with Solitaire, back in time, back to basics; the future starts here now

Started by solitaire, August 22, 2008, 21:18:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

solitaire

Nu we het over de Pycones hebben, even wat aanvullende info betreffende de beschikbaarheid.

Wegens omstandigheden heb ik recent geen nieuwe voetjes gemaakt, en is m'n gangbare buffer-stock nu nagenoeg helemaal op. Wat betekend dat als je belangstelling zou hebben ze uit te proberen / aan te schaffen, het mij onmogelijk is snel te leveren. Natuurlijk wil ik ze graag voor je maken, echter houdt dan rekening met een wat langere levertijd. Naast dat ik gezien m'n normale bezigheden misschien niet à-la-minute kan beginnen met het maken van de voetjes, neemt het fabrikage-proces een 6-8 tal weken in beslag (voor toepassing in de voetjes wordt oa. een glycerine-achtige stof gesmolten / gegoten, wat deze tijd nodig heeft om compleet uit te harden). Het is imo. zeker de moeite waard even op de Pycones te wachten, maar een mededeling vooraf leek me gepast.

Op het moment dat ik weer sneller kan leveren (afhankelijk van wat exact in voorraad is soms binnen 24 uur), zal ik dat weer hier melden.


bedankt voor je geduld,
Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Zaagstra

Hi Wolf, weet jij of die Marigold CD mat ook op DVD's te gebruiken is?

Walter
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

solitaire

hey Walter,

Mijn matje gaat regelmatig mee de DVD in, zeker bij schijfjes 'waar ik wat onrustig van wordt' (sorry, kan het niet veel beter zeggen: beeldartefacten/ruis/stoterigheid/ed.). Het resultaat heeft een lagere 'aha' waarde dan bij gebruik in een CD speler IMO.

Tot voor kort gebruikte ik een Pioneer DV-717, en de verschillen wel/geen Marigo waren daar iets groter dan bij de Cambridge 540DV2 DVD die ik nu gebruik.

Mijn setje bestaat uit Loewe Xelos5382 'toeter'TV (ooit eens gecalibreerd) / QED Ref. AV21AG scart kabel / standaard stroomkabels via AudioPrism ACFX filter. Kortom van standaard+ kwaliteit (voor mij voldoende), en misschien zijn de verschillen op betere videosets uitgesprokener.

Kwaad kan het niet (het matje is te dun om problemen te geven), en misschien is het bij jou de moeite waard.


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Koen K

Die Zu's zien er goed uit, maar als ik dit bekijk word ik er toch niet zo blij van... Hoe pakte het in praktijk uit?

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

solitaire

mooie link

Dat ziet er idd. op paier niet erg fraai uit, en niet als een goede match met z'n eindversterkers (8W monoblocks obv. 6H30 push/pull zero-feedback). But what can I say. De eigenaar is over de prestaties van z'n set erg tevreden, en ik heb eea. nog niet beluisterd. 'k Zal 'm eens een mailtje hierover sturen.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

solitaire

Bellen gaat sneller.

Na een kleine week met de speakers in zijn set te hebben gedraaid, heeft 'ie besloten tot koop over te gaan. Vlak daarna, de demo's stonden nog bij hem thuis, is hij gewezen op exact deze Stereophile lab-test. Natuurlijk was het hem liever geweest een test te zien die positief uit zou vallen, specifiek met het oog op zijn set-match, maar hij heeft besloten zijn oren te volgen.

