with Solitaire, back in time, back to basics; the future starts here now

Started by solitaire, August 22, 2008, 21:18:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Douma

Hmmmm, een lastige dit. Is het misschien een oude hoogspanningsvoeding?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

celerontje

oven? ;D
Versterker?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!


solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

QuoteMr Douma heeft meer dan een lichte verhoging  :thumbs-up:

Bovenstaande is ook een lastige. Op meerdere manieren te interpreteren. Als ik een lichte verhoging heb, dan heb ik het warm. Dus ik ben meer dan warm. Duimpjes erbij... Spot on? Of goed zo jongen, je zit een heel eind in de goede richting.;D
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

solitaire

Dat is sneller geraden dan ik dacht. Chapeau !

Het is een SHR Konstanze, naar ons idee van de begin '50 jaren, gebruikt in studio's in de DDR. Aan de ene kant gaat er stroom in 220VA +-3% (V ?), aan de andere kant komt er stroom uit, 220VA intern schakelbaar +10%/-30% (A ?).

Er is een Duitse vereniging die documentatie over dit apparaat bezit, echter ze willen me geen inzage geven / copy verstrekken zonder dat ik lid ben (kosten €36/jaar). Daar 'werk' ik dus nog aan (benader alle mij bekende leden onafhankelijk ...). Daarnaast ben ik zoekende naar info ... ik weet dat dit apparaat oa. bedoeld was als scheidingstrafo, met de aangegeven regelmogelijkheid als bonus (waarom ?). Dus als je info hebt, ik ben zeer benieuwd !!

En de vraag der vragen is of eea. überhaupt te restaureren is ... en of je dat moet willen ... :eh:.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Leuk ding! Oude zooi is altijd leuk.:P Volgensmij is alles wel te restaureren. De vraag is alleen waarom je dit zou willen en wat het gaat kosten. Zou denk ik een leuke toevoeging zijn in een vintage set.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Erik van Voorst (in memoriam)

Mijn eerste indruk is neen... :-\

Mijn visie is dat er heel wat veranderd is in die 60 jaar...materiaalwijs gesproken bv. kopersoorten, kernsoorten ...ook voltage is nu 230 Volt (ik weet niet zeker of dat problemen geeft in bepaalde configuraties).

Daarnaast als je geen lichtnetproblemen hebt hoef je ze ook niet op te lossen met een "lapmiddel" (die studio''s die zaten waarschijnlijk wel in lichtnetproblemen)...althans ik ben zelf tot deze conclusie gekomen...en ik heb er van alles en nog wat tussen gehangen...actief passief.....het haalt levendigheid weg en dynamiek ...zelfs een paar jaar tot 3.5 kVa headroom (OFC koper !!) gegaan per 80W monoblokje... ;D :-X

Enfin ik zou wel het in ieder geval proberen je hebt het ding toch......volgens mij is er niet veel aan te restaureren.....zitten er elco''s aan...zo ja.. :-X

Mogelijk dat een dure (regenererende)oplossing a la PS Audio in bepaalde gevallen natuurlijk wel degelijk een no-brainer kan zijn...

BTW
Er zijn ook visies dat verouderde bedrading koper/zilver zeer prettige gehoormatige eigenschappen heeft (vergeet Kondo niet !!) en als je voeding ook als signaal interpreteert ... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Douma

QuoteMijn eerste indruk is neen...  :-\

Mijn visie is dat er heel wat veranderd is in die 60 jaar...materiaalwijs gesproken bv. kopersoorten, kernsoorten ...ook voltage is nu 230 Volt (ik weet niet zeker of dat problemen geeft in bepaalde configuraties).

Daarnaast als je geen lichtnetproblemen hebt hoef je ze ook niet op te lossen met een "lapmiddel" (die studio''s die zaten waarschijnlijk wel in lichtnetproblemen)...althans ik ben zelf tot deze conclusie gekomen...en ik heb er van alles en nog wat tussen gehangen...actief passief.....het haalt levendigheid weg en dynamiek ...zelfs een paar jaar tot 3.5 kVa headroom (OFC koper !!) gegaan per 80W monoblokje...  ;D :-X

Daar heb je zeker een punt. Waar het mij meer om zou gaan is het "compleet" maken van een vintage set. Een volledige set, met alle klankverbeterende producten van die tijd. Dit zou voor mij dan minder om de klank gaan en meer om het hebben/verzamelen. Ik geloof je namelijk direct dat het bar weinig verbetering zal brengen in het geluid en eerder een verslechtering zou zijn.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Erik van Voorst (in memoriam)

