with Solitaire, back in time, back to basics; the future starts here now

Started by solitaire, August 22, 2008, 21:18:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

MLCinema

Quote from: -madison- on June 15, 2009, 20:18:46
Ondanks dat ik vrijwel nooit in je topic post lees ik wel altijd aandachtig mee!
Erg leuk hoe jij je bezig houdt met o.a vintage audio en ook het zelf bouwen van de speakers. 8)

Idem hierzo! Prachtige set up ook op deze manier. En die speakers zijn echt huge.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

solitaire

Dank voor de leuke reakties !

En de luidsprekers zijn groot ...
Echter: door de driehoekige basisvorm (de schuine wand is een bolle wand geworden) lijken ze in het eggie iets kleiner, en door de voorzet-baffle (zie tekeningen) lijken ze ook iets slanker. De definitieve materiaalkeuze voor deze voorzet- (of elytrum-) baffle is nog niet gemaakt, maar zo snel eea. te aanschouwen is post ik wel weer foto's (materiaalkeuze is doorslaggevend, aangezien de woofer aan deze baffle bevestigd wordt).
Wellicht dat de kleuren ook nog iets brengen: de kast licht-rood en de elytrum-baffle hout-naturel is het plan nu. Maar het is nou eenmaal zo dat voor deze breedband driver deze baffle-breedte en afstand tot de (luisterruimte-)achterwand dat weergavekarakter bracht dat ik zocht. Ook qua inhoud, zowel voor de baskast als voor die van de breedbander, is er niets te beknibbelen. Er is lang naar het ontwerp gekeken, en lang mee gemodelleerd, en dit is het nu eenmaal ...


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

scrutinizer


Nice job!!

Leuk om Le Tube aan de AI First te zien. 8)

Wolf, geen probleem met de hoge ingangsgevoeligheid van de AI gehad?

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

solitaire

Ideaal is het niet: een stevige versterkingsfactor van de Pre op de vrij hoge ingangsgevoeligheid van de AI ... en de efficientie van de speakers ;). Echt onwerkbaar is het niet, storend wel: vooral 's avonds is de volume-regeling millimeter-werk :unhappy:.

De Pre schijnt vrij simpel in versterking teruggenomen te kunnen worden, en dit staat reeds op de planning (was ook al voor aanschaf van de Pre, de AI had ik toen al, goed uitgezocht).




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

scrutinizer

Quote from: solitaire on June 16, 2009, 17:12:30
Ideaal is het niet: een stevige versterkingsfactor van de Pre op de vrij hoge ingangsgevoeligheid van de AI ... en de efficientie van de speakers ;). Echt onwerkbaar is het niet, storend wel: vooral 's avonds is de volume-regeling millimeter-werk :unhappy:.

De Pre schijnt vrij simpel in versterking teruggenomen te kunnen worden, en dit staat reeds op de planning (was ook al voor aanschaf van de Pre, de AI had ik toen al, goed uitgezocht).




W.
De versterkingsfactor is maar een deel van het probleem, de LT's powersupply 'noise' hardnekkig een andere.
Een reden waarom Erik Andersson de AI preamp destijd passief uitgevoerd heeft. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

solitaire

Quote from: scrutinizer on June 16, 2009, 17:51:38
De versterkingsfactor is maar een deel van het probleem, de LT's powersupply 'noise' hardnekkig een andere.
Een reden waarom Erik Andersson de AI preamp destijd passief uitgevoerd heeft. ;)

Anton.

Ook gezien de bouw van de Pre had ik zelf eigenlijk meer praktijk problemen verwacht, maar afgezien van het regelbereik speeld alles als een ... tiet :P.
Wellicht gaan zaken als powersupply 'noise' me opvallen als ik meer aan deze setup gewend ben geraakt ... een vieze zweem als dit komt vaak ook pas bij vrije luistersessies om de hoek kijken ... al hoop ik natuurlijk van niet :yin-yang:.

Quote from: solitaire on January  5, 2009, 20:34:13
... als 't kli(n)kt mag La Tube blijven 8) .

Deze voorversterker is dusdanig minimaal gebouwd, dat enige nadelen daarmee op de koop toe zijn genomen. Een RIAA correctie die direct evenredig is met het presteren van de buis (RIAA zit in de feedback lus van de buis, als ik dat zo goed zeg) is voor mij geen probleem aangezien ik de RIAA toch niet gebruik. Maar verder is ook de werking van de voorversterker zo dat er geen correctie plaats vindt van de vrij hoge uitgangsimpedantie of de ook vrij hoge line-level versterkingsfactor: de voortrap moet dus echt passen bij de bekabeling / eindversterker.
Twee maal heb ik uitvoerig naar deze voortrap kunnen luisteren de afgelopen decennia (:o), en ik ben dusdanig enthousiast dat ik uiteindelijk niet anders kon dan deze 2e-handse bij me vragen ... :inlove:. Maar de 'match' tussen voor- en eindversterker komt in dit geval nog kritischer dan anders, en dat zal ik moeten afwachten.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Advies volgend van Bang & Olufsen in Arnhem heb ik een tip-top 2e-hands setje laatste-generatie BeoVox CX100 kunnen kopen (dat laatste was me om ontwerp-technische redenen belangrijk).