In the end blijken onze visies elkaar niet zo veel te ontlopen, en mijn 'uitgangspunt' deeld hij wel: technisch moet een set 'kloppen', maar techniek en prestaties zijn altijd compromissen, en als tbv. prestaties de technische opbouw onder druk komt te staan is dat binnen de grenzen van die compromissen OK (obv. de uitgangspunten 'wat goed meet hoeft nog niet ook goed te klinken' en 'de raison d'être van audio-apparatuur is de auditieve prestatie, en luisteren doe je met je oren/lichaam'). Deze test lezende zou hij meer zijn afgeweken van 'redelijke compromissen' dan hij zou doen bv. wanneer de gehele opbouw in zijn handen lag (de Hagerman spullen zijn DIY, en hiervoor gebruikte hij DIY luidsprekers), maar, zoals al gezegd, hebben zijn oren het hier gewonnen van mogelijk objectieve data ... (en met een knipoog naar de beruchte Stereophile Wavac SH-833 test


Quote from: dre73 on February 14, 2010, 10:44:08
rot zal het niet zijn ;)

Hij 's echt erg enthousiast ! 'k Ben zelf ook erg benieuwd hoe z'n set nu klinkt.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

dre73

ik hoef jou niet te vertellen dat sommige drivers niet erg fraai meten maar als een dijker kunnen klinken! ;)
simpele voorbeelden:dynavox,eton,phl en focal
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Koen K

Dank voor de moeite  ;)

De redenering kan ik volgen, hoewel ik hem eerlijk gezegd niet zo snel zelf zou toepassen. Voor mij is objectieve performance een "basis" om op voort te borduren. Desalniettemin kan spul dat misschien naar meetbare maatstaven niet zo best is - binnen de beleving van een luisteraar - geweldig presteren. Die Wavac-test (interessant verhaal trouwens) is daar nog maar een voorbeeld van.

Ik ben benieuwd hoe jij het zult ervaren tegen de tijd dat je bij hem over de vloer komt  ;)

Zelf maakte ik een tijdje terug iets dergelijks mee. Ik had bij Correct voor 98 euro een paar KEF Cresta 10's gehaald om op te hangen in de keuken van m'n moeder. Toevallig stond op dat moment mijn buizenversterkertje, een el84 SET-bakje, bij haar thuis. De speakertjes op het aanrecht neergezet en aangesloten. De keuken is een tamelijk grote (± 25m2), harde ruimte met twee glazen wanden. Toch speelde deze combinatie met een aanschafprijs van amper 150 euro, aangestuurd met een simpele iPod Classic, de sterren van de hemel.

solitaire

het 'hifi'-virus kan zelfs aarden op de meest cleane plaatsen :pompom:



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Koen K


solitaire

nav. mail over de RCA-BNC aansluiting van de Stereovox [nu 'Stereolab'] XV2 digitale kabel

je ziet op pic#1 de 'pin & hole' aansluiting, die druk je ineen (pic#2 en #3), en je draaid een kwartslag (resultaat pic#4): een kind kan de was doen ;)

excuse dat ik de foto's niet beter kreeg



succes




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: solitaire on February 13, 2010, 13:59:45
Nu we het over de Pycones hebben, even wat aanvullende info betreffende de beschikbaarheid.

... neemt het fabrikage-proces een 6-8 tal weken in beslag ...

Een 6-8 tal weken om uit te harden is idd. veel. Het voorstel al voor de complete uitharding uit te leveren (de voetjes zouden dan bij de gebruiker verder uit kunnen harden) zou een optie zijn, als niet ...

Tijdens het uitharden krimpt het gegoten materiaal (door zowel materiaal eigenschappen als door het settelen van de ingegoten koperbolletjes in de punt van de kegel). Aangezien er tbv. de energieoverdracht apparaat-chassis > kegel > ondergrond een maximaal contact moet zijn tussen deze elementen, wil ik voorkomen dat er zich kleine holtes vormen tussen de bolletjes dan wel een kleine holte vormt precies in het contactvlak apparaat-chassis / kegel. Daarnaast heeft een holte het nadeel cavity resonances te introduceren, wat ik, hoe minimaal de invloed hiervan ook is, ook graag wil voorkomen.

