with Solitaire, back in time, back to basics; the future starts here now

Started by solitaire, August 22, 2008, 21:18:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

solitaire

Zo, de plugjes die terug moeten naar hun eigenaren zijn weer verpakt ... en 'k heb zo veel DNM kabel verbruikt dat ik ondertussen al weer heb moeten bijbestellen ...  de banaan-test is over ...

Een aantal inzichten heeft me dit opgeleverd:
• de oude DNM luidspreker kabel is muzikaler dan het huidige model
• de oude DNM luidspreker kabel met Eichmann BulletPlugs is muzikaler dan het vorige model DNM RCA interconnect (lees deze zin nog eens >:D)
• met oud-model-DNM-luidsprekerkabel is een kabel te maken die een kant-en-klaar DNM-luidsprekerkabel op bijna alle criteria achter zich laat
• de banaan pluggen (daar ging de test om ...) vallen qua klankopbouw in twee groepen uiteen, echter niet volgens low mass connectors / high mass connectors ..., en hebben IMHO een duidelijke winnaar

De DIY DNM luidsprekerkabel zijn twee kabels shotgunned dwz. gelijke aders over de totale lengte zo dicht mogelijk op elkaar verlijmt. De kabel die ik kreeg die zo opgebouwd was had daarnaast in het midden/centrum van deze 4 aders een extra koperen geleider verpakt in een teflon hoes, bedoeld om een driver te aarden met je versterker. Geen van m'n luidsprekers is daar momenteel voor toegerust, dus dat element van de nieuwe kabel is nog ongetoetst gebleven.

De in mijn oren en setup beste banaan is de Audioquest PK-BFA plug. Het viel me op dat banaantjes qua geluids'weergave' in twee kampen uiteen vallen: 'zakelijk muziek-verliefd' aan de ene kant (muzikaal, geheel volgens de letter), en 'hartstochtelijk detail-verliefd' aan de andere (muzikaal, maar ook de info tussen de noten wordt weergegeven). Laat ik er voor mijn veiligheid (;D) bij zeggen dat de onderlinge verschillen klein zijn, vaak zelfs zo klein dat 'anders' nog net vast te stellen is maar 'beter' niet. Om de pluggen kort te duiden, zonder ze exact te gaan omschrijven ...
• 'zakelijk muziek-verliefd' waren de Atlona (?) holle-banaan-recht-toe-recht-aan, Boccino AlphaBabana MkII, Eichmann Bayonet
• 'hartstochtelijk detail-verliefd' waren de Audioquest CF-BFA / PK-BFA, GLS Audio banaantjes, Kimber Kable Banana Plugs, LFD Banana-Z (screw), ViaBlue TS2

Het slechte nieuws:
• de Altona's gooien je in zee en laten je verdrinken in een te grote afbeelding, wollige bas en hoge frequenties die kabbelend over je heen trekken ... a no-go IMHO
• de GLS Audio en Kimber Kable Banana pluggen delen een stem onder in mond- en buik-info die tijds-ongelijk en klankopbouw-ongelijk naar je toe geprojecteerd worden, waarbij de basis-info verreweg meer aandacht krijgt dan boventonen, en die wel een aanzet tot plaatsings-info geven echter ruimte-info grotendeels vergeten ... geen 'blijvertjes' dus IMHO ... (van de Kimber had ik me eigenlijk wel meer voorgesteld, marketing slachtoffer als ook ik ben :-\).

Het goede nieuws:
• De Boccino is 'analoog' traag en zwaar, alsof het achter de noten aan loopt, bij het creeren van 3D beelden is het net alsof geen vaste schaal gevoerd wordt, geven wel een hoog 'you-are-there' gevoel, mooi met blaas- en stem-info
• De Eichmann Bayonet heeft een authoriteit door alle lagen van de muziek heen, maar is wat onrustig in het mid/hoog en wat geknepen in 't laag, piano gaat erg lekker ...

