[Vinyl] "instapper" advies

Started by cyberjobe, August 9, 2008, 21:53:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cyberjobe

Nu begint het vinyl toch te kriebelen. Vanochtend naar H*B* geweest en met een vinylkenner gepraat en eigenlijk ben ik nog steeds niet uit.
Het advies was om niet meteen een dure aan te schaffen (€4000 totaal) om te ontdekken dat het 'gedoe' snel de keel uit te hangen en niet weet hoe het in mijn set uitpakt, maar OF een goede 2e hands of een 'simpelere' nieuwe. De prijs wordt dus gelimiteerd tot 1200-2000 euro (=langer sparen) voor loopwerk+arm+element.

Mijn huidige set (hier beperkt tot stereo):
Master Concept 3 (Nirvana modificatie) speakers
Bow ZZ-One amp (geen phono-amp ingebouwd)
Arcam CD62T cdspeler
NBS Active-4 analoge interlinks en speakerkabels
NBS Dragonfly netkabels
Sun Leiste stekkerblok.

De platenspelers die ik op het oog heb:
* Pro-Ject 9.1 superpack
* ClearAudio Limited edition
* Transrotor Zet-1 (de gemodde Rega 250 arm)
* Nottingham Analogue Spacedeck+RB250+Ortofon Vinylmaster Silver

Element: liefst MC (twijfel tussen high-output en low-output)

Phonotrap: een simpele instapmodel van Pro-ject of Clearaudio (twijfel ook, maar ik moet ergens mee beginnen).
Phono interlink+analoge interlink: ook heel simpel houden, kan altijd later upgraden.

De keuze wordt extra bemoeilijkt doordat er geen demo via de importeur geregeld kan worden en om nou op de gok te kopen is iets wat mij niet aanstaat. 2e hands Transrotor Zet-1 heb ik (nog) niet gevonden.
Het gegeven dat een massa-loopwerk rustiger is trekt me wel aan (alhoewel ik eigenlijk geen goede fundamentele argumenten voor heb, behalve dat de rust van de Lindemann 820S cdspeler mij ook aantrekt).
Een keuze maken is voor mij op deze manier dus ontzettend moeilijk (loopwerk, arm en element)...
Het zou mooi zijn een winkel (nog mooier in de regio Den Bosch/Eindhoven) te vinden die een Transrotor, Clearaudio en een Project heeft, zodat ik een idee heb hoe ze klinken, wat een element en een arm doet. Mijn enige referentie is een Pioneer vintage pick-up van mijn vader (en die past niet op mijn Bow-amp, aangezien die geen phono-amp heeft).
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

frank2

informeer eens bij BB&G (sponsor) of WenW audio in enschede, zeker de laatste heeft 2e hands platenspelers staan en bij beide kun je ze eerst thuis beluisteren. (ze bezorgen beide gratis aan huis)
http://www.beterbeeldengeluid.nl/
http://www.wenwaudio.nl/
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

roeleken

#2
hoi heb je 'm al.

Ik heb een Pro-ject 2 xperience tweedehands gekocht met Linn Adikt element en deze klinkt geweldig goed.  Je hoeft echt niet persé bakken met geld uit te geven hoor ...
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

cyberjobe

Quote from: roeleken on September  8, 2008, 23:13:59
hoi heb je 'm al.

