De zoveelste externe geluidskaart vraag...

Gestart door Godtoh, augustus 16, 2008, 17:57:17

Vorige topic - Volgende topic

Godtoh

Hey mensen....

Ik heb 2 problemen met mijn huidige shit.
Probleem 1: de audio-out van de laptop is niet helemaal lekker, hij laat meestal het linker deel van het stereo geluid achterwege.
Dit zit hem in de connector (jack) die natuurlijk netjes in de laptop zit.
Hier kan ik niets meer aan doen dan een portie schelden op dat ding >:(

Probleem 2: ik heb een creative sound blaster live external, maar dat ding geeft op beide digitale uitgangen een hoge bijtoon.
Maakt niet uit wat je doet er zit gewoon een piep in.

Mijn vraag, wat is een goede externe geluidskaart die een optische uitgang heeft?

Groeten iemand die gek wordt van de bagger zooi van tegenwoordig >:(
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

)p(

Godtoh

Citaat van: )p( op augustus 16, 2008, 18:18:33
m-audio transit

peter
En hij is binnen ;D
1e dat me opvalt, hij werkt :o
2e dat me opvalt, hij is niet helemaal compatibel met Windows.
Ik heb wel eens het probleem dat als de CPU heel ff iets moet doen ik een korte ruis krijg over de speakers.
Niet helemaal fijn...

Eens kijken wat er gebeurd na een format, staat ook wel wat teveel crap op ::)
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

ShellBeach

Koop gewoon 't beste ....

Onkyo SE-U55SX USB digital Audio Processor

Ik heb er de PCI variant van en ik heb al zowat alles in huis gehad kwa soundcards ook RME, M-Audio, Soundblaster en een aantal onboard chipset varianten.

Kwa SP/DIF met DD en DTS heb ik gewoon de indruk dat ik naar een betere subwoofer luister :) dit tov de standaard onboard SP/DIF van mijn moederbord.
Kaartje kan voor SP/DIF mee met mijn gepimpte Philips 963 (met voor zo'n 800 EUR extra aftermarket tweaks waaronder twee betere clock, betere voeding en vM upgrade) welke enkel met vM upgrade al even goed was als destijds de Teac esoteric DV50.

Deze Onkyo heeft ook een zeer lage jitter, eigenlijk 't enige wat telt bij SP/DIF ...
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

Godtoh

Kost wat zullen we maar zeggen...
Maar hebter nu 1 die werkt, ik is allang weer blij ^-^
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

)p(

Citaat van: Godtoh op augustus 21, 2008, 23:25:17

2e dat me opvalt, hij is niet helemaal compatibel met Windows.

Wat bedoel je met niet helemaal compatibel? Heb je al een keer naar de latency en buffer instellingen gekeken.

Ik heb hem zelf niet maar ik ken meerdere personen die er een hebben en er zo ver ik weet geen problemen mee hebben. Maar het blijven natuurlijk pc's ;)

Persoonlijk vind ik die Onkyo wat overkill voor alleen een spdif uit...maar ik behoor tot de non-believers wat het jitter verhaal betreft met een fatsoenlijke dac...

peter

Godtoh

Citaat van: )p( op augustus 22, 2008, 06:55:12
Wat bedoel je met niet helemaal compatibel? Heb je al een keer naar de latency en buffer instellingen gekeken.

Ik heb hem zelf niet maar ik ken meerdere personen die er een hebben en er zo ver ik weet geen problemen mee hebben. Maar het blijven natuurlijk pc's ;)

Persoonlijk vind ik die Onkyo wat overkill voor alleen een spdif uit...maar ik behoor tot de non-believers wat het jitter verhaal betreft met een fatsoenlijke dac...

peter
Latency staat op very low, alleen kom ik nu niet meer in het scherm van M-Audio transit...
En de buffer... waar kan ik dat vinden??

Taskbar icon staat er wel, maar vanuit daar kan ik alleen naar 'open audio en geluidsapparaten control panel'.
En dat is niet wat ik zoek... maar weer opnieuw installeren ::)
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

ShellBeach

Citaat van: )p( op augustus 22, 2008, 06:55:12

peter

goed voor jou, dan gebruik je toch de onboard SP/DIF van een moederbord, klinkt vaak voor geen meter (lees jij maar: het is even goed)

)p(

Citaat van: Godtoh op augustus 22, 2008, 12:30:25
Latency staat op very low, alleen kom ik nu niet meer in het scherm van M-Audio transit...
En de buffer... waar kan ik dat vinden??

