with Solitaire, back in time, back to basics; the future starts here now

Started by solitaire, August 22, 2008, 21:18:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

solitaire

Zelf laat ik eea. vnl. afhangen van eigenmodes in de kast: ik bepaal eerst de eigenmodes voor het volume waar de kastwand deel van uit maakt. Daarna waar op de wanden die eigenmodes te plaatsen zijn. Dan heb je inzicht waar efficient gedempt kan worden (bijna altijd bij een-punts demping in het midden van de wand, en bij een klein aantal aangrijp punten op 1/3 van het midden).

Daarnaast is het een kwestie van spelen met de verschillende tooltjes op de verschillende sites, die me helpt m'n inzicht in wat er gebeurd te vergroten, waarna ik meer of minder afwijk van het eigenmode-gebaseerde dempingspunt.

Diepgaand wetenschappelijk onderbouwd dus ;). Vaak is het ook gewoon bouwen en uitproberen (te testen paneel horizontaal leggen, er dun grof-zand overheen stooien, op 'aandrijf' locatie kloppen, en zien waar het zand het hoogst komt = dempen ;D) ! Bij mij is een positieve wetenschappelijke grondslag fijn, maar 'feeling' belangrijker.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Er blijkt belangstelling te zijn voor een goed-beter-best verhaal betreffende de gebruikte spoelen / caps. Ik heb er een aantal vergeleken, natuurlijk lang niet zo veel als de vele vergelijkingssites die er zijn, maar toch.

Een vergelijk werd me makkelijk gemaakt omdat het bij mij ging om maar twee drivers (woofer / breedbander) en een filter met maar twee onderdelen (spoel / cap). Telkens bij het 'testen' heb ik een Xo van een speaker bezet en daarna een speaker met een andere bezetting vergeleken, gevolgd door een nieuw Xo in de eerste speaker enzovoort. Telkens één speaker vergeleken met een andere speaker.  Voor mij was het makkelijker te starten met een aantal spoelen, en daarin een keuze te maken. Met die keuze verder spelend heb ik de caps vergeleken en gekozen.

De volgende 10.0 mH spoelen heb ik geprobeerd: 
Erse SuperQ SQ14A10.0m
Jantzen Air cored coil 5208 (10.5mH)
Mundorf L140-1000
Mundorf ZOC N106
Madisound 'Sledgehammer' 15 AWG
Dit is vrij simpel: de Mundorf ZOC kwam bij mij als laatste binnen, op een moment dat de Erse met afstand in mijn opstelling de beste was. Na uitproberen van de ZOC is in de 'rangorde' ZOC met afstand de beste gebleken, met op respecttabele afstand de Erse als tweede, en dan op behoorlijke afstand de rest. Voornamelijk maakte 'autoriteit'/'voor-of na-klinken (beetje een 'ring' geluid)' het verschil.
Misschien op het eerste gezicht tegenstrijdig, maar de verschillen tussen spoelen is kleiner dan die tussen caps. Desondanks waren de verschillen duidelijk zoals boven omschreven.

Qua uitgeprobeerde caps [dat ik me herinner; 'k heb twee maal iets toegezonden gekregen/uitgeprobeerd/teruggezonden en weet de productnaam niet meer; ik kan navragen indien gewenst];
Aerovox Aeromet Z23P (NOS) 25uF
Ansar CPW125U   125uF 
Audyn Cap MKP-QS  100µF MKP QS 
V-Cap OIMP  47.0 uF   
Epcos 600 VAC Typ B25834   10 µF (NOS) (bypasse)
Audio Cap PPMF MKP, verschillende vnl. wat grotere waarden
DynamiCap MKP, verschillende vnl. wat grotere waarden 
Sonicap MKP, verschillende vnl. wat grotere waarden   
Audyn Cap Plus MKP, verschillende vnl. wat grotere waarden 
ASC Shizuki 100μF X386S (NOS)
Russisch Teflon FT-3 (NOS) (bypass)
Russisch K40Y-9 (NOS) (bypass)
Russisch SSG-3 (NOS) (bypass)
Sprague Vitamin Q '196P' (NOS) (bypass)   
Mijn keuze is niet voor niets ASC (heel natuurlijk, groot klankpalet, stabiel, ...) + SSG (idem, maar met wat meer vanzelfsprekende ruimte info en timings en klankkleur info in het mid/hoog). Veel hedendaagse cap types klinken in mijn toepassing (1e orde serie Xo) hol/scherp/onnatuurlijk/plasticpap, maar de Ansar CPW125U  en de V-Cap OIMP zijn uitzonderingen en staan voor de wat grotere waarden dan ook op resp. de 2e en 3e plaats. Voor de kleinere, bypass waarden is het dringen: de Sprague Vitamin Q '196P' en K40Y-9 ontlopen de SSG-3's niet veel.