Een audiofiel uit de 50/60 er jaren nabootsen die zijn tijd toen al ver vooruit was.....wat een gave uitdaging....tja geen speld tussen te krijgen. ;D..
Duits netfiltertje...Quad buizen monoblokkies...Thorens draaitafeltje....Acoustats....tjee ik wil een 2e huis..... O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Fatalfelix

Dat ding ziet eruit alsof de verlichting in de rest van de straat "aus" gaat als jij op "ein" drukt  ;D
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

Douma

QuoteEen audiofiel uit de 50/60 er jaren nabootsen die zijn tijd toen al ver vooruit was.....wat een gave uitdaging....tja geen speld tussen te krijgen.  ;D

;D
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Pjotr27

QuoteDat ding ziet eruit alsof de verlichting in de rest van de straat "aus" gaat als jij op "ein" drukt 

Heb je tenminste geen last meer van de vervuiling van het lichtnet door de buren en andere straatbewoners  ;)
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Erik van Voorst (in memoriam)

Weet je zeker dat als je die Deutscher op "EIN" drukt dat de schade beprekt blijft tot het uitgaan van wat straatverlichting....... :P......... ::).
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

solitaire

Zoals al aangegeven is dit meer aangekocht als curiositeit dan als daadwerkelijke PSaUdio-killer. Voor mij is het leuk te zien dat er ver voor PSaUdio al aandacht werd besteed aan lichtnet'verbetering' ! Daarbij: is het te restaureren, moet het natuurlijk betest/gebruikt worden ! En wie weet ... ;)

Steeds weer ben ik verrast te zien hoe een Gouwe Audio Ouwetje een hedendaags stuk techniek z'n plek wijst: niet alleen luidspreker-drivers, trafo's, buizen, elco's en ander lekker belegen speelgoed, maar ook complete apparatuur laat duidelijk horen dat het overgrote deel van de huidige massa electronica droefheid troef is op weergave-gebied. Gebruikersgemak en betrouwbaarheid ... OK, maar luisteren ...

En of het restaureerbaar is ? De wikkelingen zelf, in hun blok, zien er nog prima uit; alleen de overall looks is vreselijk (roest). Ik heb slechter gezien, en toch gerestaureerd gekregen. Maar als 'blik in het verleden', als stuk techniek, is het me ongerestaureerd ook goed.

En zeker: in een probleemlose situatie is zoeken naar een oplossing uitzichtsloos. En qua stroom'verbetering': naar mijn ervaring vraagd ieder huisje om z'n eigen oplossing. Bijna ieder huis is namelijk verre van perfect op stroomgebied, alleen hebben ze alle hun eigen hick-ups. Vandaar ook bv. dat de stroom'verbeteraars' die ik had toen ik in m'n huidige woning terecht kwam nu allemaal verkocht zijn: ze deden hier niets of bijna niets. 'k Moet op zoek naar wat anders.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Erik van Voorst (in memoriam)

.......inderdaad exact dezelfde filter-ervaring achter de rug  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

solitaire

Quote from: solitaire on March 30, 2009, 12:14:48
In mei bezoek ik een vriend wiens opinie over audio-aangelegenheden ik zeer hoog heb. Hij heeft meerdere conussen zelf behandeld, een materiaal- en werkwijze-keuze bepaald, en mijn testjes leg ik naast de zijne. Het doel is daarna mijn drivers te modden.

De trip naar m'n vriend in Duitsland (en het eraan gekoppelde bezoek aan HighEnd München) gaat niet door: zeker na m'n lichamelijke crash van een paar weken geleden is een lange en hecktische reis / planning als dit domweg onverantwoord.

Aangezien m'n set nu daadwerkelijk langzaamaan weer in opbouw is, maar de breedband-kasten van de luidsprekers die ik bouw waarschijnlijk pas met een aantal weken 'speelklaar' zullen zijn, hebben we besloten de coating eerst naar m'n vriend te sturen. Hij kan er dan 'zijn ding' mee doen. Ondertussen heb ik ervaring opgedaan met de coatings-procedure (dmv. de houten voetjes die 'k gecoat heb), en ik ga dus zelf de breedband drivers behandelen zo snel de coating weer terug bij mij is. Dan kan ik de driver ongecoat / gecoat vergelijken aangezien tegen die tijd de bekasting klaar is.

Dus de planning is voor de tig'ste maal aangepast, en alles gaat weer eens vele malen langer duren dan geplanned ... Maar het gaat om het resultaat, zullen we maar zeggen ... En daar ben ik nog steeds zeer hoopvol over !

