[Vinyl] "instapper" advies

Started by cyberjobe, August 9, 2008, 21:53:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

advr



Bij AE ben je altijd welkom, dat klopt.
Ook toen ik nog geen klant was hebben ze alle moeite gedaan aan mijn wensen te voldoen. Ik wilde in die tijd ook de T+A buizenversterker horen welke ze niet in hun leveringspakket zat. Ze hebben het wel geregeld. 8) Het was overigens niets.
Klasse. Verder kom ik ook zo maar eens op de koffie als ik in de buurt ben. Het kan altijd. Soms kan ik dan ook eens wat beluisteren. Soms ben ik ook zo weer verder.

Toen ik mijn Graaf GM50 had gekocht heb ik in de wachtperiode nog lang naar v.v + e.v. combi van Audio Research mogen luisteren. Een paar weken lang. Dat maakt het wachten aangenaam 8)

Door hun gastvrijheid is er een band ontstaan en ben ik een goede klant geworden. ;D

We dwalen af geloof ik O0

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

audiolover

Hoe staat het met dit topic? Is de beslissing wel of niet vinyl echt op de lange baan geschoven of is er nog een serieuze behoefte?
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

cyberjobe

Quote from: audiolover on September 14, 2008, 22:41:31
Hoe staat het met dit topic? Is de beslissing wel of niet vinyl echt op de lange baan geschoven of is er nog een serieuze behoefte?
Nog steeds op de lange baan (zo snel groeit het geld niet, hoor  ;D)
Als er iemand n.a.v. mijn 'wensenlijstje' (of beter gezegd 'to listen lijstje') commentaar/vragen heeft, mag altijd. Pro-ject wordt niet meer als een optie gezien (vanwege beperkte mogelijkheden en problematische ervaringen).
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

roeleken

Geen Pro-ject  :o , dan moet je het zelf maar uitzoeken  ;D
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

audiolover

Op hifi.nl wordt een mooie en splinternieuwe Thorens verkocht:

http://www.hifi.nl/tweedehands/tekoop/30677/Thorens_TD700_(nieuw)_.html

Quote van de site van Needledoctor:

In the TD 700, solid as well as tried and tested drive technology has been combined with modern design and high-tech materials. The newly developed platter made from acrylic is internally driven by a precision belt and special damper feet are taking care of a meticulous, reliable absorption of external vibrations. Devoid of any automatism, this turntable is to yield a sound quality hitherto unheard of in its class.

En.....(ik kan het niet laten) mijn Lehmann Black Cube phono voorversterker is te koop, samen met die Thorens een prachtige combi en plezier voor jaren!
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Tube-freak

Nou bij mij staat de vinyl intresse in elk geval op de korte baan.   Maar dan wel als instapper (Mede omdat ik nog 0,0 platen heb wil ik een instapper).  Ik ben wel erg geintresseerd in Vinyl maar tot nu toe is het er nog nooit echt van gekomen.  Mede omdat ik geen platen bezit had ik er geen haast mee maar aan de andere kant ging mijn hart sneller kloppen als ik op een demo of beurs een platenspeler hoorde.

Bij deze kaap ik dus dit topic min of meer voor advies.  Zelf zit ik te denken aan een redelijk instap model zoals een
Denon DP-300F of een Pro-ject Debut III.  Eventueel dus met losse phono amp zodat ook Low voltage MC elementen mogelijk zijn (Die schijner mooier te zijn dan de MM en high MC elementen).  Het schijnt zelfs zo te zijn dat de Denon elementen bijzonder hoog scoren in prijs/prestatie verhouding.... (en dat ze daarom weinig an bod komen in reviews).

Het mag zelfs ook 2e hands.  Zit zelf aan een budget van 500 a 600n euro te denken voor alles totaal.   Dus voor platen speler, (eventueel) phonoamp, en een ander element (De Denon elementen zijn wel heel erg oke voor het geld begrijp ik uit reviews, zijn ook al JAREN een fonomeen schijnbaar).

