with Solitaire, back in time, back to basics; the future starts here now

Started by solitaire, August 22, 2008, 21:18:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

solitaire

Ah, onze Duitsland-tripjes waren fruitful

'k hou je thread in de gaten :coffee:





soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

solitaire

I know ... identity theft ... niet erg netjes direct na een eerste intieme weekendje :P
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Zo, even tijd gerekt om wat luisteraantekeningen van afgelopen weekend tot proza te malen.  

De Cambridge deed het dus niet voor mij. Weer met m'n neus op de feiten gedrukt: altijd luisteren voor je iets koopt, zelfs naar een product dat wijd-en-breid hoog aangeschreven staat, voor gebruik op een lokatie waar 'het er niet zo extreem toe doet'. Je oren kan je niet buiten spel zetten. Afgelopen weekend ermee terug. En lekker twee dagen geluisterd naar te-veel-om-op-te-noemen. Waaronder, net binnengekomen, een Ion Obelisk 100. Standout !

Mooie articulatie en transparantie, tonaal niet echt uitgebreider dan de Cambridge maar ... brushing vetkrijt itt. markeerpotlood krabbeltjes ... , met toch ook de directheid en intensiteit die ik zocht (een 'rijp' tonaal palet en een zekere loomheid gaan regelmatig samen). De achtergrond waarop getekend wordt is rustiger (zwarter), waartegen het afgebeelde zich ahw. afzet. Je kend het wel, de energie die je voeld als live/onversterkt een stem inzet, of een snaar in swing komt ... Auf geht's ! Energie 'check', timing 'check', ruimte 'check' , focus 'check' ...

Maar met dergelijke eigenschappen is 't niet puur en alleen een go-cart: z'n voeding weet het momentum in de muziek lang genoeg vast te houden om noten krachtvol en in-control of te maken. 'k Had oa. Christian McBride - Live at Tonic, disk1, meegenomen, bij uitstek zo'n plaat waarbij de weergave tegelijk om kracht / controle en sensitiviteit / ongedwongenheid vraagd [oh boy, wat een kwelling voor het de-rigueur "pompende overdempte en overgemanipuleerde" luidsprekerras ...]. Sinéad O'Connor's Troy, live in London (van 'I Do Not Want What I Haven't Got', 2009 'deluxe anniversary edition' [koop deze plaat, alleen al voor dit nummer !]) behield de rauwe emotionaliteit en verwerd niet tot een beschouwende diffuse opvoering. De Cambridge was open en doortekenend, de Obelix uh Obelisk houdt daarnaast verwante info op een overtuigende manier bijeen.

De nieuwe Brio-R die ik ook beluisterde, waar ik ook mee zou kunnen leven, was 'volwassener' / allround 'de betere', maar not overly so. Een ook aanwezige Aaron No5 was kwalitatief op een vergelijkbaar nivo, niet geheel mijn smaak verder, en ook zo'n €600. Met in het achterhoofd oa. de Cyrus 2 + PSX en Accuphase E-206 die ik te leen had en de Cambridge Azur 650A die ik nu achterlaat (alle rond de €600), heb ik naar mijn gevoel een mooie aankoop kunnen doen (voor maar een deel van die €600 ...). De wereld draaid door, maar buiten de waan van de dag is het geen uitzondering dat yesterday's today's evenaard of zelfs verslaat. Even zoeken. Me happy camper. De Obelisk wordt eerst technisch nagekeken; over een week of twee verwacht ik hem op m'n deurmat.


soli

PS fotoos van internet; eigen volgen tzt
Hinterm Horizont geht's weiter.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

solitaire

especially to fry a chicken with, in the convenience of you listening room

nah, simpelweg een poging om de twee sets speakeraansluitingen optisch van elkaar te scheiden (zwart/rood= 'main set', zwart/wit='auxiliary set')




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

solitaire

zal eens kijken of ik haar, wanneer eenmaal aanwezig, netjes haar rokje kan tillen




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Wat me opvalt is dat condensatoren, gebruikt in een luidspreker Xo, vaak klanktechnisch beter worden bij de exemplaren geschikt voor hogere spanningen. High(er)-end caps zijn ook vaak die die geschikt zijn voor een hoger voltage. Why is that.



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Ion Obelisk 100 binnen  :coffee:
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: solitaire on May  9, 2012, 21:01:16
Maar met dergelijke eigenschappen is 't niet puur en alleen een go-cart: z'n voeding weet het momentum in de muziek lang genoeg vast te houden om noten krachtvol en in-control of te maken.

Quote from: dre73 on May  9, 2012, 22:11:23
foto van de ingewanden lijkt me wel aardig!