Om sneller op vraag in te kunnen spelen ligt in mijn ogen de oplossing in een ruime en brede buffer-stock. Deze zal ik asap. weer aanleggen, en daar hier weer melding van maken.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Na wat doodslaande posts (voorbeelden) in de afgelopen tijd, en dit weekend giga-lang zoeken naar m'n luisteraantekeningen van de afgelopen decenia (verplaatst op de PC maar geen idee meer waarheen ...), is het tijd voor een reality check. Luisteren. Bouw van de speakers af maken. Voorraad Pycones maken. Minder 'homo audiofilozofo' (-audioempiriozo ...), meer actie. Proberen asap. te verhuizen, zorgen voor een definitieve setup. Plaatje in het laadje.

Mijn HiFi+ abo liep af een paar maand geleden. Zonder na te denken niet verlengd: sinds de laatste managementwijziging was het een publicatie-met-agenda. Zoals zo velen. Maar waarom hiervoor blijven betalen ? (pay-to-play and pay-to-see-play ??) Besloten geen ander abo te nemen: het aanbod aan WebZine's is afdoende groot om hun agenda's 'tegen elkaar weg te strepen'. Kostenloos. Vooral Tone Magazine bevalt me goed.


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Zaagstra

Quote from: solitaire on February 21, 2010, 19:25:01
het aanbod aan WebZine's is afdoende groot om hun agenda's 'tegen elkaar weg te strepen'. Kostenloos. Vooral Tone Magazine bevalt me goed.

Geen 6Moons?  :D Da's mijn favoriet.

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

solitaire

Quote from: Zaagstra on February 23, 2010, 15:14:51
Geen 6Moons?  :D Da's mijn favoriet.

Walter Zed

Zeker ook 6Moons (zonder hen waren audiofielen niet aan de suikerklontjes geraakt ...). Echter zeker ook 6Moons verlangt 'tegenhangers' ;)



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Op advies heb ik afgelopen week een aantal stukken bims op de kop getikt. Dit om het te gaan gebruiken als apparaatvoetjes. Er is veel geparfumeerd spul te koop, en ook veel dat niet erg vormvast is (brokkeld soms snel weg). De met afstand meest werkbare en betaalbare (€1.29/pc) stukken bims zijn de puimsteenblokjes van het Kruitvat (op de foto's zelf in gewenste vorm gebracht).

Zelf ben ik alleen nog maar toegekomen aan één CD'tje lang basic 'schuif/vervang-en-vergelijk werk' onder m'n AudioInnovations First Audio buizen eindversterker. Veelbelovend materiaal idd. ! En het laat zich makkelijk verwerken met een zaagje en schuurpapier oid.: verschillende materiaaldiktes en -vormen zijn zo makkelijk te maken, eventueel toe te passen dubbellaags of icm. een metalen kogeltje bv. . Zo is simpel een voetje te maken toegespitst op het apparaat in kwestie.


veel plezier



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Na juist vandaag een luidspreker helemaal te hebben 'door-gesoldeerd' (alle kabelschoentjes, handig in de tijd van onderdelen vergelijken, verwijderd en alles vastgesoldeerd), komt er een mail binnen met de tip dat ik toch echt NOS Leclanché condensatoren moet proberen in m'n Xover ipv. de nu gebruikte SSG-3 silver mica caps ... Te laat. Besides, je moet ook een keer zaken definitief maken, en stoppen met uit- en door-proberen ... 'k Hoop stiekem toch maar dat ik niet iets erg moois mis ...

Volgend weekend de andere speaker / Xover solderen, dan de kasten definitief dicht en afwerken. 'k Heb mooi weer nodig om eea. buitenshuis af te kunnen werken, maar er zit nu weer schot in de zaak :coffee:.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Quote from: solitaire on February 28, 2010, 20:46:42
Na juist vandaag een luidspreker helemaal te hebben 'door-gesoldeerd' (alle kabelschoentjes, handig in de tijd van onderdelen vergelijken, verwijderd en alles vastgesoldeerd), komt er een mail binnen met de tip dat ik toch echt NOS Leclanché condensatoren moet proberen in m'n Xover ipv. de nu gebruikte SSG-3 silver mica caps ... Te laat. Besides, je moet ook een keer zaken definitief maken, en stoppen met uit- en door-proberen ... 'k Hoop stiekem toch maar dat ik niet iets erg moois mis ...

