High-end DVD-spelers

Gestart door hulskof, augustus 13, 2008, 17:54:13

Vorige topic - Volgende topic

hulskof

Bestaan er eigenlijk wel high-end dvd-spelers? Je ziet de meest exclusieve en exotische cd-spelers de revue passeren, de een nog beter en duurder dan de ander, maar als het om dvd-spelers gaat, heeft vrijwel iedereen 'gewoon' een Sony, Philips of Pioneer. Zelf hou ik nogal van beeld bij m'n muziek, dus live concerten draai ik graag. Maar ook de (tov de cd) superieure dvd-a vindt gretig aftrek hier in huis. Een echt goede dvd-speler zou dus niet misstaan. Zijn ze er? Wie heeft ze? Wat zijn de ervaringen? Nadruk moet vooral liggen op geluid en er moet de mogelijkheid op zitten om het geluid tov het beeld eerder of later weg te sturen (dat loopt bij mijn tv lang niet altijd gelijk).

WickedGame

Citaat van: hulskof op augustus 13, 2008, 17:54:13
Bestaan er eigenlijk wel high-end dvd-spelers? Je ziet de meest exclusieve en exotische cd-spelers de revue passeren, de een nog beter en duurder dan de ander, maar als het om dvd-spelers gaat, heeft vrijwel iedereen 'gewoon' een Sony, Philips of Pioneer. Zelf hou ik nogal van beeld bij m'n muziek, dus live concerten draai ik graag. Maar ook de (tov de cd) superieure dvd-a vindt gretig aftrek hier in huis. Een echt goede dvd-speler zou dus niet misstaan. Zijn ze er? Wie heeft ze? Wat zijn de ervaringen? Nadruk moet vooral liggen op geluid en er moet de mogelijkheid op zitten om het geluid tov het beeld eerder of later weg te sturen (dat loopt bij mijn tv lang niet altijd gelijk).

Tuurlijk zijn die er...

- Classe
- Primare
- ML

Kan nog wel even doorgaan ;)

vanzomereng

Hoeveel wil je besteden, nieuw of 2E-hands ?
- DVD-spelers met goede geluidskwaliteit (prijsklasse ca. 700 euro)
  Yamaha S2700 + Marantz DV7001
- DVD-spelers met goede geluidskwaliteit (prijsklasse ca. 1200 - 1800 euro)
   Arcam DV135 + DV137

Heb zelf een Arcam DV135 en gebruik deze alleen voor muziek DVD,s
tevens speelt deze ook vele andere formaten af  SACD, MP3 etc.....
en de verschillen die ik waarneem tussen een dedicated CD-speler Esound E5SE
die ik ook bezit, zijn verwaarloosbaar
(volgens vele recensies is dit apparaat een high-end "prijshit" uit China)

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

hulskof

Mag best wat kosten mits kwaliteit merkbaar beter is. Zeg rond de 3000 euro.

bmateijsen

Arcam is goed, maar kan ik niet echt high-end noemen. High End DVD-spelers in de 2dehands markt:

- Tag Mclaren bovenlader (geen DVD-A)
- Meridian G91 (geen SA-CD, wel DVD-A)
- TEAC DV60

Groet,

Bjorn

Tube-freak

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

bmateijsen

Is een goede DVD-speler, maar noem ik ook geen echte high-end DVD-speler.
Overigens echt high-end dan meoten we maar naar de Goldmund Blu-Ray speler toe ;D.

Citaat van: Tube-freak op augustus 13, 2008, 20:00:12
Denon DVD-A1XV. 

Snowmaster

Citaat van: hulskof op augustus 13, 2008, 19:41:24
Mag best wat kosten mits kwaliteit merkbaar beter is. Zeg rond de 3000 euro.