Taskbar icon staat er wel, maar vanuit daar kan ik alleen naar 'open audio en geluidsapparaten control panel'.
En dat is niet wat ik zoek... maar weer opnieuw installeren ::)

Voor afspelen van muziek zou je de latency wat kunnen verhogen om hickups te voorkomen als gevolg van andere processen. Maar zoals je al aangaf is waarschijnlijk een ander process de oorzaak van de hickups...

Probeer eerste en te rebooten...anders is herinstallatie vaak het snelst om een dergelijk issue op te lossen.

peter

)p(

Citaat van: klinktbeter op augustus 22, 2008, 12:44:25
goed voor jou, dan gebruik je toch de onboard SP/DIF van een moederbord, klinkt vaak voor geen meter (lees jij maar: het is even goed)

Dat doe ik ook regelmatig...klinkt perfect

peter

Godtoh

@ Peter, hoe stel jij ge geluidskaart in?
2in 2out 16bit bla bla khz
2in 2out 24bit bla bla khz
2in 0ou gebruik ik niet
0in 2out 24bit bla bla khz

Ik stuur het signaal digitaal door naar mijn receiver.
Met ook een analoge versturing heeft hij die hickups...

Anders mail ik M-audio wel ff :)
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

ShellBeach

Citaat van: )p( op augustus 22, 2008, 12:48:12
Dat doe ik ook regelmatig...klinkt perfect

peter

wat niet weet wat niet deert

)p(

Citaat van: Godtoh op augustus 22, 2008, 22:26:12
@ Peter, hoe stel jij ge geluidskaart in?
2in 2out 16bit bla bla khz
2in 2out 24bit bla bla khz
2in 0ou gebruik ik niet
0in 2out 24bit bla bla khz

Ik stuur het signaal digitaal door naar mijn receiver.
Met ook een analoge versturing heeft hij die hickups...

Anders mail ik M-audio wel ff :)

Persoonlijk tegenwoordig met Vista meestal 24/96k.

Normaal gebruik ik overigens voor muziek een squeezebox digitaal rechtstreeks in mijn Tact...een imho veel flexibelere en robustere oplossing.

peter

)p(

ShellBeach

Tinus_

Citaat van: klinktbeter op augustus 21, 2008, 23:58:30

Ik heb er de PCI variant van en ik heb al zowat alles in huis gehad kwa soundcards ook RME, M-Audio, Soundblaster en een aantal onboard chipset varianten.

Kwa SP/DIF met DD en DTS heb ik gewoon de indruk dat ik naar een betere subwoofer luister :) dit tov de standaard onboard SP/DIF van mijn moederbord.
Kaartje kan voor SP/DIF mee met mijn gepimpte Philips 963 (met voor zo'n 800 EUR extra aftermarket tweaks waaronder twee betere clock, betere voeding en vM upgrade) welke enkel met vM upgrade al even goed was als destijds de Teac esoteric DV50.

Deze Onkyo heeft ook een zeer lage jitter, eigenlijk 't enige wat telt bij SP/DIF ...
Als je deze nu eens gewoon in Nederland kon aanschaffen :P
rebuilding: Fezz Lybra 300B | Totem Sky Tower | NoName 12tc occ speakercable |

Godtoh

Goed de Transit USB gaat helaas retour moet ik zeggen.

Heeft iemand nog een andere suggestie?
Waar ook een beetje makkelijk aan te komen is, en in ongeveer dezelfde prijsklasse?
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

)p(

Citaat van: Godtoh op september  2, 2008, 19:43:42
Goed de Transit USB gaat helaas retour moet ik zeggen.

Sorry dat mijn suggestie niet goed uitpakte voor je...

(Ik las onlangs op hififorum.nl pas dat de beta drivers voor Vista soms nog problemen opleveren met diverse hardware...dat wist ik toen nog niet :( )

peter

Godtoh

Citaat van: )p( op september  2, 2008, 19:55:14
Sorry dat mijn suggestie niet goed uitpakte voor je...

