Welke flitser bij mijn canon

Started by R, August 11, 2008, 21:11:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

R

Ik zit er aan te denken om een losse flitser aan te schaffen. Eigenlijk onmisbaar, maar het is er nog niet van gekomen (te veel dure hobby's ;)). De kit: 400D + sigma 17-70. Ik zit te denken aan de speedlite 430 mkII. Waar moet ik op letten bij zo'n dergelijke flitser/aanschaf. De 580 mkII is denk ik overkill. Vast bedankt

VlisChris

580 ga je inderdaad niet snel nodig hebben.
Als ik jou was zou ik voor een 430 (mkII) gaan. Heb je alle voordelen van extern flitsen, maar je betaald niet onnodig voor dingen die je niet gebruikt/nodig hebt.
Opzich is de "oude" 430 ook nog een pracht van een flitser!
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

R

Tweedehands eventueel een optie?

VlisChris

Zeker.
Er is weinig dat kapot kan gaan aan een flitser.
Persoonlijk een tijdlang met veel plezier een 430mkI gebruikt. Wilde op een gegeven moment een wat zwaardere flitser, mede om voorbereid te zijn op de toekomst (fout argument, weet het ;D). En toen dus de 580mkII gekocht. Ja die is degelijker, sneller (wat in de praktijk wel erg fijn is), en hij is beduidend sneller en handiger los te maken dan mijn vorige flitser. Maar ik had ook best goed kunnen doorleven met de 430 ;)
Een tweedehands zou ergens tussen de 150 en 175 euro moeten kosten. Een eerste hands mkII kost je 220.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

rbormans

Quote from: R on August 11, 2008, 21:11:07
Ik zit er aan te denken om een losse flitser aan te schaffen. Eigenlijk onmisbaar, maar het is er nog niet van gekomen (te veel dure hobby's ;)). De kit: 400D + sigma 17-70. Ik zit te denken aan de speedlite 430 mkII. Waar moet ik op letten bij zo'n dergelijke flitser/aanschaf. De 580 mkII is denk ik overkill. Vast bedankt
Waar ga je hem voor gebruiken ?
Ik heb net een 430 II gekocht, en die is in ieder geval perfect voor inhuis. Heb je intenties om in kerken (trouw ?) ed te gaan fotograferen zal de 430 mogelijks tekort komen (maar er is dan ook een duidelijk prijsverschil).





R

#5
Ik denk toch voor het (net iets) betere huis tuin en keuken werk. Maar wie weet in de toekomst.

Quote from: Raf (B) on August 11, 2008, 22:29:01
Waar ga je hem voor gebruiken ?
Ik heb net een 430 II gekocht, en die is in ieder geval perfect voor inhuis. Heb je intenties om in kerken (trouw ?) ed te gaan fotograferen zal de 430 mogelijks tekort komen (maar er is dan ook een duidelijk prijsverschil).






Jimmy Conway

Quote from: Christiaan S on August 11, 2008, 21:25:15
580 ga je inderdaad niet snel nodig hebben.
Als ik jou was zou ik voor een 430 (mkII) gaan.

QuoteEn toen dus de 580mkII gekocht. Ja die is degelijker

Dat snap ik nou niet ;D
Als jij R was zou je hem niet kopen, maar als Christiaan wel?
Waarom zou jij hem dan wel nodig hebben en R niet....?

Als je "het beste" zonder problemen kan kopen, waarom zou je R dat dan niet aanraden?
Ik zou zeggen, ga meteen voor het beste en voorkom de 'val' van dubbele aanschaffen op termijn.

R

#7
Hmm :-\  ;D

Quote from: Jimmy Conway on August 12, 2008, 02:56:01
Dat snap ik nou niet ;D
Als jij R was zou je hem niet kopen, maar als Christiaan wel?
Waarom zou jij hem dan wel nodig hebben en R niet....?

Als je "het beste" zonder problemen kan kopen, waarom zou je R dat dan niet aanraden?
Ik zou zeggen, ga meteen voor het beste en voorkom de 'val' van dubbele aanschaffen op termijn.

J.A.F._Doorhof

Denk eens aan Metz, je krijgt de kracht/kwaliteit van de 580EX voor de prijs van de 430EX.