Deze generatie CX's werd indertijd gevoiced naar voorbeeld van bv. de toen toonaangevende Missions als de 761 en 751; ze missen het laatste stukje snap/ power in het laag, opbouw/ vorm in het hoog, en zijn vrij vlak/ uitdrukkingsloos in het mid, vnl. doordat er van relatief simpele Japanse drivers gebruik wordt gemaakt denk ik, maar ze presteren op-sich niet onaardig.

Echter: de opzet is deze CX'en compleet leeg te maken en te voorzien van andere drivers en afstemming, en te gebruiken bij m'n PC. Tot dan gebruik ik ze as-is; ik ben met meerdere DHZ audio dingen bezig, dus dit projectje moet nog even wachten. Een mede groupmailer (een Duitse audio-ervarings groep obv. ouderwets groepmailen) is sinds een paar weken bezig ervaring op te doen met CX100's, bereikt goede resultaten, en het idee spreekt me zeer aan: er komt een breedbander in die dmv. de schuine baffles van de CX100 omhoog naar de zitpositie (in een PC opstelling) gericht kan worden. En het aluminium kastmateriaal van de CX100 maakt een max. inhoud van de kast bij beperkte buitenmaten mogelijk (daarbij is de kast te klein om het aluminium te veel te laten gaan 'klinken'), en is een materiaal dat nog redelijk bewerkbaar is.

Dus ... mijn tweede B&O apparaat ... wat is er toch met me aan de hand ... wordt m'n volgende aanschaf ... een Bose :wacko:?







De speakertjes staan zo lang even op oude zacht-rubber Transrotor dempers, die naar mijn ervaring goed werken op een glazen ondergrond (van mijn buro). LS-kabel is DNM/reson solid-core, versterking is een SI T-amp op een lineaire 13.2V/4.5A voeding (deze voeding zal trouwens morgen gemod worden).

PS. schijnbaar heeft m'n cameraatje een voorliefde voor stof ... niet dat het er niet ligt, maar in het echt valt eea. niet zo op :blush:


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Staat goed zo naast de monitor. Het uiterlijk vind ik best mooi. Wat voor breedbander komt erin? En komen er nog meer drivers in?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Welke drivers er in komen is nog niet 100% zeker: er wordt op dit moment mee geƫxperimenteerd, en iedere keuze heeft z'n voor's en tegen's. Ik wacht rustig nog even af, en neem in overleg dan een beslissing. Normaal houdt ik liever eea. zelf grotendeels in de hand, maar nu laat ik me eens in belangrijke mate leiden ... (of 'lijden', de tijd zal het leren ;)).



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Pjotr27

Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

solitaire

Quote from: Pjotr27 on June 18, 2009, 15:24:20
Geen setje van deze: www.phy-hp.com/Produits/KM30_SAG.html?

:inlove:

Phy drivers in het algemeen (het hangt natuurlijk van de toepassing af) hebben zeker een speciaal plaatsje in m'n hart. Aan de dure kant, maar lekker.

Jammergenoeg krijg ik ze niet in deze 4L. kastjes ... misschien als ik de achterkant er uit zaag ... ? :sigh:

Neh: da's een belediging voor de driver ... in een PC setje ... :turn: ;)



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Weer eens aangetoond dat het loond de bevestiging van de drivers aan de luidsprekerkast regelmatig aan te draaien. Niet dat eea. gaat rammelen (dat mag ik tenminste hopen), maar de weergave wordt veel rustiger met stabieler detail. Bij de B&O's die ik net binnen heb zijn de schroefjes even weer goed aangedraaid, en het resultaat is zelfs in deze low-key setup hoorbaar. Aanrader.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Trouwens: voor hen die ook passieve B&O luidsprekers in huis nemen ... ze hebben male-DIN aan de LS kant, dus je hebt female-DIN aan je kabel LS-eind nodig ;).


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

De dempers zijn onder m'n B&O's weg, en, na even eea, te hebben geprobeerd, m'n gecoat-houten voetjes eronder gezet. Welkom kick, definitie en ruimte-tussen-de-noten. Weg overhyped detail, sloppy bas en opgesloten ruimte-bubble ! Rifjes zijn weer rifjes, stemmen weer stemmen, en B&O geeft ruimte info weer :omg:. De opnames op m'n PC zijn toch beter dan gedacht :happy:. Ik dacht dat er een iritante sizzle in de hoog-weergave van de B&O's zat, en 't is een paar dB's te luid naar mijn smaak en de dempers lieten die ook nog eens dichtslibben ... phuw ... Dit is echt beter ! Wat een leuke hobby hebben we toch 8): 'k zit met een dikke glimlach naar dit humble setje te luisteren.