Ik heb een Pro-ject 2 xperience tweedehands gekocht met Linn Adikt element en deze klinkt geweldig goed.  Je hoeft echt niet persé bakken met geld uit te geven hoor ...
Nee, ik heb besloten om de platenspeler op de lange baan te schuiven: in noord-brabant (regio Eindhoven/Den Bosch) is er eigenlijk geen winkel wat ik kan laten demo-en. Een winkel in de buurt is wel praktisch, gezien het feit dat je het element goed moet afstellen (niet dat je zoiets iedere maand doet, maar toch)....
Een Pro-ject is leuk, echter belemmert het me meteen met uitbreidingen (de arm is gefixeerd, en je kan alleen maar Rega armen inzetten).
Verder een HEEL raar verhaal met MA (ivm Transrotor Zet-1): niet reageren op mail, dan maar telefoontje plegen. Krijg ik een vaag verhaal van 'ja... maar iedereen doet hem vrijwel meteen weer weg'. Ik mag zelf interpreteren waarom ::) Is de mechanica zo slecht? Wel had ik begrepen dat in het pakket een relatief slechte element in zat (dat snap ik wel, maar dat moet toch geen reden zijn om hem weer snel van de hand te doen? Je kan hem upgraden naar Zet-3 of een betere element aanschaffen.
De enige winkel in de 'buurt' is Poulissen in Wijchen. De ervaringen van deze winkel is erg verschillend (ik zit niet te wachten op een wisselvallige bui van de verkopers).
Tweedehands Nottingham Analogue op hifi.nl leek interessant, echter was dat ding 7 jaar oud. Het element is eigenlijk niet te vertrouwen: als het te zwaar afgesteld is, en daardoor fout ingesleten is, kan het je collectie zwart goud goed vernielen.
Kortom: ergens luisteren in de regio kan ik vergeten!
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

advr

#4
nee hoor, als je in Brabant woont kun je zeker even naar Zevenbergen rijden, naar Audio Excellence.
Die heeft Linn, Avid, maar heeft ook regelmatig Thorensen 2e hands.

misschien je hun eens bellen. verder is er Analogue Audio in Nieuwegein, ook makkelijk te berijken. Wim van Kraanen kan je veel typen Nottingham Analogue laten beluisteren!

ik woon zelf in den bosch, dus er is wel degelijk lekkers in de buurt ;D ;D

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

roeleken

kan me inderdaad niet voorstellen dat je in het grote brabant geen fatsoenlijke winkel zou kunnen vinden
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Nicode

Je kan East West Audio Shop in Wijchen ook eens proberen. Hebben oa VPI, Transrotor en Clearaudio
Wilson Benesch - Naim - Atlas

Bengbeng

Quote from: cyberjobe on September  9, 2008, 17:39:19
Tweedehands Nottingham Analogue op hifi.nl leek interessant, echter was dat ding 7 jaar oud.

Dat is echt helemaal niets voor zo'n ding, is gebouwd als een tank. Gaat jou nog overleven.  ;)
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

Tube-freak

#8
Misschien een niet zo voor de hand liggend platenspeler merk:  Een Denon DP-300F. (simpele instappers hebben...)

Kost geloof ik iets van 350 euro adviesprijs maar als je goed zoekt kom je ze nog wel voor 250 euro tegen ook en heeft goede reviews en heeft ook een ingebouwde phono amp (die je eventueel ook kan uitschakelen indien je een betere hebt...).

Je kan lekker experimenteren met plaatjes en eventueel nog (flink) duurdere elementen erin zetten.  Die elementen kan je dan weer meenemen naar je volgende platen speler mocht het bevallen.  Er zijn nog wel andere merken ook in deze prijsklasse zoals Dual.

De 2e hands Nottinghams zijn natuurlijk nog veel mooier maar wordt wel lastig onder de 1000 euro te blijven (vaak zijn ze aan alle kanten gepimpt waardoor ze zo duur zijn).

Gewoon zo een denon bestellen via internet en als het niks is kan je altijd via de colportage wet binnen een week terugsturen.
Als je bij een winkel kan lenen is het nog beter natuurlijk.   Ik weet zeker dat H*B*  hem ook kan leveren.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

jeepee

Enno heeft ook een hele mooie draaitafel die hij overweegt om te koop aan te bieden. Zie 'wat is het waard' topic

