Jans' HT Zolder - Extra Plaats

Started by jvanhambelgium, December 7, 2010, 17:40:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jvanhambelgium

Quote from: master30 on March 21, 2015, 14:44:13
Bedankt voor de duidelijke foto van je diy frame, zo ga ik mijn panels ook maken  8)
Welke dikte MDF heb je gebruikt?

12mm MDF.
Door de extra "hoekelementjes" en de strook MDF halverwege elk paneel is dit een stevig geheel hoor.
Het absorptiepaneeltje rust dan comfortabel op de 4 hoekjes en heeft halverwege wat steun en kan je zo netjes aandrukken.
Alles via verlijming gedaan, geen schroeven oid.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Atmoz


Ziet er goed uit O0
Erg mooie sfeer!!

Keep it up :pompom:

Gr,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

broodro0ster

Quote from: jvanhambelgium on March 21, 2015, 14:59:17
12mm MDF.
Door de extra "hoekelementjes" en de strook MDF halverwege elk paneel is dit een stevig geheel hoor.
Het absorptiepaneeltje rust dan comfortabel op de 4 hoekjes en heeft halverwege wat steun en kan je zo netjes aandrukken.
Alles via verlijming gedaan, geen schroeven oid.

Wat voor klemmen heb je gebruikt om de hoeken te verlijmen?
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

jvanhambelgium

Quote from: broodro0ster on March 21, 2015, 16:58:36
Wat voor klemmen heb je gebruikt om de hoeken te verlijmen?

Ben van prulletjes gaan halen in Hubo van CREATOR.



Hoe meer klemmetjes hoe meer je tegelijk kan doen natuurlijk. De verlijming is ook niet gewoon met "houtlijm" gedaan maar met zo'n Pattex Powerfix toestanden dus erg snel...
Ben helemaal niet voorzien van de high-end zoals ATMOZ daar een hele klus-winkel heeft staan ;-)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

broodro0ster

Heb jij ze in verstek gezaagd?
En zet je dan zo'n klem aan de bovenkant en onderkant?

Had zelf gedacht om ze te in elkaar te schroeven, maar dan mag je beginnen met plamuren en schuren natuurlijk. Maar dat schiet niet op als je dan de plamuur moet laten drogen en meerdere laagjes doen. Powerfix lijkt me een goed en snel alternatief   :worship:
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

jvanhambelgium

Neen, geen verstek.
Met deze klemmetjes kan je ook gewoon een 90° hoek maken door de "strookjes" MDF er gewoon vertikaal tussen te klemmen zodat het een mooie hoek vormt.

"In theorie" zou je zowel boven als onder zo'n klemmetje kunnen/moeten doen, maar in de praktijk is die powerfix snel droog.
De MDF strookjes waren in dit geval ook niet zo hoog hé, slechts 62mm dus dat lukt wel met 1 klem per hoek.

Als dat allemaal droog is schuur je alle wat lijmresten weg en kan er wat primer op (had nog MDF-primer staan om het absorptie-effect weg te werken aan de kopse kanten etc)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

broodro0ster

Quote from: jvanhambelgium on March 21, 2015, 17:49:44
Neen, geen verstek.
Met deze klemmetjes kan je ook gewoon een 90° hoek maken door de "strookjes" MDF er gewoon vertikaal tussen te klemmen zodat het een mooie hoek vormt.

"In theorie" zou je zowel boven als onder zo'n klemmetje kunnen/moeten doen, maar in de praktijk is die powerfix snel droog.
De MDF strookjes waren in dit geval ook niet zo hoog hé, slechts 62mm dus dat lukt wel met 1 klem per hoek.

Als dat allemaal droog is schuur je alle wat lijmresten weg en kan er wat primer op (had nog MDF-primer staan om het absorptie-effect weg te werken aan de kopse kanten etc)

Bedankt voor de uitleg. Bij mij zullen ze 112mm zijn gezien ik 10cm dikke paneeltjes gebruik.
Ga eens zien voor hout en klemmen en binnenkort.