De set die ik wil gaan optuigen (zie signature) bestaat uit vele tijdelijke elementen, domweg omdat me het geld ontbreekt om de daadwerkelijke apparaten door een techneut onder handen te laten nemen. Een meerstaps-bouwwijze ahw. :). In de aankomende weken hoop ik met wat foto's van de set-in-opbouw te komen (de beloofde foto's van het bouwproces van de speakers volgt zoals al eerder gezegt als de speakers helemaal klaar zijn en ik het proces in eens kan posten).


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

antwoord op de vraag wat ik nou weer bedoel met 'hout/foam rack' in m'n signature

Aangezien m'n set weer opgebouwd gaat worden binnenkort heb ik al vast een tafel die ik in een grijs verleden als 'rack' voor een audio-set gebruikte uit de berging gehaald. Het is origineel een onderbouw van een wandmeubel: de eigenlijke kast stond op deze 'tafel'. Deze tafel is 180x40cm. oppervlak, en het bovenblad is uit een relatief dun multiplex paneel met omranding van houten balkjes. Er zijn houten poten (4) bevestigd op balkjes in de diepterichting onder het bovenblad (tussen de houten omranding).

Wat ik heb gedaan is deze balkjes+pootjes demonteren en een dubbel bovenblad aanbrengen. Tussen de bovenbladen is twee keer een rij houten staafjes (rood op tekening) aangebracht als steun tussen de bladen, en de ruimte tussen de bladen is verder opgevuld (en de bladen aan elkaar bevestigd) met PUR schuim (geel op tekening). De houten staafjes zijn zo geplaatst dat de voetjes van de apparatuur dat op het meubel wordt geplaatst ongeveer boven de houten staafjes zit. De houten poten zijn in de lengterichting doorgezaagd, iets uitgehold, en een metalen staaf is in de lengte van iedere poot aangebracht (groen op tekening). Deze staaf gaat ook door het balkje waar de poot op is gemonteerd, dusdanig dat het aan de onderkant de vloer raakt, en aan de bovenkant tegen het onderste paneel van het bovenblad.

De opzet was energie uit een apparaat via een voetje een korte route via een houten staafje naar de metalen staaf en naar de vloer te bieden. De massa van de tafel is zo laag mogelijk gehouden om energie zo minimaal als mogelijk te versmeren over het meubel en asap. uit het meubel te leiden.

In de loop van de jaren is dit meubel vaak vergeleken met andere meubels, en het heeft me nooit teleurgesteld. Er bestaan betere racks, maar de opzet van dit meubel heeft zich positief bewezen.

Toch zou ik tegenwoordig eea. anders doen ... en dit meubel zal ook niet zo heel lang gebruikt gaan worden, want de tekening voor een nieuw meubel ligt klaar.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

De bouw van m'n luidsprekers zit in een belangrijke fase: ik heb besloten de fine-tuning van de Helmholtz resonatoren af te ronden. Wellicht zijn er nog hele kleine winstpuntjes te behalen, maar die wegen me niet op tegen de tijdsinvestering.

De afmetingen en opbouw van de Helmholtz resonatoren heb ik eerst berekend. Daarna heb ik meerdere exemplaren gebouwd / verbouwd. De prestaties van een  resonator hangt samen z'n lokatie binnen de luidspreker-kast (is een vast gegeven bij mij), het volume, de intake lokatie / vorm / afmeting, en de aangebrachte demping. In mijn ontwerp zitten de Helmholtz resonatoren tussen de breedband-kast en de woofer-kast. Iedere kast heeft twee resonatoren. Tijdens de fune-tune fase heb ik de resonatoren zo gebouwd dat ik er in kon om aanpassingen te maken. Als je eenmaal zo de Helmholtz resonatoren gebouwd hebt kan je experimenteren met de demping, je kan ook het volume provisorisch verkleinen, en je kan de vorm en afmeting van de intake enigszins veranderen.

Maar al die veranderingen hebben grensen, en dan moet je weer een nieuwe resonator bouwen. En aangezien de resonatoren an sich een belangrijk deel vormen van de luidspreker-kast moest ik bij iedere nieuwe proef-resonator een nieuwe kast bouwen. 'k Heb er nu zes gebouwd, en stop er dus mee. De onderstaande foto's zijn van de definitieve Helmholtz resonatoren (niet op iedere foto zijn alle resonatoren van demping voorzien); foto's van de bouw van de luidsprekers volgen wanneer deze helemaal klaar zijn.