De toepassing van de SSG-3 in een Xo was een beetje een gok, aangezien 'men' van mening is dat 'ie beter is naarmate er meer 'power' op staat ... Het kan ook best zijn dat ik van de Vitamin Q '196P' en K40Y-9 bijkoop, om tzt. weer wat te gaan experimenteren. Iig. is de rest van de cap voorraad, ook de ASC's, weer terug naar hun baasjes (gelukkig kon ik weer eea. lenen). Met dank aan Mattijs de Vries van Machmat, voor zijn advies en soldeer werk (aansluitdraden solderen op de caps zie ik met mijn soldeer-'handigheid' niet echt zitten ...)


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Quoteik bepaal eerst de eigenmodes voor het volume waar de kastwand deel van uit maakt. Daarna waar op de wanden die eigenmodes te plaatsen zijn.

Hoe bepaal je deze precies. De eigenmode is toch afhankelijk van de frequentie? Welke frequentie gebruik je dan?

QuoteDaarnaast is het een kwestie van spelen met de verschillende tooltjes op de verschillende sites, die me helpt m'n inzicht in wat er gebeurd te vergroten, waarna ik meer of minder afwijk van het eigenmode-gebaseerde dempingspunt.

Geen linkjes meer?

QuoteDiepgaand wetenschappelijk onderbouwd dus . Vaak is het ook gewoon bouwen en uitproberen (te testen paneel horizontaal leggen, er dun grof-zand overheen stooien, op 'aandrijf' locatie kloppen, en zien waar het zand het hoogst komt = dempen ) ! Bij mij is een positieve wetenschappelijke grondslag fijn, maar 'feeling' belangrijker.

Wat bedoel je precies met 'aandrijf' lcatie? Is deze methode ook nog te gebruiken bij mijn kasten?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

De linkjes heb ik weggehaald, aangezien ik afhankelijk van welke info ik nog zoek, andere tools gebruik. De links die er stonden waren lukraak gekozen, en in die zin waren ze niet echt verhelderend.

Zeker zijn eigenmodes glijdend per frequentie: de tooltjes die er zijn zijn ook dynamisch ipv. statisch. Net als de op "'aandrijf' locatie kloppen" vaak inhoud dat een driver op zijn uiteindelijke locatie op het houtpaneel wordt gelegt en een freq.sweep aangeeft in het zand waar het paneel extra demping nodig heeft (vb "'aandrijf' locatie": mijn breedbander heeft als locatie op het front 90mm. van bovenrand / 60mm. van zijrand rechts / 30 mm. van zijrand links: op exact die locatie heeft 'ie gelegen bij het uitvoeren van deze test).



W. 
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Het is me nog niet helemaal duidelijk. Stel ik zou willen bekijken waar de linker zijwand van een van mijn kasten extra demping nodig heeft, klopt het dan als ik het volgende doe:

1. Alle demping uit de kast halen.
2. Kast op zijn rechter zijwand leggen.
3. Dun laagje zand gelijkmatig over de linker zijwand verspreiden.
4. Frequentiesweep uitvoeren.
5. Resultaat bekijken.

