with Solitaire, back in time, back to basics; the future starts here now

Started by solitaire, August 22, 2008, 21:18:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

solitaire

Quote from: Douma on December  6, 2008, 16:58:17
Je hebt inmiddels al heel wat drivers, testopstellingen en filtercomponenten beluisterd. Waren al deze drivers al ingespeeld?


Het merendeel van de onderdelen komt idd. uit een 'actieve voorraad' van degene die me het uitleende, ofwel spullen die gebruikt werden om te zien of het onderdeel een toepassing past. Zo komen ook de LB7's uit iemands testkastjes (van de LB7 heb ik er nu wel twee :P).

Een groot aantal onderdelen (ook bij de drivers) zijn in enkelvoud aan me uitgeleend, dus voldoende voor een luidspreker. Wat voor mij geen probleem vormt aangezien ik vaak 'één luidspreker'-demo's prefereer boven stereo- en laat staan surround demo's. Er was eens een tijd (...) dat dergelijke demo's de norm waren voor serieuze luistersessies 8).

Spullen die nog niet ingespeeld waren zijn bij mij eerst ingespeeld. Door verschillende oorzaken gaat de ontwikkeling en bouw van deze speakers erg traag: voordeel hiervan is dat alle onderdelen en alle verschillende kasten de tijd hadden om door mij gewaardeerd te worden ;D.

Wat ik nooit helemaal heb begrepen is hoe vaak het voorkomt dat iemand zelf audio spullen gaat bouwen, op spec de onderdelen koopt, gaat bouwen, en het project dan als 'af' ziet. Voor een eerste project perfect; met filters en dempingsmateriaal spelen komt erna, en daarna ... Maar naarmate er meer ervaring bij de DHZ'er is, zie ik zelden een toename in experimenteren. Per saldo worden er massa's puur 'clonen' gebouwd, met enkel een standaard een extra stap tot optimaliseren van filter en dempingsmateriaal. Het deel DHZ'ers dat open-minded alle mogelijkheden afloopt om tot een optimaal project-einde te komen, is IMHO vele malen kleiner dan het deel niet-DHZ'ers die open-minded eerst verschillende apparaten gaat beluisteren voor een aankoop. Vreemd :-\.

Maar ik dwaal af: ja, alles was op het Moment Supreme ingespeeld ... ;D ;)


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

QuoteWat voor mij geen probleem vormt aangezien ik vaak 'één luidspreker'-demo's prefereer boven stereo- en laat staan surround demo's. Er was eens een tijd (...) dat dergelijke demo's de norm waren voor serieuze luistersessies  8).

Dit begrijp ik niet. Waarom zou een 'één luidspreker' demo meer informatie kunnen verschaffen over de gebruikte driver dan een stereo demo? Met één luidspreker kun je zaken zoals plaatsing nogal lastig beoordelen lijkt me.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Quote from: Douma on December  7, 2008, 10:48:00
Dit begrijp ik niet. Waarom zou een 'één luidspreker' demo meer informatie kunnen verschaffen over de gebruikte driver dan een stereo demo? Met één luidspreker kun je zaken zoals plaatsing nogal lastig beoordelen lijkt me.

Een LS heeft een akoestische interactie met andere LS in dezelfde ruimte, en met de luisterruimte.

Het is zeer inzichtelijk hoe één speaker de luisterruimte aanstuurd, maar meerdere speakers maken het lastiger om alle speakers afzonderlijk én in samenhang optimaal de ruimte te laten aansturen en te laten presteren.

Het opstellen van een 2e LS (aan 7.2 sets moet 'k al helemaal niet denken ???) maakt het luisteren naar hoe de desbetreffende speaker presteerd lastiger. Hij vervuild ahw. het originele speakergeluid. Om twee speakers optimaal aan de praat te krijgen is dus domweg lastiger.

En naturlijk luisteren we niet voor niets in stereo ipv. mono, maar een single-speaker demo verteld verrassend veel over zijn 'stereo eigenschappen', en als met een 2e speaker erbij plotseling weergave eigenschappen sterk veranderen (ruimte afbeelding bv.) blijkt na goed luisteren er vaak iets domweg niet OK te zijn (fasefouten bv.).