cyberjobe

Quote from: Nicode on September 10, 2008, 07:51:49
Je kan East West Audio Shop in Wijchen ook eens proberen. Hebben oa VPI, Transrotor en Clearaudio
Een goede tip!
Quote from: Bengbeng on September 11, 2008, 01:01:05
Dat is echt helemaal niets voor zo'n ding, is gebouwd als een tank. Gaat jou nog overleven.  ;)
Ja, echter is het maar de vraag hoe het met het element omgegaan is: dat is er niet aan af te zien (ja, met een microscoop wel, maar om dat mee te nemen bij de kijkdag :o). Daar betaal je ook voor (het was een paar maanden oud, volgens de verkoper). Verder moet je maar afwachten hoe de lagers er aan toe zijn. Om deze redenen wil ik toch liever een nieuwe  ;) Daarbij was er al iemand me voor geweest (de advertentie was maar 2 dagen oud, ongelooflijk hoe snel internet werkt ;D).
Quote from: Tube-freak on September 11, 2008, 01:54:54
Misschien een niet zo voor de hand liggend platenspeler merk:  Een Denon DP-300F. (simpele instappers hebben...)
...
Je kan lekker experimenteren met plaatjes en eventueel nog (flink) duurdere elementen erin zetten.  Die elementen kan je dan weer meenemen naar je volgende platen speler mocht het bevallen.  Er zijn nog wel andere merken ook in deze prijsklasse zoals Dual.
...
Gewoon zo een denon bestellen via internet en als het niks is kan je altijd via de colportage wet binnen een week terugsturen.
Als je bij een winkel kan lenen is het nog beter natuurlijk.   Ik weet zeker dat H*B*  hem ook kan leveren.
Ik ben juist op zoek naar massaloopwerken. NoFI, hoor, de platenspelers die je noemt zijn echte instappers. Je gaat niet zo snel een element van 200-300 euro op de Denon zetten. Verder zijn de mogelijkheden met de armen zeer beperkt (net als Pro-ject).
Quote from: jeepee on September 11, 2008, 04:20:47
Enno heeft ook een hele mooie draaitafel die hij overweegt om te koop aan te bieden. Zie 'wat is het waard' topic
Ik denk niet dat Enno nog gaat verkopen. Daarbij heb ik het geld pas 'verbrast' aan een Canon zoomlens. Dat betekent weer sparen (of mijn baas moet sneller over de brug komen  ;D of Enno moet hem voor een heel zacht prijsje van de hand doen, en ik weet vrijwel zeker dat ie dat niet zal doen  :D)
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

stef662

Ik zou wel met een kenner in zee gaan. Het risico met goedkope oplossingen is dat je steeds weer alles moet vervangen en uiteindelijk veel duurder uit bent. Nog groter is het risico dat je nooit zult horen waartoe vinyl in staat is  :'(

cyberjobe

Quote from: bourne on September 11, 2008, 17:11:30
Ik zou wel met een kenner in zee gaan. Het risico met goedkope oplossingen is dat je steeds weer alles moet vervangen en uiteindelijk veel duurder uit bent. Nog groter is het risico dat je nooit zult horen waartoe vinyl in staat is  :'(
Dat is inderdaad mijn punt. De goedkope oplossing lijkt leuk, maar dan moet je hem later toch weer verkopen. Puur omdat bijv. vaak de armen niet te verwisselen zijn en de lagers toch vrij zwak zijn. De lagers schijnen een van de belangrijkste onderdelen van het loopwerk.
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

audiolover

QUOTE:

Enno heeft ook een hele mooie draaitafel die hij overweegt om te koop aan te bieden. Zie 'wat is het waard' topic

Ik denk niet dat Enno nog gaat verkopen. Daarbij heb ik het geld pas 'verbrast' aan een Canon zoomlens. Dat betekent weer sparen (of mijn baas moet sneller over de brug komen  Grin of Enno moet hem voor een heel zacht prijsje van de hand doen, en ik weet vrijwel zeker dat ie dat niet zal doen

UNQUOTE:

Enno zal de draaitafel in ieder geval niet verkopen voor een "instapprijsje" lijkt me? Hebben jullie gezien wat een mooie en complete uitvoering van dat merk het is? Niet echt een "instappertje" te noemen!
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

roeleken

joh, doe nie zo moeilijk en kijk gewoon eens naar de Pro-ject lijn
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

beunky

Quote from: roeleken on September 12, 2008, 12:03:36
joh, doe nie zo moeilijk en kijk gewoon eens naar de Pro-ject lijn

Dat zou ik dus werkelijk nooit doen.
Voor zo'n budget is een Nottingham bijvoorbeeld een veel mooiere speler.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

stef662

#16
Ik heb op advies een blue-note gekocht omdat die heel goede lagers heeft, het materiaal de goede dempende eiegnschappen heeft en alles is te upgraden, de arm, het element, maar ook het lager. ik heb nu een rb250 arm en dat wordt binnenkort een beter. De aanschaf lag wat boven de 1000,- maar de upgrades kunnen alle kanten uit en bovenal ik ben er tevreden mee. Als je platenspeler ergens een erg zwakke schakel heeft dan zal dat je belemmeren in verdere vooruitgang en zul ja snel weer een uitstapper zijn vrees ik. Als b.v. de lagers niet deugen dan kun je nooit het beste uit een goed element halen.

Bengbeng

#17
Quote from: cyberjobe on September 11, 2008, 14:42:18
Verder moet je maar afwachten hoe de lagers er aan toe zijn. Om deze redenen wil ik toch liever een nieuwe  ;)

De draaitafel zelf heeft geen lagers.  ;) Aan het plateau zit een grote dikke massieve messing pin die in een cup
met olie draait. Dit gaat 200 jaar mee.

Nogmaals, een Nottingham van 7 jaar oud waar normaal mee is omgesprongen bevindt
zich nog in haar jeugd.  :)
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

advr

Quote from: Bengbeng on September 12, 2008, 21:05:49
De draaitafel zelf heeft geen lagers.  ;) Aan het plateau zit een grote dikke massieve messing pin die in een cup
met olie draait. Dit gaat 200 jaar mee.

Nogmaals, een Nottingham van 7 jaar oud waar normaal mee is omgesprongen bevindt
zich nog in haar jeugd.  :)

olie moet je wel iets korter dan 200 jaar gebruiken maar het gaat lang mee. ;D

mijn LP12 is 15 jaar oud maar draait nog steeds als een zonnetje hoor, wel wat updates gehad maar niets versleten hoor 8)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

stef662

Het gaat om de speling op dat lager, die moet in de orde van micrometers zijn. Ook wel logisch als je bedenkt hoe klein de uitslag van een naaldje is. Dit fijnmechanische werk maakt draaitafels zo duur maar als iemand een draaitafel met een simpel lager net zo goed vind dan heeft die nog nooit een echte topper gehoord.

Bengbeng

Quote from: advr on September 12, 2008, 22:06:08
olie moet je wel iets korter dan 200 jaar gebruiken maar het gaat lang mee. ;D

Die olie moet inderdaad bij tijd en wijle ververst worden.  :)
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

advr

#21

moet wel kennen dat ik de LP12 om de 2 jaar een service krijgt bij Audio Excellence. Dan wordt alles weer even nagekeken, afgesteld en olie ververst. Dit geheel gratis 8)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

beunky

Onderhoud aan dit soort spullen is natuurlijk altijd gewoon goed (en nodig, bij regelmatig gebruik). Netjes ook dat dit geheel gratis gedaan wordt.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

advr


de service aan de Linn LP12 is altijd gratis, dat is ook vanuit Linn geregeld.  8)

het hoort er gewoon bij. 8)

daarnaast ben ik wel een aardig goede klant daar ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

beunky

Aha, dat wist ik niet.
Dus je betaalt in aanschaf wel een hoop (goedkoop zijn ze niet, bieden echter wel value for money als het je ding is vind ik) maar dan is de service dus perfect geregeld.
Sowieso vind ik Audio Excellence een prettige zaak.
Ik heb de indruk dat het qua service en zo niet zoveel uitmaakt of je een aardig goede klant bent of dat je een gewone normale klant bent. En dat is erg prettig.
Bij sommige winkels krijg ik het gevoel dat ze je niet serieus nemen als je voor minder dan 10k komt shoppen, bij AE heb ik dat beslist niet.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"