(Ik las onlangs op hififorum.nl pas dat de beta drivers voor Vista soms nog problemen opleveren met diverse hardware...dat wist ik toen nog niet :( )

peter
Geeft niet hoor, draai met xp btw...
Maar die hickups heb ik niet met de onboard kaart, dus deze gaat retour...
Waar ik ook kijk, kom standaard weer bij creative uit ::)
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

ShellBeach

Citaat van: Godtoh op september  2, 2008, 19:56:39
Waar ik ook kijk, kom standaard weer bij creative uit ::)

Ik heb ooit een creative labs kaart in m'n htpc vergeleken met thommy's toenmalige pioneer speler, er zat geen leven id creative & de bas was niet strak en het ruimtebeeld plat. Hebben met dezelfde DVD getest en ja het ging over de digitale coaxiale output van beide oplossingen. Ik dacht zelf dat er geen verschil kon zitten in SP/DIF (als informaticus, ik wist toen nog niks van jitter af) maar het was de eerste keer dat mijn mond zwaar openviel ondanks al mijn ongeloof. De Pio was enorm ruimtelijk en helemaal niet plat kwa klank.

Daarna al snel een m-audio 24/96 gekocht, was beduidend beter maar kon niet mee met mijn Philips 963 bij DVD. Dan een RME kaart was net iets minder (Philips was nog steeds wat mooier, frisser) en tegenwoordig die Onkyo die net iets fijner en strakker is dan de Philips.

't is geen gewone philips 963 maar eentje met alle mogelijk clock en voedingsupgrades denkbaar + van Medevoort upgrade. Ja zelfs elke individuele update stap was hoorbaar over SP/DIF :)

Godtoh

Citaat van: klinktbeter op september  2, 2008, 20:11:23
Ik heb ooit een creative labs kaart in m'n htpc vergeleken met thommy's toenmalige pioneer speler, er zat geen leven id creative & de bas was niet strak en het ruimtebeeld plat. Hebben met dezelfde DVD getest en ja het ging over de digitale coaxiale output van beide oplossingen. Ik dacht zelf dat er geen verschil kon zitten in SP/DIF (als informaticus, ik wist toen nog niks van jitter af) maar het was de eerste keer dat mijn mond zwaar openviel ondanks al mijn ongeloof. De Pio was enorm ruimtelijk en helemaal niet plat kwa klank.

Daarna al snel een m-audio 24/96 gekocht, was beduidend beter maar kon niet mee met mijn Philips 963 bij DVD. Dan een RME kaart was net iets minder (Philips was nog steeds wat mooier, frisser) en tegenwoordig die Onkyo die net iets fijner en strakker is dan de Philips.

't is geen gewone philips 963 maar eentje met alle mogelijk clock en voedingsupgrades denkbaar + van Medevoort upgrade. Ja zelfs elke individuele update stap was hoorbaar over SP/DIF :)
Ik heb al gezocht naar die onkio, maar euh, waar is hij goed te verkrijgen?
En natuurlijk niet te duur... ;)
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

ShellBeach

Citaat van: Godtoh op september  2, 2008, 20:43:57
Ik heb al gezocht naar die onkio, maar euh, waar is hij goed te verkrijgen?
En natuurlijk niet te duur... ;)

conics.net

Starred

Citaat van: klinktbeter op augustus 21, 2008, 23:58:30

Heb je wel eens de Benchmark producten aan de tand gevoeld? Schijnbaar erg goed
http://www.benchmarkmedia.com/

ShellBeach

Citaat van: Starred op september  3, 2008, 21:41:42
Heb je wel eens de Benchmark producten aan de tand gevoeld? Schijnbaar erg goed
http://www.benchmarkmedia.com/

Nog niet geprobeerd, is ook geen merk wat typisch voor high-end HT dient, maar eerder studio spul.

De oplossing van Onkyo is gewoon erg goed (zeker de Onkyo PCI-200 ltd edition) ... waarom nog naar iets anders zoeken als dit product gewoon 'af' is
Kwa geluidskaart good luck om nog iets beters te vinden. Hij is gebaseerd op een deftige Envy24HT chipset met goede driver support.

Starred

Citaat van: klinktbeter op september  3, 2008, 22:47:28
Nog niet geprobeerd, is ook geen merk wat typisch voor high-end HT dient, maar eerder studio spul.

De oplossing van Onkyo is gewoon erg goed (zeker de Onkyo PCI-200 ltd edition) ... waarom nog naar iets anders zoeken als dit product gewoon 'af' is
Kwa geluidskaart good luck om nog iets beters te vinden. Hij is gebaseerd op een deftige Envy24HT chipset met goede driver support.

Dan moet je voor de grap toch maar eventjes wat reviews lezen van Benchmark in de gerenomeerde Hifi sites of bladen. Komt keer op keer fantastisch uit de tests..