with Solitaire, back in time, back to basics; the future starts here now

Started by solitaire, August 22, 2008, 21:18:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

solitaire

Een poging eea. visueel minder opvallend te maken komt voor je het weet niet verder dan dat; een poging. De speakers zijn knoeperts van dingen, en die vallen nu eenmaal op. De vorm van de kasten maakt het wel iets minder erg ...

Vandaar dat ik besloten heb een kleur te nemen die mee aanstaat ipv. een kleur die iets moet verbloemen. Die kleur is RAL3005, wijnrood (een donkere rode ...).




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

RAL 3005 is een mooie kleur. Heb m even opgezocht. De kleur in je vorige post komt op mijn scherm meer over als RAL 4004.

Goede keuze.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Het ('ouderwets' geïmpregneerd) linnen dat ik gebruik als isolator in m'n kabels was op, maar is weer binnen: tijd om iig. die kabels af te maken die nodig zijn om de speakers dicht en af te maken !

klere werk, kabels-strippen-en-vies-plak-linnen-er-omheen, maar ... dan heb je ook wat :sigh: ;)



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Na overleg met de artsen besloten toch dit weekend maar naar Duitsland te gaan; niemand kan zeggen wanneer lichamelijk eea. 'beter' zal gaan, dus dan maar gewoon nu. Lang leve de pillendraaiers van deze wereld >:D.

Zoals gezegd zijn er twee verschillend gemodde CD104's aanwezig, en de basis setup bestaat uit zelfbouw Geddes Abbey luidsprekers (persoonlijk nul ervaring mee) op een gemodde AudioInnovations Series500 versterker (in mijn set zit een 'the First' van AI) en Chord kabels. Er is een alternatieve Cd-speler aanwezig (een AudioAero Prima Mk2, handig want 'k heb zelf een tijd met een AA preamp/DAC gedraaid), en vlakbij is de winkel van mijn gastheer, wat verdere alternatieven en een andere luisteromgeving biedt.

En 'k pik direct m'n nieuwe Marigo CD-mat even op ! (Nederlands verkooppunt a10audio gereageerd nu al een maand lang niet op mail, dus maak ik zonder gewetenbezwaren gebruik van de korting die ik via-via kan krijgen).

Weer een leuk uitstapje :coffee:.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Gewoon een uitstapje voor de lol? Of ook ter orientatie/opdoen van ideeen/hulp bij keuzes?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

ter orientatie/opdoen van ideeen/hulp

maar ook voor de lol natuurlijk :coffee:



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Terug van weggeweest, en met een positief gevoel over wat ik heb mogen beluisteren. De CD104's presteerden ver boven mijn verwachting ! :coffee: Het klonk naar muziek ... met wat zwakke punten die beide spelers deelden, bv. een wat minder goed te volgen naklinken van tonen en een enigszins 'ondoorzichtige' hoogweergave. De totaalweergave doet zeker niet onder voor bv. de ook aanwezige Audio Aero Prima, is op onderdelen de mindere maar tegelijk op andere punten de betere (bv. een weergave 'als een geheel' en een zeer tastbaar en soepele laag/laag-mid). Dat mijn MCD naar deze voorbeelden gemod gaat worden staat vast.

Wat echt gezegd moet worden ook, is hoe grandioos de Geddes Abbey luidsprekers klinken !! :o Geen esthetisch erg hoogstaand produkt, but boy ... En dat voor het geld .... In het hoog niet erg (oh zo herkenbaar 'hi-fi') tinggggelig, maar des te natuurlijker. Als je orgel of contrabas oid. beluisterd mis je iets druk in het (sub) bas gebied, maar herkenbaarheid/natuurlijkheid blijft gewoon bewaard. Ook ruimte-info wordt perfect weergegeven, ondanks het ontbreken van het laagste laag, waarschijnlijk als gevolg van het specifieke ontwerp (neem voor laag+ruimtelijk bv. Michel Jonasz' CD 'Histoire de Mister Swing' of 'Mining For Gold' van de Cowboy Junkies [Trinity Sessions] met z'n 30-40hz ventilator-motor 'dreun' op de achtergrond in een grote opname-ruimte). Dit zijn klasse speakers, voor mij echte ear-openers !

