with Solitaire, back in time, back to basics; the future starts here now

Started by solitaire, August 22, 2008, 21:18:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

solitaire

Afgelopen weekend heb ik een Meridian MCD gekocht ter back-up van mijn huidige, gemodificeerde, exemplaar. Er is in 1999 een nieuwe leeseenheid in gezet (loopwerk/motor/laser-lens compleet). Deze MCD gaat de kast in, zal niet gebruikt worden.

Maar ook buiten die kast is het redelijk 'druk' met electronica. Te. Tijd om wat vintage spulletjes de deur uit te doen.




solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Foto's van het interieur van m'n Fisher 500-T receiver heb ik geloof ik nog niet gepost. De 'stereo'pot kraakte wat, reden de kap eraf te halen, een micro-druppel good-old DDR Wellenschalteröl aan te brengen, en fotootjes te maken.





solitaire
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Status-update wbt. m'n apparaatracks:

De opstelling onder de eindversterker is niet echt bevredigend. De massa van het apparaat maakt dat ik bij de opstelling vaak m'n hart vasthoud ... De rackjes zijn best stevig, maar bij de plaatsing van de versterker ben je (te) beperkt in het kiezen van (de lokaties voor) de voetjes.

De situatie onder de cd-speler is ook niet echt tevredenstellend: de massa icm. de trillingsaard van het apparaat is dusdanig dat icm. voetjes (zeker die met elastische kenmerken) de totaal-opstelling zich oncontroleerbaar gaat gedragen (buiten het 'regelbereik' [gewichtjes] van het rack).

De racks icm. de voorversterker (-delen) werkt prima.

Voor eindversterker en cd-speler ga ik op zoek naar andere plaatsingsopties. De verschillende racks blijven in gebruik (als optie) wanneer apparatuur in bruikleen aanwezig is.

Veel geleerd (bedenk dat ik de racks ook gebruik voor m'n test 'mechanische plaatsing' [voetjes]), volgende stap ...




solitaire
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Ben bezig met LS voor gebruik icm. TV/video.

Wat is er veel zinloze laag'info' bij TV-uitzendingen ... ??? Bij RTL gooien ze graag onder gesproken woord een repeating LF-soundbite, NOS laat schijnbaar bij het editten stukken ongerelateerd geluid onder en zelfs door videoscenes zitten ... annoying (grumpy old man ?).

De LS worden qua opzet en grootte iets als de LS3/5A + AB1. Laagweergave aanwezig (er is al eea. afgevallen): 1x TangBand W6-1139 per kant TH / 2x Peerless 830946 compound per kant FLH / 2x 18Sound 6ND430 per kant BR (naar afnemend 'succes').

Ben op zoek naar een LF weergave voor grofweg 1½ oktaaf, uit een beperkt aanwezige ruimte (ong. 65x45x20 cm.), dat vnl. schoon klinkt met een geleidelijke dynamiek opbouw (dus niet dat dynamiek toeneemt bij toenemend signaal vanaf een bepaalde threshold [voorbeeld: het oude B&W geluid])

status project: 'geen haast' / duo arbeid



soli

Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Na gistermiddag wat metingen te hebben laten doen, nu maar eens wat knopen doorgehakt wat betreft de speakers-in-wording.

Achtergrond: bedoeld om 2ch muziek en video-ondersteunend geluid weer te geven, op divers transistor-apparatuur en in diverse ruimtes te gebruiken. Twee sets te maken, voor een vriend van me en mij zelf. Mijn partner-in-crime is een "meten-is-weten"-type ... de Saba's liggen buiten zijn comfort-zone ... echter verlokten hem ze iig. eens te proberen. Opzet is dat ik het basis-ontwerp doe, en bewuste vriend daarna kijkt of eea. naar zijn zin (te maken) is: over de mechanische opbouw van de behuizing moeten we het eens worden, dat hij meer wil 'kneden' dmv. filterkeuzes ligt als je kijkt naar mijn vroegere ontwerpen voor de hand. Mijn setje Saba's heb ik al vanaf voorjaar 2009 in gebruik in diverse behuizingen / toepassingen (vnl. qua HF), de afgelopen maanden heb ik vooral met LF-toepassingen gestoeid. Dat ik PT in een houtwerkplaats werk comes in handy !

De doorgehakte knoop: de Saba tweeter in een mechanisch gefilterde setup (mijn eigen spinsel), de Saba mid/bas in een aangepaste Horst Möller 'hm-moreart' Trumpet-Sat (damn, dit ding krijg ik niet in Hornresp, en mijn Akabak kennis is ... MIA), de LF-toepassing een aangepaste Erik 'Volvotreter' double-folded 38Hz tapped horn (met andere [maar natuurlijk soortgelijke] driver in een [dus] iets andere behuizing) ... Als filter, wat sort of half-way is tussen ons beider 'werkwijzes' ... een 3e orde low-pass op het laag, verder alles 1e orde, de tweeter wat terugnemen en de mid/bas iets gladtrekken ...

Nu eerst eens dit alles verder uitwerken en perfectioneren ...



soli

Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P


solitaire

dank je !

er wordt al voor me in Akabak gewerkt: 'k hoop dat daarmee de vragen die ik heb nav. luister/kast-aanpas -werk te beantwoorden zijn (zo niet meld ik me !)




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Zaagstra

Quote from: solitaire on October 10, 2011, 12:20:07
Mijn partner-in-crime is een "meten-is-weten"-type ... de Saba's liggen buiten zijn comfort-zone ... echter verlokten hem ze iig. eens te proberen.

Resistance is futile, you will be assimilated, welcome to the Dark Side etc.

Walter Zed  >:D
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

solitaire

LOL

hij's de bas/mid kast aan het simmen in Akabak: zo worden zijn verlangens toch bevredigd  :D

Net als met bv. spullen van Micro-Precision of Feastrex heb je met de Saba's direct de neiging er wat mee te willen doen ... met een soort 'in techniek gegoten geilheid' verleiden ze je ... nou ja, ons iig. ;)





soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

De ontwikkelingen in luidsprekerbouw liggen niet stil. We hebben de driver-kast toepassing heel behoorlijk, zijn met het filter bezig, en hebben besloten welke kabel we intern gaan toepassen: deze maakt dus bewust deel uit van de LS afstemming.

Budget kabels zorgen vaak voor een waas over de weergave, en hoewel we een cap op onze uitgave hadden gezet wilden we toch van die 'superimposed'weergave af. Waar we op kwamen waren de wat meer 'minimal' kabels. We hadden twee kabelsets ter 'referentie': Ecosse Ref MS2.3 vinden we alletwee goed en Atlas Hyper2.0 is ietswat van een media lieveling. Kabels zijn in diverse sets ruim een week lang aangesloten en random benut (winkel omgeving / klanten oa.) voorafgaand aan onze beluistering.

Uitgeprobeerde kabels waren de 'nieuwe' DNM, Mapleshade Clearview Golden Helix, Anti-Cables (ingespeeld, maar wel een dag buiten gebruik geweest voorafgaand aan onze inspeelperiode), Tellurium Q Blue. Setjes Melodika MDC2400 & MDC2150, kabels die momenteel in Duitsland de ronde doen ikv. marktverkenning, hebben we nog even in onze overweging meegenomen.

Melodika's waren geen goede match, maar fraai voor het geld in het algemeen. De DNM was wat 'vet' in onze toepassing, de weergave liep dicht ahw.; waarom, ze deden het elders erg goed (een stuk volwassener geworden deze kabel) ... Over bleven Mapleshade (erg mooi, maar wat 'ruw', terwijl onze tweeter dat ook is), Anti-Cables, Tellurium Q Blue (eigenlijk net boven budget).

Met de Blue is het beetje 'bijna schreeuwerig' van de speakers weggenomen en ruimtelijkheid (niet zo zeer de ruimte zelf, maar de plaatsingsinfo in die ruimte) in de weergave duidelijker uitgelicht tov. de Anti-Cables (alhoewel ruimteweergave geen strongpoint is van de SABA's); de laagweergave is daarintegen wat ronder en minder gedefinieerd nu. De Anti-Cable is erg Zen: ongehinderde en transparante details en bewegingen, minimale toevoegingen aan het muzieksignaal, al wordt er imo. wel ook het eea. weggelaten.  

Persoonlijk zal ik waarschijnlijk ook als LS-kabels de Blue's gebruiken ('k heb de 'Green' ook kunnen beluisteren, en ... dit is een fabrikant met buitengewone producten; er is altijd wel iets op aan te merken, maar ze hebben ontegenzeggelijk unique selling points [ruimte en realisme, kort door de bocht]).


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

HTip

Zo zeg! Dat heb je gedegen en weloverwogen gedaan. Iedere kabel heeft zo zijn sterke en zwakke kanten en als interne LS-bekabeling is dat natuurlijk nog bepalender voor het karakter van het geluid. Heb je al nieuwe foto's?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

'Versie 1.0' is een samenraapsel van de losse onderdelen bas-/mid-/tweeter-kast en filter: deze heb ik naast elkaar zo verder-ontwikkeld (obv. van de bestaande ontwerpen) dat ze optimaal een eenheid vormden. Deze kontraptie staat nu in Dtld., waar eraan gemeten is en we luistersessies hadden. De tweeter'kast' neem ik nog een keer onder handen om een nieuwe invalshoek tbv. de afstemming te onderzoeken, daarna gaan de uiteindelijke luidsprekers gebouwd worden.

De foto's die ik heb zijn alleen die van de losse onderdelen, zijn al wat ouder en laten niet echt goed de totale uiteindelijke LS zien. Zo snel ik betere foto's heb (wanneer ik de totaal-LS ga bouwen) zal ik ze posten.



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Tijdelijk is de Meridian CD buiten gebruik, en heb ik een Pro-Ject CD Box SE Upgraded te leen. Dit is een CD Box SE (die me 'standaard' al enkele malen zeer imponeerde) met een 'dedicated' ipv. de frabrieks voeding en enkele modificaties aan de (vnl. output) electronica. Deze upgrade is geen Pro-Ject pro-duct.

De gemodde Meridian is qua performance lastig te vergelijken met een andere bron, maar de Pro-Box-Up leverd een weergave met bijna dezelfde muzikale betrokkenheid, echter neutraler, met meer controle/transparantie, maar meer upfront dan live'ish.



Wat betreft de luidsprekers: deze zijn uitontwikkeld, en 'k zou mijn definitieve exemplaren kunnen bouwen, echter ... sinds het begin van mijn gezondheidsproblemen zo'n 6 jaar geleden ben ik voorzichtig weer aan de arbeid gegaan, en 'k gebruik mijn spaarse rest-energie eerst enige tijd anders dan voor de tig'ste keer een stuk hout op maat te zagen ...



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Zaagstra

Quote from: solitaire on February 20, 2012, 16:45:37
... sinds het begin van mijn gezondheidsproblemen zo'n 6 jaar geleden ben ik voorzichtig weer aan de arbeid gegaan...

Goed nieuws! Veel succes en niet overdrijven, de lappenmand is geduldig.

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

HTip

Quote from: Zaagstra on February 21, 2012, 19:32:19
Goed nieuws! Veel succes en niet overdrijven, de lappenmand is geduldig.
+1

Fijn voor je, maar pas goed op jezelf en luister naar je lichaam. Laat je niet gek maken.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

In een zeer tamme markt probeer ik nog wat gouwe-ouwe audio spullen te verkopen (Pioneer SX-770 receiver, Sansui AU-555 + TU-555 versterker/tuner, Marantz CD-84 CD speler, via HiFi.nl), en kwam er zo achter dat er zeker een persoon benieuwd was naar de (bas) drivers die we gebruiken in de recent gebouwde speakers.

De uitgangs afstemming was Volvotreter's "double folded version of the 38Hz Tangband Tapped Horn". Over (kleine) TH's in het algemeen, en ook over deze versie, is veel te vinden op het WWW, zoek bv. eens op 'Volvotreter'. Waar we mee te maken hadden was oa. de match die te maken was met de Saba mid+tweeter. Deze zijn snel, dynamisch en met veel 'bite' (soms iets 'te' ?). De Volvotreter was OK (vergeleken met andere kastafstemmingen), maar was het niet helemaal. Wij maken gebruik van een Exodus EX-Anarchy Midwoofer (ook hier is veel info over op het WWW, ook in TH context). Deze twee drivers zijn grofweg uitwisselbaar in de Volvotreter, geven echter de toepassing meer het door ons gewenste klankkarakter. Obv. van de Volvotreter afstemming, maar met de Exodus, zijn we gaan rekenen en bouwen, tot er een optimale basweergave ontstond die tevens een maximale match was met de Saba's.

Qua hoorn parameters zijn er in de lengterichting/opbouw kleine verschillen ontstaan, met als fundamenteel verschil het toepassen van een 'flare' aan de hoornmond (wat enigszins de belevenis van 'contour/doortekening' in het baskarakter onderstreept echter iig. op papier de bas iets minder diep laat gaan) en een verbreding van het hoorn pad wat eea. efficienter maakt en het LF weergavevolume beter laat matchen met de Saba's (echter het karakter wat minder bite en contour, en wat 'romiger/rollender' laat worden ...). Afstemmen is altijd geven en nemen ... maar de Volvotreter TH is als basis al erg lekker, en de match is ons prima gelukt ook zeker dankzij het karakter van de Exodus driver.

En of een TH moeilijk aanstuurbaar is ... bij mij is eea. tijdelijk aangesloten op een (leen)setje Cyrus 2 + PSX, en bij mijn vriend hangen ze aan een TAC (Vincent) 4x EL-34 buizenversterker. Tijdens de ontwikkeling heeft eea. aan vanallesennogwat gespeeld, en zolang je zorgt dat de luisterruimte niet te groot is gaat alles al snel prima.




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Heb bij mijn Cambridge DVD speler een versterker van hetzelfde merk aangeschaft, een Azur 650A. Verhalen gelovende een mooi apparaat. Beluisterd, in een vreemde set-up, was bevredigend: wat 'hi fi', veel-details-maar-niet-altijd-bij-elkaar-passend, maar hey, ivm. iets budget-vergelijkbaars zeer wel genietbaar.

Heb het nu een week thuis staan, overdag rose ruis erop op kamersterkte, veel muziek beluisterd, 's nachts uit.

Nou heb ik een voorkeur voor audio met een losse, zeg maar wat 'jazzy' afstemming, en wellicht heb ik met de 650A misgegrepen, maar het speeld nog steeds matter-of-fact: de lettertjes zijn goed leesbaar, de zinnen gramaticaal goed, maar het verhaal heeft noch begin noch eind noch enige vorm van voor mij herkenbare spanningsboog ...

Iemand ervaring ? Hoe lang inspelen is minimaal (is een een omklappunt, wat is het karakterverloop)?



soli


edit. wilde in een ander sub-forum posten, dit dus alsnog gedaan http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=122370.msg2167430#msg2167430  kon je niet 'vroeger' een eigen post verwijderen ? na ja
Hinterm Horizont geht's weiter.

Pjotr27

QuoteTijdelijk is de Meridian CD buiten gebruik, en heb ik een Pro-Ject CD Box SE Upgraded te leen. Dit is een CD Box SE (die me 'standaard' al enkele malen zeer imponeerde) met een 'dedicated' ipv. de frabrieks voeding en enkele modificaties aan de (vnl. output) electronica. Deze upgrade is geen Pro-Ject pro-duct.

De gemodde Meridian is qua performance lastig te vergelijken met een andere bron, maar de Pro-Box-Up leverd een weergave met bijna dezelfde muzikale betrokkenheid, echter neutraler, met meer controle/transparantie, maar meer upfront dan live'ish.

Gebruik je de Pro-ject nog steeds? Heb je hem ook al geprobeerd met een losse dac?
En wie doet de upgrade? ( Mag ook via pm..). Vind het er in ieder geval geweldig mooi uit zien... ;D
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

solitaire

Voor ik hem meenam naar huis heb ik icm. meerdere DACs beluisterd.

De handelaar in kwestie had eea. aan de speler veranderd, niet voor niets, aangezien de voeding en de output electronica de zwakke punten van deze speler zijn: als loopwerk is 'ie echt zeer goed. Aangezien echter drive+DAC niet de opzet is die ik nastreef in mijn opzet heb me beperkt tot de BoxSE als geintegreerde speler.

In een eerdere post van je las ik je belangstelling voor de speler al, maar in jouw set / met jouw wensen (zo ik ze interpreteer) zou ik zeker de BoxSE alleen als drive in beschouwing nemen.



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Pjotr27

Quote from: solitaire on April 27, 2012, 16:58:37
Voor ik hem meenam naar huis heb ik icm. meerdere DACs beluisterd.

De handelaar in kwestie had eea. aan de speler veranderd, niet voor niets, aangezien de voeding en de output electronica de zwakke punten van deze speler zijn: als loopwerk is 'ie echt zeer goed. Aangezien echter drive+DAC niet de opzet is die ik nastreef in mijn opzet heb me beperkt tot de BoxSE als geintegreerde speler.

In een eerdere post van je las ik je belangstelling voor de speler al, maar in jouw set / met jouw wensen (zo ik ze interpreteer) zou ik zeker de BoxSE alleen als drive in beschouwing nemen.



soli

Bedankt, dat was ook al mijn opzet, ik ga zo wie zo een dac kopen...
Ik vind de Pro-ject er geweldig uitzien en als jij het ook nog een goede drive vind lijkt me de keuze makkelijk.
Donderdag zal ik in Munchen (Highend) eens kijken of ik er meteen niet een mee naar huis kan nemen... ;)
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

solitaire

ach, Project heeft mooie platenspelers die ze als bron kunnen gebruiken tijdens hun shows als de BoxSE plotseling verdwenen is de rest van de beursdagen :D
Hinterm Horizont geht's weiter.

Pjotr27

Quote from: solitaire on April 27, 2012, 17:37:31
ach, Project heeft mooie platenspelers die ze als bron kunnen gebruiken tijdens hun shows als de BoxSE plotseling verdwenen is de rest van de beursdagen :D

De stand waar ik bij staat krijgt 5 Pro-Ject cd spelers te leen.... Als het de SE is ritsel ik er wel een voor mezelf voor niet teveel geld...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

solitaire

versterker gekocht, ter vervanging van de Cambridge Azur 650A, voor mijn 'video-set' :pompom:

ze wordt nog technisch nagekeken, heb haar nog niet in huis

tijd genoeg dus om wat grijze cellen te aktiveren ... [de foto is niet van mijn exemplaar, maar van internet]

wat is de naam ... :D
Hinterm Horizont geht's weiter.

Pjotr27

Quote from: Pjotr27 on April 27, 2012, 19:17:10
De stand waar ik bij staat krijgt 5 Pro-Ject cd spelers te leen.... Als het de SE is ritsel ik er wel een voor mezelf voor niet teveel geld...

En er een mee genomen uit Duitsland, sinds zaterdagavond speelt hij in...
Klinkt niet verkeerd maar er komt nog een dac bij...
Bedankt voor de tip...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.