Wie van de drie?

Started by Hertog_Martin, May 23, 2003, 01:26:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

lynxxx@theOffice

Correct Electronics in Rotterdam heeft deze week de Marantz SR 4300 (BLACK) in de aanbieding voor 299 EURO. Moet je wel heel hard rennen, want ze hadden er dit weekend echt HEEL erg veel verkocht (Mediamarkt was ca 140 euro duurder!) en nog slechts enkele tientallen op voorraad.
Deze receiver levert 6 x 80 W aan 8 Ohm, heeft ingebouwde DTS-ES (Discreet & matrix) Dolby Digital EX, DTS, DD5.1, DD Prologic II en Circle Surround aan boord, externe preouts (woohoo :) ) en een RDS tuner aan boord en klinkt zeer goed. Verder 2 x coax in , 1 x coax uit, 2 x opt in, 1 x opt uit en een shitload aan andere apparatuuraansluitingen. Enige nadelen: geen component ingang en geen instelbare sub freq (fixed op 100Hz).

Voor dit geld heb ik nog geen andere av receiver gezien met zoveel mogelijkheden aan boord. De 5200 en ik geloof, de 62/7200 waren ook in de aanbieding, en beiden ook niet zo mega duur meer, maar die hebben WEL 7.1, maar GEEN DTS-ES discreet decoders aan boord.

lynxxx@theOffice

Oh, vergeet ik het nog erbij te zeggen:

Ik heb dit weekend de 4300 gekocht en thuis aangesloten en ben er zeer tevreden over.

Enige vage aan deze receiver vind ik dat ik de SR en SL speaker niet op LARGE kan inschakelen als ik de SUB gedisabled heb (heb 5 speakers met 12" woofers en vind een subje beetje overkill voor de benedenburen.... dat compenseer ik wel met 6 losse monoblokken  ;D ;D ;D ;D)



Mooi geluid, zeker ook in stereo, de decoders en dsp modes klinken allemaal zeer goed. Voor dat geld een hele leuke receiver, met name vanwege de 6.1 discrete decoding, versterking en preout.

Hertog_Martin

#27
Poeh.. moeilijk.. ik had toen volgens mij al eerder gekeken naar die sr4300 en volgens mij waren er een paar dingetjes waardoor ie afviel.. zal nog eens kijken..

edit: 2 gevonden: geen 192/24 - is jammer met cd-upsampeling en sacd, maarja dat kan ook analoog.
-geen component switching dus maar dat heeft de sr5300 ook niet.

Die onkyo 601 heeft trouwens nog iets nieuws: DTS 96/24, is dat een wannahave?



Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Hertog_Martin

Quote
Geachte heer *******,

Wij hebben uw e-mail in goede orde ontvangen en met belangstelling gelezen.

De Onkyo TX-SR601E wordt momenteel geïntroduceerd aan onze Onkyo dealers.
De verwachting is dat deze receiver over
ongeveer een maand in de winkel van uw geautoriseerde Onkyo dealer te
bewonderen is.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Oracle

Ik heb een tijd terug bij DanTM de dvd van Queen (Greatest Video Hits) op de SR7300 icm de DV4300 gehoord. Dit is een DTS24/96 dvd.

Ik kon niet direct echt verschil horen...  ???

Er zijn volgens mij ook nog niet veel DTS24/96 dvd's...

Ik denk persoonlijk niet dat je daar echt veel waarde aan moet hechten in je overwegingen...

Groet,
Mark

Scarp

Als je geen haast hebt, dan zou ik zeker ff wachten op de 601. Alleen hopen dat ie niet een stuk duurder wordt.

DTS 96/24 is nou niet echt bijzonder. Ik had het in m'n Onkyo TX-NR900E en heb het nu niet meer in mijn Rotel RSP1066. Ik moet je zeggen ... ik mis het totaal niet :)

(Overigens kan m'n Rotel het qua dsp wel, maar doet Rotel dit niet implementeren in de firmware, omdat het een verkoop punt is bij de nieuwe 1098).