Daarnaast is er natuurlijk weer geluisterd naar 'alles wat voorhanden was'.
Naast de Geddes' waren er AOS Studio 100XL zelfbouwers, duidelijk minder 'mijn geluid' vnl. door het iets overdempte hoog / hoogmid karakter (maar anderen vertelden juist dit neutraal te vinden) en de 'push' van de TL in het laag ipv. de luchtigheid/snelligheid die ik daar graag hoor. En de waardering van de speakers zat dan wel echt in twee kampen, ze zijn wel heel gunstig geprijst voor diegene die zelf ook met de handjes wil wapperen.
Op een andere lokatie stonden Elipson 4260, die weer veel meer 'ongedwongen' muziek wisten te maken: 't hoog was een beetje 'ruw' en het bas bereik misschien wel wat te 'sloppy' (de bas-afstemming is wel bijna het omgekeerde van de Geddes, en deed me denken aan m'n bejaarde Janszen Z-600's), maar in het bijzonder het stembereik is erg lekker los (erg mooie speakers, maar met een setprijs van ruim €19k wat overprized imo.).
'German High-End' kabels (wie deze naam 'bedacht heeft :yawnee:) doen me denken aan DNM's, met een zelfde reproductie 'vanuit het midden / stemmen gebied' maar met een 'verder doorlopende' weergave, hoewel iets te 'slank' naar mijn idee, maar wel met een mooi evenwichtige klankopbouw (een gevolg van de simpele materiaal opbouw ?). En nog voor een enigszins realistische preis (hoe subjectief dat ook is ...).
De Electrocompagniet PC-1 en PI-1 wil ik ook nog even noemen, aangezien ze binnen het budget wel heel erg mooi spelen ! Wat minder romantisch dan de oudere modellen van Ec., met een wat 'vlakke' weergave ook (de PI-2 zou dit aanzienlijk beter doen, maar die heb ik niet beluisterd), maar altijd nog perfect in staat muziek als muziek weer te geven ipv. een verzameling tonen, iets dat het merendeel van de concurrentie domweg niet lukt.
Wat mij betreft absoluut een luistertip.



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

En natuurlijk m'n Marigo Signature 3-D CD-matje meegenomen.


fotootjes van voor- en achterkant:
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Bij thuiskomst bleken ook de ferriet vellen die ik in bestelling had staan binnen te zijn. Ze worden gebruikt in de behuizing van m'n luidspreker filters.

Eén filter is compleet afgebouwd (maar nog niet afgewerkt), en nu kan dus ook de andere gebouwd worden (van veel onderdelen had ik voldoende in huis om één speaker te bouwen, zodat ik kon vergelijken tussen materialen).
In de verpakking zaten ook een aantal voetjes die ik wil gaan uitproberen, en het exacte gewicht van enkel de 'Kapton / ferrite sheets' weet ik (dus) niet, maar 'k verbaas me weer hoe zwaar die velletjes zijn ... (zeker gezien de afmetingen van 8¼" x 12" x 1/75", maar überhaupt zijn ferriet spullen zwaar).



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Zaagstra

Ha die Wolf, nog steeds lekker aan het knutzelen zie ik. Prachtig!  :happy:

Walter Zed aka Zaagstra
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

solitaire

De constructie ligt wegens omstandigheden stil, maar zo snel als mogelijk is probeer ik de bouw van speakers af te ronden (zo enorm veel werk zit er niet meer in).

Gelukkig is eea. stil komen te liggen op een moment waarop beide speakers zich in een beluisterbare staat bevonden, welliswaar met een niet ideale bas-afstemming (vloer-driver afstand) :yin-yang: : zo kan ik iig. naar muziek luisteren 8).



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

scrutinizer

Where is the lone wolf these days?
Does anybody know ?

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

dre73

QuoteLaatst actief:  November 23, 2009, 15:24:03

da`s voor hem erg lang inderdaad! :-\
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

solitaire

PM'tjes hebben me richting HTf getrokken ...

bedankt voor de interesse, heren !

mijn gezondheid heeft me in de steek gelaten, maar zo snel mijn spieren en hersenen zich weer laten stretchen ben ik weer van de partij




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

scrutinizer

Take your time .... I'll be reading about your experience soon. :smile:

Goed te horen dat alles Ok is en weer in stijgende lijn.

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

Dank, heren !!