Waarom zo goedkoop beginnen met zo een dure set zou je je afvragen.  Nou gewoon simpelweg omdat ik nog geen vinyl heb en ook weinig ervaring, maar ik weet wel dat de klank mij aanstaat en met "nieuwe 200 grams platen" (die ik nog moet kopen) zou het geluid ook heel erg fenomenaal moeten zijn.  Ik weet ook nog niet of ik aan het feit kan wennen dat ik niet op "next track"  kan drukken op de afstand bediening en of ik aan de eventuele plopjes een kraakjes kan wennen.   Ik heb zoiets als het bevalt en ik heb een goed element dan kan ik dat altijd nog mee verhuizen naar een andere betere platen speler....  Als het niets is dan kan ik de boel altijd nog verkopen met weinig verlies en dan heb ik in elk geval veel "fun" gehad.

Eigenlijk heb ik al heeeeeeeeeeeeeel veel research gedaan maar ik kom er simpel weg niet uit, vanwege dat verschillende ervaringen zich tegen spreken.  De een zegt je moet een super top speler kopen (omdat ik een top set heb, het zwakste schakel verhaal etc.....).  Ik heb ook verhalen op buitenlandse fora gehoord van mensen die helemaal lyrisch zijn over een Denon DP-300F met een ander element (Denon DL160 bijvoorbeeld die een duurde rega evenaren).  Met ander woorden ik weet niet wat ik moet geloven.  Wellicht een reden om naar de VAD te gaan dit jaar, maar andere input is ook welkom.

Ik heb zelf al goede ervaring met een goede Rega platenspeler bij een dealer demo die werkelijk mijn hart heeft gestolen met een paar simpeler plaatjes (waarvan ik de cd's ook goed ken).  Helaas weet ik het model enzo niet meer. Alleen dat het geluid me "pakte" en dit is al een paar jaar in mijn achterhoofd aan het rondspoken.....  (maar ook weer niet zo erg dat ik er wakker van lig).

Met andere woorden is praktijk ervaring erg intressant om te horen (maar met name in goedkope instap klasse en/of 2e hands aanschaf).

Tot nu is mijn idee (puur uit reviews) het idee dat Denon DP-300F en de Pro-Ject debut gewoon "DE" instap modellen zijn, maar een tweede hands rega P3 schijnt dus ook super goed te zijn.   Thorens lees ik ook veel goeds over maar dit schijnt ook nogal te verschillen en niet perse consistent te zijn met kwaliteit.  Kortom ik word er bijna gek van als ik er over nadenk.  Ik weet het niet meer....
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Ghosty J

Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

advr



Kan me goed voorstellen dat je de weg zo af en toe kwijt bent echter, je zegt het zelf ook al een keer, je hebt een Rega gehoord die je pakte. Het makkelijkst is gewoon terug gaan en kijken of je het model weer herkent.  ;D
Zelf heb ik erg goede ervaringen met een Thorens TD 166 MKII met een Denon 110/160 elemet. Die speelt een gewone Project (ook gehad) volledig in het niet. 8) 8)

Ad.

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Tube-freak

Ik kan eventueel een Rega P3-24 kopen. Een demo model met 2 jaar garantie maar ik weet niet of de prijs goed is:

Het is een Rega P3-24 met Benz ACE Low element voor 975 euro totaal met 100 speeluren voor 975 euro (nieuwprijs totaal ongeveer 1300 euro).  Is dit een goede prijs.  Het is wel al meer dan ik van plan was maar dan heb je wel meteen een hele goede middenklasser volgens mij. Ik al eens rega gehoord zoals ik zei.

Volgens mij is 975 euro te duur heb ik het idee.  Wat vinden jullie?



16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

advr

#34

een Benz ACE LOW is een super element en kost alleen al zo'n 500 euri :o :o
prijs/kwaliteits verhouding is onverslaanbaar. 100 speeluren is te verwaarlozen, net ingespeeld.

wel heb je dan een phonotrap nodig geschikt voor MC elementen, LOW wil zeggen een lagere afgifte spanning dan een MM :P

dus voor 475 de rega. de prijs is zeker goed en ook nog 2jaar garantie ;)

belangrijker is of dit in jouw oren een perfecte platenspeler is 8) 8)

de prijs is stevig maar je hebt een bijna nieuwe speler :o (mijn element alleen is al duurder :o :o ??? 8) )
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

advr



er zit ook een goede RB301 arm op lees ik net, tevens ook een beter trafo voor de motor ;D ;D

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Tube-freak

Ja ik weet dat het een goede speler is.  Althans volgens reviews is het een goede.  Uiteraard ga ik nog wel luisteren voordat ik hem koop.
Dat element dat zit er nu al op dus dat element is ook al 100 uur gebruikt.  Hoe lang kan zo een element mee?

