' te gaan met m'n geluidskarakter, en ik meer wilde doen met mijn eigen ideeen op het gebied van luidspeker ontwerp, icm. een sterkere invloedt van jongtimer electronica. De Solitaire heeft te koop gestaan (net als een CJ PV12 voortrap), maar trok enkel de aandacht van niet-kenners met bijbehorende niet-reele prijsaanbiedingen, en staat sindsdien werkloos in een ... doos (de PV12 gaat eerdaags weer aktief de verkoop in, de Solitaire gaat enkel van eigenaar wisselen obv. een meer 'kwaliteit gerelateerd' gelegenheidsbod ...).



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.