Volgend weekend de andere speaker / Xover solderen, dan de kasten definitief dicht en afwerken. 'k Heb mooi weer nodig om eea. buitenshuis af te kunnen werken, maar er zit nu weer schot in de zaak :coffee:.
W.

Na het doorhakken van een knoop... blijkt er altijd een mooier stuk touw de kop op te steken. Zie het als een geruststelling, dat je sowieso iets hebt om aan aan te snuffelen, als het muziek luisteren weer begint te vervelen. ;)

Succes met de laatste loodjes. Ik hoop dat het weer snel een beetje opknapt. In de eerste plaats omdat ik niet van natte voeten hou... maar het is ook prettig als jij je kunstwerk af kan ronden. :D
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

Koen K

Don't worry... Me dunkt dat je al een hoge graad van verfijning bereikt hebt en als er een ding is dat belangrijk is in deze hobby: het perfecte is de vijand van het (zeer) goede. Kortom, lekker genieten van wat je bij elkaar hebt gekregen  ;)

solitaire

Het is idd. zo dat ik zeer tevreden ben, na langere tijd onderdelen omgeplugged en uitgeprobeerd te hebben, hoe de keuzes meer blijken op te leveren dan de som der delen.

Jullie hebben gelijk: als je daar niet van kan genieten, altijd anderen en emerging options blijft nalopen, is het einde ... daar.

Misschien lukt het me vanavond later wat krabbels op 't scherm te plaatsen over hoe eea. nu klinkt.

Het weer is mooi genoeg om nu even op m'n terrasje wat (licht) schuurwerk te doen aan de Xover kasten. Dan kunnen die met wat mazzel deze week afgemaakt worden :coffee:.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Koen K


solitaire

Zoals gezegd, wat gekrabbel over hoe de speakers op dit moment klinken. De bouw is nog niet afgerond, maar in grote lijnen staat de prestatie nu wel vast. In hoofdzaak moet de voorzet-baffle nog geplaatst worden (is technisch wat lastig, ligt bij de houtwerkplaats, maar on-hold wegens drukte daar), alles nog min. eenmaal in de verf, gaan kabelschoentjes die u nog gebruikt worden vervangen worden door soldeer verbindingen, worden de Xover kasten bekleed met koper en ferriet, zal er nog verder gestoeid moeten worden met energy-drain ('voetjes') en moet alle bekabeling buiten de kasten nog opnieuw (krapper) 'geweven' worden. Als de voorzet-baffle klaar is maakt de woofer hier deel van uit (de baffle is een L-vorm, met de driver in het horizontele deel onder de kast): de 'LS incl. woofer' laat zich op sich ook beluisteren ondanks dat het verticale deel van de baffle nog niet klaar is (de panelen nog niet tot de L-vorm zijn samengevoegd), maar afgelopen maanden heb ik vnl. veel geluisterd naar alleen de kast met breedbander.

Vaak zie je bij FASTs een breedbander van Ø 8/13 cm., waarbij de breedbander relatief veel HF energie handling heeft (met relatief weinig bundeling/opbreken) maar minder op LF ingezet wordt (Xover vaak rond de 300/400Hz). Voor mij is dit al snel een tweeweg systeem. Mijn keuze was de eenheid-van-weergave maximaal te houden ('eenweg systeem'), en alleen een basdriver te nemen voor het echte laag (<100Hz). Gevolg hiervan is het moeten toepassen van een grotere breedbander (gekozen is voor Ø 16cm.), met minder HF energie en mogelijk iets meer bundeling/opbreken. Een afweging tussen 'totaal' weergave en 'HF' weergave kortom.

