with Solitaire, back in time, back to basics; the future starts here now

Started by solitaire, August 22, 2008, 21:18:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

solitaire

binnenkort ... maar nu nog


:unhappy:
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

M'n Audio Technica ATH-A700 hoofdtelefoon gaat morgen de deur uit. Hij was al verkocht, maar afgesproken was dat 'ie zolang bij mij bleef als ik verder geen manier van luisteren had. Op dit moment luister ik via een T-amp en Advent speakers en m'n PC/Foobar (en heb nog een draadloze Sennheiser voor de late uurtjes).

De bouw van m'n speakers heeft wat vertraging opgelopen: deze dubbel linkshandige heeft in de afgelopen week wat onderdelen verkeerd gezaagd, en gek he, maar bij het in elkaar zetten past nu het een en ander niet :devil: >:(. Weest gerust; er komt een moment ...



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

QuoteDe bouw van m'n speakers heeft wat vertraging opgelopen: deze dubbel linkshandige heeft in de afgelopen week wat onderdelen verkeerd gezaagd, en gek he, maar bij het in elkaar zetten past nu het een en ander niet  :devil: >:(. Weest gerust; er komt een moment ...

Dat is balen. Niet al te veel verkeerd gezaagd hoop ik? Bij iedere bouw gaat wel iets verkeerd. Hoort erbij.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Zeker balen, en ook gewoon mijn eigen schuld. Zoals je misschien weet werk ik in een werkplaats, twee maal in de week maximaal (als de werkzaamheden het daar toelaten). Mijn werkstuk ligt gedeeltelijk bij een vriend (die heeft werkruimte over), en de kleinere onderdelen liggen bij mij. Als ik op de werkplaats onderdelen ga zagen doe ik dat vanaf een werktekening, en natuurlijk, omdat ik m'n project ken, uit m'n hoofd. En daar is het waar de fouten ontstaan :devil:.

Nou ben ik ook niet echt handig of zo, en een complex 3D werkstuk als dit is nieuw voor me. Als de foto een beetje verduidelijkend werkt, zie je dat er nauwelijks een vlak paneel in voor komt, en bij het passend maken van de panelen / onderdelen ga ik al snel mis.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: solitaire on September  4, 2008, 21:33:25
vandaag ontvangen: Audiomagus' Aeolus Audio magiDAC, met Onetics Transformers en TCXO Clock upgrade ( http://www.audio-magus.com/Aeolus_DAC_1_p/adac1.htm )

In het verleden heb ik een aantal malen de loftrompet geschald op dit forum over de AudioMagus producten. Laat ik veiligheidshalve dan ook nu even melden dat als je op dit moment belangstelling zou hebben in een van hun producten je beter over 2 a 3 weken na vandaag de AudioMagus site kan benaderen. De bedrijfsstructuur gaat op de schop (te snel gegroeit en nauwelijks meer in staat optimaal alle aanvragen en communicatie te handelen) en zowel verkoop als mailwisseling gaat 2 weken op 'minimaal'.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Wat zien we precies op de foto? Ik dacht dat je luidsprekers aan het bouwen was. :P ;D
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Quote from: Douma on June  3, 2009, 18:03:47
Wat zien we precies op de foto? Ik dacht dat je luidsprekers aan het bouwen was. :P ;D


Nou ja, uh, ik vond luidsprekers toch een beetje saai om te bouwen, dus het worden twee kinderwagens >:D.


Nee hoor, wat je ziet is een speaker front-down, en speciaal voor jou (...) heb ik text-en-uitleg voor je in de foto gezet ...:
A. uitstroomopening poort (poort zelf is op deze foto nog in aanbouw)
B. Briggs filter breedbander
C. kast breedbander
D. Helmholtz resonatoren
E. Briggs filter bas
F. nog net een klein stukje van de bas kast
G. begin poort bas kast (poort zelf dus nog in aanbouw)
H. begin poort breedband kast (poort ... aanbouw ... yougetit)



W. eerste letter achternaam
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Mooi stukkie werk man. Leuk om te zien. Best een complex project, maar dat had ik al eerder door.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Dank je.

