with Solitaire, back in time, back to basics; the future starts here now

Started by solitaire, August 22, 2008, 21:18:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Douma

Nog even en je hebt geen excuus meer om het bouwen uit te stellen. Dan heb je alle onderdelen binnen.  ;D

Ga je alleen DNM Reson voor de binnenbekabeling gebruiken of ook voor de luidsprekerkabels? En is de keuze voor de woofer al bekend?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Hey, ik was al blij dat de keuze voor de Supravox'en nu zo goed als zeker gemaakt is !!! Voor de woofjes heb ik de keuze teruggebracht tot 3 ... >:D  :P

Een dubbele DNM Reson, plus een koper aarde-draad, wordt zowel de binnenbekabeling als luidsprekerkabel. Echter itt. mijn eerdere plannen zal de binnenbekabeling en luidsprekerkabel niet één geheel zijn, maar krijgen de speakers kabel-entrees (de genoemde WBT 0763's).

En een excuus om het bouwen uit te stellen heb ik idd. niet, maar heb ik ook niet nodig.
Veel afstemmings/tunings werk gebeurd nu al dmv. verschillende proefkasten (alle zo simpel mogelijk, met alleen in het te testen gedeelte detail en dus variatie-ruimte). Zaken als de grootte en afstemming van de interne Helmholtz resonator, plaatsbepaling en materiaal/lengte keuzes voor de interne 'staafjes' waarmee de kastwanden onder spanning worden gebracht, de keuze van het materiaal tussen de baffle en onderplaat van de kast en de rest van de kast, de exacte grootte en plaats van de V-vormige zacht-kunststoffen demping achter de breedband driver, enz. enz. kan prima in op zich verder eenvoudige kasten.
Daarnaast is het nog steeds zo dat bij mij zaken erg traag verlopen ivm. gezondheids hickups. Voor mij bestaat, om maar iets aan te geven, een dag voor het grootste gedeelte uit slapen: perioden van 60 tot 90 minuten achtereen wakker zijn is al heel mooi. Als ik echter de deur uit moet voor een arts bezoek (min. twee maal per week), is de energie voor een dag al zo goed als gebruikt. Geen klacht, want het is al lang niet zo goed gegaan met me als de laatste maanden, maar het blijft een belemmering en stagneert de voortgang van alles dat ik doe aanzienlijk.

Om ook geen hele saaie reeks foto's te plaatsen, heb ik dan ook besloten foto's te gaan plaatsen als ik enigszins iets van een spanningsboog kan weergeven met die foto's en het verhaal er rondom.

Oh, en veel tijd gaat zitten in de apparaat voetjes die ik maak  ;D.


W.


Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Even een Marantz CD-84 aangesloten: tijdelijk, om te zien of het naar behoren werkt. Aangeschaft voor onderdelen.

Werkt perfect !

Is er dan toch zo iets als 'perfect sound forever' ? >:D ?




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Even een 'stand van zaken': als breedband driver voor de te bouwen speakers is definitief gekozen voor de Supravox 165LB, qua woofer (voor BSC-fill-in en LF aanvulling) is het nagenoeg zeker dat ik kies voor de BMS 12N630. Aankomende dagen reken ik nog een keer de data voor de wooferkeuze door, dan kan als ik geen fouten ben tegengekomen de bestelling volgende week de deur uit.

Van de Supravox heb ik 2x een setje tot m'n beschikking. Die in de Supravox Arcane speakers en een 'los setje'. De Arcanes zijn te leen. Mijn setje Supravoxen gaan dit weekend gemodificeerd worden (niets groots, maar hopelijk de moeite waard), en zullen in de Arcanes en in een Supravox-proefkast beluisterd worden. De mazzel is dat mocht de mod tegenvallen ik deze toch in de Arcanes kan laten als ze terug gaan naar de eigenaar 8).
Meer info over de mod later, wellicht met foto's (als er tenminste een verhelderende voor~na foto van te maken is ???).



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Solitaire even off topic

Ik vind het erg gaaf om te lezen dat je kracht(en) put uit deze hobby en er veel plezier aan beleefd, ik denk niet dat ik hoef te zeggen, GA ZO DOOR. 8)
Succes met je herstel en ik blijf alles volgen.