Ja en dan ook nog een MC phonotrap erbij dan gaat het toch wel weer aardig aantikken. Ze willen dus 600 voor de speler (normaal 750) en 375 voor het element is totaal 975.  Misschien dat ik er nog wat van af kan kletsen.  Of als ik ook een phono trap bij hun koop dan kan er ook nog wel wat af wellicht.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

advr



normaal gezien is een element na zo'n 50 uur ingespeeld, dus 100 is niet veel. als je er goed mee omspringt kun je er jaren en jaren mee doen. Van het merk Last kun je een spulletje kopen voor reinigen en "smeren" van de naald. Als ie goed is afgesteld slijt zo'n naald niet echt.. hoef je geen zorgen om te maken. ;D
de ACE heeft een geweldige reputatie, een LOW uitvoering heeft ook voordelen t.o.v. high output!! ;D ;D

als het je geluid is en je hebt het gevoel " dit is het" dan zou ik de sprong nemen en samen met een phonotrap een goede prijs afspreken. vraag een extra sevice beurt met nieuwe olie en afstelling van de arm.  8)

veel plezier met luisteren en ben eerlijk tegen jezelf! 8) 8)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Tube-freak

Ja het afstellen zat ook al bij die prijs inbegrepen.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Tube-freak

Nou nog niets, maar ik ga volgende week even kijken en dan laat ik het weten.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

advr

dacht dat je al was wezen luisteren dit weekend 8)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Tube-freak

Nou de bullet is through the church....  Vandaag naar het wonderschone antwerpen afgerezen om de Rega P3-24 te beluisteren en uiteindelijk te kopen.     

Ik heb nu een jong demo model Rega P3-24 met Benz Ace Low element gekocht samen met een mooie ClearAudio Nano phono amp.
Dit alles voor de prijs van 1100 euro (inclusief phono amp) met 2 jaar garantie.

Zoals al gezegt had ik al eens een rega gehoord bij een demo maar het type was mij wat onbekend eerlijk gezegt (ze zien er ook allemaal hetzelfde uit...).  Na een korte uitleg werd er het een en ander uitgelegt over hoe de speler werkt en hoe het moet worden afgesteld.  De naalddruk werd ook opgemeten waar ik bij was.

Ik kan aleen maar zeggen.  Ik wist dat Vinyl mooi was maar deze Rega P3-24 overtreft toch echt al mijn verwachtingen.  Mijn god wat klinkt dit mooi  :o  Na een nummer van de demo was ik meteen verkocht.

Bij thuiskomst leek het toch wat tegen te vallen maar toen bleek dat de Clearaudio phono wat overgevoelig is voor fase. Dus stekker omdraaien bracht het geheel weer op het juiste niveau.

Ik heb nu nog maar een paar nieuwe platen gekocht (Oasis, en The Doors Collectors edition) Dus totaal iets van 10 platen bij elkaar.
Van tikjes of ruisjes enzo is totaal geen sprake tot nu toe.  Ik ben hier zeer onder de indruk van en het klinkt allemaal zo lekker  ;D
Ik ga nu lekker veel luisteren.

Wat mij al die jaren heeft tegen gehouden was het feit dat ik geen platen heb, toch erg blij dat ik de stap heb gezet nu.





16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

stef662

#43
Heel mooie platenspeler! Het allerbelangrijkste is het element en de Benz Ace is klasse! ik heb dat element ook een weekje beluisterd en vond hem heel veel rust hebben, haalt alles uit de plaat.

Voor de prijs die jij nu tweedehands betaald hebt had ik een nieuwe platenspeler met een goedkoop elementje en dat klonk niet half zo goed als wat jij nu hebt.