Maakt het hierbij nog uit wat voor zand er gebruikt wordt? En op hoeveel dB moet de frequentiesweep uitgevoerd worden?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Doen doet wonderen ... en zoals je het omschrijft zou het prima werken. Je zou er achter komen dat je vanzelfsprekend met de sweep speeld om bepaalde freq. gebieden beter te kunnen bekijken, en met het volume speeld om de effecten uit te vergroten. En dat je zo af en toe gericht op het paneel roffeld met je fingers, om eea. beter aan te voelen.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Het is, iig. voor mij, een kwestie van de theorie in je hoofd krijgen, en dan gewoon doen ...

Gefundeerd wetenschappelijk ... nee, echter als je er mee aan de slag bent, merk je heel snel welke handeling welk gevolg heeft en hoe daar conclusies uit te trekken.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Wat betreft de Pycone-1.2 apparaat voetjes [zie foto]: om in productie niet verder achterop de verkoop aantallen te raken, heb ik besloten de afwerking van een Pycone uit te voeren in olie, en niet meer in bordeaux- of zwarte-lak. Wil je ze zelf een kleurtje geven, kan ik de Pycones ongeolied naar je verzenden voor een 7.5% korting op de basisprijs.

De Pycone-1.2 is daardoor nu in prijs aangepast: indicatie voor een set van 3 is € 80 basisprijs (zonder transport). Voor mij is alles omtrend de Pycone apparaat voetjes hobby: dat betekend dat ik geen winst hoef te maken ('k heb een uitkering, dus mag ook geen winst maken) en er maximaal plezier aan wil beleven. Om belangstellenden te laten profiteren van mijn non-profit plezier, is een PM'etje naar me met je specifieke vragen en/of wensen aan te raden.



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Apparaat voetjes zijn vaak met goed gevolg onderling te combineren. Zo is een opstelling waarbij onder de trafo van een versterker een koppelende voet geplaatst is en op twee andere plaatsen ontkoppelende / dempende voetjes vaak geluidstechnisch een aanrader. Alles afhankelijk van ondergrond, apparatuur (en smaak).

De Pycones zijn niet volledig koppelend of ontkoppelend. Pycones zijn in meerder opzicht neutraal, al was het maar omdat ze zowel koppelende als ontkoppelende eigenschappen kunnen aannemen, primair afhankelijk van de ondergrond en de mechanische opbouw van het audio apparaat. Natuurlijk zijn de Pycones per 3 of 4 onder een apparaat toe te passen, maar ook Pycones zijn prima te combineren met andere voetjes.

Tot heden zijn me van onderstaande voetjes bekend dat ze prima naast Pycones toegepast kunnen worden. Let wel op dat sommige audio apparatuur, met name die met bewegende delen, kritisch is wat betreft een horizontale plaatsing ! Niet alle combinaties van voetjes hieronder weergegeven resulteren in een exact horizontale plaatsing. De hoogte van een Pycone-1.2 is 50mm.

[productnaam, maximaal toepasbare hoogte, webadres]
Acapella La Musika / Puck-3, 2x 24.8 mm. (kruislinks gestapeld)  [ http://www.acapella.de/german/basen.htm ]
Alto Extremo Fat Boy MKII, 42 mm. hoog [ http://www.alto-extremo.com/html/lyd_ii.html ]
Alto Extremo Lyd II, 42 mm. hoog [ http://www.alto-extremo.com/html/lyd_ii.html ]
Akustik Manufaktur Gerätefüsse Level 2.0, 40mm. [ http://www.akustik-manufaktur.de/14.html ]
AudiophileProducts Reference Points, 2.25'' [ http://www.audiophileproducts.com/referencepoints ]
AudioPrism Isobearing™ 3.3, 42.5 mm. [ http://www.audioprism.com/isobearing.html ]
Aurios Pro-Max / Ball Decoupler, 1.75'' [ http://aurios.net/products/pro-max-bearing ]
Black Ravioli Riser Small, 50 mm. (2x stacked & mirrored) [ http://www.blackravioli.co.uk/risers.html ]
Caps&Coils 'subwoofer spikes', 55 mm. [ http://www.capsandcoils.com/shop/accessoires-spikes-c-4_45.html ]
Clearaudio Mini Magix Vibration Isolators, 2'' [ http://www.clearaudio.de/eng/z_iz_minimagix.html ]
Clearlight Audio RDC2, 27mm. + RDC Combi Base, 20 mm. [ http://www.clearlight-audio.de/content/page.php?id=36 ]   
Composite Products CF-PadX, 2.2'' [ http://www.composite.com/accessories.htm ]            
Composite Products CF-Isolator, 1.8'' [ http://www.composite.com/accessories.htm ]
EntreQ LionFoot, niet level met Pycone-1.2 [ http://www.entreq.com/default.asp?PageId=1923 ]
EquaRack MF-B Bearing Footer, 2'' [ http://www.equarack.com/footers.htm ]
Finite Elemente cerabase, 50 - 60 mm. [ http://www.finite-elemente.de/de/produkte/cerabase/anwendung ]   
Gingko Audio Mini-Clouds, 2 3/8'' unloaded [ http://www.gingkoaudio.com/minicloud.html ]       
Granite Audio CatPaw, 2" [ http://www.graniteaudio.com/paw/index.html ]               
Harmonic Resolution Systems (HRS) Nimbus Spacer + NImbus coupler, variable height [ http://www.avisolation.com/nimbus.html ]
Harmonix TU-220MT, 44.6 mm. [ http://www.combak.net/feet&bases/FEET&BASES.htm ]
HighFidelityDiscs Triple Vibration Absorber 2x, 25mm. per één [ http://www.highfidelitydiscs.nl/customer/product.php?productid=130315&cat=251&page=6 ]
Hyperion Sound Design M55 & M35 Magnetic Floater, 2'' [ http://www.hyperionsound.com/magnetic_floater.htm ]
KWO art. A80302, 40mm. [ http://www.kwo-olbernhau.de/he.htm ]
Liedtke metalldesign Edelstahlspikesatz, 55 mm. [ http://www.edles-in-edelstahl.de/ ]
Mapleshade Audio Heavyfoot, 2'' [ http://www.mapleshaderecords.com/audioproducts/heavyfoot.php ]
Mapleshade Audio (Threaded) Thin Carpet-piercing Heavyfoot, 2''  [http://www.mapleshaderecords.com/audioproducts/heavyfoot_cp.php/_threaded.php ]
Mapleshade Audio Radiused Footer, 2'' [ http://www.mapleshaderecords.com/audioproducts/radiusedfooters.php ]
Millenium Audio M-Puck Vario, variabele hoogte [ http://www.m-puck.de/mpuckseite.htm ]
NonameHifi Resonance Absorbing Balls (NRAB), ± 2'' [ http://www.nonamehifi.com/ShoppingNrab.php ]
NoSpikes (Levitation Support Unit), 45mm. [bv. www.sounds-of-music.co.uk/brands/page83/page83.html]   
Perfect Sound cones and spikes (older series), 50 mm. [ http://www.goldring.co.uk/perfect_sound/ ]
Quadraspire QX50, 50 mm. [ http://www.quadraspire.co.uk/product_range/qx/page3/index.html ]
Rogoz-Audio's stožki antywibracyjne, 2x 20 mm. (spiegelend gestapeld)  [ http://rogoz-audio.nazwa.pl/  ;  http://alturl.com/cweu ]
Shun Mook's Giant Diamond Resonators, 2.25'' [ http://www.shunmook.com/text1.htm ]
Silent Running Audio (SRA) isoDOME, custom-made [ http://www.silentrunningaudio.com/products/isodomes.htm ]
Simply Physics Tone Cones (large), 2'' [ http://www.percyaudio.com/Catalog.pdf , page 18/24 ]
Star Sound Technologies AudioPoint™ 2.0AP1D, 2.0'' [ http://www.starsoundtechnologies.com/20ap1d.html ]
Stillpoints with upper- & under-Riser, 1.805'' [ http://www.stillpoints.us/stillpoints_risers.html ]
Sound Quest 'Isol-Pads', 1 3/4'' (voor 2, kruislinks gestapeld)  [ http://www.questforsound.com/accessories/acc_sqIsolPads.htm ]
TAOC TITE-46, 45 mm. [ http://www.sibatech.co.jp/taoc/insulator.html ]
Vibrapod Isolator + Cones, totaal 1 5/8''  [ http://www.vibrapod.com/ ]
Walker Audio Valid Points, 2'' zonder 'control disc' [ http://www.walkeraudio.com/valid_points.htm ]
Wei-zhi Glory Graphite Isolation Feet large, 47mm. [ http://www.wei-zhi.com.tw/page18.php ]
Yamamoto MGB-1 en 2, 58.8 mm. - 47 mm. last-afhankelijk (0.9kg - 10kg p/st)  [ http://www.jacmusic.com/Yamamoto/html/Feet/index.html ]
Yamamoto PB-20 + PB-21, 41mm. [ http://www2.117.ne.jp/~y-s/images/Audio-accesorys-sougou-2006.jpg ]
Yamamoto QB4-5, 43 mm. [ http://www2.117.ne.jp/~y-s/images/Audio-accesorys-sougou-2006.jpg ]
YBA Dissevi, 42 mm (ovb.!)  [ http://www.yba.fr/uk/YBA_detail_desc.php?id_produit=23&id_ligne= ]


Wolf

edit, product/info toegevoegd 221108, 241108, 191208, 010109, 100109, 160109, 200109, 040209, 160209, 280209, 060409, 090509, 050609, 200709, 260709, 300909, 111109
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Vandaag de (main-)caps voor de crossovers binnen, netjes van leads van mijn keuze voorzien door Mattijs de Vries van Machmat.

En wat tipjes van de ijsberg wat betreft de speakers zelf: foto's van het hout voor het 'binnenwerk', en van twee van de Briggs-filters in-wording. Alles voortgekomen uit nu totaal zo'n 9 maanden proefkastjes-luisteren-en-aanpassen-en-luisteren-en-weer-opnieuw-bouwen-en-weer-luisteren-... :-X

:P



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Vanwaar het gebruik van een Briggs filter? De hoofdreden van het gebruik van een Briggs filter is toch het beperken van de konus uitslag om zo een lagere vervorming te krijgen? En de breedbander die je gebruikt heeft toch al een enorm lage Xmax? Heeft dit dan nog toegevoegde waarde?
Of is dit Briggs filter bedoeld voor de woofer die je gaat gebruiken?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Onder Fs is er weinig controle over de bewegingen van een conus. De afstemming van mijn speakers is dusdanig, dat naast de voordelen die je (terecht) een Briggs toeschrijft, het een element van veiligheid in het ontwerp inbrengt.

Waarom Briggs niet vaker toegepast wordt is me onduidelijk, aangezien het op een hele straight-forward manier een enorme winst op het gebied van authoriteit en klankpalet in het basgebied geeft. Zaken als de natuurgetrouwe weergave van de spanning van een drumvel of de timing van een notoir lastig door een luidspreker weer te geven instrument als een tuba (start/stop van een natuurlijk laagfrequent geluidssignaal) nemen sterk toe.


W.

edit/PS: de breedbander die ik gebruik heeft trouwens een voor een breedbander redelijk grote Xmax / de woofer heeft een voor een woofer juist redelijk kleine Xmax; mijn ervaring is dat afgezien van kastafstemmingen van woofer en main-speaker en bv. gebruikt conus materiaal van de verschillende drivers, ook in de afstemming van de ophangingsstijfheden van de driverconussen veel winst is te behalen in het realiseren van een 'eenheid in geluid' voor de speaker als totaal
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Ah, ik was in de veronderstelling dat alles onder de Fs al weggefilterd werd. Maar dat zal mijn gebrek aan kennis op het gebied van filters wel zijn.  Of ik heb gewoon niet goed gelezen. ;D
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

de speaker heeft 1e orde (6dB/okt) serie filters; onder Fo valt het laag dus maar langzaam weg



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: solitaire on November 27, 2008, 13:34:42

Waarom Briggs niet vaker toegepast wordt is me onduidelijk, aangezien het op een hele straight-forward manier een enorme winst op het gebied van authoriteit en klankpalet in het basgebied geeft. Zaken als de natuurgetrouwe weergave van de spanning van een drumvel of de timing van een notoir lastig door een luidspreker weer te geven instrument als een tuba (start/stop van een natuurlijk laagfrequent geluidssignaal) nemen sterk toe.


Kort een reactie op wat mailtjes: om eerlijk te zijn heb ik geen idee waarom de uitwerking van de Briggs filters op de muziekweergave in het laagfrequent gebied is zoals ik omschrijf. Het is iets waar ik in het verleden ooit eens achter kwam, en nadien veel toegepast heb. Twee Briggs voor de twee drivers in een luidsprekerkast, zoals in de speakers die ik nu bouw, is een soort laatste 'meesterproef' / zien hoe ver je kan gaan met dergelijke filters...

De speakers die ik bouw zijn vrij relaxed getuned: bv. geen Fb < Fs, en de Briggs filters grijpen aan op een vrij laag geluidsvolume (de speakers zijn heel ego-centrisch seq gebouwd voor mijn versterker, mijn manier van luisteren in mijn luisterruimte ;)). De enige verklaring die ik kan geven voor de (uit-)werking van de Briggs op de muziekweergave zoals omschreven, is dat van de totale kast (dus incl. 'achter het Briggs filter') de 'gesloten kast' (dus 'met het Briggs filter gesloten') de driver beter controlleerd ("beperken van de konus uitslag om zo een lagere vervorming te krijgen" zoals Douma al schreef). En aangezien het aangrijpen van een Briggs niet 'absoluut' is, dus niet van de ene op de andere frequentie plaatsvind maar een glijdend verschijnsel over een frequentie gebied is, is er al op een bescheiden geluidsvolume verhoogde conus controlle en nog de mogelijkheid de laagfrequent weergave gebruik te laten maken van een grote baskast (nml. de kastruimte voor en na Briggs). Als ik namelijk het aangrijp punt van Briggs leg op een ander geluidsvolume of frequentie, neemt al snel dit positieve effect af.

'k Ben geen wetenschapper, bouw altijd door te luisteren en niet te meten, dus een sluitende verklaring kan ik niet geven. Voor mij geen probleem (I trust my ears 8)), maar helaas kan ik niet beter dan dit beantwoorden "waarom een plank met gaatjes een 'enorme winst' in weergave" opleverd.



W.

edit/PS: zo is ook aangegeven waarom ik werk met 1e orde (6dB/okt) serie filters: in het frequentiegebied van de Briggs / baspoorten / Xo, die in dit ontwerp vrij dicht opeen zitten, is door het stijl opkomen of afvallen en frequentieverdubbeling van drivers de totale luidspreker nauwelijks meer tot een geheel te maken (iig. waarschijnlijk niet door mij :-\)
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Gisteravond bij een vriend op bezoek geweest. Hij woont in hetzelfde pand als zijn audio-shop: wegens gezondheidsproblemen kom ik zelden meer echt de deur uit, gisteravond was een van de eerste keren in lange tijd, en 'k heb er erg van genoten.

De 'main setup' waarnaar ik heb kunnen luisteren bestond uit Berkeley Audio digitalia (pre-produktie loopwerk) en Avantgarde One Control en One Power versterking op Verity Sarastro luidsprekers ('k ben helemaal vergeten daar waar mogelijk wat fotootjes te nemen, dus vandaar onderstaand wat materiaal van WWW).

Maar ook bv. Hegel, Klinger-Favre, Burmester (het bewijs dat wat je ogen zien niet altijd wat zegt over wat je oren horen), en Bridge Audio Laboratory hebben me heerlijk naar muziek laten luisteren.

Meegenomen naar huis (en eigenlijk ook de aanleiding voor het bezoek) heb ik een setje EMSpeaker LB7. 'k Heb twee luidsprekers, gebouwd rondom LB7's, nu beluisterd, en ga de komende tijd thuis wat 'rotzooien' met ze. Een kleine kans dat ze de plek van de Supravox 165'ers die ik nu toepas in m'n DIY-speaker-project nog gaan overnemen ??!?? Neh, dan moet ik te veel weer aanpassen, en weer overnieuw alles uit-experimenteren, en weer opnieuw gaan bouwen ...

Voor zo ver mijn info reikt heeft EMSpeakers nog geen Nederlandse vertegenwoordiging: willicht voor iemand hier het overwegen waard ? 


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: solitaire on September 25, 2008, 21:49:57

Afgezien van wat simpele kastjes, is dit m'n eerste project waarbij ik ook de volledige bouw voor mijn rekening neem. Voorheen ontwierp ik voor anderen, of liet naar tekening bouwen door een meubelmaker.

...

Maar eerst nog alles doorrekenen ... dat is echt een berekluif ...


en twee vrienden eea. ook na laten narekenen (afstemmingen van kastgrootte / interne baspoorten / Karlson-gebaseerde externe baspoort / Briggs filter / ...)

één had wegens drukte weinig tijd, en stuurde me net een mail (ben al met de bouw bezig ;)): "'t was je vraag niet, maar het weergavegebied zal de
20 ~ 20.000 ±6dB / 34 ~ 17.000 ±3dB niet veel ontlopen"

ach, ik spreek nog steeds over luidsprekers met een breedbander en woofer ondersteuning ...  O0

en ik realiseer me de nadelen van de bouwwijze (dunne wanden / minimaal demping): 'macrodynamiek maximaal' bij hogere (waarschijnlijk voor velen veel te lage ;)) geluidvolumes resulteerd in stabiliteits en lineariteits inbreuken

a slight disadvantage to take IMHO !


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

om je platen (vinyl & CD/DVD) te zuiveren van electrostatische lading:

"... Die Anwendung erfolgt jeweils vor dem Abspielen des Tonträgers. Tonträger (mit oder ohne Verpackung) oder Kabel werden für ca. 30 Sekunden in den Excluder gelegt (Deckel geschlossen) und anschließend mit dem beiligenden Zero Shot-Bürstchen bestrichen. So lassen sich Schallplatten, DVD's, CD's und Kabel mit dem Excluder von elektostatischen Aufladungen befreien.
...
The analogue record can be processed while put in the jacket also up to 5 CDs can put in the box at once. SK-EX is also possible to remove the electrostatic on the cable. The effect becomes even larger if used with SK-2 brush which also removes the dust and electrostatic concurrently.
...
Under normal playing environment or the electrostatic charged to the disc holder that capable to contain the plural number disc SK-Ex is able to remove the electrostatic with above mentioned time of 15 to 30 seconds, however electrostatic will be charged several ten times more than normal right after a CD cleaner utilizes a liquid is used. In such case it is necessary to put the disc in the box 1 to 2 minutes as prescribed time is incomplete to remove the electrostatic. ..."

http://www.axiss-europe.de/pdfs/SK-EX.pdf

Over de prijs kan ik alleen een indicatie geven: in Duitsland is de consumentenprijs € 349. Maar of dat nou inclusief het borsteltje is was diegene van wie ik dit kreeg (een Duitse audio dealer, net de eerste spullen ter promo en verkoop binnengekregen) nog niet geheel duidelijk.

Een aantal CD'tjes heb ik nu behandeld, maar het verschil is ... uh niets ... Nu moet ik er bij zeggen dat mijn CD's standaard behandeld zijn met Audience Auric Illuminator Resolution Enhancement System gel cleaning (ppffff) en Black Forest Duster CD-Reinigungstuch: dan schijnt er al minder statische lading aanwezig te zijn, en zou ook de werking van SFC afnemen. Daar moet ik dus ook nog even aandacht aan schenken.

to be continued ...


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

oh ja: Oyaide komt met banana plugs (of uh, loop ik nu achter :D)



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Sinds afgelopen weekend ben ik wat aan het experimenteren met bekabeling. Eigenlijk zou ik wel voor ieder type verbinding een zelfde kabeltype willen gebruiken (te vaak is me opgevallen dat die eenheid in materiaal een surplus aan klankwinst brengt).