Het rode kastje rechts op de achtergrond bevat de voeding van de SI T-amp; wegens de mods aan deze voeding paste eea. niet meer in de originele behuizing. Nou ben ik geen techneut, maar de afstemming van deze voeding schijnt van 'snel' naar 'stabiel' te zijn gegaan, iets dat voor een voeding als deze, near the limit voor een T-amp, belangrijker is. Dat er een oa. een nieuwe trafo in zou komen die groter is dan het oorspronkelijke behuizinkje kan bevatten, wist ik, en 'k heb er afgelopen week een kastje in mijn favo kleur voor gemaakt ... netjes op sorbothane voetjes :coffee:.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Zaagstra

Quote from: solitaire on June 18, 2009, 19:49:38
Weer eens aangetoond dat het loond de bevestiging van de drivers aan de luidsprekerkast regelmatig aan te draaien.

Hoe vaak is "regelmatig"? Maandelijks? Jaarlijks? Wekelijks? Na elke CD?  :D

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

solitaire

Overdaad schaadt niet, Walter ;)

Zelf draai ik eea. even aan als het me te binnen schiet, misschien de 1e keer om het Ā½e jaar en de volgende keer een jaar later :coffee:.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: Douma on June 15, 2009, 17:42:29
Nice! Groter dan ik in gedachten had. Hoeveel(weinig) wegen ze eigenlijk?

Een complete kast, maar zonder de voorzet- (of elytrum-) baffle en woofer, weegt 7.92kg.

Het gewicht van deze losse baffle is nog onbekend, want de definitieve materiaal keuze heb ik nog niet gemaakt ('k ben eea. aan het uitproberen nu).

De elytrum+woofer eenheid is 'lossy' verbonden met de kast, en beide maken grotendeels onafhankelijk van elkaar kontakt met de vloer (de koppeling van de trillings-energie uit (en de massa's van) de kast en de elytrum+woofer eenheid aan de vloer zijn zo in basis onafhankelijk).



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: solitaire on June 10, 2009, 10:52:58
De speakers liggen ook al bij mij thuis, en de planning is ze in de loop van volgende week neer te zetten en provisorisch gebruiksklaar te maken, zodat vanaf volgende week vrijdag er naar geluisterd kan worden. Dan namelijk komt mijn vriend en technische man uit Duitsland over voor een quick listen en om wat metingen uit te voeren.

Afgezien van de metingen zijn er schijnbaar kleine maar efficiente mods mogelijk aan m'n huidige/ tijdelijke CD(DVD) speler, en die worden doorgevoerd. Ook heb ik weer wat audio-oldtimers waar nog niet door een techneut naar gekeken is, en dat gaat vrijdag ook gebeuren. Is er iets echt niet in de haak, gaat 't apparaat mee naar Duitsland om daar echt onder handen genomen te worden. Verder volgend weekend zit ik zelf ook in Duitsland: gezellig, en als de planning gehaald wordt staat er weer eea. aan audio-lekkers klaar om naar te luisteren !

De Pio player is gepimped. Nou ja, niet te heftig hoor. Met wat gericht aangebrachte wijzigingen aan de digitale output zijn de prestaties gekieteld. Er is iets kleins in de lay-out veranderd, en een aantal onderdelen vervangen. Natuurlijk is er veel meer mogelijk, met een andere klok en voeding, en aangepast output configuratie vnl., maar dat heb ik er niet voor over, aangezien deze Pio alleen voor nood even in de setup zit, en daarna (als 'ie niet vervangen gaat worden) weer met de analoge output gebruikt gaat worden.

De weergave is krachtiger en stabieler/rustiger geworden, met wat meer vrijheid in weer te geven klankkleur, en ondersteuning van tonen. Nou ben ik geen techneut en kan de exacte mods niet duiden, maar dat je met kennis van zaken en welgekozen ingrepen veel moois kan bereiken is weer eens aangetoond ...



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

De huidige opstelling van m'n voorversterker. 'k Ben zo rustig-aan bezig de setup goed te krijgen: foto's volgen.

Op dit moment staat de voorversterker op Pycones en de voeding op CA Cones, en de voeding is verzwaard (ra ra met wat ;))



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

erik s.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

solitaire

Motip 01620 / RAL 3005, van de Hubo idd.!

En de deurstopper ook ... heb er meerdere van ... er laat zich zo lekker mee spelen !



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Zaagstra

Quote from: solitaire on June 30, 2009, 18:33:46
Motip 01620 / RAL 3005, van de Hubo idd.!
En de deurstopper ook ... heb er meerdere van ... er laat zich zo lekker mee spelen !

En ze doen het in noodgevallen ook goed als deurstopper. :pompom:

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

solitaire

Quote from: Zaagstra on July  1, 2009, 11:03:17
En ze doen het in noodgevallen ook goed als deurstopper. :pompom:

Walter Zed

uh, tja, ik heb uh eigenlijk al een andere toepassing voor de rubber ringen die er om moeten als je ze als deurstopper gebruikt ... ;)

later hierover meer !



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Zaagstra

Quote from: solitaire on July  1, 2009, 12:59:59
uh, tja, ik heb uh eigenlijk al een andere toepassing voor de rubber ringen die er om moeten als je ze als deurstopper gebruikt ... ;)

Die is toch wel work-safe hoop ik?  :ph34r:

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.