Opta grijpt in op kabelmarkt

Started by Boogi, August 6, 2008, 09:47:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Boogi

DEN HAAG -  Telecomtoezichthouder Opta wil maatregelen nemen om de concurrentie op de markt voor analoge televisie te bevorderen. Daartoe heeft Opta de twee grootste kabelmaatschappijen van Nederland, UPC en Ziggo, verplichtingen opgelegd.

Dat staat in het dinsdag uitgebrachte ontwerpbesluit Omroep van de waakhond. Opta lichtte drie weken geleden al een tipje van de sluier op. De waakhond wil dat de kabelbedrijven andere partijen volledige toegang verschaffen tot hun netwerken, wanneer deze partijen uitzendrechten hebben verworven.

Daarnaast zijn UPC en Ziggo verplicht om de analoge kabelaansluiting administratief door te verkopen aan andere bedrijven. Dit betekent dat een consument voor zijn analoge kabelabonnement of voor een digitaal pakket via de kabel volledig kan overstappen naar een zogeheten alternatieve aanbieder.

Opmerkelijk

De vereniging van kabelbedrijven, NLkabel, noemt het besluit van Opta in een reactie "opmerkelijk". "De analoge televisie heeft juist veel nieuwe concurrentie erbij gekregen vanuit de digitale hoek." zegt directeur Rob van Esch van NLkabel. "Consumenten zijn massaal op weg naar de digitale televisie. Opta zet de klok terug door de aanbieders van analoge televisie aan te pakken",

Ziggo en UPC, hebben volgens Opta 81 procent van de omroepmarkt in handen. Hier zouden de laatste tijd weinig verschuivingen in zijn opgetreden.

Vorige maand kondigde een nieuwe kabelmaatschappij genaamd YouCa aan de concurrentie te willen aangaan met Ziggo en UPC. Oprichter Peter Jelgersma van YouCa laat weten een kabelabonnement "aanzienlijk" goedkoper aan te willen bieden.

Ingewikkeld

Hij houdt er rekening mee dat er ook andere partijen in de markt zullen stappen. "Hoewel het ingewikkeld is om het uit te voeren, ligt het idee nu wel op straat." Jelgersma is al tientallen jaren actief in de kabelsector.

Opta verwacht dat het besluit vanaf 1 januari van kracht wordt. De betrokken partijen hebben tot 29 september de tijd om op de voorstellen van de toezichthouder te reageren. Ook moet de Europese Commissie nog toestemming verlenen.

Tijd voor een feestje  ;D


Madhouse

Zou het verplichte product van UPC nu eindelijk goedkoper gaan worden? Het is een product wat ik namelijk helemaal niet gebruik omdat ik digitale tv, internet en telefonie van UPC heb. UPC verplicht je wel om een kabel abbonement te nemen omdat ze anders de rest van de diensten niet kunnen leveren (zeggen ze)

Goede zaak van de Opta, ik ben heel benieuwd wat hier uit voort komt!
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Boogi

Ze zullen wel goedkoper moeten gaan worden dan.
Ik ben trouwens benieuwd of upc de voorwaarden nu snel zou gaan aanpassen mbt per maand opzegbaar van digitale tv.
Upc zal de mensen wel vast willen gaan houden  :-X

Deleted member

LOL...zodra ik 't kan stap ik over, weg van K#tsema of hoe het dan ook heet vandaag de dag.  ;D Ben dat bedrijf al jaren zo ontzettend spuugzat, weg met dat monopolie!

Kuipje

Kan ik eindelijk UPC de deur uitgooien. Wat een arrogant, niet-klantgericht bedrijf is dat. 

spotmatic

Groot gelijk, ook ik vind al die Monster kabels veel te duur! Omlaag met die prijzen!

