Advies: welke receiver? (want ik kom er niet meer uit)

Started by Lid45678, May 22, 2003, 20:44:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scarp

Zulk soort dingen is er altijd inderdaad, dus dat je een bepaald budget in ogen hebt en er ook iets fantastisch is voor 500 extra ... maar let wel, het wel weer ff 1000 guldens extra! (in guldens lijkt het altijd zoveel meer, dat heb ik nog steeds). Dus je kan wel bezig blijven natuurlijk.

Als 19 jarige student met een Onkyo 989upg2 doe je het niet slecht. Er zullen je dat niet veel nadoen.

Luister inderdaad ff naar marantz en kijk dan welke van beide je koopt. Je kan later altijd nog overwegen om de boel weer te verkopen en iets anders te kopen. Of om er een losse stereo versterker aan te hangen, etc. En je moet ook iets hebben om nog over te dromen. Als je met een Lexicon MC12 zou beginnen met je hobby, dan is de lol eraf ... wat moet je dan nog meer? (Behalve Mark levinson dingen van een halve ton ofzo).

Lid45678

Ik heb vandaag de Marantz SR-9200 beluisterd en moet zeggen dat ik deze toch wat vond tegenvallen. Ik had er meer van verwacht :-\. In vergelijking met Denon vond ik de Marantz veel meer open en minder warm klinken.

Ik heb precies dezelfde cd's (nummers) beluisterd (o.a. Madonna, Enya, Robbie Williams, Coldplay, etc.) als dat ik op de Onkyo had gedaan.
Het eerste wat mij opviel was dat er in vergelijking met de Onkyo veel minder scheiding en detail van instrumenten en stemmen was. De Marantz bracht het als één geheel en dat vond ik persoonlijk veel minder mooi dan bij de Onkyo. Verder vond ik dat een piano in de muziek van Enya bij de Onkyo ook echt als een piano klonk. Iedere aanslag was realistisch terwijl de Marantz dit gewoonweg veel minder mooi deed. De Marantz gaf wel rust in de speaker. Na het beluisteren van mijn speakers op een aantal verschillende surroundreceivers, heb ik ook gemerkt dat mijn speakers van zichzelf een wat minder rustig karakter hebben maar dit is zeker niet storend.

Al met al ben ik (vrij makkelijk) tot de conclusie gekomen dat ik persoonlijk de Onkyo toch wel wat beter vond klinken in combinatie met mijn speakers. Het enige wat ik nog niet snap is dat sommige mensen zeggen dat de Onkyo cool is en minder muzikaal. Kan iemand mij dit uitleggen? Want persoonlijk vind ik dit nogal meevallen.

Deze keuze is natuurlijk persoonlijk en het ligt misschien ook aan de combinatie van surroundreceiver en speakers. Ik wil niet zeggen dat de Marantz SR-9200 (bezitters) een slecht apparaat is want dat is het zeker niet.

Morgen ga ik hem ophalen ;D (kan niet wachten......... ::))

Groetjes,

Marc

J.A.F._Doorhof

Hi,

Ook met dezelfde speakers/bekabeling/speler ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Scarp

Marc,

Mooi dat je de beslissing hebt gemaakt. Die Onkyo is een prachtding.

Waarschijnlijk is de combinatie met jou speakers gewoon erg goed en vind jij het een prettig geluid. Onkyo's kunnen blijkbaar in de oren van veel mensen wat kil klinken. Ik vond het bij mijn Onkyo ook wel meevallen, hij was voornamelijk onrustig, maar de combi Onkyo en B&W past blijkbaar niet echt goed.

Overigens is die 989 wel van een vele hogere klasse dan die ik had :)

Veel plezier ermee en maak eens een keer foto's :)

Lid45678

#54
Quote from: J.A.F._Doorhof on May 31, 2003, 08:59:09
Hi,

Ook met dezelfde speakers/bekabeling/speler ?

MvrGr.
Frank
Beste Frank,

Ik heb de Marantz SR9200 niet met dezelfde speler/bekabeling beluisterd. Je weet zelf wel welke bekabeling er aan de Onkyo is aangesloten ;). De Marantz heb ik beluisterd met bekabeling van v.d. Hul en een Marantz DV6200 als speler. Ik heb uiteraard wel mijn eigen speakers beluisterd op de Marantz.

Vind je dat ik hiermee een grote fout heb gemaakt?

Ik heb de Onkyo met mijn eigen speakers beluisterd (Monitor Audio Silver i serie). De JBL's waren al weg (verkocht aan blauw-oog) toen ik de Onkyo ging beluisteren.
Ik heb voor de rest de bekabeling en speler van Nico gebruikt bij het beluisteren van de Onkyo.
Ik zal het tijdelijk moeten doen met een harman/kardon DVD 21 als speler :-\ Maar ik ga er waarschijnlijk een Pioneer DV-757Ai bij kopen. Eerst wilde ik de Onkyo DV-SP800 (dezelfde als Scarp) alleen deze ondersteunt helaas geen Progressive Scan wat de Pioneer wel doet.
Als bekabeling gebruik ik mijn huidige Cable Talk - Talk 3.1 speakerbabel. Deze wordt ook vervangen door een duurder en betere kabel maar ik weet nog niet precies welke dit gaat worden.
Als interlink gebruik ik de QED Qunex 2 die er goed bevalt. Deze zal op den duur worden vervangen voor een duurder en betere kabel alleen ik weet nog niet precies welke.
Mijn voorkeur gaat uit naar QED omdat ik de prijs/kwaliteit verhouding erg goed vind. Maar misschien combineert dit wel helemaal niet met mijn setup dus het wordt gewoon uitproberen.


