5.1 EX 6.1 ?

Started by GTDesign, May 23, 2003, 00:42:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GTDesign

Kan iemand me het verschil tussen 5.1 EX en 6.1 vertellen ? Ik ben zelf nog nooit een 6.1 DVD tegengekomen (laat staan een 7.1) maar wel een 5.1 EX of DTS ES. ??? Zelf heb ik dus een Sony STRDB 1080 versterker met dus een suround back kanaal. maar is dit nu EX of 6.1 ???

J.A.F._Doorhof

Hi,

6.1 zul je alleen bij DTS vinden (bv The Haunting), dit betekend dat er op de DVD 6.1 APARTE kanalen staan.

EX (bij DD) en EX (bij DTS) of EZ (bij Meridian  ;D) maken van een 5.1 mix een 7.1/6.1 mix.

EX/ES doen dit door uit de zijkanalen een mono center achterkanaal te matrixen, dit kan fout gaan bij films waar de zijkanalen mono achtig materiaal bevatten, alles valt dan naar het center achterkanaal wat een heel leeg geluidsbeeld overlaat.

EZ is niet helemaal van bekend hoe het werkt, maar deze techniek maakt van de zijkanalen 4 ECHTE aparate kanalen, zelfs een film als ID4 die bij EX in elkaar stort in het center achterkanaal klinkt met EZ perfect ruimtelijk.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

GTDesign

Ok bedankt, maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer enwel om het volgende: Ik heb vandaag extra aangeschaft Starwars-Episode II Attack of the Clones. Deze zou dus 5.1 EX moeten zijn. Tot mijn stomme verbazing krijg ik het normale 5.1. (mijn instelling op de versterker is SB decoding op Auto) Pas als ik SB decoding op matrix zet heb ik 5.1 EX. Echter in DVD profiler wordt zelfs aangegeven dat deze dvd 7.1 is !!! of zal dit een foutje zijn. Maar nu komt het: met bijvoorbeeld pearl harbor. Op de hoes van de dvd staat vermeld dat deze 5.1 is. Echter als ik SB decoding op auto zet geeft mijn versterker aan dat ie 5.1 EX is en mijn SB speaker speelt lekker mee. (Op mijn schermpje komt dan ook te staan Dolby digital 3/3/1 in plaats van 3/2/1. Ben ik nu zo stom of is het gewoon zo complex ?

Hertog_Martin

#3
Klopt het dat je met 5.1 opstelling niks hebt aan EX, ES en EZ?

Of creeren die technieken een virtuele (nep) achterkanaal?
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

GTDesign


GTDesign

Nee, met een 5.1 opstelling blijven de signalen die bedoeld waren voor de SB speaker gewoon in de  surround speakers. (dacht ik)

J.A.F._Doorhof

Hi,

Als je een 5.1 opstelling gebruikt mis je niets, het is immers een matrix.

Op sommige DVD's staat een flag die de de EX/ES aan zou moeten zetten op andere weer niet.

7.1 soundtracks bestaan er nog niet.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

GTDesign

Dus dat starwars 7.1 is (volgens dvd profiler) is onzin zoals ik het begrijp ?

J.A.F._Doorhof

In principe wel.
Tenzij je matrix en hoogte kanalen meetelt, maar als je gematrixed meetelt dan spreek je vaak niet van 7.1 maar ik dacht 5+2+1.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

Hoi,

Star Wars 7.1 is idd gewoon fout, moet zijn DD-EX (5.1)waarbij de rears middels een matrix-codering uit de surrounds wordt geextraheerd.

Mvrgr

Patrick

J.A.F._Doorhof

Patrick en een hoogte kanaal, heb het even opgezocht.
De nieuwe SW is de eerste film die een hoogte kanaal OFFICIEEL mee heeft, We were soldiers is nog zo een titel.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

#11
Hoi Frank,

Had eerlijk gezegt helemaal geen rekening gehouden met de hoogte-kanalen. Zijn deze ook discreet of middelds een matrix-codering aan de surroundtrack voorzien?

Mvrgr

Patrick

GTDesign

Tja toch complex allemaal, Ik had starwars eigenlijk ook alleen maar gekocht om (volgens andere) de zeer goede geluids en beeld kwaliteit. (Het zou een referentie zijn). Om de inhoud van de film niet, die vliegende bootjes en onzin vindt ik in principe geen zak aan.

Scarp

De starwar's dvd's zijn ook nog eens THX Surround Ex :) Dat is weer een samenwerking tussen Dolby en THX. Echter gewoon Dolby Digital compatibel en ik hoorde eigenlijk weinig verschil.

In Attack of the Clones is de LFE veel te zwaar vind ik.

J.A.F._Doorhof

Patrick alle systemen behalve DTS ES discreet gebruiken 5.1 kanalen met een matrix.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ron Zuiderwijk

Quote from: GTDesign on May 23, 2003, 23:25:02
o ja mijn collectie staat  op: http://www.dvdprofiler.com/mycollection.asp?alias=GTDesign

GT,ik kan jou collectie niet bekijken,zet hem even op PUBLIC,dan kan iedereen hem zien

GTDesign

sorry had ik niet gezien, hij staat op public... Euh ja naar mijn mening een te overdreven LFE kanaal bij SW

patrick_vdb

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 24, 2003, 13:25:15
Patrick alle systemen behalve DTS ES discreet gebruiken 5.1 kanalen met een matrix.

MvrGr.
Frank

Snap ik (vandaar ook mijn eerdere post DD-EX 5.1) ;)

Hoogte-kanalen worden dus verder niet meegenomen in de omschrijving?

Mvrgr

Patrick