Zit er een standaard rb250 arm op?


advr

Quote from: Tube-freak on October 16, 2008, 18:19:18
Nou de bullet is through the church....  Vandaag naar het wonderschone antwerpen afgerezen om de Rega P3-24 te beluisteren en uiteindelijk te kopen.     

Ik heb nu een jong demo model Rega P3-24 met Benz Ace Low element gekocht samen met een mooie ClearAudio Nano phono amp.
Dit alles voor de prijs van 1100 euro (inclusief phono amp) met 2 jaar garantie.

Zoals al gezegt had ik al eens een rega gehoord bij een demo maar het type was mij wat onbekend eerlijk gezegt (ze zien er ook allemaal hetzelfde uit...).  Na een korte uitleg werd er het een en ander uitgelegt over hoe de speler werkt en hoe het moet worden afgesteld.  De naalddruk werd ook opgemeten waar ik bij was.
Ik kan aleen maar zeggen.  Ik wist dat Vinyl mooi was maar deze Rega P3-24 overtreft toch echt al mijn verwachtingen.  Mijn god wat klinkt dit mooi  :o  Na een nummer van de demo was ik meteen verkocht.
Bij thuiskomst leek het toch wat tegen te vallen maar toen bleek dat de Clearaudio phono wat overgevoelig is voor fase. Dus stekker omdraaien bracht het geheel weer op het juiste niveau.
Ik heb nu nog maar een paar nieuwe platen gekocht (Oasis, en The Doors Collectors edition) Dus totaal iets van 10 platen bij elkaar.
Van tikjes of ruisjes enzo is totaal geen sprake tot nu toe.  Ik ben hier zeer onder de indruk van en het klinkt allemaal zo lekker  ;D
Ik ga nu lekker veel luisteren.
Wat mij al die jaren heeft tegen gehouden was het feit dat ik geen platen heb, toch erg blij dat ik de stap heb gezet nu.


Super, gefeliciteerd! ;D ;D

zeer goede keuze gemaakt, hier ga je jaren plezier van hebben, zorg wel voor een zeer stabiele ondergrond, liefst ontkoppeld, en waterpas, heel belangrijk.
het is geen verend chasis dus trillingen hebben veel invloed.
da's gewoon lekker spelen met je platenspeler.  8) 8)

prachtig, heb je nog foto's?

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Nosoforos

Leuk om te lezen al die mensen die weer platen gaan draaien. Ikzelf koop eigenlijk alleen nog platen, en anders luister ik digitaal met de computer voor het gemak. CD vind ik inmiddels een beetje een vergeten tussenvorm geworden, waar ik nog maar heel weinig mee doe. Ben wel benieuwd naar de verschillen tussen platenspelers. Ik heb nu een redelijk eenvoudige Marantz speler. Dat klinkt in ieder geval al mooier dan mijn oude Philips cd speler.

Tube-freak

Quote from: bourne on October 16, 2008, 19:29:42
Heel mooie platenspeler! Het allerbelangrijkste is het element en de Benz Ace is klasse! ik heb dat element ook een weekje beluisterd en vond hem heel veel rust hebben, haalt alles uit de plaat.

Voor de prijs die jij nu tweedehands betaald hebt had ik een nieuwe platenspeler met een goedkoop elementje en dat klonk niet half zo goed als wat jij nu hebt.

Zit er een standaard rb250 arm op?



Er zit een RB301 arm op.  Deze P3-24 heeft ook een externe voeding en is dus ook te upgraden met de TT PSU voeding van rega, maar nu zit er zo een goedkope voeding op.

Ik vind inderdaad ook dat er veel rust uitgaat van het geluid.  Dit is inderdaad een hele leuke beginners set.  Daar ben ik van overtuigt.  Het mooiste vind ik nog dat ik dus totaal geen kraakjes of tikjes hoor.  Het zal misschien hooguit heeeeeeel af en toe een keer gebeuren.

Ik heb er wel meteen zo een schoonmaak setje bij gekocht voor de naald en een borstel voor de platen.  Ben uiteraard heel voorzichtig want het naaldje ziet er erg fragiel uit. (De man van wie ik het kocht heeft vaak klanten met een vrouwtje dat iets te enthusiast is met poetsen, ja dat vind die naald niet leuk.....).