Groetjes,

Marc

Scarp

Die Onkyo dvd heeft wel progressive scan, maar alleen PAL progressive.
Hij is iets beter dan de Pioneer 747 waar ie op gebaseerd is, maar die 757 is ook een pracht ding en net zo goed denk ik.

Qua interlinks lijken mij die Qed's goed genoeg. Ik heb zelf gisteravon een test gedaan tussen mijn Eichmann six (213 euro) en m'n MIT T2 ($85 uit amerika). Ik hoor eigenlijk geen verschil.

Ook heb ik donderdag bij iemand geluisterd tussen een optical van 15 euro en een siltecht digital coax van 600 euro. Wederom kan ik echt niet de twee van elkaar onderscheiden.

Misschien luister ik verkeerd, maar als ik zo op het eerste gehoor niet echt veel verschil hoor dan vind ik het prima :)

Qua bekabeling moet je het ook niet te gek maken. Qed heeft goede prijs/kwaliteit verhouding en staat redelijk in verhouding met de rest van je set. Straks moet je ook nog analoog 5.1 aansluiten (sacd/dvd-a) en met die Qed's kan je dan voor een normale prijs dat ook voor mekaar krijgen. Dan heb je over het geheel dezelfde bekabeling :)

Veel plezier met je Onkyo straks :)

Lid45678

QuoteDie Onkyo dvd heeft wel progressive scan, maar alleen PAL progressive.
Hij is iets beter dan de Pioneer 747 waar ie op gebaseerd is, maar die 757 is ook een pracht ding en net zo goed denk ik.
Ohw ik wist niet dat de Onkyo Progressive Scan had ;D. Is dit standaard of heb je er een mod/upgrade voor nodig?

QuoteQua interlinks lijken mij die Qed's goed genoeg. Ik heb zelf gisteravon een test gedaan tussen mijn Eichmann six (213 euro) en m'n MIT T2 ($85 uit amerika). Ik hoor eigenlijk geen verschil.
Ik vind QED ook goed klinken en ze zien er mooi en afgewerkt uit. Maar ik ben toch wel benieuwd naar het verschil met de Eichmann interlinks en speakerkabels die werden gebruikt bij het beluisteren naar de Onkyo.

QuoteOok heb ik donderdag bij iemand geluisterd tussen een optical van 15 euro en een siltecht digital coax van 600 euro. Wederom kan ik echt niet de twee van elkaar onderscheiden.
Ja dat heb ik ook nogal eens. Soms sta ik met iemand anders te luisteren en dan hoort hij dingen waarvan ik zeg huh.... :-\
Pfffff..... een verschil van € 585,- :o

QuoteMisschien luister ik verkeerd, maar als ik zo op het eerste gehoor niet echt veel verschil hoor dan vind ik het prima :)
Misschien een leuk onderwerp voor een nieuw topic. Want ik heb soms het idee dat ik verkeerd luister en bepaalde dingen niet hoor terwijl het wel mogelijk is.

QuoteQua bekabeling moet je het ook niet te gek maken. Qed heeft goede prijs/kwaliteit verhouding en staat redelijk in verhouding met de rest van je set. Straks moet je ook nog analoog 5.1 aansluiten (sacd/dvd-a) en met die Qed's kan je dan voor een normale prijs dat ook voor mekaar krijgen. Dan heb je over het geheel dezelfde bekabeling :)
Ja zoiets was ik van plan. Alleen ik kan wel horen dat er verschil in karakter zit van bepaalde kabels. DUs het zal wel goed moeten combineren met mijn receiver en speakers.

QuoteVeel plezier met je Onkyo straks :)
Men pa is nog steeds niet terug met de auto >:( Dus nog effe geduld en een kliene 45 minuten heen en terug rijden. Gelukkig hebben we airco ;D

Groetjes,

Marc

Scarp

Oops... hij is alleen NTSC progressive ... (foutje, bedankt).
Dat is standaard zo. PAL progressive niet dus. Er is wel een modificatie voor bij jvb.nl. Regiovrij via een chipje (ook te koop bij jvb).

Die nieuwe Denon zou je ook kunnen proberen, helaas is ie niet in het zilver, dus past ie niet bij je Onkyo dan.

Lid45678

Quote from: Scarp on May 31, 2003, 13:32:28
Oops... hij is alleen NTSC progressive ... (foutje, bedankt).
Dat is standaard zo. PAL progressive niet dus. Er is wel een modificatie voor bij jvb.nl. Regiovrij via een chipje (ook te koop bij jvb).