• De Audioquest CF-BFA heeft een iets onrustige afbeelding net iets groter dan real live, tonaal 'zoekende', met een niet optimale gelaagdheid
• De Audioquest PK-BFA lijkt veel op de CF-BFA, maar heeft een stabiele en geloofwaardige ruimtelijke afbeelding, is tonaal mooi 'af', geeft je het idee dat alles staat waar het hoord te staan qua klankopbouw en gelaagdheid
• De LFD Banana-Z is iets te scherp, beeld lijkt iets smaller dan 'correct', laat wat 'losse eindjes' vallen bij de klankopbouw
• De ViaBlue TS2 lijkt veel op de LFD en AQ CF-BFA, geeft een 3D beeld weer die voor hoge- en lage- frequenties anders is, en ook met authoriteit boventonen opbouwen en vasthouden gaat niet 100%

Het is jammer dat me de Furutech FP-200B banaan ontgaan is, 'k Had 'm graag meegenomen in m'n vergelijk. Ook het betrekken van de voorhanden zijnde Rocol J166 en Caig DeoxIT Gold bij de 'test' had nog gekund, maar om eerlijk te zijn heb ik het nu wel gehad plugjes en kabeltjes te pluggen/unpluggen ...
 
En houdt me te goede: aan deze test was niets wetenschappelijks, maar in de uitvoering domweg het na elkaar en door elkaar proberen van verschillende combinaties pluggen en apparatuur ('pluggen tegen pluggen' dus, itt. 'pluggen tegen een neutrale entity'). DNM kabel is gekozen voor z'n simpele bouwwijze qua kabel en plug bevestiging. Al was er sprake van wisselende pluggen, muziek heb ik net zo ad random gedraaid als ik gewoon ben te doen, waardoor de 'test uitslagen' vaak een onbelangrijke bijkomende bezigheid werden.
Meer gerichte info is natuurlijk voorhanden op het moment dat er een gerichte vraag gesteld wordt :P.


W.

edit voor typefouten ...
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Al een aantal dagen zit de Meridian MCD in m'n set. Om het maximale uit het ouwe te persen heb ik die dagen zitten stoeien met signaal kabels / stroomkabels / voetjes. Signaal kabel is op dit moment DNM/Reson, stroomkabel Merlin Black Widow, en MasterBases + hout kegel als voetjes.

Tja, wat zal ik zeggen of de geluidsweergave ... Alles is er, maar het klinkt toch alsof er iets mist. Wat mist is 'werkelijkheids-herleiding'. Een stem is duidelijk een stem zonder kleuring oid., maar toch op CD's waar alleen een gezongen/gesproken woord op staat is er nooit de emotie/'schrik' die je van betere spelers wel krijgt bij het 'starten' van zo'n stem.
Ook kan je denken aan hoge-tonen weergave, waarbij de hoge tonen er zijn, ook mooi vrij van vervorming of mis-balans, maar ze zijn minder goed te koppelen aan de basis/rest van hetzelfde geluid (dus bv. bij stemmen is het plakken van lippen te horen, maar de rest van het stemgeluid, bv. buik- of keel-geluiden, zou je er niet snel mee in verband brengen).
Het enige wat echt opvalt, ook na enkele dagen 'tweaken', is een vrij 'hard' en monotoon bas geluid.

Alles bij elkaar ben ik niet ontevreden. Zeker omdat de DA conversie extern gaat (via een Aeolus magiDAC), en het complete apparaat nog goed nagekeken gaat worden.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Garmir

Heb je 3 gaten in je verfdeuren gezaagd ofzo :p (zie foto twee)

Een mens heeft 3 jaar nodig om te leren spreken, en een volledig leven om te leren zwijgen.

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

Garmir

Die 3 stukken die links op foto twee te zien is, is dat geen cellenkarton uit een verfdeur?