Nog even op de foto's proberen te checken, slecht te zien en dus maar op herinnering ...
24000uF is voor een voeding echt niet veel lijkt me ... 330VA voor de trafo is waar de sap-on-demand vandaan moet komen ... mmm ... heb hem nog niet aangesloten, en ben toch wel benieuwd of mijn eerdere luisterervaring 'hardgemaakt' wordt ...



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

HTip

Was even je topic uit het oog verloren, maar wat is een betere reden dan je te feliciteren. Is wel voor gisteren, maar toch nog gefeliciteerd met je verjaardag :pompom en natuurlijk je nieuwe aanwinst!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Zaagstra

Heppie bursdee toe yoe...  :pompom: Koffie met gebak?  :coffee: :popcorn:

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

larzie

Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

solitaire

ahhh, thanks men !

even lekker biertje happen met collega's gisteren; aankomend weekend met vrienden afgesproken

maar mijn opvoeding behelsde niet iets dat ook maar in de verte lijkt op 'verjaardag vieren', en ik heb het mezelf nooit echt aangeleerd ...

enne, feestjes OK, maar ongeplanned zijn ze toch vaak leuker ...

trouwens, larzie ... gezien mijn natuurlijke haar'groei' is eigenlijk iedere dag haardag, maar vrijwel geen dag verhaardag ;)



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Alle respect voor mensen die schijnbaar in no-time een setje zelfbouw speakers serveren ... bij mij is van eerste schets tot presentatie altijd een lang traject, waarbij kast / demping / filter (indien aanwezig) vele malen from-scratch herbouwd worden ivm. andere materialen / bouwwijze / afstemming ... Experimenteren is voor mij een groot deel van de fun van het 'boxen bouwen', en er is nu eenmaal weinig dat zich niet alternatief laat bekijken en vanuit een adere invalshoek laat her-designen.

De speakers die ik bouw zijn klaar !

Alleen niet die die ik voor mezelf bouw (we maken twee setjes, voor een vriend van me en voor mezelf). De luisterruimte in bij mij veel 'aangekleder' dan bij mijn vriend, en ik luister op een wat lager volume. De spanningsdeler voor de tweeter is net iets anders, en de flexwerking van de mid-kast (werking grofweg als electrisch parallel-notch netwerkje) ben ik aan het herzien. Dat duurd.

Daarbij lokt de zon mij bij tijd en wijle, en speel ik graag amateur-archeoloogje (de fun van het vinden) rond de rivieren hier in het Gelderlandse ...


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Pjotr27

QuoteDaarbij lokt de zon mij bij tijd en wijle, en speel ik graag amateur-archeoloogje (de fun van het vinden) rond de rivieren hier in het Gelderlandse ...

Woon ook in de omgeving van rivieren in zuid- holland / gelderland maar weinig zon vandaag...

Maar leuk dat je speakers klaar zijn, er komen vast nog wel foto`s...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

solitaire

begin van de middag heb ik genoten ... naar puur zon was het idd. niet, wel lekker warm en 'geladen'

en; foto's komen zeker, als ze klaar zijn



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Zaagstra

Quote from: solitaire on June 12, 2012, 16:47:28
De speakers die ik bouw zijn klaar !

ALS ze eenmaal klaar zijn tenminste...  :D

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

solitaire

sarcasme gaat boven de strikte waarheid toch ? ;)

... er is een setje gebouwd al ... alleen niet meinus

En tijdens voetbal vanavond (voetbal doet me niets, maar op een of ander manier staat de TV toch aan op '1' ...) maak ik de kabel-entree. We wilden eigenlijk http://www.solidcoreaudio.com/bindingpost.html gebruiken, maar die vielen af wegens budgetoverschrijdingen. Nu maken we de terminal zelf obv. een Quad 405 MK2 / 306 'standard 4mm banana socket connector' waar de contactbus tot een minimumgrootte is teruggebracht, de metalen bevestigingsring vervangen door een uit kunststof, en de zaak aan de binnenkant ingekit gaat worden. Leuk klusje voor op de bank met een half oog op het voetbal ...


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Sommige hardware heeft een duidelijke inspeeltijd. Zo had de Metaxas Solitaire eindversterker waar ik eens mee speelde veel tijd nodig, zeker enige weken, om 'speels' te worden.

Luidspreker kabels ... tjoa, het komt wel eens voor, maar nooit echt extreem, nooit enkele weken / geen duidelijke prestatie'knik'. Echter, de Tellurium Q Blue ... Een kabel waar ik zeer enthousiast over ben, en zo dus nog wel eens als 'now-hear-this' op 'visite'.