Sinds een aantal weken heb ik ruwe (Habia) bekabeling thuis, die qua gegevens voor veel toepassingen inzetbaar is (LS-kabel, interconnect, netkabel). Wel ben ik er achter dat zelf maken van netkabels uitgesloten is: te veel risico's. Echter door de experimenten lekker gemaakt, ben ik gaan zoeken naar iemand die dat van me over kan nemen. En gevonden. De LS-kabels en interconnect ga ik dan zelf maken (LS-kabels heb ik in het verleden wel meer gemaakt).

De interne bekabeling voor m'n speakers-in-aanbouw zouden op DNM/reson kabel gebaseerd worden: een 'shotgunned' versie met koper-in-natuurrubber centrale aarde draad. Echter wordt die door alle van mijn experimentele kabels overtroffen. So: exit.

Aangezien er vervangende kabels aankomen, zet ik vast alle momenteel gebruikte te koop:


Goertz Micropurl RCA interlink zilver 90 cm.  €65

Goertz Micropurl RCA interlink koper 90 cm.  €50

DNM/reson TBB100 RCA interlink 100 cm.  €42.50

DNM/reson TBB45 interlink 45 cm. unterminated  €17.50


DNM/reson luidsprekerkabel (Mk1) setje 270 cm. (eenzijdig banaan)  €35

DNM/reson luidsprekerkabel (Mk1) enkelvoudig stuk 240 cm. (eenzijdig banaan)  €17

DNM/reson luidsprekerkabel (Mk1) enkelvoudig stuk 220 cm. (geheel unterminated)  €15


Heb je honger: bijt :D.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Kijk, dat is goed nieuws... voor mij welteverstaan. ;D Je hebt een pm.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Vandaag de spoelen voor mijn LS-in-aanbouw binnen gekregen.

'k Heb al mijn afstemmings-experimenteer-speakers met een niet vacuum ge-impregneerde versie gewerkt. Die gaat nu terug naar degene van wie 'k hem te leen had. Zal ik nog de tijd/energie nemen om de wel ge-impregneerde en niet ge-impregneerde te vergelijken ... De uiteindelijke keuze voor ge-impregneerde uitvoering was 'het kan geen kwaad' ...

Neh, geen zin om weer te gaan zitten vergelijken ... 't goed geweest ... 'k ga gewoon lekker de luidsprekers afbouwen...



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Zit vandaag 's wat te luisteren via een EMSpeaker LB7 ipv. de Supravox 165 driver die ik gewoonlijk gebruik (dus de LB7's werken in een kast afgestemd op 165'ers).

De weergave van de LB7 in het stemmen/middengebied is echt wel mooier/realistischer, echter de Suprafox is meer full-range, zeker in het hoog. Een mooie driver voor een breedband+tweeter ontwerp IMO.

Mijn ontwerp is breedband+woofer, en is al helemaal uitgekristaliseerd, de materialen in huis, en in de bouwfase: te laat om nog om te schakelen van Suprafox op EM.

Maar zeker een aanrader, deze EM LB7 :P. 'k Blijf er nog lekker een tijdje naar luisteren ...



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Je hebt inmiddels al heel wat drivers, testopstellingen en filtercomponenten beluisterd. Waren al deze drivers al ingespeeld?

QuoteAangezien er vervangende kabels aankomen, zet ik vast alle momenteel gebruikte te koop:


Goertz Micropurl RCA interlink zilver 90 cm.  €65

Goertz Micropurl RCA interlink koper 90 cm.  €50

DNM/reson TBB100 RCA interlink 100 cm.  €42.50

DNM/reson TBB45 interlink 45 cm. unterminated  €17.50


DNM/reson luidsprekerkabel (Mk1) setje 270 cm. (eenzijdig banaan)  €35

DNM/reson luidsprekerkabel (Mk1) enkelvoudig stuk 240 cm. (eenzijdig banaan)  €17

DNM/reson luidsprekerkabel (Mk1) enkelvoudig stuk 220 cm. (geheel unterminated)  €15


Heb je honger: bijt   :D.

"DNM/reson luidsprekerkabel (Mk1) setje 270 cm. (eenzijdig banaan)  €35". Deze heb ik inmiddels klemvast tussen mijn kaken. Al wacht ik nog even tot het eind van deze maand met de consumptie hiervan.  ;D
"Nothing lasts, but nothing is lost."