Waarschijnlijk speel ik in een lager segment dan jij, maar de rest van je apparatuur moet het wel kunnen weergeven zo'n €3.000,- speler.
Daarnaast zie en hoor ik vaak flinke missers in goede speciaalzaken.
Meestal draaien multispelers niet in de optmale settings en dan zijn ze kansloos tegen dedicated spelers.
Misschien moet je eens gaan luisteren bij BB&G, ik heb het gevoel dat zij hun zaakje altijd goed voor elkaar hebben.  
Daarnaast komen de betere Blu Ray spelers er langzaam aan, maar ik weet niet of dat bij je past.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

solitaire

EAD DVDMaster 8000 Pro (up-to-date te houden door de designers)

vinkt niet al je wensen af, maar komt een eind ?

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Tube-freak

Ik denk dat de mening high end nogal een ruim begrip is.   

Voor mij is een speler van 2000 euro net zo goed high end als een van 10.000
Ik zeg niet dat die van 2000 euro de nr. 1 van de wereld is, maar die hele dure die missen dan ook wel weer het een en ander aan features waar je dan ook wel weer je vraagtekens bij mag zetten.

Kjelt

mijn mening:
Waar leg JIJ de nadruk op: beeld of geluid. Beiden? Dan wordt het lastig, de genoemde zeer dure exclusieve spelers blinken voornamelijk uit in audio prestaties maar de video prestaties laten te wensen over wat dat betreft zul je er nog eens een dure scaler bij willen kopen voor zo'n zelfde bedrag.

Als je beide (beeld en geluid) in gelijke verhouding belangrijk vind voor 3000 euro zou ik ook voor de Denon A1XVA gaan, maar als je deze vergelijkt met de veel goedkopere 3930 dan zou ik het persoonlijk wel weten en de 3930 halen en het verschil even in de pocket houden tot de volgende generatie blue ray spelers  ;)

Citaat van: bmateijsen op augustus 13, 2008, 20:01:59
Overigens echt high-end dan meoten we maar naar de Goldmund Blu-Ray speler toe ;D.
Hopelijk is dit inderdaad een grapje van je want  Goldmund gebruikt gewoon dezelfde chipset als de 15000 euro goedkopere panasonic speler en dat simpelweg voor de reden dat een bedrijf als Goldmund niet hun eigen blu-ray chipsets kunnen ontwerpen (kost > 200 manjaar werk oftewel 12M€). En datzelfde probleem hebben al die exclusieve audio merken, ze kunnen de power suply pimpen, de kast top up graden en de audio chips (DACs etc) helemaal to the heaven bouwen maar hun video blijft hetzelfde als al die andere merken die wel het geld hebben om al de afgelopen 8 jaar ieder jaar weer een paar M€ per jaar in research en development van blu-ray (chipsets en drives) te investeren.

bmateijsen

Citaat van: Kjelt op augustus 13, 2008, 21:17:42
mijn mening:
Waar leg JIJ de nadruk op: beeld of geluid. Beiden? Dan wordt het lastig, de genoemde zeer dure exclusieve spelers blinken voornamelijk uit in audio prestaties maar de video prestaties laten te wensen over wat dat betreft zul je er nog eens een dure scaler bij willen kopen voor zo'n zelfde bedrag.

Als je beide (beeld en geluid) in gelijke verhouding belangrijk vind voor 3000 euro zou ik ook voor de Denon A1XVA gaan, maar als je deze vergelijkt met de veel goedkopere 3930 dan zou ik het persoonlijk wel weten en de 3930 halen en het verschil even in de pocket houden tot de volgende generatie blue ray spelers  ;)

Hopelijk is dit inderdaad een grapje van je want  Goldmund gebruikt gewoon dezelfde chipset als de 15000 euro goedkopere panasonic speler en dat simpelweg voor de reden dat een bedrijf als Goldmund niet hun eigen blu-ray chipsets kunnen ontwerpen (kost > 200 manjaar werk oftewel 12M€). En datzelfde probleem hebben al die exclusieve audio merken, ze kunnen de power suply pimpen, de kast top up graden en de audio chips (DACs etc) helemaal to the heaven bouwen maar hun video blijft hetzelfde als al die andere merken die wel het geld hebben om al de afgelopen 8 jaar ieder jaar weer een paar M€ per jaar in research en development van blu-ray (chipsets en drives) te investeren.