Een mens heeft 3 jaar nodig om te leren spreken, en een volledig leven om te leren zwijgen.

solitaire

Quote from: Garmir on September 21, 2008, 15:10:02
Die 3 stukken die links op foto twee te zien is, is dat geen cellenkarton uit een verfdeur?

sorry, maar ik ben niet bekend met het begrip 'verfdeur'  :-\



maar de drie blokjes links op die foto zijn idd. opgebouwd uit een honingraad constructie, echter niet uit karton

meer info is te vinden op http://www.dynamic-solutions.nl/masterbase.htm



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Garmir

Wel een verfdeuren zijn gewone witte deuren die je iedere bouwmarkt kan kopen. Doorgaans hebben zij een structuur van licht grenenhout, De kern van de deur is die honingraat constructie terug te vinden, om kosten en gewicht van massieve deuren te besparen maar toch een sterk geheel af te leveren. Verder is de binnen en buitenkant bekleed met geperst karton, die je kan oververven in elk gewenst kleur. 

Een mens heeft 3 jaar nodig om te leren spreken, en een volledig leven om te leren zwijgen.

solitaire

De luidsprekers ... eindelijk m'n gedachten op papier ... nu moet alles nog doorgerekend worden ... Het gaat natuurlijk (...) een resonantie-behuizing worden, dus alle oppervlakken van de kast moeten 'kritisch gedempt' worden, en de locatie / maatvoering voor de 2.5 drivers die er in komen (ieder afzonderlijk, en de twee als 'compound driver') diend exact vastgelegt te worden.

Ervaring leerd dat ik daar ook nog veeel tijd in gaat zitten :-X.



PS/ deze schetsen geven mijn ontwerp idee weer; verhoudingen en maatvoering zijn hierin van ondergeschikt belang
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Zozo, dat gaat een mooi projectje worden. Die ga ik zeker volgen zodra de bouw begonnen is.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Quote from: Douma on September 25, 2008, 20:56:40
Zozo, dat gaat een mooi projectje worden. Die ga ik zeker volgen zodra de bouw begonnen is.

Ja joh, drijf het verwachtingspatroon lekker op ... ;) ;D :-*

Afgezien van wat simpele kastjes, is dit m'n eerste project waarbij ik ook de volledige bouw voor mijn rekening neem. Voorheen ontwierp ik voor anderen, of liet naar tekening bouwen door een meubelmaker. Maar in het afgelopen half jaar heb ik 1 dg./wk. ervaring opgedaan met houtbewerking en gereedschap, en dezelfde werkplaats mag ik ook gebruiken voor dit project, dus heb ik besloten het nu zelf aan te pakken (er is hulp aanwezig voor het geval dat :-X).

Maar eerst nog alles doorrekenen ... dat is echt een berekluif ...

Maar leuk dat je 't gaat volgen; we zitten een beetje op dezelfde lijn met onze projecten, en zo had ik mij al voorgenomen jouw project te volgen ...


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

voor verschillende DIY projecten:

'schroothout' voor de te bouwen luidsprekers

sponsdoekjes (...) ook voor de luidsprekers

AudioQuest PK-BFA banaantjes

DNM reson Single Solid Core 2x 250 cm. voor de luidsprekers

Neodym magneetjes 25x15x2 mm 12x om mee te spelen (hebben op 'bepaalde' plaatsen een 'bepaalde' invloed op de geluidsweergave ...)

Furutech FI-E11 & FI-11 Schuko/IEC connectoren (noodgedwongen besloten 't aanzetten van deze uit te besteden)
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

QuoteAfgezien van wat simpele kastjes, is dit m'n eerste project waarbij ik ook de volledige bouw voor mijn rekening neem. Voorheen ontwierp ik voor anderen, of liet naar tekening bouwen door een meubelmaker. Maar in het afgelopen half jaar heb ik 1 dg./wk. ervaring opgedaan met houtbewerking en gereedschap, en dezelfde werkplaats mag ik ook gebruiken voor dit project, dus heb ik besloten het nu zelf aan te pakken (er is hulp aanwezig voor het geval dat ).