Het is dus vooral een eenvoudige manier om relatief snel maximaal te weten te komen over de speaker in kwestie.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

HTip

Leuk topic om te lezen. Sommige zaken gaan ver boven mijn pet ::) ;D
Maar ik vind het zelf kunnen bouwen/aanpassen van audiocomponenten wel erg knap 8)

Heb je een overzichtsfoto van je set?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

Quote from: HTip on December  7, 2008, 14:20:55
Leuk topic om te lezen. Sommige zaken gaan ver boven mijn pet ::) ;D
Maar ik vind het zelf kunnen bouwen/aanpassen van audiocomponenten wel erg knap 8)

Heb je een overzichtsfoto van je set?

Op zich pas ik geen audiocomponenten aan, maar zoek uit het mega-grote aanbod zo goed mogelijk de best-passende uit en tweak daarna de toepassing ervan in het totaal-plan weer naar een optimaal presteren van de component aan.

Niet moeilijk, maar
- logistiek lastig (waar krijg ik alles vandaan, dusdanig dat ik zo min mogelijk hoef te betalen en zo maximaal mogelijk na het testwerk als 'geleend' weer retour kan zenden),
- lastig kwa iedere keer toch weer de toepassing aanpassen aan de component (je kan bv. drivers allemaal in een standaardkastje gaan vergelijken, echter dat is niet fair, en je zal een kastje geoptimaliseerd per driver moeten gebruiken).
En dit vraagd een ruime tijds inzet ...

Op dit moment heb ik geen foto's van de set, en ben ook eigenlijk niet van plan ze te maken. Mijn woning is klein, en momenteel staat misschien wel een derde vol met LS-kastjes in alle soorten en maten, met dozen met onderdelen overal en nergens, daar tussendoor de uiteindelijke speakers-in-aanbouw in vergevorderde staat, een bed, en Oh ja, dan ook nog ergens een set ... :-X

Foto's van de bouw van de LS komen aan het einde van de bouwperiode, en zo snel de ruimte weer enigszins toonbaar is komen er foto's van de totale set, zoals al toegezegd !


W.

Edit: bij herlezen valt me op dat jij wellicht audiocomponenten als 'apparaat' beschouwd, en ik een component als een onderdeel waar het apparaat uit is opgebouwd ...
Zelf 'audio-apparaten' ( ;)) bouwen is in de mate waarin ik het nu doe ook nieuw voor mij; voorheen kocht ik 'fabrieksspullen' en voor de hobby ontwierp ik hier en daar een LS (nooit iets anders dan LS en LS-kabels tot nu).
De luidsprekers-in-aanbouw zijn dusdanig aangepast aan mijn manier van luisteren, en aan mijn luisterruimtes, op een wijze die je van fabrieksspul bijna niet kan verwachten.

W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

het heeft even geduurd maar de SSG-3 silver/mica condensatoren zijn binnen: een aantal genoeg voor één speakerfilter had ik al, maar nu kan ik dus beide filters bouwen
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Nice. Hou je er ook nog rekening mee om de componenten die je beluisterd hebt en eventueel al ingespeeld zijn evenredig te verdelen over de twee filters? Dit om klankverschillen in het begin te voorkomen?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Nee hoor: na een tijdje zijn die verschillen toch weer weg. Als blijkt dat de LS toch nog enigszins 'tuning' nodig hebben nadat ze geheel geassembleerd zijn, voer ik dat toch pas uit nadat ik lang naar de speakers heb kunnen luisteren. Eventuele verschillen zoals jij die noemd zijn er dan uit.


W.

PS.
En al zou ik willen, de reeds ingespeelden heken ik nu toch niet meer aangezien in de 'experimenteerfase' alles met clips vast zat. Een reden waarom wellicht de LS na assemblage toch nog tuning nodig kunnen hebben ...
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Bij het posten van een aantal links op een ander forum, bedacht ik me dat deze links ook hier goed gepost zouden kunnen worden: het zijn links naar ontwerp-voorbeelden van de ontwerp-school waarnaar ik mijn luidsprekers bouw.

http://www.analog-forum.de/wbboard/index.php?page=Thread&threadid=15536&boardid=9&styleid=1)

http://www.butterfly-reso-speaker.de/butterfly-de.htm

Plaatjes zeggen meer dan woorden ?!?



W.

Hinterm Horizont geht's weiter.

slobberbone

Hallo Wolf,

Ik ben nog in voorbereiding voor te bouwen subwoofer en denk aan kilo,s heel veel kilo,s  ;D

Maar die Butterfly in echt ongelofelijk :o wegen samen minder dan 1 monitor van mij  :o

Wil zeker zoiets keer luisteren met bouw heb ik wat moeite aangezien ik toch nog  de dekwijze hanteer van massief en zwaar  b.v extreem dikke baffle , veel bracing etc ...