16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

SisterOfMercy

Quote from: roeleken on September 15, 2008, 15:04:06
Geen Pro-ject  :o , dan moet je het zelf maar uitzoeken  ;D

Dat is toch niet zo gek? Ze hebben heel veel modellen, je weet niet zo goed wat je nou wel van ze moet hebben, en wat niet. En persoonlijk trekken merken die iedereen al heeft me niet zo. Het kan ook anders, lijkt me dan.

Enfin, de beste instapper heb ik zelf staan, en is nog binnen de genoemde budgetten. Ik heb hiervoor een dual 1019 gehad (erfstuk) en een bix (tweedehands zelfbouw). Nu heb ik een Scheu Premier mk2. Is een flink zware tafel, met zat keus aan armboards. De mk3 is nieuwer, maar de enige wijziging is het plateau voor twee armen. Het lager dat er in zit is een fijn ding, teflon schijf op een keramieken kogel. Zoals in andere massaloopwerken ook zit.

Ik heb'm tweedehands gekocht, en dat kan heel goed! Zelfs al zou het lager slecht zijn, of zelfs kapot, dan koop je gewoon bij Scheu een nieuw lager. Ik heb er iets van 1050 Euro voor betaald, met 80 mm platter. En met Rega RB250 arm en nieuwe Benz Micro MC Silver. Dat element heb ik uiteindelijk maar verpatst, ik heb al een simpel grado element. Ik heb nog een defect element liggen (WB Ply) waar ik eens naar moet laten kijken, maar eerst moet die stomme arm vervangen worden door een èchte. Dan zou ik voor een kleine 2000 euro een tafel + arm hebben, die waarschijnlijk een stuk beter is dan andere (duurdere) combinaties.
Nogmaals, die Scheu dingen zijn nieuw ook niet zo duur (al zijn hun nieuwe modellen wel een stuk duurder). Ik zou echt nooooit een clearaudio of transrotor kopen, veel te duur voor de geboden waar. Doe mij maar gewoon weer zo'n deal op eBay met een of andere gekke Duitser.
The kissing and the colour come crashing down

advr

Quote from: Tube-freak on October 17, 2008, 01:57:52
Er zit een RB301 arm op.  Deze P3-24 heeft ook een externe voeding en is dus ook te upgraden met de TT PSU voeding van rega, maar nu zit er zo een goedkope voeding op.
Ik vind inderdaad ook dat er veel rust uitgaat van het geluid.  Dit is inderdaad een hele leuke beginners set.  Daar ben ik van overtuigt.  Het mooiste vind ik nog dat ik dus totaal geen kraakjes of tikjes hoor.  Het zal misschien hooguit heeeeeeel af en toe een keer gebeuren.
Ik heb er wel meteen zo een schoonmaak setje bij gekocht voor de naald en een borstel voor de platen.  Ben uiteraard heel voorzichtig want het naaldje ziet er erg fragiel uit. (De man van wie ik het kocht heeft vaak klanten met een vrouwtje dat iets te enthusiast is met poetsen, ja dat vind die naald niet leuk.....).


je kunt er straks alle kanten me uit, mogelijkheden genoeg.

misschien een Okki Nokki aanschaffen met Last vloeistof of een ander merk "water". Daarmee haal je de statische lading van de lp weg en maakt het de lp nog schoner.
na zo'n schoonmaakbeurt klinkt het nog beter.
ook oude lp's herleven! O0

je moet in de gaten houden dat nieuwe naalden in feite kleiner/betere vorm zijn/hebben dan vroeger, ze gaan dus dieper de groef in. Als daar geen stof aanwezig is zitten ze in dat gedeelte van groef waar vroeger de dikkere naalden niet bij kwamen.  8)

geniet maar eerst lekker ;D ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Tube-freak

Ja ik ben inderdaad erg blij met deze speler.  Het is een zeer goede basis.  Ik ga nu liever wat geld uitgeven aan platen enzo dan aan allerlei tovervloeistof.  Als ik wat problemen tegenkom qua weergave dan ga ik weer is naar oplossingen kijken.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai