with Solitaire, back in time, back to basics; the future starts here now

Started by solitaire, August 22, 2008, 21:18:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

solitaire

Vanmorgen een Fisher 500-T stereo AM/FM reciever binnen gekregen. Een vroege (1966) solid state / (gestandariseerd-)FM bak, ongeveer 40W @ 8ohms. Geheel in originele staat: het heeft de giga hoge failure-rates voor transistor ontwerpen uit die jaren overleefd ... durf ik er stroom op te zetten nu ?? Dan kan ik eea. eens beluisteren via m'n JansZen Z-600.

Vroeger (...) heb ik al eens een Fisher gehad (een 400CX), en 'k trek nog steeds de haren uit m'n kop dat ik die verkocht heb (ingeruild voor Sansui's ...) ! Niet te vergelijken verder, deze twee Fishers, maar 'k heb nu toch een soort van 'back in time'-gevoel ...







'k heb voor dit US apparaat een 750W lineaire 230V>115V omvormer gekocht


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Icarus314

Ik heb zelf nog een dipool antenne in de tuin hangen een rechthoek buis van ongeveer 1 meter lang. Wel heel erg jammer dat jazz fm niet meer via de lucht te ontvangen is maar voor klassiek is er nog radio 4. Via de kabel schijnt er wel veel meer te zijn.
Maar ik wil mijn radio ook nog eens upgraden naar zo'n early exemplaar. Er zijn een aantal Akai en Sony die met een paar nieuwe onderdelen zeer goed moeten zijn. En ja ik heb die ook ooit in huis gehad en weg gedaan :( Fraai!

solitaire

Een leuke tuner kost idd. niet veel, en radio biedt verrassing en afwisseling (had zelf al in geen jaaaaren radio geluisterd, maar 't heeft wel wat !).



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Zo na een paar weken inspelen en rustig luisteren, wel dingen in de setup veranderen maar alles langzaamaan om eea. goed in me op te kunnen nemen en verwerken, krijg ik toch aardig een idee van de luidsprekers ('k heb wel veel proefkastjes beluisterd, maar da's toch ... anders ;)).


De breedbander heeft niet de hoogste resolutie, maar wel een bijna pin-point afbeelding en is heel natuurlijk (als je een breedbander met whizzer kent weet je hoe mijn speakers niet klinken ;D). Na jarenlang luisteren naar electro- en (vnl.) magneto-staten valt me de overgang van het iets ijlere hoog van toen naar een meer 'tastbare' hoog-weergave met meer momentum van de huidige speakers op: geen kwaliteits-indicatie, maar een karakterovergang. Live instrumenten/stemmen zijn veel herkenbaarder hierdoor, ondanks dat de speakers als totaal zeker niet neutraler zijn dan de speakers via welke ik hiervoor luisterde.


De laagweergave ben ik nog aan het tunen, maar de totale weergave van de luidsprekers is meer een krachtige en kleurrijke 'flow' dan een kernachtig en spotlight 'definitie'. Zeker ook in het laag, ongeacht hoe de tuning exact zal worden. De kast-bouw speeld hier een belangrijke rol in, echter de keerzijde van zoveel moois is oa. dat de 'ruis-vloer' van de luidsprekers als totaal, zeker op hogere geluidsnivo's, wel hoger is dan 'gemiddeld' (naast ook bv. de al genoemde afname in 'definitie' en 'slam', maar dat ervaar ik zelf eerder als muzikaal en 'niet-hi-fi').


Eens kijken hoe eea. zal klinken nadat de totale afstemming rond is ! Ook de akoestiek en de stroomvoorziening verdiend aandacht in de huidige setup, en dat gaat prima ook al is gedeeltelijk de apparatuur en de set nog niet wat het wezen moet / nog niet zo als ik me de set voorstel. 'k Heb er zin in, en geniet ondertussen heerlijk van muziek !



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

frank2

Ik weet dat wenw audio langzamerhand oude versterkers heeft verzameld uit de jaren 70/80 van het merk luxmann. Hij gaat deze weer verkopen. Misschien is dat wat voor je?
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

solitaire

Luxman heeft erg mooie dingen gemaakt: heb ooit met een L-400 gedraaid en altijd een zwak voor L'man gehouden. Maar m'n verzameling is een soort 'time-snap' uit de tijd dat transistoren de rol van buizen overnamen en 'radio' een volwassen / gestandariseerde muziekbron werd. Rond de '60 jaren, en de koppeling versterker/tuner speeld er een rol in. Zoals jij het nu aangeeft zouden de WenW L'man versterkers niet in m'n 'verzameling' passen. Ook is eea. bij mij opgebouwd rond 'land van herkomst', en qua electronica uit Japan ben ik al voorzien (zoek nog luidsprekers; heb wel al voorgeselecteerd maar nog niets gekocht).


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

QuoteZo na een paar weken inspelen en rustig luisteren, wel dingen in de setup veranderen maar alles langzaamaan om eea. goed in me op te kunnen nemen en verwerken, krijg ik toch aardig een idee van de luidsprekers ('k heb wel veel proefkastjes beluisterd, maar da's toch ... anders Wink).


De breedbander heeft niet de hoogste resolutie, maar wel een bijna pin-point afbeelding en is heel natuurlijk (als je een breedbander met whizzer kent weet je hoe mijn speakers niet klinken Grin). Na jarenlang luisteren naar electro- en (vnl.) magneto-staten valt me de overgang van het iets ijlere hoog van toen naar een meer 'tastbare' hoog-weergave met meer momentum van de huidige speakers op: geen kwaliteits-indicatie, maar een karakterovergang. Live instrumenten/stemmen zijn veel herkenbaarder hierdoor, ondanks dat de speakers als totaal zeker niet neutraler zijn dan de speakers via welke ik hiervoor luisterde.


De laagweergave ben ik nog aan het tunen, maar de totale weergave van de luidsprekers is meer een krachtige en kleurrijke 'flow' dan een kernachtig en spotlight 'definitie'. Zeker ook in het laag, ongeacht hoe de tuning exact zal worden. De kast-bouw speeld hier een belangrijke rol in, echter de keerzijde van zoveel moois is oa. dat de 'ruis-vloer' van de luidsprekers als totaal, zeker op hogere geluidsnivo's, wel hoger is dan 'gemiddeld' (naast ook bv. de al genoemde afname in 'definitie' en 'slam', maar dat ervaar ik zelf eerder als muzikaal en 'niet-hi-fi').


Eens kijken hoe eea. zal klinken nadat de totale afstemming rond is ! Ook de akoestiek en de stroomvoorziening verdiend aandacht in de huidige setup, en dat gaat prima ook al is gedeeltelijk de apparatuur en de set nog niet wat het wezen moet / nog niet zo als ik me de set voorstel. 'k Heb er zin in, en geniet ondertussen heerlijk van muziek !

Het einde is in zicht. Alhoewel... einde, ik heb het idee dat het een beetje een open einde wordt. Je moet er toch niet aan denken dat het einddoel bereikt is en je alleen nog maar van muziek kan gaan genieten? ;) :D

Ben heel erg benieuwd hoe het straks klinkt. Dus mocht je eens de kracht, tijd en zin hebben... ;)
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Quote from: Douma on July  7, 2009, 18:19:20
Ben heel erg benieuwd hoe het straks klinkt. Dus mocht je eens de kracht, tijd en zin hebben... ;)

stel je voor dat 't ooit zo ver komt :thumbs-up: :inlove:

Quote from: Douma on July  7, 2009, 18:19:20
Het einde is in zicht. Alhoewel... einde, ik heb het idee dat het een beetje een open einde wordt. Je moet er toch niet aan denken dat het einddoel bereikt is en je alleen nog maar van muziek kan gaan genieten? ;) :D

stel je voor dat 't ooit zo ver komt :unhappy: :threadclosed: 


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Koen K

Ik heb bewondering voor je originele en creatieve speakerontwerp. Geweldig om eens wat 'anders dan anders' te zien gebeuren. Ik ben erg benieuwd hoe het zal worden en hoop er alles over te lezen. Ondertussen: keep up the good work! ;)

solitaire

Dank je !

Ontwerp-kenmerken uit de speakers die ik aan het bouwen ben zitten ook al in ontwerpen van me van jaren geleden, dus voor mij is eea. niet echt nieuw/origineel. Voor mij is wel nieuw dat in de huidige speakers veel van die verschillende kenmerken gezamelijk (voor zo ver mogelijk) worden toegepast.

Zelf vindt 'k het nog steeds leuk om buiten het kader van reguliere audio-ontwerpen te experimenteren. In audio-land hoor je vaak mensen zeggen dat iets (een gemeten verschil, of een ander ontwerp / toepassing van materiaal) "geen verschil zou mogen maken" in de weergave, en ik vraag me altijd af waarom dat zo zou zijn ... :-\ Voor mij staat al heel lang vast dat er zo veel meer mogelijk is in de muziek-reproductie dan het toepassen van fixed-idea ontwerpen en dozenschuiven.

Dat een idee niet dat brengt waarop ik hoopte is een risico dat ik neem: zou ik dit niet niet kunnen accepteren zou ik de platgetreden paden moeten gaan bewandelen ... en me gekortwiekt en domgehouden voelen :unhappy:.


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

solitaire

En voor you. Op electronica gebied heb ik nog veeeel te leren !



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Zaagstra

Quote from: solitaire on July  8, 2009, 11:55:05
In audio-land hoor je vaak mensen zeggen dat iets (een gemeten verschil, of een ander ontwerp / toepassing van materiaal) "geen verschil zou mogen maken" in de weergave, en ik vraag me altijd af waarom dat zo zou zijn ...

Ik heb in de "kabels wel/geen verschil" thread geprobeerd uit te leggen waarom de een wel verschil zou kunnen horen en de ander niet. De direct volgende reactie ging meteen (wel redelijk beleefd) op de afwijzende toer, "kan niet, onderzoeken hebben bewezen dat..., je beeldt het je in, dus jij denkt dat jij een beter luisteraar bent". Ik heb de discussie ter plekke opgegeven. Het grappigste vond ik nog wel dat ik te horen kreeg dat ik geen uitspraken mocht doen over wat anderen wel of niet kunnen horen, maar hij dat doodleuk wel over mij deed.

Vandaar dat ik ook nog geen eigen topic geopend heb  ;D.

Overigens bestaat er een hersen "afwijking" waarbij de signaalverwerking (dus niet het gehoor als zodanig) inderdaad veel gevoeliger is. Ik ben er niet op getest maar de verschijningsvormen herken ik allemaal (plus dat er een link is met storingen in het autisme-spectrum, en laat ik nou een tikkie last hebben van Asperger...  ::)) Ik zit me nu een slag in de rondte te zoeken naar de link.  :crazy:

Bai de wee Pyot, als je deze discussie hiet niet wilt hebben zeg het gerust, dan delete ik de post.

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

solitaire

Iedere post is welkom, ongeacht standpunt of zienswijze, over realiteit of ervaringsafgeleid. Echter een discussie hierover is een type discussie die al duizenden jaren aangetoond heeft uitzichtloos te zijn ... Maar ervaringskaders verruimen, en ervaringen delen en open staan voor andermans ervaringen, zie ik als iets erg positiefs.

Buiten dit forum zat ik net te filosoferen over wat muziek weergave naar mijn gevoel 'reeel' maakt. Voorbeeld. Naar mijn ervaring is een rechtstreeks gevolg van een 'bovengemiddeld rendement/reso behuizing' luidspreker dat de weergave een zekere spanning in zicht heeft, een soort van 'geladen' lucht, die ik ook in live muziek tegenkom, maar zelden in 'dode-kast/laag rendement' luidsprekers. Sommige mensen noemen dit vervorming, wat het puur meetkundig bezien vaak ook is, maar voor mij is het de tot stand koming van een (lastig te re-creeren) kenmerk van muziek. Meetkundig fout, dus fout ? Gevoelsmatig goed, dus goed ?
Mij maakt het niet uit, zo lang de weergave naar mijn gevoel dicht bij het origineel komt. Coincidentia oppositorum. Niets is 100% goed of 100% fout: it's in the eye of the beholder ... en hoe meer het oog 'ziet' des te minder er een absolute 'goed' of absolute 'fout' is denk ik.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Zaagstra

Quote from: solitaire on July  9, 2009, 14:23:04
Iedere post is welkom, ongeacht standpunt of zienswijze, over realiteit of ervaringsafgeleid. Echter een discussie hierover is een type discussie die al duizenden jaren aangetoond heeft uitzichtloos te zijn ... Maar ervaringskaders verruimen, en ervaringen delen en open staan voor andermans ervaringen, zie ik als iets erg positiefs.

Helemaal mee eens, en dat was ook mijn insteek. Maar helaas moeten sommigen gewoon hun gelijk aantonen en - vooral - andermans ongelijk. Heel jammer.

Mijn audiomaatje Harry hoort het effect van stiften, slijpen etc absoluut niet en vindt met name de Sugarcubes wat onzinnig (hij zegt het niet maar hij heeft er ook nooit naar gevraagd, en dat zegt wat), maar verder dan me plagen gaat hij niet. Het leukste is nog dat we bij audioshows over het algemeen met vrijwel identieke reacties komen - teveel bas, te fel, onrustig...

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

scrutinizer

Quote from: solitaire on July  8, 2009, 12:12:11
En voor you. Op electronica gebied heb ik nog veeeel te leren !



W.

En zo blijven we leren van onze liefhebberij .... het is 'gelukkig' nog geen gesloten boek, Wolf.