Misschien dat ik een dag of 2 verlof neem in de paasvakantie om er aan te werken als het goed weer is.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

master30

#257
Ik zie wel voorbeelden waar het frame rondom er gaten in zitten op de rij, dan is het nog meer akoestisch open.
Het is wel meer werk. zou het ook wat uitmaken?
Moet ik wel aan toevoegen, ik ga de stof er omheen spannen, dus jet ziet geen frame et.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

jvanhambelgium

Quote from: master30 on March 24, 2015, 23:08:30
Ik zie wel voorbeelden waar het frame rondom er gaten in zitten op de rij, dan is het nog meer akoestisch open.
Het is wel meer werk. zou het ook wat uitmaken?
Moet ik wel aan toevoegen, ik ga de stof er omheen spannen, dus jet ziet geen frame et.

Volgens mij slechts "marginaal" meer winst hoor. Zeker om die "kopse" kanten van een paneel al erg weing "bestookt" worden geluid dus het rendement is een pak minder...Maar niets houd je tegen om met klokboor nog veel plaatmateriaal weg te nemen etc als er daarna toch een stofje op komt.

Als de achterkant open is gaat het geluid er door, botst daarachter tegen de wand en kaatst terug en weer door de Akotherm dus weer werking etc. Zeker bij loodrecht invallend geluid.



HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

mvdveek

Hoe heb je trapgat opgelost?
Die ligt nu helemaal open?
Showcase  ||  Pioneer KRP-600A || Velodyne DD-15 | B&W CM9 | B&W CMCentre2 | B&W CM5 | Rotel RSP-1570 | Rotel RMB-1575 | Pioneer BDP-LX91

jvanhambelgium

Quote from: mvdveek on June  2, 2015, 11:34:30
Hoe heb je trapgat opgelost?
Die ligt nu helemaal open?

Yep, en dat blijft zo hoor. Dat is allemaal een betonnen constructie. Een echte balustrade komt er niet of zoiets.
Het is inderdaad "een beetje uitkijken" als je in het donker de trap afgaat/opkomt.

Het is een feit dat dit akoestische een beetje nadelig is aan 1 kant, de L-Front speaker geeft duidelijk een andere response tov de R-Front vanwege dat gapende gat en beneden aan de deur zit serieus wat lage freqs energie.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

mvdveek

Isolatie is ook geen issue bij jou?
Ben aan het kijken voor een HT op mijn nieuw te bouwen zolder. Maar omdat ik 's nachts als mijn vriendin in bed lig ook wil kunnen kijken zal ik toch echt de kamer moeten isoleren.
Allebei hebben voordelen en nadelen. Nu heb lekker de ruimte zo, maar isolatie is minder. Anders lever je flink op de ruimte in
Showcase  ||  Pioneer KRP-600A || Velodyne DD-15 | B&W CM9 | B&W CMCentre2 | B&W CM5 | Rotel RSP-1570 | Rotel RMB-1575 | Pioneer BDP-LX91

jvanhambelgium

Quote from: mvdveek on June  2, 2015, 13:05:51
Isolatie is ook geen issue bij jou?
Ben aan het kijken voor een HT op mijn nieuw te bouwen zolder. Maar omdat ik 's nachts als mijn vriendin in bed lig ook wil kunnen kijken zal ik toch echt de kamer moeten isoleren.
Allebei hebben voordelen en nadelen. Nu heb lekker de ruimte zo, maar isolatie is minder. Anders lever je flink op de ruimte in

Hmm, dat hangt er natuurlijk een beetje van af ... onze slaapkamer is niet "onder" de HT, maar de zolderdeur zit dicht tegen de deur van de slaapkamer.
Als je de zolderdeur open trekt heb je direct een erg dik rood fluwelen afsluiting die alvast hoge-toon meuk flinkt afdempt. Echter, sub/LFE blaast natuurlijk door en als ik wil kan ik de zolderdeur in de stenen muur (inc. muur) mee laten trillen ...

Dus ja, ik kan een film zien als iemand slaapt, maar moet uiteraard de volumes wat onder controle houden. Gelukkig van ik geen nachtmens en kijken we eigenlijk meestal samen en dan kunnen we knallen hé  :devil: :devil: :devil:
Maar ja, als je een kamer serieus wil geluidsisoleren, inc. bruut subgeweld moet je hierover toch wat denkwerk doen...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)