Ik had zelf een 580 en ben overgestapt naar Metz omdat ik die met verwisselbare schoentjes op alle camera's kan gebruiken.
Hij ziet er een stuk goedkoper uit maar presteert zeer goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

EdoE

Als je ooit nog op feestjes wilt gaat fotograferen, verdient het aanbeveling een type uit te zoeken waar je een extern batterijpakket op kunt aansluiten. Dat scheelt in die gevallen heel veel ergernis: acht C-cellen brengen veel meer flitsjes op dan vier penlites.

VlisChris

#10
Quote from: Jimmy Conway on August 12, 2008, 02:56:01
Dat snap ik nou niet ;D
Als jij R was zou je hem niet kopen, maar als Christiaan wel?
Waarom zou jij hem dan wel nodig hebben en R niet....?

Als je "het beste" zonder problemen kan kopen, waarom zou je R dat dan niet aanraden?
Ik zou zeggen, ga meteen voor het beste en voorkom de 'val' van dubbele aanschaffen op termijn.
Logische vraag. Ik ben begonnen met de 430. Maar doordat ik op een gegeven moment kwam ik gewoon situaties tegen waar ik meer vermogen wilde/moest hebben ben ik toch voor een 580 gegaan. Eerst gezocht naar een 2e hands 580mkI maar die was niet goed te vinden als in: ik was steeds te laat. En aangezien een 1e hands mkII niet heel veel duurder was, maar wel voor mij belangrijke zaken als een duidelijk snellere cycletime heeft heb ik besloten toch voor de nieuwe te gaan.
Het is dus doordat ik situaties tegenkwam in onder andere grote ruimtes waar ik vermogen te weinig had, en omdat ik situaties tegenkwam waar ik sneller wilde kunnen flitsen. Heb je daar geen last van: lekker die 580 laten liggen. Of het advies van Frank opvolgen en naar Metz kijken. Hoor je veel goeds over!
Edit: als je het beste kunt betalen, en het ook wilt betalen, met de kans dat je niet alles gebruikt wat er mee mogelijk mee is, en je daar ook geen problemen mee hebt is er natuurlijk geen enkel bezwaar om dan toch die duurste te kopen ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Jimmy Conway

Christiaan,
[plaag] Het is inderdaad een logische vraag, ik heb alleen nog geen antwoord op de vraag waarom R een 580 niet zo snel nodig zou hebben en jij wel? [/plaag] ;D

Als ik je fotografie-levensverhaal lees op jouw website, dan is het binnen een hele korte tijd behoorlijk wat uitgeven aan spullen en in korte tijd weer vervangen omdat je eigenlijk net iets beters zou willen, zo'n beetje 'the story of your life'   ;D :P

Ik ben er zelf ook schuldig aan geweest, soms omdat je niet beter weet op dat moment, soms omdat het dan tijdelijk buiten je budget ligt, maar achteraf baal je ervan dat je niet net die betere lens of wat dan ook hebt gekocht of even gespaard hebt. Op korte termijn investeer je misschien wat meer, maar op de lange termijn ben je goedkoper uit dan alles twee keer aanschaffen.

gr.



Quote from: http://www.debunkerfotografie.nl/Echter, met de loop der tijd veranderen de eisen, en heb ik de camera ingeruild voor een nieuwe. De ergonomie van de 350D was toch niet wat ik zocht in zo'n camera. Te kleine body, knoppen onlogisch geplaatst. Dus tijd voor een nieuwe (De 350 was 3 maanden oud ...)


Aan het zoeken geweest bij zowel Nikon als bij Canon, en eigenlijk alle gangbare modellen in mijn handen gehad. Uiteindelijk is de keus gevallen op de 30D.
Later is deze camera uitgebreid met een batterygrip eronder.
De lijst met lenzen die ik gehad heb sinds het begin is vrij uitgebreid.
Ik ben begonnen met een Canon 18-55 kitlens. Dit is later een Canon 17-85 geworden ten tijde van de aanschaf van de 30D.
Als telelenzen heb ik een Tamron 70-300 gehad, een Sigma 70-300 (welgeteld 3 dagen, daarna tegen nieuwprijs in kunnen ruilen), en momenteel fotografeer ik met een Canon 70-200 F4 L.
Daarnaast heb ik nog even een Canon Extender 1.4 II in huis gehad. Deze gebruikte ik echter te weinig, en is dus verkocht. Verder heb ik tot twee maal toe een Canon 50mm 1.8 in huis gehad. Hetzelfde verhaal hier als met de extender.
Mijn bijzonderste lens op dit moment is een Tokina 10-17 fisheye lens. Heerlijke lens qua buildquality en vertekening.


