with Solitaire, back in time, back to basics; the future starts here now

Started by solitaire, August 22, 2008, 21:18:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

solitaire

Van de drie audio sets die ik altijd had, is de PC-set al ontmanteld en gaan de andere twee ook verdwijnen.

Er komt een nieuwe set, audio-only, met de huidige Pio/Stax als video-bron in een 'parallel-set' samen met de Loewe TV. De nieuwe set zal gaan bestaan uit een PC en CD loopwerk via een DAC naar een medium vermogen voor-/eind-(geintegreerde-?)versterker (nog niets besloten, wel al ideeen), een laag vermogen buizen eindversterker en eigenbouw luidsprekers.
Twee versterkers dus, waarvan een buis en een transistor exemplaar, om keuze te  hebben bv. bij audio-design werk (bv. een luidspreker onwerpen en alleen maar een laag vermogen / hoge output impedantie buizen versterker tot je beschikking hebben is een no-go, evenzo als apparaat voetjes testen op alleen maar een microfonie gevoelige buizenbak ...). Zo zal ook veel 'klein spul', zoals voetjes / filters / kabels ed. voor spielerei / experimenteren  / design werk behouden blijven.

Per item dat m'n woning verlaat of binnenkomt zal ik een bericht in deze thread posten ... gaat een item de verkoop in post ik een advert ... als je iets ziet in m'n signature dat je hartje begeerd, geef een schreeuw (houdt er rekening mee dat sommig gear al is toegekend of 'geclaimed').

Planning is dat maandag as. de buizen eindbak komt ... dat einde volgende week de Audio Aero Prima MKII SE Preamp/DAC en Linn Dirak naar hun nieuwe baasjes verhuizen ... en volgend weekend een luidspreker z'n intrede doet (een HR design, ivm. de buizen eindversterker) ...
... beetje pijnlijk is alles wel ...




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: Jack van Dijk on August 22, 2008, 23:37:44
Ik neem aan dat de Micromega het CD loopwerk blijft?

Nog niet helemaal zeker; de Micromega DAC die er bij hoort heb ik ook, en verkopen als een setje is waarschijnlijk makkelijker dan alleen de DAC ...

... echter zou ik dan een ander loopwerk moeten kopen, en er zijn er maar weinig beter dan dit Micromega loopwerk

Heb je belangstelling voor het loopwerk ?



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

trouwens, er zijn ook nog de items die al wel te koop staan, maar niet in m'n signature genoemd worden:


Neotech NEP-3003 Silver Ghost  stroomkabel 365 cm.

Mission 73C in 't zwart, de center speaker uit de 'Mission 73' serie

Conrad Johnson PV-12L buizen voorversterker met *zwarte* frontplaat

Onix OA21S geintegreerde versterker


W.

edit 1 sept 14:23
verkoop van de Neotech NEP-3003 is ingetrokken
Hinterm Horizont geht's weiter.

scrutinizer

Quote from: solitaire on August 22, 2008, 21:18:14
Van de drie audio sets die ik altijd had, is de PC-set al ontmanteld en gaan de andere twee ook verdwijnen.
[....]
... beetje pijnlijk is alles wel ...


Wolf

Drastisch!!! Ik ga er maar van uit dat dit een wel overwogen keuze is?

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

solitaire

Quote from: scrutinizer on August 23, 2008, 10:18:43
Drastisch!!! Ik ga er maar van uit dat dit een wel overwogen keuze is?

Anton.

môge Anton

Ja ja, goed over nagedacht, alleen de planning waarmee eea. plaatsvindt staat drastisch op losse schroeven ...

Wellicht weet je dat ik met medisch / psychische klachten thuis zit. Een aantal weken geleden werd duidelijk dat behandeling zinloos is. Aangezien ik als zelfstandige in het buitenland nu in nederland geen financiele buffer heb, is er bv. qua woonruimte veel veranderd (= kleiner). Mijn audio had ik al aan de nieuwe luisterruimte aangepast (Magnepans 3.6 omgeruild tegen de Lipinski's), maar nog steeds heb ik drie sets op een kleine ruimte.
Dat is niet ideaal (sets, dwz. de luidsprekers, beïnvloeden elkaar) en daarnaast in het gebruik ook absurd. Nu ik weet dat mijn leven in grote mate zo zal blijven als het nu is, en dus ook de beschikbare ruimte zo zal blijven, heb ik besloten de sets samen te voegen. Wel op een manier dat ik veel vrijheid heb ik set-opbouw (zo bewaar ik alle kabels / filters / ed., en gebruik zowel een SS als een buis versterker) om in m'n vrije tijd mee te kunnen experimenteren.

Graag zou ik gebruik willen gaan maken van de weelde aan vintage spullen die op de markt beschikbaar zijn. Mijn inschatting was dat de kans apparatuur te koop tegen te komen dat op mijn wenslijst staat niet al te groot was. Vandaar mijn keuze te beginnen met tijdelijk gebruik te gaan maken van een kleine maar fijne geïntegreerde versterker als 'hart' van de nieuwe set.
Echter nu blijkt dat ik een buitenkansje tref qua kunnen aankopen van apparatuur op mijn wenslijst: een Audio Innovations First Audio Triode mk.3.
Nu gaat dus de Onix geïntegreerde versterker de deur weer uit. De CJ PV12 die te koop staat wordt zo lang als beschikbaar ingezet als pre-amp bij de First. Het Micromega loopwerk zal ik naast de PC als bron gaan gebruiken via een (al bestelde) magiDAC.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

scrutinizer

Helder!!
Voor zover is jouw wenslijst mij niet bekend, Wolf.....Let me know if I can help in some way ;)
Voor wat betreft de Audio Innovation First....You know your classics...een E. Andersson special 8)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

solitaire

Ah ... wenslijst  ;D 8)

Het enige item dat er een vaste plek op heeft is een Infinity InfiniTesimal Reference Standard 0.1. Dat zou de 'vaste' luidspreker moeten gaan worden voor de transistor amp in de set. (komen regelmatig 2e hands voorbij, echter zijn ze vaak door reparaties / knutselarij de kop om gedraaid :'()

Op dit moment zijn kandidaat-apparaten voor iedere 'funktie' (funktie is dan voorversterker / eindversterker / kabels / ed.) zover uitgezocht dat er niet meer dan drie per 'funktie' op m'n wenslijst staan. Nog niet echt een definitieve keuze dus ;).

Maar ik moet ook zorgen dat inkoop en verkoop een beetje gelijk op gaan, anders gaat er wellicht iets fout met m'n financien ...



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Mooi samen met een Genesis Digital Lens, Jack  ;D

Eigenlijk zat ik te denken het loopwerk te behouden en, net als nu al de Pioneer M-22 versterker en zo goed als zeker ook de Metaxas Solitair versterker, ook de DAC in konsignation te zetten. Ergens op het forum moet ook nog een andere MicroMega verkoop thread staan, die ik graag ook eerst even door wil nemen.

Het loopwerk zet ik gewoon eerst op jouw naam, al is er tussen ons nog niets afgesproken over een eventuele verkoop, om te voorkomen dat iemand anders 'm voor je neus wegkaapt.

Maar eerst ga een hapje eten  :P



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: scrutinizer on August 23, 2008, 21:33:03

Voor wat betreft de Audio Innovation First....You know your classics...een E. Andersson special 8)


En hier is 'ie dan, de Audio Innovations First Audio Triode mk.3:
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Einde van deze week ontvang ik een setje Supravox Arcane speakers, 95db/m/w obv. Supravox 165LB en Fb=70kHz. Dit zijn DHZ speakers, die gereed zijn maar nog niet afgewerkt zijn (ze worden gelakt). 'k Krijg ze tot 't einde van dit jaar te leen; daarna is de planning dat mijn eigen DHZ speakers klaar zijn.




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

slobberbone

 ;) Zeer fraaie speakers Wolf !!!

Maar wat zorgt er voor dat jij ook onder 70 Hz ook bediend wordt  ???

Ik ben zeer benieuwd naar jouw zelfbouw speakers.

Groetjes Slobberbone

solitaire

Quote from: slobberbone on August 25, 2008, 19:30:36
;) Zeer fraaie speakers Wolf !!!

Maar wat zorgt er voor dat jij ook onder 70 Hz ook bediend wordt  ???


niets  ;D  8)

maar 'k denk dat ze in-room tot zo'n 58/60Hz -3dB gaan

hoe dan ook: nog nooit heb ik serieus < 60 a 70 Hz gemist

in m'n audioset zitten nu Lipinski L-707 speakers (http://www.lipinskisound.com/l707_specs.aspx), en daarvoor Magnepans 3.6: voor mij gaan ze alle diep genoeg  :-*  :P


W.

Oh: de bouw van m'n eigen speakers komt op dit forum te staan: 't kan wel even gaan duren, maar je zal niets missen  ;)
Hinterm Horizont geht's weiter.

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Solitaire

Veel succes met de bouw  ik blijf het volgen !!!
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Quote from: solitaire on August 25, 2008, 15:58:29
Einde van deze week ontvang ik een setje Supravox Arcane speakers, 95db/m/w obv. Supravox 165LB en Fb=70kHz. Dit zijn DHZ speakers, die gereed zijn maar nog niet afgewerkt zijn (ze worden gelakt). 'k Krijg ze tot 't einde van dit jaar te leen; daarna is de planning dat mijn eigen DHZ speakers klaar zijn.
Als ik het goed zie dan zijn het breedbanders. Geen filter en 1 driver oftewel (bijna) perfect tijdsgedrag  :D

solitaire

Quote from: Erik van Voorst on August 26, 2008, 11:32:40
Hoi Solitaire

Veel succes met de bouw  ik blijf het volgen !!!

Nog een paar nachtjes slapen, ... Echter, de eerste (...) kink zit al in de kabel, aangezien ik de drivers van mijn keus niet kan bemachtigen ... 'k Ben dus weer terug naar de tekentafel ...  :-\

Quote from: Audioloog on August 26, 2008, 11:36:51
Als ik het goed zie dan zijn het breedbanders. Geen filter en 1 driver oftewel (bijna) perfect tijdsgedrag  :D

exact zo is 't  :P  8)


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Vanavond, vlak voor het te donker werd om te fotograferen, even lukraak wat foto's geschoten. In het kader van "dit gaat allemaal weg / tijd om gevoelsmatig alvast wat afstand te nemen". Er blijkt zeker 90% van de foto's bewogen te zijn, dus morgen weer eens proberen >:D  8).

Onderstaand wel wat grappige plaatjes van de Metaxas Solitaire eindversterker ...



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: scrutinizer on August 23, 2008, 21:33:03

Voor zover is jouw wenslijst mij niet bekend, Wolf.....Let me know if I can help in some way ;)


PM'etje (verzonden augustus 23, 2008, 22:24:39)
Hinterm Horizont geht's weiter.

scrutinizer

Quote from: solitaire on August 27, 2008, 09:01:50
PM'etje (verzonden augustus 23, 2008, 22:24:39)
:-[....
You've got mail!! :)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

solitaire

Om een indruk te geven van het slagveld bij mij thuis  :-[  :(  :o :


verkocht worden:

KEF RDM-3 luidsprekers: klank ken ik zo goed, dat ze nog even blijven staan als soort van ijk-punt tot ik m'n DHZ-speakers klaar heb (heb je belangstelling, mail me)
Lipinski L-707 speakers: gaat waarschijnlijk in Tsjechië in consignatie (voor Tsjechisch / Duitse markt; naamsbekendheid Lipinski in Nederland te klein)
Metaxas Solitair Mk-1 eindversterker: zou eigenlijk ook als consignatie-opdracht gaan, echter 'k probeer het eerst in Nederland ivm. transport risico (de versterker is moeilijk veilig te vervoeren ...)
Pioneer M-22 power-amp: reeds in consignatie
Audio Aero Prima MKII SE Preamp/DAC: reeds vergeven
Micromega DUO-CD2.1 loopwerk: gereserveerd
finite-elemente pagode Signature E-12 equipment-rack: geruild (tegen vloerbedekking rondom + wandmeubel + tafel, voor in m'n nieuwe woning ...)
Linn LK-1 voorversterker: gereserveerd
Linn Dirak powersupply (voor Linn LK-1 voorversterker): reeds verkocht
Neotech NEP-3003 Silver Ghost  stroomkabel 365 cm. te koop
Mission 73C in 't zwart, de center speaker uit de 'Mission 73' serie te koop
Conrad Johnson PV-12L buizen voorversterker (met *zwarte* frontplaat) te koop
Onix OA21S geintegreerde versterker te koop
Micromega Duo Pro2 converter te koop


niet verkocht worden:

Stax Talent model'91 DAC / Pioneer DV-717 (eigenlijk Metz DE81) dvd-speler als loopwerk / Loewe Xelos 5382 TV-toestel: komen ook weer in de nieuwe set

Stereovox Firebird spreaker-kabel en Stereovox Colibri-R interlink, Stereovox XV2 digitale kabel, Lavardin CX550 spreaker-kabel, Lavardin CLR83 interlink, Lavardin CMR powercord, Shunyata Python Helix Alpha / Shunyata Python Helix VX powercords, QED scart Reference AV21AG video-kabel, Atacama SL600 stands w/ Atabites, finite-elemente Cerapuc / finite-elemente Cerabase / finite-elemente ceraball Universal voetjes, BlackDiamondRacing BDR Mk-IV cones en BlackDiamondRacing BDR-shelf, Nordost Pulsar Points PP4 voetjes, Vibrapod-1 dempers, Pycone-1.2 en 2.0 (prototype) voetjes, ModSquad TipToes kegels, SolidSteel '6.4' equipment-rack, WalkerAudio High Definition Mark-III, Boston Audio CD-Stabilizer, Marigo Audio Signature 3-D Mat, AudioPrism ACFX powerline filter, Systems~and~Magic MiniBlack + BlackWire powerline filter en Systems~and~Magic BlackNoise Derive + BlackWire passive-filtering power strip, dubbelle glasplaat 250x300x20 mm., XAV Electro Magnetic eXterminator EMX-9 Mk-II  +  AIS Ophiopogon 2.0 SD, Echobuster ceiling/corner busters, Combak AC-Enacom noise eliminators, Cardas RCA/XLR-caps, Russ Andrews Shorties, Audio Desk Systeme 'disc re-shaping device', Audience Auric Illuminator Resolution Enhancement System gel cleaning, Black Forest Duster CD-Reinigungstuch, Aqvox USB-kabel en Kimber Kable USB-kabel, ...


:-\  8)

W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

hifiman


solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: Audioloog on August 27, 2008, 14:30:42
Veel sterkte met deze moeilijke beslissingen  :-\



Wat het moeilijk maakt zijn sommige reacties op de Metaxas Solitaire ads.

Als je met Google het WWW langsloopt zie je of mensen die zeggen "dit is de mooist klinkende versterker ooit" of mensen die zeggen "hoe die klinkt weet ik niet, hij was aldoor kapot". En mensen die vertellen dat "de Solitaire verreweg de mooist klinkende versterker is met < 2 Ohm luidsprekers" en anderen die zeggen "hem geprobeerd hebben te meten, maar bij alles en niets sprong de beveiliging aan of raakte 'ie in oscillatie".

De reden waarom ik al sinds jaar en dag deze versterker gebruik is simpel omdat, op een klein aantal uitzonderingen na, dit de best klinkende eindversterker is die ik ken ! En niet moeilijk doet als je er een Infinity of Apogee speaker aanhangt met een impedantie van < 1 Ω. Zowel stabiel als voldoende juice. Uberhaupt niet klaagt als er weer eens een andere voortrap voor komt. En nooit kapot geweest, op een optische reparatie / electrice controle na toen hij bij een verhuizing te grof was behandeld. Maar idd., je bent wel even bezig om de maximale prestaties uit het apparaat te halen. Kabels, ondergrond, positioneren, ... Maar daarvoor is dit een hobby: het mag wat tijd en inspanning kosten. Toch ?

Reacties op de ad in de zin van "'k ga modificeren om hem betrouwbaar te maken", "'k begin maar eens met re-cappen want dat 'heeft ie wel nodig'" "kan ik de bovenkant makkelijk vervangen door een dichte kast, want 'k heb kinderen" ... je koopt toch ook geen 911 als je 4 kinderen en twee honden hebt, en je gaat toch eerst proberen prestaties te maximaliseren voor je gaat modificeren ? Dan blijkt idd. de weloverwogen beslissing tot verkoop van de Solitaire in de praktijk best moeilijk te zijn  :(.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: Jack van Dijk on August 22, 2008, 23:37:44
Ik neem aan dat de Micromega het CD loopwerk blijft?
Quote from: solitaire on August 27, 2008, 14:23:17
Micromega DUO-CD2.1 loopwerk: gereserveerd


Micromega loopwerk is verkocht


De bedoeling is dat er een 1e-generatie Philips loopwerk voor in de plaats komt (CDM-0 of CDM-1), gemod dmv. het aanbrengen van een AES/EBU of S/PDIF output. Heb je een speler staan met een dergelijk loopwerk, please gil dan even ! [bvb.  Meridian MCD (Pro), Marantz CD-63, Grundig CD 30, Philips CD 100 of CD 101 (verder this might help...)]



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

manta

Quote from: solitaire on August 27, 2008, 14:23:17
Lipinski L-707 speakers: gaat waarschijnlijk in Tsjechië in consignatie (voor Tsjechisch / Duitse markt; naamsbekendheid Lipinski in Nederland te klein)

Dat is spijtig, ik heb zojuist mijn L-707's aangekregen, ik heb deze nieuw gekocht omdat ik ervan uit ging dat ik deze toch niet tweedehands ging vinden  :P ;D

Je kan misschien best deze trachten te verkopen op muziek mixing en opname forum's daar zijn ze misschien bekender.  ;)

Succes met de verkoop.

solitaire

Gefeliciteerd met je 707's !

Ze zijn op de duitstalige mark vrij bekend, ook onder de niet-Pro's / audiofielen, en om de relatie die ik heb met de Czech opkoper 'warm' te houden heb ik besloten via hem de 707 op de markt te brengen.

Ben benieuwd hoe de 707's jouw gaan bevallen: je gaat er toch wel over posten ?!?


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.