Misschien goed om nog even te zeggen dat paneeltjes 1 en 2 op deze foto los staan (wat kieren en overhang verklaard).



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

net binnen, een setje Philips AD1265/M8  ferriet-magneet  12" / 8Ω  breedbanders









heb ik mezelf onbedoeld een verjaardagskadootje bezorgt ...

W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Nog van harte dan! Waar ga je de breedbanders voor inzetten? Tijdelijke plaatsvervanger voor de onvindbare Goodmans?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

uh, nee ...

Om m'n vintage-verzameling op termijn ook spelend te krijgen zoek ik apparatuur dat daadwerkelijk op elkaar aangesloten kan worden technisch en logisch (dus geen 2x40W peaky transistor op een max 1W driver [technisch], en bv. een Japanse speaker/driver op een Japanse versterker uit dezelfde tijdsperiode [logisch] :coffee:). Omdat ik verwacht in de toekomst ook nog krap in de ruimte te zitten, komen er maar weinig speakers, en daarnaast enkele drivers die ik zo in bekasting kan toepassen dat ze gecombineerd weinig ruimte innemen en toch binnen hun afzondelijke inzet-gebied functioneren (bv. OB / IB kastvorm, afstraalgedrag, ~). De Philipsen krijgen (zo is de planning nu) een OB met 'oren'.
Tegen de tijd dat ik ga ontwerpen en ga bouwen krijgt dat wel weer aandacht in deze thread :-*.

Toepassing van de Goodmans laat ik waarschijnlijk varen: er is slecht aan te komen, en die die beschikbaar zijn zijn onheus behandeld. Ja nou, geen geintje: die die ik gezien heb hebben allemaal aanlopende voice-coils/ ingedeukte en soms loslatende dustcaps ed.. Het imago van deze luidsprekers werkt tegen ze: het zijn drivers die doorontwikkeld zijn nadat ze geintroduceerd zijn voor automotive toepassingen ed.. Ook Goodmans zelf heeft nooit veel aan promo gedaan, ondanks dat de technici eea. ver hadden doorontwikkeld: de laatste versies zijn echt ondergewaardeerde drivers :-X. Echter er bestaan twee versies: een die op-sich ingezet werd, en een die samen met een woofer (of twee) werkte. Ik zou absoluut de eerstgenoemde moeten hebben. De planning was namelijk om een kleine speaker te bouwen obv. deze driver voor PC gebruik. De driver heb ik gekozen omdat 'ie echt goed presteerd, en omdat afstraling en klankopbouw een serieuse nearfield listening mogelijk maakt. Echter de omvang van de drivers maakt dat de kast vrij breed zou worden, waar ik eigenlijk niet op zit te wachten ...
Eerdaags verschijnt in deze thread mijn oplossing voor dit probleem ! En waarschijnlijk wordt het dus de Goodmans toch niet (al dat zoekwerk voor niets :omg: ... laten we het 'veranderende inzichten' noemen 8).


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

progressie !

Op dit moment liggen m'n speakers-in-aanbouw ... te liggen. Delen die gecoat/ geschilderd zijn, voorzien van epoxyhars, of op-/volgeschuimd, wil ik nog even extra de tijd geven goed uit te harden voor de kasten neergezet en verder gebruikt gaan worden. Ze naderen nu toch behoorlijk hun uiteindelijke vorm ! (foto's volgen)

De speakers liggen ook al bij mij thuis, en de planning is ze in de loop van volgende week neer te zetten en provisorisch gebruiksklaar te maken, zodat vanaf volgende week vrijdag er naar geluisterd kan worden. Dan namelijk komt mijn vriend en technische man uit Duitsland over voor een quick listen en om wat metingen uit te voeren.