Heel relaxt dat je een werkplaats tot je beschikking hebt. Ik neem aan dat je de machines die erin staan ook tot je beschikking hebt?

QuoteMaar eerst nog alles doorrekenen ... dat is echt een berekluif ...

Succes daarmee. Het is inderdaad een heel karwei, maar wat een voldoening zal het straks geven.

QuoteMaar leuk dat je 't gaat volgen; we zitten een beetje op dezelfde lijn met onze projecten, en zo had ik mij al voorgenomen jouw project te volgen ...

Op dezelfde lijn? In welk opzicht? Lijkt mij dat jij een heel wat gecompliceerder project aangaat. Ik hoef niks te berekenen. Hooguit eens wat gaan spelen met demping en bekabeling. Ik heb niet eens een scheidingsfilter nodig.

Waar ga je het schroothout voor gebruiken? En ga je die DNM Reson als interne bekabeling gebruiken?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Quote from: Douma on September 29, 2008, 17:20:19
Heel relaxt dat je een werkplaats tot je beschikking hebt. Ik neem aan dat je de machines die erin staan ook tot je beschikking hebt?

Succes daarmee. Het is inderdaad een heel karwei, maar wat een voldoening zal het straks geven.

Op dezelfde lijn? In welk opzicht? Lijkt mij dat jij een heel wat gecompliceerder project aangaat. Ik hoef niks te berekenen. Hooguit eens wat gaan spelen met demping en bekabeling. Ik heb niet eens een scheidingsfilter nodig.

Waar ga je het schroothout voor gebruiken? En ga je die DNM Reson als interne bekabeling gebruiken?


Jaja, gelukkig is de werkplaats inclusief machines en begeleiding !!

En met 'in dezelfde lijn' bedoelde ik eigenlijk het gebruik van breedband drivers, en het niet bouwen van een luidspreker die luid moet kunnen spelen en volop lage tonen produceren ...

Het schroothout gebruik ik om op gekozen locaties door hun vorm geluidsreflecties te breken en door hun gewicht resonanties van de dunne wanden van de luidspreker te dempen (de luidsprekers zijn van een minimale massa en gebruiken geen (nauwelijks) demping). De interne bekabeling is idd. op DNM/reson kabel gebaseerd (een 'shotgunned' versie met koper-in-natuurrubber centrale aarde draad).


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

QuoteJaja, gelukkig is de werkplaats inclusief machines en begeleiding !!

Top! Beter kun je het niet treffen.

QuoteEn met 'in dezelfde lijn' bedoelde ik eigenlijk het gebruik van breedband drivers, en het niet bouwen van een luidspreker die luid moet kunnen spelen en volop lage tonen produceren ...

Ik heb je topic zonet nog een keer doorgelezen. Mis ik iets of is de definitieve keuze voor de drivers nog niet gemaakt?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Quote from: Douma on September 29, 2008, 20:52:59

Ik heb je topic zonet nog een keer doorgelezen. Mis ik iets of is de definitieve keuze voor de drivers nog niet gemaakt?


Niets gemist ... een definitieve keuze is idd. nog niet gemaakt  :-X ; wel zijn er al zoveel kandidaat-drivers 'doorgerekend' dat er een kleine keus overblijft.

Wel besloten dus dat het een breedbander wordt  :P (met een niet middels een electrisch filter aan de breedbander gekoppelde, dus onafhankelijke, woofer).



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

wat lab glaswerk ...

'chemicaliën' zijn ook onderweg (nou ja, ze behoeven een FDA Usage Statement, maar zijn verder IMO nauwelijk 'chemie')

de basis atributen om zelf apparaatvoetjes te maken (verwacht info/foto binnen 3 weken na nu)



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

De Shunyata Python Helix Alpha en Helix VX stroomkabels heb ik toch maar verkocht. Overgebleven zijn de Lavardin CMR, Neotech NEP-3003 Silver Ghost en Merlin Tarantula / Black Widow stroomkabels.

De reden is puur een financiële: nu zit ik in de 'ziektewet', gebaseerd op werk als zelfstandig ondernemer in het buitenland. Wil ik leuke dingen doen in mijn hobby zal ik artikelen moeten verkopen. Geen zielig doen, maar zo kunnen zaken lopen (verzekerd U !!) ... en de overgebleven kabels zij n nog steeds een luxe bezit (mooie kabels, en in aantal meer dan ik logischerwijs nodig heb ;D).


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Erik van Voorst (in memoriam)

Hardstikke gaaf...1 dag in de week bouwen in een werkplaats...I know the feeling.... O0

Als het je lukt (en dat gaat gewoon goed) om die speaker zelf te bouwen dan zijn "dure winkelspeakers" ineens niet eens meer
interessant voor je......je gaat namelijk nu een set ONVERVANGBARE bouwen......je slaat dus 2 vliegen in 1 klap.......cool... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

solitaire

Het is opvallend idd. dat je met een teruglopend budget automatisch meer dingen met je eigen handen wilt oplossen. De luidsprekers, waar in de afgelopen weken naar verschillende drivers in proefkasten is geluisterd en zaken zich nu snel uitkristaliseren, maar ook de apparaatvoeten waarvoor langzaamaan nu toch de onderdelen voor binnendruppelen, en een audio-rack waarvan ik besloten heb dat ik die ook best zelf kan ontwerpen / bouwen: al het kant-en-klaar-spul is leuk, maar als je het rustig uitdenkt en ongehaast fabriceerd is zelfbouw minstens net zo leuk en minder kostbaar (ofwel maakt het mogelijk bestaande merk-spullen te verkopen ...).

'k Ben zeker niet ontevreden over deze ontwikkelingen 8) ... 1 dag in de week bouwen ... :P


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Weer wat bouwmateriaal ontvangen vandaag.


Mu metaal om het werkingsgebied van de magneetjes waar ik mee experimenteer enigszins in te perken

koperfolie om het wisselfilter af te schermen (het definitief toepassen is nog niet besloten; eerst maar eens experimenteren nu)

quartz en koper granulaat voor in de apparaatvoetjes (verwacht foto's van het kant-en-klaar product over een aantal weken)

polystyreen 'wokkels' om de wanden mee te bekleden van de kast achter de 'full-range' unit



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Toe maar. Ik begin nu wel erg nieuwsgierig te worden naar dit project.  ;D

Je gaat de wanden dus bekleden met die polystyreen "wokkels". Dit heb ik nog niet eerder iemand zien doen. Vanwaar deze keuze?
Voor wat betreft mijn project - de bouw start volgende week vrijdag - moet ik me nog verdiepen in de materie van het dempen. Toevallig tips of ervaringen die je wilt delen?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Quote from: Douma on October 10, 2008, 19:37:36

Je gaat de wanden dus bekleden met die polystyreen "wokkels". Dit heb ik nog niet eerder iemand zien doen. Vanwaar deze keuze?


Ervaring voornamelijk. Maar zo eens wat brainstormend denk ik dat hun vorm de wanden achter de driver een nuttige difrakterende laag geeft, en ze met hun lage gewicht en veerkracht makkelijk trillingen kunnen opnemen en direct weer afgeven. Mijn ervaring met massa in een luidspreker is over het algemeen negatief, en ik gebruik daarom indien mogelijk laag massa oplossingen (bv. als interne kastwand versteveging dikke platen met doorstroomopeningen gebruiken is onzinnig IMO, aangezien die massa geen funktie heeft en veel trillingsenergie opslaat en langzaam weer los laat, en je een kastwand perfect kan dempen door gericht een laag gewicht op de wand aan te brengen of de wand met een staafje onder druk/spanning te zetten).