  De fliters die ik gebruik zijn momenteel twee Canon Speedlites. Ik ben begonnen met een Speedlite 430EX. Daar is eind 2007 een Speedlite 580 II bijgekomen. De 430 is in principe weer verkocht, maar hij is nog in mijn eigendom op het moment.


Qua statief ben ik begonnen met een gekregen statief. Dat was na een jaar uitgebreid gebruiken toch toe aan vervaning, en is dus tegelijk met de aanschaf van de Speedlite 580II vervangen door een Manfrotte 055DB met een 204RC8 3weg kop. Heerlijke combinatie, en ik heb mijn statief nog nooit zoveel gebruikt.

VlisChris

Klopt. Ben begonnen met wat uit de verhalen, en mijn ervaringen in de winkel als mooi en goed spul leek te zijn.
Was het ook, en is het ook gewoon. Wat ik vooral in het begin meegemaakt heb, is dat ik me vooral inlas in producten en het daarna kocht om te proberen. Wat ik toen meer had moeten doen (wijze les ;D) is het vooral uitvoerig kunnen proberen.
Al betwijfel ik of me dat had kunnen weerhouden van de aanschaf van de 350, want dat is gewoon een fijne camera.
Wat je schrijft over het investeren, en balen: tja. Je had er ook andere dingen van kunnen doen ja. Maar je moet het geld wel hebben liggen ;) Als ik indertijd die 350 niet gekocht had, was ik nooit zover gegaan om in één keer die 30D te kopen. Dus feitelijk gezien is de niet direct beste keus, voor mij wel een gelukkige keus geweest.
Ik kan wel zeggen dat ik tegenwoordig tamelijk stabiel ben met mijn apparatuur. Natuurlijk blijven er wensen en dingen die je graag wilt hebben. Maar uiteindelijk heb ik na mijn flitser en mijn statief geen dingen meer veranderd 8)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

R

Gister even de MM binnengelopen. Ik heb beiden canon's even goed bekeken, en dat zag er toch wel prima uit. Het spul van metz oogt dan inderdaad wat goedkoper. Nu is het wel enorm lastig om daar goed te testen, maar dat hangt natuurlijk samen met het prijsvoordeel. Ik ben toch wel erg merktrouw, dus zou ik eerder voor de 430 mkII gaan denk ik. De 580 vind ik weer net even aan de dure kant. Ook even naar de 40D staan kijken, wat een mooi ding zeg! Vraag me heeeel voorzichtig hoe groot die verschillen zijn ??? :-\

Quote from: Christiaan S on August 13, 2008, 21:49:15
Klopt. Ben begonnen met wat uit de verhalen, en mijn ervaringen in de winkel als mooi en goed spul leek te zijn.
Was het ook, en is het ook gewoon. Wat ik vooral in het begin meegemaakt heb, is dat ik me vooral inlas in producten en het daarna kocht om te proberen. Wat ik toen meer had moeten doen (wijze les ;D) is het vooral uitvoerig kunnen proberen.
Al betwijfel ik of me dat had kunnen weerhouden van de aanschaf van de 350, want dat is gewoon een fijne camera.
Wat je schrijft over het investeren, en balen: tja. Je had er ook andere dingen van kunnen doen ja. Maar je moet het geld wel hebben liggen ;) Als ik indertijd die 350 niet gekocht had, was ik nooit zover gegaan om in één keer die 30D te kopen. Dus feitelijk gezien is de niet direct beste keus, voor mij wel een gelukkige keus geweest.
Ik kan wel zeggen dat ik tegenwoordig tamelijk stabiel ben met mijn apparatuur. Natuurlijk blijven er wensen en dingen die je graag wilt hebben. Maar uiteindelijk heb ik na mijn flitser en mijn statief geen dingen meer veranderd 8)

Spacebass

Hoeveel kost de 430II eigenlijk bij MM?

R

Weet het niet meer. Heb hem uiteindelijk bij fotokonijnberg gekocht. Ik meen € 219,- ex verzend.

Spacebass

Ok. beetje het standaard bedrag.

Kamera-express is ook een goede (en vaak een van de goedkoopste) dozenschuiver (214 euro ex verzend)