Mijn eerste kennismaking was tijdens het inspelen tbv. een vergelijksessie met andere LSkabels. Uh... toen ze eenmaal goed beluisterd werden speelden ze 'best-of-group' ... geen inspeelperikelen that I'm aware of. Zo'n dikke week later, na een lange reis / tijd niet aangesloten geweest, terug in mijn set en geluisterd: goed ... wacht ... beter ... kost een paar dagen spelen, maar dan is 'ie er helemaal ! Mmmm. Uitgeleend; niets besproken aangaande 'inspelen'. Terugkoppeling "pracht kabel, ga de rest van het portfolio eens beluisteren ... oh, wel een opvallende inspeelperiode". Dus hij ook. Nu drie keer uitgeleend (verzenden met de post, in een plastic+karton enveloppe, gezien locaties enkele dagen handling time), iedereen dezelfde reactie.

Toch opvallend hoe dit verschijnsel soms zo uitgesproken zijn hoofd om de hoek steekt.


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Zaagstra

Quote from: solitaire on June 26, 2012, 18:21:07
Sommige hardware heeft een duidelijke inspeeltijd. Toch opvallend hoe dit verschijnsel soms zo uitgesproken zijn hoofd om de hoek steekt.

Allemaal inbeelding en gebrek aan technische basiskennis. Vraag Raafie maar  :D

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

solitaire

inspelen ... teken van een slecht ontwerp

damn, gemoedsrust naar z'n Grootje ...

:D

het is een zeer eenvoudig 'ontwerp' dit ... lampesnoer ziet er niet veel anders uit ...
gelukkig heb ik eea. afgeprijst aangeschaft ... belettering is niet helemaal OK ...  ;D


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Mijn 'vintage' verzamelingetje is, zoals ik al eerder al aangaf, een andere richting op gegaan. Ik ben me meer gaan richten op specifiek luidsprekers, en van voor de huidige periode waarin ze, verlokt/gedwongen door oa. Home-Decor en Quatro/Surround-Sound invloeden, toennemend kleiner zijn geworden en zonder veel succes allerhande bedacht werd om de weergave niet ook te laten afnemen. Electronica heeft m'n verzameling grootdeels verlaten: ik stoorde me aan de (natuurlijk voorspelbare ...) breekbaarheid en het hieraan verbonden gebrek aan onderdelen (als je eea. tenminste enigszins 'origineel' wilt laten ...). LS zijn meer reparabel, en (electrisch) simpeler, zodat ik indien nodig zelf m'n handen uit de mouwen kan steken (ben momenteel met het filter van m'n Janszen Z-600 bezig). En de spullen aktief kan opstellen (de moed daartoe heb ik bij veel oude electronica niet meer). De 'vintage' spullen staan langs dezelfde muur van mijn woonkamer als m'n video-'set': een mooie gelegenheid ze afwisselend te gebruiken met de SABA-gebaseerde luidsprekers in aanbouw.

Dat project, 'luidsprekers tbv. video-set', is bijna afgerond. Mijn beslissing ze af te werken in two-tone paint cost me dearly ... in extra planning en werktijd. Daarnaast moet ik nog een setje flenzen maken tbv. de bevestiging van de SABA mid: dit is een voor mij toch wel vrij ingewikkelde klus, die op een houtwerkplaats diend te gebeuren. Geen groot probleem, maar even plannen nog dus dit. Het exterieur van de kasten staat nu in twee lagen verf (van de geplande zes), Er zijn twee paar LS gebouwd, waaronder een voor een vriend van me die bv. ook veel van het meetwerk voor mijn FAST luidsprekers heeft gedaan; die set is met fineer afgewerkt, en erg fraai geworden (ook een *%$#klus geweest ...). 

Kern van de LS zijn dus de laag/mid en mid/hoog Saba drivers (Greencones). GreenCone = Reso & semi-OB 'behuizing', als je het WWW mag geloven. Nou was ik toch met hout aan het spelen om m'n FAST's te ontwikkelen, en had in die tijd met de Saba drivers al het eea. uitgeprobeerd. De GreenCones klinken mooi 'organisch', wat upfront, en met de specifieke (zelfbedachte ...) mechanisch/akoestische toepassing van de mid/hoog driver en het door het filter begrenste weergavegebied voor de laag/mid klinken ze erg 'schoon'. Maar daar moest dus LF bij ... Daarnaast wilde bewuste vriend geen structureel kwetsbare en eenkennige LS zoals bv. mijn (low-mass) FAST's zijn ... Zoals onderstaande, lang geleden al beloofde, impressiefotoos aangeven (kort in de verf, zonder zijpanelen en tweeter'kast') zijn ze behoorlijk robuust.


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

'Vroeger' jarenlang met Magnepan gedraaid.

Nu eens de 'nieuwe' 1.7 gehoord ... is toch wel mooi spul nog steeds :coffee:

Het geluid van de 1.7 lijkt opener en dynamischer dan het Maggie geluid van een tijdje terug. Alleen dat dynamische klinkt me wat 'gemaakt' in de oren (maar niet alles in de set was me bekend, dus wellicht is niet de 1.7 'schuldig').



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.