Vincent

Still likt mij de Marantz de beste keus. Ik dacht dat je ook B&W speakers woiu?

IK vind persoonlijk de combinatie B&W/MArantz veel beter klinken dan de onkyo en harman kardon.

Maar dat wist jue waarschijnlijk al ;)


Hertog_Martin

Maar als nou veel dvd's 24/96 gaan gebruiken en je receiver kan dat niet aan.. wat krijg je dan als output?

Die marantz is nu wel erg goedkoop.. en de 442 die de onkyo nu in duitsland kost is volgens velen al opmerkelijk laag.. hoop niet dat de 601 ineens 600 euro gaat kosten ofzo.

Alleen de onkyo heeft dus wel hoge bandwith component switcher en ik denk toch dat ik uiteindelijk anders zelf zon switcher had gekocht a 200 euro..

En dat zone 2 kan misschien ook handig worden hier in huis.

Ik stuur anders nog wel weer een mailtje naar onkyo nederland over de adviesprijs van de 601
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Scarp

M'n Rotel herkent DTS 96/24 als DTS Discrete ES 6.1. Wel een beetje curieus want het is gewoon maar 5.1.

Het is dus gewoon downwards compatible.

lynxxx@theOffice

MARANTZ SR4300 AV Digital Surround Receiver FEATURES  
CERTIFICATION  
DTS ES (Matrix, Discrete, NEO: 6)  
Dolby Digital DD / DD-EX  
Dolby Pro Logic DPL / DPL II  
Circle Surround 6.1  
Virtual Surround  
Multi Channel Stereo  
Other Surround Modes Movie, Hall, Matrix & Staduim  
Auto Surround Mode Detection  
HDCD Decoder  
SOUND ENHANCEMENTS  
Discrete Amplification (All)  
Power transformer EI  
Chassis Metal  
192/24-bit D/A Conversion All Channels  
A/D Converter 96/24  
Digital Signal Processing 24-bit  
Digital Signal Processor CS49326  
Source Direct  
High Grade Audio Components  
OTHER  
Random Tuner Presets 30  
RDS PS, PTY, RT  
Speaker Distance Correction  
IN/OUTPUTS  
VIDEO  
Composite In/Out 4/3 (Incl. monitor out)  
S-Video In/Out 2/2 (Incl. monitor out)  
AUDIO  
Analog In/Out 7/4  
Digital Optical In/Out 2/1  
Digital Coaxial In/Out 2/1  
OTHER  
Pre-Amplifier Out 6.1 Channels  
Multi-Channel In 6.1 Channels  

Speaker Terminal Heavy Duty, Screw, 6 Channels  
Multi-Room Speaker Terminal  
D.Bus In/Out  
AC Outlets 1, Switched (Not for UK)  
Headphone Out  
SPECIFICATIONS  
AUDIO SECTION  
Power Output 80 W / ch (8 Ohm)  
Signal to Noise Ratio 92 dB  
Freq.Response Analog In 10-100 kHz (+/- 3 dB)  
Freq.Response Digital In 8-45 kHz (+/- 3 dB)  
Input Sensitivity/Impedance 195 mV 47 k Ohm  
TUNER SECTION FM  
Frequency Range 87.5 - 108 MHz  
Signal to Noise Ratio 75 / 68 dB  
Distortion (Mono/Stereo) 0.5 / 1.0%  
Channel Selectivity 60 dB (+/- 300 kHz)  
Usable Sensitivity IHF 1.8uV / 16.4 dBf  
Channel Separation 45 dB (1 kHz)  
TUNER SECTION AM  
Frequency Range 531-1602 kHz (MW)  
Signal to Noise Ratio 50 dB  
Distortion 0.5% (400 Hz 30% mod)  
Channel Selectivity 70 dB (+/- 18kHz)  
GENERAL  
Color Black / Gold  
Front Panel Metal Foil  
Remote Control RC4300SR  
System Remote, Function System  
Power Consumption 325W (stereo mode rated)  
Detachable Power Cable  
Maximum Dimension (WxHxD) mm 440 x 164x365mm  
Weight 12.5 kg.  