Erik
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

stef662

Quote from: solitaire on October 25, 2008, 14:16:00
Blij dat je m'n moordende werk-tempo wilt bijhouden ;).

dank



W.
Je bent niet de enige hier. Een dagje werken aan een platenspeler betekent twee dagen bijkomen voor mij en de ontdekking dat ik echt niet zo lang geconcentreerd met iets bezig moet zijn. Als de stress je lichaam eenmaal heeft uitgehold duurt het lang voor de weerstand weer terugkomt. Wat je zegt over zo'n arts heb ik ook precies hetzelfde, kost een dag.

solitaire

Damn, ben ik weer niet unique ;) ;D.

Maar wel duidelijk waarom ik me op dit forum 'onder gelijken voel' :P.

:-X

Voor vandaag was het plan de Supravoxen te modden. Plannen zijn er om te veranderen: dit weekend maak ik audio-voetjes. Exact deze heb ik in het verleden ook gemaakt, en die die ik nu maak zijn bedoeld voor die mensen die ze al gebruiken maar graag meer of nieuwe willen.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Onder de naam Pycone-1 heb ik in het verleden deze voetjes gemaakt en verkocht. 'Pycone' is een afgeleide van 'Pyrex' (een merknaam van Corning Incorporated, voor producten gemaakt van borosilicaatglas) en 'cone', de mechanische funktie van deze voetjes. De voetjes bestaan uit een 50mm.x 6mm. kern van borosilicaatglas als trillingsgeleider, gevult met een glycerine-achtige stof als dempingsmateriaal met daarin kwarts kristallen (in deze toepassing ook ter demping), alles in een rondhouten ommanteling (ter, je raad het al, trillingsdemping). Het borosilicaatglas is de 'drager' in deze constructie: het maakt als enige contact zowel met het audio apparaat als de ondergrond.
Naast deze voetjes voor bestaande gebruikers, kan ik (licht verbeterde) Pycones maken als er belangstelling voor is. Een mailtje naar me is voldoende. Dit is geen commerciele happening voor me, maar een leuke manier om de dag door te komen en met audio apparatuur bezig te kunnen blijven zijn 8).

De werking van deze voetjes is me in de loop van de jaren langzaam duidelijk geworden, als resultaat van veel experimenteren. Zo zijn ook de gebruikte materialen experimenterenderwijs verkozen. Probleem met de Pycone-1 is dat de benodigde materialen niet allemaal meer te verkrijgen zijn, of naar mijn idee vervangen en verbeterd kunnen worden. Borosilicaatglas zal van een andere fabrikant betrokken worden (de voetjes blijven Pycones heten), het glycerine-achtige dempingsmateriaal zal van een andere samenstelling zijn, er is gekozen voor een andere soort rondhout, en koper-bolletjes zullen de plaats van de kwarts kristallen overnemen (kristal blijft een optie, vnl. voor bestaande gebruikers). Het 'glycerine' diend gesmolten te worden om in de glaskern te kunnen gieten (druppeltje voor druppeltje, en telkens weer smelten ... :-X; één glaskern vullen kost me ongeveer 45 minuten, verdeeld over 3 dagen om het te laten settelen), en de nieuwe samenstelling heeft een hoger smeltpunt. Lastiger te verwerken maar de kans dat voetjes tijdens gebruik zacht worden is kleiner >:D. De koper-bolletjes betekenen een aanzienlijke toename van trillingsabsorbsie en dus een toename van de werking van de cones.

Pycones hebben een met kegels vergelijkbare werking, in dat ze trillingen efficient van het apparaat naar de ondergrond weggeleiden. Wel zijn ze tijdens dat weggeleiden ook al in staat trillingen te dempen, wat een groot voordeel is ivm. andere kegels. Ze zijn echter gevoeliger voor het karakter van de ondergrond dan een gemiddelde kegel: op ondergronden met eigenschappen die lijken op die van borosilicaatglas (bv. racks met gehard-glazen schappen) is er een kans dat trillingen ook van de ondergrond naar het audio-apparaat worden doorgegeven. Nou is die kans bij alle andere voetjes gebruikt op een glazen ondergrond ook aanwezig, zodat misschien beter gesteld kan worden dat glas minder geschikt is als apparaat ondergrond ... Verder is belangrijk dat, ook al bekend van andere kegels, direct contact met het apparaat (dus geen cone op een standaard aanwezig apparaatvoet plaatsen) en de ondergrond gewenst is (dus niet op vloerbedekking plaatsen, maar op het beton of hout er onder). Zoals ook met andere kegels is het gebruik samen met dempende voetjes aan te raden, bv. in een 2 Pycones / 1 demper opstelling. Natuurlijk kan ik hierin adviseren.