Waar denk je waar die smiley voor staat ;).
Maar, dan gelijk even notie.... Ik heb de Goldmund nog niet gehoord/ gezien, maar de reputatie van het bedrijf is groots. Dat de speler een bom duiten kost, dat is absoluut waar, maar zolang er geen vergelijking is geweest, kan ik op basis van de opbouw van de speler echt niets zeggen. Kijk naar het project van Erik. Transport der Transporten laat duidelijk zien, dat een simpele JVC draagbare stereo meer kwaliteit in zich heeft dan op het eerste oog te zien is. En dat zet je wel aan het denken....

Overigens heb je gelijk wanneer je het hebt over video, want daarbij zullen de verschillen minimaal zijn. Over audio en zeker 2kanaals, maar ook meerkanaals (niet over hdmi) valt te discussieren, en dat zien we dan weer terug in het kabeltopic ;D. (overigens daarover dan weer geen discussie in dit topic).

Een goede DVD-speler die heel goed CD tweekanaals speelt met de voor mij bijbehorende karakteristieken is high-end. Geld is daarbij geen direct issue. Helaas is het wel zo, dat bij DVD-spelers die zeer goed presteren op CD-gebied vaak wel een prijskaartje aan zit.

Tube-freak

Citaat van: bmateijsen op augustus 13, 2008, 22:06:24
Een goede DVD-speler die heel goed CD tweekanaals speelt met de voor mij bijbehorende karakteristieken is high-end. Geld is daarbij geen direct issue. Helaas is het wel zo, dat bij DVD-spelers die zeer goed presteren op CD-gebied vaak wel een prijskaartje aan zit.

Geld is geen issue?  voor wie dan niet? (Misschien begreep ik het niet goed).  En ja lekker belangrijk als ze cd ultiem kunnen spelen als de rest van het aparaat niet helemaal meekomt met goedkopere spelers.  Dan kan je weer net zo goed 2 losse apparaten kopen (cd speler en dvd speler). 

bmateijsen

Ik bedoel dat budget geen issue is, een speler die aan mijn karakteristieken voldoet mag ook 100 euro kosten. ;)

Citaat van: Tube-freak op augustus 13, 2008, 23:12:28
Geld is geen issue?  voor wie dan niet? (Misschien begreep ik het niet goed).  En ja lekker belangrijk als ze cd ultiem kunnen spelen als de rest van het aparaat niet helemaal meekomt met goedkopere spelers.  Dan kan je weer net zo goed 2 losse apparaten kopen (cd speler en dvd speler). 

Kjelt

CiteerEen goede DVD-speler die heel goed CD tweekanaals speelt met de voor mij bijbehorende karakteristieken is high-end
Dan zou ik voor een high-end cd speler gaan en een medium/high range dvd speler.
Want mijn definitie van high-end: geen compromissen, alles waar het apparaat voor staat (om weer te geven) dient het de hoogst mogelijke kwaliteit te bezitten.

bmateijsen

Eens, maar de topic starter wil graag alles in 1 ;).

Citaat van: Kjelt op augustus 14, 2008, 11:07:46
Dan zou ik voor een high-end cd speler gaan en een medium/high range dvd speler.
Want mijn definitie van high-end: geen compromissen, alles waar het apparaat voor staat (om weer te geven) dient het de hoogst mogelijke kwaliteit te bezitten.

LexiconLogan

TAD CR1TX  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Kjelt

Citaat van: anoonumos op augustus 14, 2008, 11:19:10
lexicon rt20
Is alweer 2 jaar oud en heeft dezelfde ouderwetse videoprocessing
Citeer720p or 1080i for the HDMI output
kan wat video betreft niet tegen de Denon 3930 op en zeker niet de A1XVA.