De speakers zijn in de ontwerp-fase uitvoerig gemodeleerd, maar worden uiteindelijk volledig op gehoor afgestemd. De metingen zijn voor mij alleen een 'vangnet' dat eventuele technische fouten aan het licht moet brengen, maar enkele van de mensen die de speakers hebben helpen modeleren stellen prijs op metingen, en zij krijgen die dus (een finale meting gaat plaatsvinden als de speakers af zijn; nu gaan ze draaien alleen met de breedbander/ zonder filter en woofer).

Afgezien van de metingen zijn er schijnbaar kleine maar efficiente mods mogelijk aan m'n huidige/ tijdelijke CD(DVD) speler, en die worden doorgevoerd. Ook heb ik weer wat audio-oldtimers waar nog niet door een techneut naar gekeken is, en dat gaat vrijdag ook gebeuren. Is er iets echt niet in de haak, gaat 't apparaat mee naar Duitsland om daar echt onder handen genomen te worden. Verder volgend weekend zit ik zelf ook in Duitsland: gezellig, en als de planning gehaald wordt staat er weer eea. aan audio-lekkers klaar om naar te luisteren !



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

vandaag ontvangen, een setje Leak Mini-Sandwich (uit 2e helft jaren '60), voor bij mijn audio-ouwe-vandage-verzamelingetje ...







Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Douma

Quotevandaag ontvangen, een setje Leak Mini-Sandwich (uit 2e helft jaren '60), voor bij mijn audio-ouwe-vandage-verzamelingetje ...

Vind je het gek dat je niet genoeg ruimte hebt.:P Wat ziet dat er verschrikkelijk uit. Plaatje hier, schroefje daar... Hoe klinkt het? Want jou kennende koop je niet lukraak en op goed geluk.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

... en een setje Mission Z-steunen om ze op te zetten (wat een planning :coffee:)


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: celerontje on June 11, 2009, 11:20:09
Heb je die woofer in de bankschroef gezet? :devil: :P ;D ;)

Quote from: Douma on June 11, 2009, 11:27:02
Vind je het gek dat je niet genoeg ruimte hebt.:P Wat ziet dat er verschrikkelijk uit. Plaatje hier, schroefje daar... Hoe klinkt het? Want jou kennende koop je niet lukraak en op goed geluk.

Niet echt: 'k ben er even op gaan zitten ... maar vergeef me: aangezien ik idd. ruimtegebrek heb, maar toch geil ben naar nieuw spullen, zit er niets anders op dan eea. zo vorm te geven dat het efficient opgeslagen kan worden :P ;).

En op geluk kopen doe ik idd. niet (OK, heeeel zelden). Dit merk/model is mij bekend, de aanbieder is een bekende van een vriend van me (en liefhebber, dat scheeld ook altijd ...), en ik heb uitgebreidt foto's toegezonden gekregen voor aanschaf.

Hoe het klinkt: deze exemplaren heb ik nog niet aangesloten gehad, maar Mini-Sandwich'es (yummy) zijn de betere van de grotere Sandwich'es aangezien hun laagweergave beter onder controle is, de drivers beter samenwerken, en het stemmengebied minder piekerig is. Ze bieden een (voor mij) onverwacht natuurgetrouwe afbeelding, die wat romantischer is dan tegenwoordig de mode. Bovengemiddeld presterend, geen high-end (ook niet voor die periode), maar een geslaagd materiaal-experiment (nogmaals, de grotere broer was een stuk minder geslaagd) waar perfect naar te luisteren valt. Nu nog een versterker/ receiver uit dezelfde periode ... 8)


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: Douma on June 11, 2009, 11:27:02
Wat ziet dat er verschrikkelijk uit. Plaatje hier, schroefje daar...

En de grap wil dat dat door de ontwerper bij z'n volle verstand (:-X) zo is ontworpen O0.