De onderste foto bovenstaand is van Pycones voordat ze geschuurd en geverfd worden morgen ('k heb een aantal 'standaard' kleuren, en transparant lak), de foto onder van Pycones (Pycone-1.2, met koper ipv. kwarts) die vanmiddag de kern gedeeltelijk gevuld hebben gekregen. Einde nu van de blah blah, tijd voor een DVD'tje. "Live at Montreux" van Bob James, dankzij een tip van DVDGuy !


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Fantastisch om te zien hoe je hier mee bezig bent.

Ik ben wel erg benieuwd hoe drivers te modden zijn. Het enig dat ik wel een ben tegengekomen is het dempen van het chassis en het plaatsen van een phaseplug.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Het chassis gaat ook gedempt worden, alleen heb ik nog geen 'beste' oplossing gevonden. Het chassis is opgebouwd uit een minimaal aantal spijlen, die ook nog eens massief gebouwd zijn. De terminals zijn ook vrij groot en behinderen een volledige bekleding dus ook nog eens. Daarnaast wil ik natuurlijk de luchtstroom achter de driver zo minimaal mogelijk beïnvloeden.

Wat betreft de conus: de buitenste +- 20mm., daar dus waar de laagste weer te geven frequenties hun oorsprong hebben, worden stijver gemaakt.  Ik ga dat doen door het dun aan de achterkant van de conus opbrengen van Pattex Profix400 PU-lijm (al denk ik niet dat voorop opgebracht een probleem opleverd). Je verdunt het een beetje met water, zet het een paar minuten in de koelkast om overtollig schuimvorming te voorkomen (je hebt schat ik zo'n 10 á 12 minuten open werktijd), en kan het dan met een dun kwastje in een maal maximaal uitsmeren (geen dubbele lagen aanbrengen).

De binnenste kring van de conus, +- 10mm., daar waar de hechting met de hoge-tonen weergaver / stofkap zit (note: de Supravox is whizzer-less) behandel ik met glycerine ('food label glycerine' te bestellen bij je apotheek, +- € 4 per ¼ liter). 't Makkelijkst aan te brengen is het wanneer je tot 1:2 met water aanlengt en met een dun kwastje in een maal voor op de conus goed uitsmeert. De ervaring hiermee is dat het om de ongeveer 2 jaar herhaalt moet worden, afhankelijk van de plaatselijke atmosferische omstandigheden en hoe snel je je drivers terminaal wilt hebben verzwakt ... :-\ ;)

Als mijn ervaring ook voor de Supravox opgaat, gaat dit alles een rustiger en meer natuurlijke weergave opleveren. Voor mij belangrijke kenmerken: de Supravox is IMO al een van de rustigste en natuurlijkst klinkende (nog betaalbare) breedbandweergevers. In originele staat is/heeft deze driver al relatief lineair / weinig opbreken / driver- en conus-intern reflecteren. Aankomende week gaan ze 'onder het mes', en zullen we zien wat het resultaat is ...


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Zo, vanochtend een paar proef exemplaren van de Pycones gemaakt. Mooi, maar het kan mooier: een verf dat de hout structuur zichtbaar laat is mooier IMO. Even langs de Hubo voor overleg / nieuwe verf.


W.




Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Mooi werk hoor. Wat is nou de beste oplossinging om dit soort dempers aan het component te bevestigen?

QuoteMooi, maar het kan mooier: een verf dat de hout structuur zichtbaar laat is mooier IMO. Even langs de Hubo voor overleg / nieuwe verf.