Maar er zijn zat voorbeelden van low-mass die erg goed zijn en dito klinken :)

Ik ben zeer benieuwd naar jouw uitvoering .

Groet  Gerrit


solitaire

Low-mass bouwen heeft ook z'n beperkingen, en wanneer toegepast in een echte 'sub'-woofer loop je al snel tegen de beperkingen van 'low-mass' aan.

De LS die ik nu bouw maken gebruik van 12" woofers, iets dat me erg veel hoofdbrekens heeft gekost optimaal in het totaal-ontwerp van de speakers in te passen. En dan heeft deze woofer nog niet eens een echte 'sub'-woofer afstemming, dus is bv. niet ontworpen om de hele straat van sub-sonic laag te voorzien of de buurkids het angstzweet in hun bilnaad te laten lopen ... ;)

Ontwerptechnisch heb ik gekozen voor A) een woofer met een relatief beperkte maximale slag en B) voor een woofer met een down-fire plaatsing, waardoor de woofer zich kan 'afzetten' tegen de gehele kaststructuur. En daarnaast C) wordt een 'elytrum' toegepast: een L-vormige structuur met de lange zijde voor de kastbaffle en de korte kant onder de onderkant van de kast. De breedbander is bevestigd aan de kast, dus met de voorkant achter de achterzijde van het elytrum. De woofer is bevestigd aan het elytrum. Tussen het elytrum en de kastbaffle zit permanent-zacht kunststof en vilt, tussen het elytrum en de onderkant van de kast zit Blu-Tack: het eerste ontkoppeld, het laatste koppeld naarmate de resonantie in amplitude toeneemt (binnen een bepaalde bandbreedte). Daarnaast is door materiaalkeuze van het elytrum trillingsenergie maar in twee richtingen optimaal, waarna aan de onderkant gekoppeld wordt aan de vloer (3 cm. naast waar de woofer bevestigd is), en aan de andere kant (bovenkant elytrum) enigszins koppeling / veel ontkoppeling plaatsvindt (en dus reflectie van trillingen, echter veel trillingsenergie zal hier niet komen, aangezien de weg van de minste weerstand voor de trillingsenergie die 3 cm. is van woofer naar grond, en de breedbander bevestigd is aan de kast die over de gehele lengte van de kastbaffle is losgekoppeld van het elytrum).

Veel werk om in een 'low-mass' ontwerp een normale, niet'sub', woofer te gebruiken dus, en ik betwijfel of een echter sub woofer optimaal in een low-mass omgeving valt toe te passen.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Aan welke versterker komt de eer te vallen deze toekomstige pareltjes(daar heb ik alle vertrouwen in) aan te sturen?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

De Audio Innovations First Audio Triode mk.3, en wellicht in de toekomst een AI Second.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Ben gisteren door de mensen die me helpen bij de houtbewerking getipt voor een voor mij nieuw materiaal. Heb vanmorgen zo veel mogelijk eigenschappen ervan opgezocht en doorgenomen. En 'k ga ervoor ! ('k plaats wel een fotootje en toelichting als het materiaal binnen is :music:).

De mensen van de houtzagerij worden gek van me. Eerst allemaal telkens net iets andere kleine kastjes gebouwd (de proefkasten specifiek voor iedere driver, van andere houtsoorten en bouwwijze), daarna grotere kasten (de luidspreker in z'n uiteindelijke vorm, maar telkens van ander materiaal of bouwwijze) ...

Zowel de L-vormige structuur (het elytrum ;), zoals al eerder omschreven), als de kast zelf gaat nu opnieuw gemaakt worden. Ik raak de tel kwijt, maar in de fase dat de definitieve bouw zou zijn, is dit volgens mij het 4de elytrum en de 8ste of 9de kast...

Mijn planning was december klaar te zijn, maar het zal waarschijnlijk eerder februari/maart worden :embarassed:



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

QuoteBen gisteren door de mensen die me helpen bij de houtbewerking getipt voor een voor mij nieuw materiaal. Heb vanmorgen zo veel mogelijk eigenschappen ervan opgezocht en doorgenomen. En 'k ga ervoor ! ('k plaats wel een fotootje en toelichting als het materiaal binnen is  :music:).

Je gaat ervoor als in, "Dit wordt het materiaal waar ik mijn kasten van ga bouwen." of "Van dit materiaal wordt de 10e proefkast gemaakt."?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Ha, nee, ik ben werkelijk enthousiast :smile:. Er is niet 'een' materiaal waar ik mijn kasten van bouw, maar een hele verzameling specifiek voor de toepassing gekozen materialen. Met de eigenschappen die men zegt dat dit materiaal bezit ben ik van plan de L-vorm en de ruggegraad van de speakers te gaan bouwen (afgezien van de buitenwanden heeft de kast een aantal horizontale 'schotten', die alle vastzitten aan een buitenwand en aan één intern verticaal paneel, de 'ruggegraad').