Die nieuwe Denon zou je ook kunnen proberen, helaas is ie niet in het zilver, dus past ie niet bij je Onkyo dan.

Ohw.... NTSC :P geeft niet.
Ik kijk tot nu toe alleen nog maar PAL. Ik zal eens kijken bij jvb maar ik denk dat het wel wat kost om te laten modificeren. Ik kan de Denon wel in het zwart nemen wat opzich niet verkeerd combineert met de Onkyo. Het zilver van Pioneer is ook weer anders dan het zilver van Onkyo dus dat blijf je altijd wel houden.

Groetjes,

Marc

Scarp

Mjah.... kijk gewoon eens naar die Pioneer of Denon :)

Qua kleur heb je inderdaad altijd verschil. Het zilver van Onkyo is totaal anders dan dat van Rotel bv.

Vincent


Lid45678

#61
Ik wacht nog heel even met het aanschaffen van een multiplayer omdat de Onkyo IEEE 1394 (Firewire) upgradable is. Ik heb al een paar keer gelezen dat deze upgrade er eind 2002 al had moeten zijn maar er nog steeds niet is. Deze upgrade is wel een uitkomst omdat geen 6 analoge aansluitingen op de receiver zitten, maar een multi channel input in de vorm van een DB-25 aansluiting. Voor de achterkant moet je hier kijken. Deze DB-25 aansluiting zit helemaal links. Het is zo´n brede printeraansluiting. Standaard wordt er een kabel met een DB-25 naar 6-kanaals kabel bijgeleverd. Dit is dan zo'n DB-25 aansluiting die verloopt in 6 aparte tulpstekkertjes waaraan je dan je 6 interlinks die van de decoder van de DVD-Audio en/of SACD-speler komen kan aansluiten.
Het nadeel hiervan is dat je nooit de klank/kwaliteit kan veranderen door andere intelinks te gebruiken. Verder heb je met een IEEE 1394 aansluiting betere kwaliteit door minder kwaliteitsverlies. Ik heb op een forum in dit en dit topic al het één en ander gelezen over de IEEE 1394 upgrade en de eventuele problemen. Maarja dit is voor mij nog allemaal toekomst en nog niet echt relevant. Verder vind ik het ook geen ramp en is het maar een kleinigheidje.

Groetjes,

Marc

Scarp

Hopelijk gaat ie dat iLink ondersteunen zodat je bv de Pioneer 757ai kan gebruiken :)

Qua db25 zou je ook zelf zo'n connector kunnen kopen (is een standaard connector toch?) en er andere kabels op solderen. Koop bv een aantal meter losse Qed kabel en soldeer dit met goede zilversoldeer erop. Nette kabelkousjes erover en je hebt een leuk kabeltje.

Lid45678

Scarp,

Een DB-25 aansluiting is wel een standaard aansluiting. Maar ik weet niet zeker of dat mogelijk is i.v.m. de toch wat dikkere kabel van bijv. QED. Je moet tevens wel een scheiding kunnen maken tussen front's L/R, center, rears L/R. Zo handig ben ik daar ook weer niet in  ::)

Groetjes,

Marc

blue-eyes

#64
Of de Yamaha 2300, schijnt een hele goede speler te zijn volgens collega's van Garmt :D (zie HVT).

p.s. Nog gefeliciteerd met je receiver ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

tan1415

Hoi we hadden een tijdje terg over de ROTEL 1055 receiver.
Ik dacht dat de rotel erg interessant prijs had...wat bleek!! Was koud ruim €1900,-

Dit is duurder dan alle receivers behalve de 989 van onkyo!!

Dat is toch niet goedkoop of wel?

Lid45678

#66
Quote from: tan1415 on June  1, 2003, 23:14:12
Hoi we hadden een tijdje terg over de ROTEL 1055 receiver.
Ik dacht dat de rotel erg interessant prijs had...wat bleek!! Was koud ruim €1900,-

Dit is duurder dan alle receivers behalve de 989 van onkyo!!

Dat is toch niet goedkoop of wel?
Huh! niet goedkoop ;D

De Onkyo TX-DS989 upg 2. kost nieuw ongeveer € 4600,- (in Duitsland ongeveer € 3500,-) .
Ik heb hem tweedehands overgenomen voor € 2250,- dat is € 350,- duurder dan de Rotel. Nu is de Onkyo iets meer dan een jaar oud en zit er werkelijk waar geen één piep klein krasje op. Hij is dus echt als nieuw. Ook de afstandsbediening is nog zeer mooi en ik heb alle handleidingen en de aankoopbon (garantiebewijs) er netjes bij gehad.

Ik denk dat je, je vergist met een goedkoper model van Onkyo ???
Want ik vind dit persoonlijk best een mooie koop. Maar het belangrijkste is dat ik de Onkyo heel erg goed vond combineren met mijn speakers en daarom voor de Onkyo ben gegaan.

Groetjes,

Marc