En mijn ervaringen deel ik graag, echter een gerichte vraag laat zich makkelijker beantwoorden. Zeker ook omdat het leuk is eigen ideeën toe te passen, en ik de jouwe dus niet met een berg 'tips' wil doen ondersneeuwen.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

QuoteEn mijn ervaringen deel ik graag, echter een gerichte vraag laat zich makkelijker beantwoorden. Zeker ook omdat het leuk is eigen ideeën toe te passen, en ik de jouwe dus niet met een berg 'tips' wil doen ondersneeuwen.

Heb je helemaal gelijk in. Ik ga gewoon zelf eens wat experimenteren met verschillende soorten demping. Dan kom ik er zelf wel achter wat mij het beste bevalt. Je hebt me nu alleen wel aan het twijfelen gebracht of ik wel loodbitumen moet gaan gebruiken in mijn luidsprekers.  :-\ ;D
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Quote from: solitaire on September  7, 2008, 21:01:01
Na werkelijk maanden puzzelen op het ontwerp van de speakers die ik wil bouwen is het op wat losse eindjes na voltooid ... en dan doet het kopen van de drivers me de das om. Het kleine/startende bedrijfje dat ze maakt reageerd nu al bijna 2 maand niet op welke communicatie poging ook ... van mijzelf of van anderen die via andere wegen ook pogingen hebben gedaan. Tijd om dan maar weer van het ontwerp af te stappen.

Nadeel is dat eigenlijk alleen met die specifieke drivers ik mijn theoretische plan kon uitvoeren ...

Tot vanavond nog wel geprobeerd volgens de originele bouwplannen te ontwerpen, maar "dat eigenlijk alleen met 'de originele' specifieke drivers ik mijn theoretische plan kon uitvoeren" is zeker bewaarheid geworden. Een mogelijkheid was nog gebruik te maken van de Fostex FE168EZ, maar die blijft wat ik ook probeer hyped/stressed klinken (I really hate that). Of een EAR MD2 te proberen, echter die gaat m'n budget te boven.

En mede omdat ik alternatieve plannen nu zo ver heb uitgewerkt dat ik ze ook echt zou willen bouwen / bezitten, ben ik nu definitief van de originele ontwerp-ideeën afgestapt (waren gebaseerd op de compound-driver 'hersen-kronkels' van oa. Thorsten Loesch).

Drivers die me tot nu erg goed bevallen zijn de Ciare HX160 / Fostex F120A / Monacor 155x / Supravox 165LB / Veravox 5x. De Fostex valt af ivm. efficiency/gevoeligheid, de Veravox omdat 'ie te iel/met gebrek aan authoriteit klinkt. Eigenlijk zou ik de Veravox 7x willen proberen, echter die is nergens te leen, en is te duur om naast alle al aanwezige drivers ook nog eens op de gok, zonder een terugverkoopregeling, aan te schaffen. De Supravox is een driver die ook in m'n 'reguliere' luidsprekers (dus niet in een proefkast, waar ik al de drivers in test) gebruikt wordt, en waar ik erg gehecht aan geraakt ben ! Heb ook al een uitnodiging om ergens de Tron Voce Unica (met Supravox driver) te beluisteren, en misschien dat als alles een beetje meezit ik dat ook nog wel doe.

Voor zo ver de laatste stap in deze day-by-day ♫behind the scenes of♫ ;).


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

10 meter koperdraad 1.00 mm.
7 meter flexible mantel 15-25 mm.
6x WBT 0763 binding post (incl. bits & pieces)
butyl rubber sealing compound

Met dank aan de Audiofabriek voor hun sublieme service !

Al deze 'onderdelen' gaan gebruikt worden in de te bouwen luidsprekers. Het koperdraad wordt de aardedraad die deel gaat uitmaken van de luidspreker kabels (vandaar ook 6 ipv. 4 WBT's); de mantel gaat uiteraard de afwerking van die kabels worden.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.