In m'n luidsprekers is trillings-energie-huishouding key. Iedere driver, iedere bevestiging, ieder paneeltje en iedere afmeting (enz. enz.) staat in het teken van trillingsenergie. Het mag zich niet opslaan in massa of vorm, en moet ASAP het systeem uit. Zoals in electronica gewerkt wordt met een 'aarde' en bv. afsluitweerstanden, zo werk ik met gericht massa's koppelen of ontkoppelen, gericht bijplaatsen of onttrekken van massa, en een optimale mechanische-aarde-route.

Het materiaal waar het hier om gaat heeft van nature een hoge interne demping en daarbij de eigenschap toegevoerde trillingen sterker dan een ander natuurlijk luidsprekerbouw-geschikt materiaal dat ik ken 'gepolariseerd' door het totale volume te geleiden.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Dan vind ik het een beetje een vreemd verhaal. Je bent tot in den treure materialen, opstellingen, componenten en weet ik wat aan het testen en dan zou je nu op basis van andermans ervaring en theorie dit nieuwe materiaal gewoon gaan gebruiken?  :confused:
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Quote from: Douma on December 17, 2008, 16:25:58
Dan vind ik het een beetje een vreemd verhaal. Je bent tot in den treure materialen, opstellingen, componenten en weet ik wat aan het testen en dan zou je nu op basis van andermans ervaring en theorie dit nieuwe materiaal gewoon gaan gebruiken?  :confused:

Don't be confused. Al bouwende blijf ik experimenteren. Als je dan op een ander materiaal gewezend wordt, bouw je een nieuwe kast naar 'stand-van zaken' op dat moment, maar met dat andere materiaal. Als dat overall beter of bijna beter is, ga je daarmee verder, echter, dat nieuwe materiaal vraagd nieuwe tuning, en de kast van dat moment gaat dus weer verder evolueren. Vandaar dat ik ook met de inschatting kom 'is pas februari/maart klaar': als ik het 'nieuwe' materiaal niet zou gebruiken zou ik ergens mid/eind januari met de bouw klaar zijn.

In de definitieve-bouw fase blijkt er nog zo veel extra uit het systeem te halen, dat er al een hand vol kasten 'voorbij geevolueerd' is. Er is dus eigenlijk geen sprake van 'definitief' en 'test', maar ik ga voor dit materiaal omdat het op papier veel goeds beloofd.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

niet nodig :xmas:

De ontwikkeling en bouw van deze speakers is ook een beetje een puinhoop. Een plan om een breedband kast te maken min of meer 'zo perfect als ik maar kan' lag er al een tijd. Op een zeker moment begon ik met mijn gezondheid te tobben. Meer dan een jaar ziekhuis hier / opname daar, en leren leven met beperkte vaardigheden.

Hoewel ik wist dat uitvoeren van de bouwplannen een lang en tergend proces voor me zou worden, ben ik toch op een zeker moment met de ontwerpplannen gaan zitten. Aan de ene kant zeggen artsen / therapeuten dat dit veel te veel gevraagd is van me, aan de andere kant verveelde ik me, ondanks beperkingen, toch stevig.

Het ontwerpplan heb ik opgepakt, uitgewerkt, besloten dat er een major zwak punt in zat, namelijk of de hoogweergave of de laagweergave van een breedbander, wat ik ook voor toepassingstechniek en welke breedbander ik ook zou kiezen. Dus veel geluisterd en een breedbander uitgekozen, en besloten het ontwerp aan te vullen met een woofer ... (verd#^md lastig in een low-mass/resonantie-kast ontwerp). Aangezien ik telkens weer tegen mijn eigen beperkingen aan loop, op een zeker moment gekozen voor een soort finale / meesterproef aanpak: de kans dat ik weer een dergelijk project opstart / kan opstarten is klein, dus dan maar nu echt het onderste uit de kan.

Hierdoor ontstaat een situatie dat ik telkens wanneer ik denk dat iets beter kan, dat ga uitproberen, waarbij tot recent zelfs delen van het ontwerp op de schop zijn gegaan. Zo is de grens tussen proefkasten / definitieve kastbouw vervaagd ...