;D

Hertog_Martin

Quote from: lynxxx@theOffice on May 26, 2003, 18:22:14
192/24-bit D/A Conversion All Channels  
A/D Converter 96/24  
Distortion 0.5% (400 Hz 30% mod)  

Wat doet een A/D converter dan? ja ik gok analoog naar digitaal maar wanneer gebruik je die?

en is de distortion niet wat hoog?
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Scarp

A/D is inderdaad analoog naar digitaal.

Maar verdiep je niet teveel in allerlei specs. Focus op de belangrijkste dingen die je wilt hebben en voornamelijk luisteren naar het geluid :)

lynxxx@theOffice

die distortion specs zijn van de tuner ;D niet de versterkers  ;D

De enige reden dat ik de specs post is omdat er nogal wat verwarring is over de D/A/D convertors in deze receiver. Uiteraard moet je ZELF bepalen wat je mooi vind en je niet alleen laten leiden door reviews en specs.



Hertog_Martin

Ik ga ook luisteren.. alleen wat ie kan is natuurlijk ook belangerijk.
Ik ga misschien de sr4300 kopen, ben bang dat de onkyo eerst een tijd ruim 500 euro zal zijn

Trouwens.. als de sr4300 dus wel 192/24 d/a converters heeft voor alle kanalen.. wat is dan het voordeel van de sr5300? alleen meer watt ofzo?

lynxxx>  :-[ :)
van welke site had je de specs trouwens?
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Hertog_Martin

Ow en scarp.. waarom vind jij dan dat ik beter op de onkyo kan wachten? vindt jij in tegenstelling tot Vincent onkyo juist weer beter klinken met B&W?

Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Hertog_Martin

Total Harmonic Distortion (THD): 0.09\%

0.09 dus, de onkyo heeft 0.08.

alleen overal staan weer andere specs.. nu weer een site waar 70w staat bij 8 ohm

en volgens jouw specs heeft ie

Distortion (Mono/Stereo) 0.5 / 1.0%

en volgens specs op hifistore.co.uk:

Distortion: Mono/Stereo 0.2/0.3\%

Daarom vroeg ik waar jij je specs vandaan hebt. Ik kan zelf namelijk niet op de officieele marantz site komen..
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Scarp

Als je overweegt om de 600 nu te kopen, dan zou ik zelf liever een maandje wachten om dan eerst te luisteren naar de 601. Indien die niet belachelijk veel meer kost dan is die waarschijnlijk een stuk beter. Alhoewel je ook misschien kortingen op de 600 kan verwachten rond die tijd :)

Hertog_Martin

Ik ga denk ik toch de sr4300 kopen.
De onkyo zal wel 200 euro duurder zijn. (en in nederland 300)  En ik zie niet echt wat voor meerwaarde die heeft tegenover de marantz naast de component switching..

En 80 watt (als dat dus klopt) met 0.09 THD is toch prima voor een kamer van 2.8 bij 4.2??

nog 1 ding:

Frequency Range: 22–20kHz

ik weet dat dit wat anders is dan freq response maar dit is bij de meeste receivers toch 20hz-20khz


MAAR weet dus niet of die nummers wel kloppen want overal staan weer andere specs  :-\


maakt het wat uit?
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

kermit

Hi, Ik heb zelfs ook de sr4300 en ben zeer tevreden mee. Je zult er zeker geen spijt van krijgen. Tip. Kreeg vandaag het krantje van correct waar de sr 4300 voor 299 euro wordt aangeboden.  Succes

Brian

Hertog_Martin

Ja ik ga voor de sr4300

Nieuwe onkyo zal wel minstends 500 euro worden. Is dus 200 euro meer oftewel 440 gulden :o

Daarnaast kan ik dan ook de receiver en de dvdspeler bij dezelfde winkel kopen wat altijd wat handiger is.

Alleen jammer dat voorraad beperkt is.. want kan ik nu de receiver kopen maar duurt het nog tot in juli (vanaf 10 juli ongeveerkan ik weer gaan werken) tot ik de dvdspeler en 2 speakers erbij kan kopen.