Kan je de verf niet flink verdunnen met terpetine? Of misschien geen verf, maar lak gebruiken. Lak is ook in een verscheidenheid aan kleuren te krijgen.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Quote from: Douma on October 31, 2008, 16:22:29
Mooi werk hoor. Wat is nou de beste oplossinging om dit soort dempers aan het component te bevestigen?

Zelf gebruik ik ze met de punt omlaag, maar met de punt omhoog kan ook. 't Klinkt dan minimaal anders, en ze staan stabieler ...

Bevestigen in de letterlijke zin is niet aan de orde; de Pycones staan los onder je apparatuur (Pycones zijn oorspronkelijk bedoeld om te gebruiken onder apparatuur, en niet onder luidsprekers; één enkele Pycone heeft een 'load capacity' van 4.5 kg.).

Quote from: Douma on October 31, 2008, 16:22:29
Kan je de verf niet flink verdunnen met terpetine? Of misschien geen verf, maar lak gebruiken. Lak is ook in een verscheidenheid aan kleuren te krijgen.

Kom net van de Hubo terug met een fles terpentine ... ;)


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

solitaire

Quote from: Erik van Voorst on October 31, 2008, 18:17:09
Op de foto ziet het er in ieder geval prima uit... 8)

Dank je !

In mijn vorige woning mocht ik alleen verf op waterbasis gebruiken ('t was gelegen in een beschermt landschap). Bij de Hubo heb ik wel aangegeven dat ik dergelijke warme/ruwe kleuren zoek, maar de keuze in verven op waterbasis was dusdanig beperkt, en de alternatieven dusdanig breed geschakeerd dat het een warme/ruwe 'chemische' Histor is geworden. Morgen zal ik eens kijken wat het met terpentine verdunde Histor voor resultaat opleverd.

Voor de met olie behandelde Pycones was het ook een gok. Van de olie die ik erg mooi vond heb ik een twee liter bus hier staan. Al bijna twee jaar. Volgens de leverancier geen probleem, zo lang je beschermt tegen onder- en boven-temperaturen. Maar mijn zorgen zijn voor niets geweest, want de geoliede Pycones zijn erg mooi geworden.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: solitaire on October 26, 2008, 13:31:12
...
Wat betreft de conus: de buitenste +- 20mm., daar dus waar de laagste weer te geven frequenties hun oorsprong hebben, worden stijver gemaakt. 
...
...
De binnenste kring van de conus, +- 10mm., daar waar de hechting met de hoge-tonen weergaver / stofkap zit (note: de Supravox is whizzer-less) behandel ik met glycerine
...

Gisteravond heb ik de conussen van de Supravox 165LB's behandeld. Nou zou ik foto's daarvan posten ... echter: vanochtend vol spanning gekeken hoe eea. was geworden na een paar uurtjes drogen ... Niets te zien !! Strijk je zachtjes met een vingertop over de behandelde delen van de conus, is zeker verschil waar te nemen.

Voor diegenen die enthousiast worden van wat er op de foto's te zien is (>:D), staat de behandelwijze uitgebreid in post# 90 omschreven.

Zelf ga ik nu rustigaan luisteren naar muziek, via zowel de onbehandelde als de behandelde drivers: gewoon relaxed 'let the music flow' ... vaak krijg je dan een beter beeld van waar je naar luisterd dan wanneer je luisterd naar soundbites in een direkt vergelijk IMO.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Interficior

Kun je die pootjes niet in de oostindische inkt gooien? Ofwel met een lap aanbrengen? Bij meranti geeft dat ook hele mooie effecten waarbij de structuur en dergelijke nog helemaal intact blijft maar toch zwart wordt. Inkt is natuurlijk veel minder viscoos dan lak, en zal dus veel meer van de structuur heel laten.
Take it or lease it

solitaire

Dat klinkt als een goed idee. Volgens mij heb je oostindische inkt ook in verschillende kleuren (?). Dit ga ik zeker proberen. Thanks !!



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Aangezien DNM~reson kabels het erg goed doen op veel breedbanders (niet op Fostex'en + clones, maar zeer zeker wel op bv. de Supravox die ik gebruik :P), en het geld van de verkoop welkom is, heb ik al m'n Sterevox en Lavardin kabels verkocht. Vanaf nu zijn de belangrijkste kabels waarmee ik draai Goertz interlinks en DNM~reson speakerkabel (worden nog gemodificeerd).