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Ook met Google SketchUp krijg ik geen mooi plaatje van m'n speaker ontwerp ... maar zo ongeveer zien ze er dus uit !

Te zien is iig. de basis driehoeksvorm met bolle diagonale wand, de 'voorzet'-baffle met of-center plaatsing van de breedbander, in de zijkant de 'poort' van wooofer en breedbander ...

Zo blijft eea. toch, onbedoeld, nog langer spannend :xmas:.




W.

 
Hinterm Horizont geht's weiter.

HTip

Is je toch aardig gelukt :thumbs-up:

Hoe ben je op die aparte vorm en indeling gekomen?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

dank je !


De speaker is een doorontwikkeling van die die ik eerder gepresenteerd heb. Bij die speaker liep ik uiteindelijk aan tegen drivers die niet meer beschikbaar waren.

Daarnaast vond ik dat de behuizing waarschijnlijk op meerdere punten nog te verbeteren was, gebaseerd op intuïtie/ontwerpervaring. Daar waar ik bij het oorspronkelijke ontwerp het modelleren zelf deed, heb ik de verbetering waarvan ik ik dacht dat die aangebracht konden worden laten doorrekenen voor vrienden van me.

Zo is de huidige vorm ontstaan: zoals bij iedere luidspreker zijn er compromissen gesloten, echter over ieder onderdeel, vorm en toepassing is nagedacht, en bijna alles is form-follows-function (afgezien van vnl. de bass-reflex/Karlson-coupler combi die niet per se beter klinkt dan seq een BR-poort, maar er wel beter uitziet :bigsmile:).

Key in het ontwerp is 'massa' (zo laag mogelijk, maar hoog daar waar nodig), 'beheersing en gebruik van de luchtdrukverschillen' in de kast (bv. niet-parallele wanden, interne Helmholz-resonator, Briggs-filters), en 'trillingsenergie huishouding' (bv. specifieke bevestiging van drivers aan behuizing, korte optimale trillingsenergie-routes, electronica buiten de luidsprekerbehuizing).

Op ieder detail in te gaan gaat wat ver. Daarbij zullen de fotos van de bouw van de speakers, die gepost gaan worden als de bouw afgerond is, zeker meer inzicht geven in het ontwerp.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

HTip

Had het ontwerp eerder gemist (iets te snel door je topic gebladerd  :blush:)

Ziet er goed uit. Ga het zeker volgen 8)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

korte update over de SFC SK-EX, SK-CD & SK-2 anti-elektrostatische behandeling

=> een onbehandelde CD, reststreeks uit de winkel, behandeld exact volgens de SFC gebruiksaanwijzing, krijgt een minimaal rustiger hoogweergave en vln. bij koperinstrumenten net iets meer authoriteit en flow (lastig samen met 'bite'); de afbeelding, zeg maar het 'virtuele podium', wordt in veel gevallen schijnbaar compacter ('k verbind hier geen waardeoordeel aan, aangezien dat te veel per CD veranderd)

=> standaard behandel ik mijn CD's met een AudioDesk re-shaper, Audience Auric Illuminator ('Zaagstra' nog bedankt voor het aanvullen van m'n voorraad !) en Black Forest reinigingsdoekjes: op zo behandelde CD's heeft SFC in mijn oren geen hoorbare uitwerking

=> mijn standaard behandeling geeft meer (gewenste) voordelen dan de SFC's, en ze houden veel langer aan (de standaard behandeling geeft an sich ook meer rust en authoriteit, echter met een toename in gelaagdheid (niet meer details per se), met een natuurlijke samenhang en flow, naklinken gaat meer deel uitmaken van de toon zelf, 'schonere' dynamiek, een groter klankkleur-palet, grotere maar vooral meer samenhangende afbeelding, minder 'druk-op-de-oren' in laag-mid gebied)

=> opvallend: de effecten van een SFC behandeling gaan totaal weg door behandeling met de AudioDesk re-shaper

Samengevat heeft SFC een fraaie uitwerking op muziekweergave. Voor mij echter biedt het niets dat ik waardeer en niet vindt in mijn huidige CD behandeling. Daarnaast is de prijs voor de SFC's vrij hoog naar mijn mening, zeker natuurlijk als je zoals ik vindt dat je er klankmatig niets mee wint ...

Zelf uitproberen is zeker aan te raden; we luisteren uiteindelijk allemaal toch anders. Daarnaast heb ik begrepen dat SFC ook in enkele Nederlandse winkels te koop is (al heb ik geen idee waar), dus een demo of leen-setje is dan vast wel te regelen.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.