De periode kerst / nieuw-jaar ben ik lekker thuis; niets gaat boven een aanstekelijk stuk muziek, beluisterd in je eigen luisterzetel  8)


Allen een prettige kerst toegewenst.




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

QuoteDank, heren !!

De periode kerst / nieuw-jaar ben ik lekker thuis; niets gaat boven een aanstekelijk stuk muziek, beluisterd in je eigen luisterzetel   8)


Allen een prettige kerst toegewenst.

Goed om te horen dat je de komende dagen thuis kan zijn. Veel luistergenot toegewenst.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

Quote from: solitaire on September  8, 2009, 17:06:46
Eerste indruk van de Isotek ? Gebruik leidt tot een meer waarneembare structuur in het bas-gebied, en ogenschijnlijk tot een meer gedetaileerde weergave überhaupt (vnl. ook meer ruimte-info in een rustiger en grotere omgeving), maar tonaal is er toch ook nu weer enige beperking aangezegd en de weergave in het algemeen is mij nu toch ook weer iets te leeg en clinisch. Niet zo erg als met de PS Audio, die het tonale palet halveerde, de natuurlijke tonale balans om zeep hielp, leven wegzoog en de weergave met een dikke, traag makende laag plastic omklede (OK OK, iets overdreven, maar helaas niet zo heel erg ...).
Ook deze IsoTek heeft nadelen, maar de voordelen wegen er nu IMO net tegen op. Zeker geen aanleiding tot koopneigingen, maar zo lang ik eea. kan gebruiken zal ik dat doen. Mijn hoofd is best OK met de situatie, mijn hart gaat echter ook nu niet sneller bonken van een stukje muziek :-\.

Vanmiddag het IsoTek GII Vision stroomfilter uit de set genomen. Deze had ik te leen t/m begin 2010, maar aangezien ik er in de komende tijd toch geen gebruik van ga maken, gaat 'ie morgen retour.

Het blijft me toch bezighouden, welk verschil in weergave zo'n filter brengt. Positieve, over het algemeen. Maar ook negatieve. Een die me vanmiddag, bij het wegnemen uit de set, erg opviel: er is meer 'rust tussen de noten', maar het tempo lijkt te verstarren bij het gebruik van deze IsoTek in mijn set. Wel 'toonvast', zonder aantasting van schakeringen in toonhoogte (een veel voorkoment euvel bij stroomfilters imo.), maar een 'verdraaiing van tijd'. Waar is Einstein als je 'm nodig hebt (of "tijd voor de psycholoog" ? ;)).

Met het filter weer in de doos, is het toch fijn te weten dat er ook muziek is zonder stroomfilter :sigh:.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Net geregeld dat de gemodde Philips CD104 waar ik laatst naar geluisterd heb om me te orienteren wat betreft mijn Meridian MCD, aankomende week naar mij verzonden wordt om voor onbepaalde tijd in mijn set te kunnen komen spelen. :coffee:

me happy camper :inlove:



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

ivm. bespreking upgrade voorversterker, hier het schema van de LT

dit nav. mailwisseling



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Een goede kennis van me heeft me uitgenodigd te komen luisteren naar z'n nieuwe luidsprekers (Zu Essence). Bij veel van m'n vrienden/kennissen is een bezoekje alleen te plannen als je er meerdere dagen voor uittrekt (reisafstand ...), maar in dit geval is een dagtrip goed te doen. Z'n setup (electronica van Jim Hagerman en Thorens dig en ana loopwerk) en luisteromgeving ken ik ook redelijk (als 'ie niets ingrijpends heeft gewijzigd ...), wat voor een luistersessie met enige zeggingskracht toch ook wel handig is. Het is al weer lang geleden dat ik een luisterafspraak had, dus ... gaan. :coffee: Geplanned begin maart.

Hij gebruikt mijn Pycone voetjes onder de CD-drive, maar heeft deze nu ook uitgeprobeerd onder de speakers, wat volgens hem veelbelovend klonk. Dus neem ik twee van m'n laatste beschikbare setjes mee, zodat we ze onder beide speakers kunnen proberen en onder de drive. (ze zijn primair bedoeld voor gebruik onder electronica chassis', en 'k garandeer gebruik maar tot 4½kg. load / cone :nervous:)


Wolf

fotos van m'n HDD ...
Hinterm Horizont geht's weiter.