En ... het basis ontwerp voor m'n zelfbouw luidspreker is klaar. De basis van het ontwerp is het gebruik van een breedband driver met een woofer als aanvulling (letterlijk, want de breedbander is alleen onder z'n bereik weggefilterd). Verder zou naast het aansturen dmv. een laag-vermogen buizen versterker het gebruik van een wat hoger vermogen transistor bak mogelijk moeten zijn. Het plaatsen in een kleine/middelgrote luisterruimte moet bij het ontwerp 'ingebakken' zitten. Verder geloof ik sterk in het toepassen van bv. 'lage energie-opslag luidspreker kasten'. De details van het ontwerp komen wel naar voren als ik foto's post van de bouw (dan kan ieder die dat wil bij elk onderdeel een lineaaltje langs z'n beeldscherm leggen ).

Het worden echt joekels: BxDxH = 370x533x1025, echter met een geplanned gewicht < 10kg ieder. Gebouwd in spiegelbeeld, en met een (bijna) driehoekige horizontale basisvorm. De luidspreker is erg 'behoudend' ontworpen: voor zowel de breedbander als de woofer is de BR afstemmingen Fb > Fs, met een Briggsfilter ruim voor dat Xmax bereikt wordt, tijdens 'gesloten kast'-weergave een Qtc < 0.7 voor beide drivers, ... Afgezien van de positieve klankmatige uitwerking hiervan, hoop ik oa. opblazen door te veel en/of te weinig 'gedempt' vermogen tegen te gaan.

't Enige probleem nu nog, is dat na dat de luidsprekers gebouwd zijn er geen methode is nog bij de drivers te komen ... daar moet ik echt eerst wat voor bedenken. De drivers zijn bevestigd aan de achterkant van de kastwand. Veel drivers reageren positief op een dergelijke bevestiging, en ik heb er in het verleden dus veel gebruik van gemaakt. Nu is echter het plan om aan de buitenkant van de kast een extra 'kastwand laag' op de kast aan te brengen, waardoor de bevestiging van de drivers niet meer te zien, maar ook niet meer te bereiken is ... Maar eens rustig over denken nog ...




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Het is al weer even stil rond je project. Hoe staan de zaken er nu voor?

Wat voor materiaal ga je gebruiken voor de kasten? En waar zijn de sponsdoekjes eigenlijk voor die je eerder in dit topic noemt?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Tot een aantal weken geleden ben ik maanden lang bezig geweest met het uitkiezen van de juiste drivers en de bijbehorende optimale kasten. Ik woon klein, en het staat hier vol met LS (proef) kasten ... ;D.

De keuze is Supravox 165LB breedband driver (gemod, zie eerder in deze thread) en BMS 12N630 woofer.

De bekabeling is dubbel DNM/reson (voorlaatste model) met apparte aarde voor de Supravox (maak ik zelf, en voor één kanaal is een kabel af; ben met de tweede bezig).

Geen demping, niet van de wanden en niet van het kast volume, afgezien van wat gericht op de wanden aangebrachte stukken Trespa en wat kleine 'plukken' Russ Andrews AcoustiWool in de baspoorten en in de Helmholtz resonaters.

De sponsdoekjes staan in een 'gebolde V-vorm' achter de breedbander, om directe terugkaatsing van geluid op de driverconus te minimaliseren en te helpen het ontstaan van staande golven in de breedband-kast te voorkomen.

Het kast materiaal is extern beuken multi en binnen populier multi, in diktes van 4 en 6 mm. voor de kast (1 paneel 20 mm. populier, 2x 10 mm. kruislings verlijmt, ivm. afstemming Briggs filter). De Supravox is bevestigd aan de kast, de woofer aan twee 20 mm. (2x 10 mm. kruislings verlijmt) dikke panelen geïsoleerd voor en onder buiten de kast. De stuktuur van de twee kasten staat, dwz. dat de kasten af zijn op een buitenpaneel na en dat de dikke panelen voor en onder de kast nog niet bevestigd zijn.