Want computerspeakers met ingebouwde versterking en slechts 7 watt aansluiten zal wel niet echt gaan denk ik

Nog een vraagje: als je je videospullen op zon receiver aansluit, kan je dat verbeterd beeld krijgen of is het gewoon handig omdat je dan van alles op je receiver kan aansluiten en dat er maar 1 kabel van je receiver naar de tv hoeft?

Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Tuurlijk

Hertog nog even de verschillen van de 4300 - 5300

4300 heeft geen HDCD Decoder
4300 heeft geen ondersteuning voor onscreen display
4300 heeft geen automatische aan/uit schakeling voor je tv
4300 heeft minder video ingangen/ uitgangen
4300 heeft 1 audio ingang minder
4300 heeft geen front ingangen
4300 heeft 80 watt p/kan. i.p.v. 90 watt
4300 heeft een signaal ruisverhouding van 92 db i.p.v. 105 db!!
4300 heeft andere ingangsgevoeligheid
4300 heeft geen afstandbediening die ook voor andere apparaten geschikt is.

Dit was het wel denk ik ;)

MvrGr
Bert

(in het bezit van een sr5300 :D)



Hertog_Martin

#46
4300 heeft geen HDCD Decoder
volgens de specs op marantz site wel (ja ben er nu opgekomen)
4300 heeft geen ondersteuning voor onscreen display
klopt, is dat erg?
4300 heeft geen automatische aan/uit schakeling voor je tv
wat is dat?
4300 heeft minder video ingangen/ uitgangen
de 4300 heeft er genoeg voor mij
4300 heeft 1 audio ingang minder
de 4300 heeft er genoeg voor mij
4300 heeft geen front ingangen
opzich jammer, is wel handig met de ps2
4300 heeft 80 watt p/kan. i.p.v. 90 watt
zou ik daar genoeg aan hebben met mijn kamer van 2.8 bij 4.2?
4300 heeft een signaal ruisverhouding van 92 db i.p.v. 105 db!!
is dat slecht of goed ???
4300 heeft andere ingangsgevoeligheid
is dat nadelig?
4300 heeft geen afstandbediening die ook voor andere apparaten geschikt is.
daar geef ik niet zo veel om

Dit was het wel denk ik ;)
bedankt
MvrGr
Bert

(in het bezit van een sr5300 :D)
Groeten,
Martin

----

:)

Overigens met FM tuner is de THD bij de onkyo mono; 0.2 en stereo; 0.3 en bij de marantz 0.5/1

AM is wel weer lager bij de marantz namelijk 0.5 waar de onkyo 0.7 heeft.

Maar ik vraag me af of die kleine dingetjes nou wel 200 euro waard zijn..




Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Scarp

HDCD is ook niet echt interessant, ik ben nog maar 1x een HDCD titel tegengekomen. OSD is op zich wel handig, maar gewoon op het display van het apparaat vind ik nog handiger. Mijn Rotel kan alleen via OSD en dus moet ik altijd iets hebben aangesloten aan de TV.

Het zijn allemaal leuke apparaten, met de specs die noodzakelijk zijn. Nu gaat het erom of ze goed klinken.

Oracle

Die 4300 is inderdaad een erg leuke versterker...

heb zelf een 5200, waar ik zeer tevreden mee ben!

Martin: laat je niet beinvloeden door zaken als dts96/24 of hdcd... dat zijn van die dingen die kom je zo zelden tegen, dat ze niet echt interessant zijn. Ik heb 1 dvd met dts96/24(queen) en 1 hdcd (beegees, one night only). En dat op ruim 100 dvd's (heb er ook nog geen gezien bij de videotheek), en meer dan 400 cd's...

Het OSD vind ik overigens niet altijd makkelijk... het is wel leuk om te zien, en staat wel grappig, maar voor het makkelijke en snelle vind ik het display van de receiver makkelijker.

Groet,
Mark

kermit

Hertog, Laat je niet gek maken dat er verschil zit tussen 80 watt en 90watt.  Ik Ben het helemaal eens met Mark.
Het is een super versterker.

Brian