W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Now we're talking! Leuk om eens wat foto's te zien. Door al je andere perikelen zou ik bijna vergeten dat je ook nog luidsprekers aan ontwerpen/bouwen bent. ;)
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Och man, ik heb het zo druk ;D ;).

Maar je eigen audio-spullen bedenken en bouwen blijft leuk ! Al moet ik zeggen dat ik ergens wel blij ben dat de 'Helmholtz resonatoren afstemming' nu achter de rug is ... :yin-yang: :satisfied:.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: solitaire on May  6, 2009, 14:20:03
Heb eens een aantal houten voetjes gecoat.

De 'gein' van houten voetjes in hun pure vorm (één-delig, zonder afwerking) zit 'm in de veerwerking: elasticiteitsmodulus, geometrie, toepassing. Dus zeker dat het verschil tussen toegepaste houtsoorten hoorbaar kan zijn (marketing blah-blah 'leerd' ons dat ook :-X), echter vezel-richting en geometrie is belangrijker IMO. De voetjes in deze batch (voor apparaten met een massa van ±1½-3½kg./voetje (indic.)) zijn allemaal van dezelfde houtsoort / afmeting / vezel-richting: in deze variabelen ligt uiteraard de mogelijkheid tot afstemming op de gebruikte apparatuur.

Vandaag zijn er een kleine vijftig-tal naar vrienden verzonden om uit te proberen (heb er nog ±20 over hier). De exemplaren zonder coating ken ik natuurlijk goed, maar de werking van deze gecoate versies is onbekend. Is 't niks ...jammer dan ... werkt het goed, is er weer nieuw speelgoed om een set te tunen (en tunen is fun :thumbs-up:).

Voor hen die belangstelling hebben voor de houten gecoate apparaat voetjes: ze zijn allemaal op, op een handjevol losse exemplaren na die nog hier en daar als 'demo' rondhangen (wil je die, mail me snel, dan kan ik ze iig. voor je in optie zetten), en natuurlijk een aantal voor eigen gebruik ('k heb een specifieke toepassing in gedachte, maar heb geen idee of het zal 'werken': hierover later meer).

Ze zijn bijna allemaal naar het buitenland verzonden: nou heb ik daar vanuit m'n verleden ook verreweg de meeste contacten, maar Nederlanders lijken zich ook niet zo snel te interesseren voor iets dat ze niet kennen en waar geen bekende merknaam op geplakt zit, zo is me de laatste tijd weer opgevallen. Mij maakt het niet uit, maar het is grappig te constateren (imho).

Aangezien het maken van de Pycone voetjes veel tijd vraagd en de vraag ernaar gestaag doorloopt, en ik eindelijk na maanden proefbouwen mijn luidsprekers wel eens wil afbouwen, zullen er de eerste tijd geen gecoat-houten voetjes bij gemaakt worden. Eventuele belangstelling na nu voor de houten voetjes zal ik wel bijhouden, om wellicht op een later moment nog eens een batch te maken.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

net binnen gekregen: een setje Janszen Electrostatic Z-600 luidsprekers

Via MP gekocht: zelden koop ik via MP, maar deze aankoop is erg netjes verlopen en me goed bevallen ! De speakers zouden nog spelen, echter voor ik ze aansluit wil ik toch eerst een technische check laten doen ('k heb m'n 'technische man' al lief aangekeken of 'ie wil langkomen ...). Ze zien er iig. voor hun leeftijd netjes uit.

Voor aanschaf heb ik me eerst eens door vrienden en kennisen laten voorlichten over de kwetsbaarheid (van bv. de folie en de voeding): die is zeker groter dan die van een gemiddelde dynamische luidspreker, echter zowel de folie(-ophanging) als de (straightforward) voeding blijken relatief makkelijk repareerbaar.

En met een verzameling als het mijne loop je toch het risico dat apparaten er mee ophouden (germanium transistoren iemand :-X). Wel zou een technicus die in mijn omgeving zit erg handig zijn ... :lookaround:

De speakers heb ik overgenomen incl. keurige kopietjes van originele brochures en schema's, waar ik natuurlijk ook blij mee ben, en benodigde kabels (worden allemaal vervangen, maar is toch netjes bij een 2e hands aankoop).

Aangezien m'n gouwe-ouwe verzameling nu wat (in mijn ogen) doublures krijgt, gaan m'n Advent's New Advent in de verkoop. En ik heb simpelweg ook geen opslagruimte voor beide speakersetjes, met nog een ander setje in de pipeline.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Leuk! Ben benieuwd hoe het klinkt. Maar dat zullen we vast binnenkort te horen krijgen.
"Nothing lasts, but nothing is lost."