Momenteel werk ik aan de filters: 1e order serie filters zonder compensatie netwerkjes, met een lage Fx. Aan de filter onderdelen wordt nu gesleuteld: de spoel is een Mundorf ZOC N106 'vacuum impregnated' (spoelen overgebleven na het testwerk staan te koop hier), maar met de caps ben ik nog bezig. Het filter is gezien microfonie en z'n afmetingen buiten de kast geplaatst.

En ja, fotoos verduidelijken veel ... daarom plaats ik ze ook, alleen op een later tijdstip. De voortgang gaat zo langzaam (december klaar, wat m'n planning was, haal ik absoluut al niet meer  :() dat een verhalende plaatsing van fotoos niet te doen is. Op een later tijdstip plaats ik dus de fotoos.

Eén van de redenen dat eea. traag verloopt is de tijd die ik steek in de maak van apparaat voetjes, Pycones. De vraag ernaar is erg groot op dit moment: vaak zijn het mensen die vanuit het verleden al Pycones hebben, en er nu bijkopen. Het zal dus waarschijnlijk een tijdelijke tijdsbesteding zijn deze mate, tenzij jullie nu allemaal tegelijk ook exemplaren willen :P  ;).


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

QuoteGeen demping, niet van de wanden en niet van het kast volume, afgezien van wat gericht op de wanden aangebrachte stukken Trespa en wat kleine 'plukken' Russ Andrews AcoustiWool in de baspoorten en in de Helmholtz resonaters.

Trespa als demping? Ik ken trespa alleen als erg stijve en onderhuodsvriendelijke beplating bij bijvoorbeeld nieuwbouwwoningen. Wat dempt dit spul precies?

QuoteDe sponsdoekjes staan in een 'gebolde V-vorm' achter de breedbander, om directe terugkaatsing van geluid op de driverconus te minimaliseren en te helpen het ontstaan van staande golven in de breedband-kast te voorkomen.

Interessant. Deze zal ik onthouden als ik met het interne van mijn speakers ga experimenteren.

Quote...tenzij jullie nu allemaal tegelijk ook exemplaren willen  :P ;)

Nou... nu je het er over hebt...   :P;D
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Quote from: Douma on November 20, 2008, 12:42:41
Trespa als demping? Ik ken trespa alleen als erg stijve en onderhuodsvriendelijke beplating bij bijvoorbeeld nieuwbouwwoningen. Wat dempt dit spul precies?

Het dempt een kastwand. Voorbeeld: ik heb eens in een huis gewoond waar bovenin de zijwanden van de luisterruimte glazen panelen zaten. Als ik het volume wat opvoerde begonnen deze panelen te trillen. De oplossing kan zijn het dunne enkelvoudige glas te vervangen door dik dubbelglas, maar ik heb het opgelost door op een te berekende plaats een klein stukje dun glas op het bestaande glas te kitten. Problem solved. Zo demp ik enkele wanden van de luidspreker kast ook, maar nu met stukjes trespa.

Quote from: Douma on November 20, 2008, 12:42:41

Nou... nu je het er over hebt...   :P;D

8) Er is in m'n mailbox nog ruimte voor vraag- en bestellings-mailtjes :-*.



Wat betreft de filters in de luidsprekers: ik zou materiaal bij moeten kopen (nu mee bezig), maar de in mijn oren optimale cap bezetting is samengesteld uit NOS 100μF X386S's van ASC Shizuki Japan, bypassed met NOS 0.5μF SSG-3 silver/mica.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

QuoteHet dempt een kastwand. Voorbeeld: ik heb eens in een huis gewoond waar bovenin de zijwanden van de luisterruimte glazen panelen zaten. Als ik het volume wat opvoerde begonnen deze panelen te trillen. De oplossing kan zijn het dunne enkelvoudige glas te vervangen door dik dubbelglas, maar ik heb het opgelost door op een te berekende plaats een klein stukje dun glas op het bestaande glas te kitten. Problem solved. Zo demp ik enkele wanden van de luidspreker kast ook, maar nu met stukjes trespa.

Aha. Hoe is de precieze plek te berekenen? Of heb je misschien een linkje naar wat benodigd leesvoer?
"Nothing lasts, but nothing is lost."