Na vanmiddag lekker naar stem/gitaar/basklarinet 'live & akoestisch' te hebben geluisterd (een muziek-therapie groep !), kan ik nu eenvoudig vergelijken, en is bij mij wederom vast komen te staan dat de weergave van zo'n systeem toch echt werkelijk prima is, ook in het bovenste octaaf. 'Donkerder' en minder pin-point dan veel speakers die sinds enige tijd 'in' zijn, maar levendig, coherent en vooral herkenbaar. Organisch, met mooie toon en ruimtelijke presentatie, maar minder open / helder. Meer 'meaty and physical' dan 'light and airy', meer 'voorste helft van de zaal' dan 'mid/achter'. Qua klank/stage-setting en navenante systeem'ruis' lever ik wel iets in in 'zwartte' van de weergave (een gevolg van de conus bundeling/opbreking ?). Mede door de kastvorm/opbouw (oa. met gebruikmaking van hogere interne-demping kastmaterialen / aandacht voor mechanische impedantie matching, en de baspoorten icm. Briggs' filters) blijft de weergave echter wel mooi 'onder controlle', ook als het volume wat omhoog gaat (het loopt niet vroegtijdig dicht bv.). Tikje nasaal nog wel (beduidend minder dan met de driver in standaard vorm), maar mooi articulerend en 3D & laag-tot-hoog vloeiend. Niet veel hoog-energie, maar wel veel vlees-en-bloed. Kom daar maar om bij een moderne flits-belichting tweeter ...

De break-up van de (ongemodde) Supravox rond 8k, gevolgt door een langzaam afnemende energie tot 14k en een weergavepiek op 16k-18k is heel behoorlijk geegaliseerd door de mods aan de conus en de vorm en 'inrichting' van de breedband-behuizing (hier is veel geexperimenteerd, ook nav. metingen). In het 'gevoelige' 1k-5k gebied is de weergave van de Supravox het best, met gevolg een grote 'gevoelsmatige' resolutie, counteracting de wat teruggenomen aanwezigheid van pure HF resolutie. De zzingg van hi-hats/cymbals, 8k-11k, is perfect, de 'air' in de weergave, 13k en up, is minder dan wat we bij hedendaagse hifi gewend zijn, maar dit doet dus imo. maar beperkt afbreuk aan het re-creeren van 'live' muziek (cymbals klinken echt als trillende platen metaal ! met een toon/afbeeldings-stabiele decay !).

Gebruik van de breedbander via het wisselfilter en met ook de basdriver aangesloten (de de-facto setup) resulteerd in een verhoogde perceptie van aanwezige HF energie: meer autoriteit in het mid-hoog gebied, en de met zorg icm. de Supravox'en uigekozen SSG-3 silver/mica 'bypass caps' over de 'georganiseerd' en organisch klinkende ASC X386S condensatoren in het Xover laten het hoog ook mooi opbloeien. De Xover afstem-karakteristiek is ook niet aanvullend egaliseerend/corrigerend dmv. een additionele/complexere filtering; ik gebruik alleen een vlak-verloop serie wisselfilter, aangezien, na lang proberen, de theoretische voordelen van allerhande corrigerende/'gladtrekkende' ingrepen voor mij niet opwogen tegen de daarbij optredende gehoorsmatige nadelen (vnl. verlies aan impuls/energie en eenheid-van-weergave).

Afgezien van de >18k HF roll-off van de Supravox is volgens mij mijn bron (modded CD) daarnaast ook behept met enige HF afval (al <18k ?). Wellicht speeld verder de vervormingskarakteristiek van mijn versterking een rol bij de HF weergave van de set. Ik verwacht dat mensen die gevoelig zijn voor oneffenheden in de weergave een niet-neutrale weergave zeggen te horen. Terecht (maar ... d'où viens-tu ... ?). "Eén grote toonregeling" ? Ontegenzeggelijk. Diend een systeem niet muziek weer te geven en niet zichzelf ? Exact. Beter dus dit systeem dat zichzelf enigszins laat horen en muziek dan een systeem dat weinig van zichzelf laat horen maar ook zo bedroefend weinig van de muziek ;) ...
Afwegingen afwegingen afwegingen ...


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.