Ik keek voorheen, voor de 'bevestiging' door wetenschap van geen buitenaards leven, toch met een andere blik naar de sterrenhemel als nu.
Fantasie stimuleert, en is een sterke drijfveer. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Quote from: scrutinizer on July  9, 2009, 16:02:30
Ik keek voorheen, voor de 'bevestiging' door wetenschap van geen buitenaards leven, toch met een andere blik naar de sterrenhemel als nu.
Heb ik wat gemist   ???


scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

solitaire

fantasie is begin en einde



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: solitaire on May 13, 2009, 13:47:20
De bouw van m'n luidsprekers zit in een belangrijke fase: ik heb besloten de fine-tuning van de Helmholtz resonatoren af te ronden. Wellicht zijn er nog hele kleine winstpuntjes te behalen, maar die wegen me niet op tegen de tijdsinvestering.

De afmetingen en opbouw van de Helmholtz resonatoren heb ik eerst berekend. Daarna heb ik meerdere exemplaren gebouwd / verbouwd. De prestaties van een  resonator hangt samen z'n lokatie binnen de luidspreker-kast (is een vast gegeven bij mij), het volume, de intake lokatie / vorm / afmeting, en de aangebrachte demping. In mijn ontwerp zitten de Helmholtz resonatoren tussen de breedband-kast en de woofer-kast. Iedere kast heeft twee resonatoren. Tijdens de fune-tune fase heb ik de resonatoren zo gebouwd dat ik er in kon om aanpassingen te maken. Als je eenmaal zo de Helmholtz resonatoren gebouwd hebt kan je experimenteren met de demping, je kan ook het volume provisorisch verkleinen, en je kan de vorm en afmeting van de intake enigszins veranderen.

Maar al die veranderingen hebben grensen, en dan moet je weer een nieuwe resonator bouwen. En aangezien de resonatoren an sich een belangrijk deel vormen van de luidspreker-kast moest ik bij iedere nieuwe proef-resonator een nieuwe kast bouwen. 'k Heb er nu zes gebouwd, en stop er dus mee. De onderstaande foto's zijn van de definitieve Helmholtz resonatoren (niet op iedere foto zijn alle resonatoren van demping voorzien); foto's van de bouw van de luidsprekers volgen wanneer deze helemaal klaar zijn.

W.

Of de lege ruimte naast de Helmholtz resonatoren leeg blijft ?

Nee: deze ruimte (over de totale breedte van de kast, aan de baffle-/voorkant) is gevuld met structuur-schuim. Dit heeft een erg lage massa en een erg hoge eigen-demping, en is een gesloten-cel materiaal. Ook de ruimte achter de baskast, parallel aan het verticale centrale paneel (de 'ruggegraad' van de speakers) is hiermee gevuld. Het baffle-paneel en de bolle kastwand zijn verlijmt direkt op deze foam (bij het aanbrengen heeft de foam zich natuurlijk verder ook gehecht aan de aanwezige panelen, zie foto's, zodat een erg sterkte struktuur ontstaat).


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

ivo1986

Ook van mij de opmerking dat ik met veel plezier jouw topic doorlees.
Ondanks dat ik soms niet helemaal begrijp waar je mee bezig bent.
Zal wel komen doordat ik nog niet zover met de hobby ben  ;D ;D.

Veel plezier in je zoektocht naar het Nirvana.

solitaire

Gister binnengekregen een 'SABA HiFi-Studio III Stereo E' receiver. Geproduceerd 1967 / 1968. Nieuwprijs indertijd DM 1.500 (1/3 van een nieuwe VW Käfer) ... maar dan had je wel state-of-the-art FM ontvangst en 2x22 hyper-moderne transistor Watts ! ;D

Voor in m'n verzamelingetje ... eens raden welke luidsprekers het daar gaat aansturen ... (als eea. eenmaal aangesloten wordt)











De kast moest open om de transportbeveiligingen weg te nemen, en in tijd kon ik even wat 'sfeer impressies' op foto vastleggen  8).

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.


erik s.

als ik eindelijk een luisterruimte heb wil ik ook een plaats inrichten om wat "retro" audio te tonen. er zijn me vroeger toch een aantal optische juweeltjes gemaakt, waarvan sommige ook nog best wel goed klonken.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

solitaire

Quote from: Icarus314 on July 22, 2009, 18:34:41
wow ! :o

De technische man die ik altijd inschakel als ik 2ehands spul koop, voor een technische check voornamelijk, heeft ook z'n aanzienlijke schoonmaakkwaliteiten weer in de strijd gegooid ;).

Voor een beestje van 40 jaar ziet het er weer fris en fruitig uit ... en zo klinkt 't ook. 'Neutraal' is niet een goede omschrijving van de geluidsweergave... Het lijkt sterk op 'buizengeluid', in de zin van het clichématige "wollig laag / rustig hoog / vol midden", maar zonder het mechnische/dynamiekloze, de scherpe randjes en 'leegte' die 90% van de 1egeneratie transistor versterkers kenmerkt.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.