HTip

Niet meer verkrijgbaar (alleen nog in 2e hands circuit): Marantz DV9600

Is misschien niet high-end, maar kan echt wel mee met de besten. Zeker als je kijkt naar de gebruikte componenten (audio- en video-DACs), opbouw en techniek.

Reviews:
Home Theater Hifi
Tech Radar
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

stef662

Een dvd speler is alleen interessant als je ook cd's draait. Geluid bij een film wordt veel beter weergegeven in de nieuwe hd audio formaten dus een blu-ray speler is een veel betere keus. Zelf heb ik nog nooit aah gehad bij het geluid van een dvd, bij de eerste de beste blu-ray die ik in de ps3 stopte ging het al veel beter. Rubish in -> rubish out.

Tube-freak

Als je inderdaad een Dolby True-HD of een PCM track hoort van een blu ray op een goedkoop spelertje dan schrik je wel en denk je:  Shit dat klinkt beter dan mijn dvd speler (of in elk geval minimaal gelijke kwaliteit).  Maar goed je wil niet weten wat mijn samsung blu ray speler voor een bagger uitspuugt qua beeld met een gewoon dvd-tje dus daarom houd ik de Denon A1XV voorlopig, plus die is ook nog beter met cd en sacd/dvd-a.  Ik heb tenslotte ook nog een grote verzameling dvd's die ik dan graag nog is terug zie.

Kjelt

Dan is het wel wachten tot er minstens zoveel films op blu-ray te koop zijn als op dvd, kan je nog lang wachten.

jan-rotterdam

Citaat van: hulskof op augustus 13, 2008, 17:54:13

Veel vragen, ik zal mijn bevindingen verwoorden:

• Zijn er high-end DVD spelers ? Jawel, t.o.v. de "standaard" spelers wordt er extra aandacht gegeven aan diverse delen van de speler, van zowel beeld verwerking als geluid verwerking tot aan de afwerking toe. Of je het prijsverschil voor deze modificatie's acceptabel vind is voor iedereen verschillend.
  • Ervaringen ? Ik heb zelf een Goldmund - Eidos 18 DVD / SACD / DVD-Audio speler en die bevalt op zich prima. Echter enige maanden geleden iemand thuis op bezoek gehad die een Esoteric DV-60 (zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=49516.msg1020222;topicseen#msg1020222 voor verslag) mee had genomen en die was qua beeld verwerking toch een stuk beter dan mijn eigen Goldmund. De high-end merken zijn helaas niet al te snel met het implementeren van de laatste stand der techniek (ze kijken meestal eerst de kat uit de boom) dus wat dat betreft zijn de gangbare merken meer up to date wat techniek betreft
  • Lypsinc: herkenbaar probleem, mij Goldmund speler heeft dit niet (weet eerlijk gezegd niet of de nieuwere type's dit wel hebben) maar gelukkig heeft mijn processor het wel al zou het een fractie meer mogen zijn bij sommige DVD's

Groeten Jan

hulskof

Citaat van: bmateijsen op augustus 14, 2008, 11:08:33
Eens, maar de topic starter wil graag alles in 1 ;).

Eh, een dvd-speler geeft toch geluid en beeld weer? Als beide compromisloos worden weergegeven, spreken jullie van high-end en zijn we allemaal gelukkig  ;) ;D

hulskof

Citaat van: Tube-freak op augustus 14, 2008, 16:28:06
Als je inderdaad een Dolby True-HD of een PCM track hoort van een blu ray op een goedkoop spelertje dan schrik je wel en denk je:  Shit dat klinkt beter dan mijn dvd speler (of in elk geval minimaal gelijke kwaliteit).  Maar goed je wil niet weten wat mijn samsung blu ray speler voor een bagger uitspuugt qua beeld met een gewoon dvd-tje dus daarom houd ik de Denon A1XV voorlopig, plus die is ook nog beter met cd en sacd/dvd-a.  Ik heb tenslotte ook nog een grote verzameling dvd's die ik dan graag nog is terug zie.

Dus ik moet eerder denken aan én een dvd-speler én een blue-ray??? (Shit  ;))