bevestigen dempingswatten, hoe het best?

Started by otitis, August 11, 2008, 11:51:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

otitis

hallo allemaal,

Ik ben nu een speaker aan het bouwen.
Op de binnenwanden komt eerst loodbitumen matten, dan een soort dempingsmat, vervolgens een laag dempingswatten (sonofil).
De matten zijn zelfklevend, spreekt voor zich.

Maar hoe fixeer je de watten?
Ik dacht zelf aan klodders polymax lijm (een dikke stroperige alleslijm van bison)
Ik heb ook wel gelezen dat men netjes (zoals die om de sinaasappels zitten) gebruikt, maar dat lijkt mij nogal omslachtig. Bovendien zie ik op de foto's van de bouwbeschrijving ook geen netjes zitten en lijkt me dat je ook veel sinaasappels moet eten voor de benodigde hoeveelheid net.

Suggesties van de ervaren bouwers hier?
(het is m'n eerste box)




solitaire

beetje houtlijm aan de wand, en dempingsmateriaal korte tijd tegenaan drukken

fixed !

werkt in veel van de gevallen perfect

succes !





Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Volgensmij bedoelt hij dempingswatten ala BAF. De Pritex achtige dempingsmatten zijn het probleem niet.
Voor zover ik weet worden dempingswatten altijd los in de kast gestopt. Er wordt namelijk genoeg van gebruikt zodat het zelf op zijn plek blijft.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

FFF

Het tandenschuim kun jer er gewoon oplijmen/kitten. Als je echt BAF bedoeld (watten matten  >:D) dan kun je die er gewoon zo in stoppen. Ik heb ze losjes opgerold en er in geduwd, dat blijft vanzelf zitten.

solitaire

#4
Quote from: solitaire on August 11, 2008, 11:56:44
beetje houtlijm aan de wand, en dempingsmateriaal korte tijd tegenaan drukken

fixed !

werkt in veel van de gevallen perfect

zelf gebruik ik graag 'acousti-wool' (goed 'opgepluist' te gebreuken), en bij m'n antwoord had ik dan ook dit materiaal voor ogen ...

veel plezier met bouwen !



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

otitis

Ja, het zijn een soort baf-watten.
Ze zitten alleen langs de wanden. Het is een transmissielijn en deze mag volgens het ontwerp niet geheel worden opgevuld met watten.
Dus eewn klodder lijm kan hier ook gewoon.

solitaire

Quote from: otitis on August 12, 2008, 12:06:10
Ja, het zijn een soort baf-watten.
Ze zitten alleen langs de wanden. Het is een transmissielijn en deze mag volgens het ontwerp niet geheel worden opgevuld met watten.
Dus eewn klodder lijm kan hier ook gewoon.

De toepassing maakt een groot verschil in dezen. In kasten waarin zoveel dempingsspullen wordt gebruikt dat ze gestapeld zelf op zijn plek blijven, is fixeer idd. niet nodig.

Om voor uit een lopende redenen kan je gebruik gaan maken van zo minimaal mogelijke hoeveelheden dempings materiaal: dan is fixatie van belang. Houtlijm is dan een optie.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

otitis



Hi,

Ik zal eens gaan experimenteren!
bedankt