W

Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

QuoteEn de grap wil dat dat door de ontwerper bij z'n volle verstand ( :-X) zo is ontworpen  O0.

Ja precies. Bij zijn volle 'verstand van niks'.:P Lijkt me leuk om de achterliggende theorie te horen. De ontwerper zal inderdaad wel hebben geweten waar hij mee bezig was.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Quote from: solitaire on June 10, 2009, 10:52:58
progressie !

Op dit moment liggen m'n speakers-in-aanbouw ... te liggen. Delen die gecoat/ geschilderd zijn, voorzien van epoxyhars, of op-/volgeschuimd, wil ik nog even extra de tijd geven goed uit te harden voor de kasten neergezet en verder gebruikt gaan worden. Ze naderen nu toch behoorlijk hun uiteindelijke vorm ! (foto's volgen)

De speakers liggen ook al bij mij thuis, en de planning is ze in de loop van volgende week neer te zetten en provisorisch gebruiksklaar te maken, zodat vanaf volgende week vrijdag er naar geluisterd kan worden. Dan namelijk komt mijn vriend en technische man uit Duitsland over voor een quick listen en om wat metingen uit te voeren.

De speakers zijn in de ontwerp-fase uitvoerig gemodeleerd, maar worden uiteindelijk volledig op gehoor afgestemd. De metingen zijn voor mij alleen een 'vangnet' dat eventuele technische fouten aan het licht moet brengen, maar enkele van de mensen die de speakers hebben helpen modeleren stellen prijs op metingen, en zij krijgen die dus (een finale meting gaat plaatsvinden als de speakers af zijn; nu gaan ze draaien alleen met de breedbander/ zonder filter en woofer).

Zo, de opstelling heeft zich met het vele proefluisteren al enigszins gewezen, en nu alleen nog even weer de kabeltjes en voetjes ertussen. De speakers staan iets te ver van elkaar, maar het ontwerp is bewust near-wall, en het tijdelijke rack dat ik gebruik is nu eenmaal niet korter ..., en m'n kamer is niet breder wat ook de plaatsing van de linker speaker (te veel in de hoek) verklaard :unhappy:.

De luidsprekers bestaan uit een breedbander + woofer, maar op dit moment is de bas nog niet aangesloten. Met deze opstelling zal de definitieve bas-afstemming gechecked worden, zodat het bas-gedeelte van de speakers afgebouwd kan worden. Aangezien de poort van de breedbander en die van de bas dicht bij elkaar zitten, heb ik voor de zekerheid nu even de bas-poort afgesloten.









Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Nice! Groter dan ik in gedachten had. Hoeveel(weinig) wegen ze eigenlijk?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Ze zijn nog grofweg 10cm. hoger dan op deze foto's te zien: de woofer is down-firing. De opzet is ook dat ze er iets 'slanker' uit komen te zien, aangezien er nog een baffle voor de kast langs komt, die smaller is dan de breedte van de kast. De breedbander is afgestemd oa. op de breedte van de kast en de dikte van de totale baffle (zoals te zien is de driver aan de binnenkant tegen het kastfront bevestigd), en deze baffle loopt onder de kast horizontaal door en biedt plaats aan de bevestiging van de woofer (de woofer is dus niet aan de eigenlijke kast bevestigd).

De opzet was per speaker een max. gewicht van 10kg. te hanteren, en daar zit ik zeker onder. 'k Zal eerdaags eens de weegschaal lenen van een vriend, dan kan ik 't je precies zeggen.



Wolf

PS eigenlijk is "de breedte van de kast en de dikte van de totale baffle" (ook) afgestemd op de driver-weergave ... maar goed ... details ... ;)
Hinterm Horizont geht's weiter.

-madison-

Ondanks dat ik vrijwel nooit in je topic post lees ik wel altijd aandachtig mee!
Erg leuk hoe jij je bezig houdt met o.a vintage audio en ook het zelf bouwen van de speakers. 8)
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.