Ooohhh... het gaat om de aanbieders van TV over Coax. Dan zal vast wel niet veel veranderen.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

PjotrrrNL

Evenwichtskunst op de kabel

Uitgegeven: 11 augustus 2008 7:42
Laatst gewijzigd: 11 augustus 2008 11:45
OPTA gaat kabelaars dwingen hun infrastructuur open te stellen voor derden. Consumenten kunnen hetzelfde basispakket straks bij meerdere aanbieders halen en daarnaast nieuwe digitale pakketten afnemen.

Robert Bitter | Logica

Opvallend is vooral dat OPTA noch alle kabelaars, noch alle potentiële concurrenten gelijk behandeld.  De aanpak zit vernuftig in elkaar, maar is lastig te implementeren.

Het wil nog niet echt vlotten met de concurrentie in de distributie van radio en televisie. Er zijn satellietschotels, Digitenne groeit als kool, en voor de liefhebbers is er IP televisie. In alle huishoudens die op deze manieren televisie kijken, heeft echter ongeveer de helft dat erbij. Een kleine 85 procent kijkt in Nederland daarom (ook) via de kabel. Voor toezichthouder OPTA een al te riante positie voor de kabelaars. OPTA dwingt daarom de grote kabelaars hun infrastructuur toegankelijk te maken voor derden.

Bundelen
De eerste mogelijkheid die OPTA aan concurrenten geeft, is het doorverkopen van het analoge pakket dat de kabelaar nu biedt. Partijen, zoals bijvoorbeeld Alice, kunnen hiermee televisie gaan bundelen met hun ADSL aanbod. Als kijker krijgt u daarmee dus helemaal niets nieuws, maar er komen wel meer partijen die een alles-in-één pakket leveren en steeds meer consumenten willen dat.

Naast de doorverkoop van het analoge pakket kunnen concurrenten hun eigen digitale pakket samenstellen. De kabelaar moet hiervoor toegang geven niet alleen tot de coax maar ook tot de set-top box. Hier wordt het interessant voor consumenten die wat anders willen bekijken dan hetgeen de kabelaar aanbiedt.
Opvallend is dat OPTA de mate van openheid af laat hangen van de grootte van de kabelaar. Ziggo en UPC moeten concurrenten beide opties geven.

Bij CAIW en Delta moet het digitale platform open, maar het analoge pakket wordt niet doorverkocht. Bij de kleinere spelers blijft de kabel dicht. Hoe groter de kabelaar, hoe meer 'gedoe' hij ten behoeve van de concurrentie moet accepteren, vindt OPTA. Ook aan de kant van de concurrenten maakt OPTA onderscheid: KPN krijgt geen toegang tot de kabelinfrastructuur.

Ringen
Kabelnetwerken liggen in ringen. Dat maakt openbreken veel lastiger dan bij het KPN netwerk. Concurrenten krijgen geen verbindingen die fysiek zijn losgekoppeld uit het netwerk. Al het aanbod moet daarom op die ene coaxkabel die bij iedereen langs de voordeur loopt. Vandaar dat OPTA concurrenten geen alternatief analoog aanbod toestaat. Analoge zenders nemen vier tot tien keer meer ruimte in dan digitale en daarom is er geen plaats voor meerdere analoge pakketten. Bovendien is het praktisch onuitvoerbaar per huishouden de toegang tot analoge pakketten te regelen.

De vraag wordt nu; hoeveel ruimte er is voor additioneel digitaal aanbod? Behalve internet en telefonie bieden genoemde kabelaars 24 tot 35 analoge en zo'n 120 digitale televisiekanalen. Nieuwe HDTV zenders vragen extra ruimte. Wat moet er gebeuren wanneer meerdere concurrenten zich melden met verschillende pakketten? Hoeveel aanbieders kunnen worden toegelaten? Hoeveel ruimte krijgen die aanbieders? Moeten de kabelaars hun eigen aanbod daarvoor inkrimpen?

Met haar plannen toont OPTA zich evenwichtskunstenaar op een kabel die maar beperkte ruimte voor concurrentie laat. Maar de concrete invulling moet nog komen. Dat wordt lastig want er zijn flinke dilemma's, sterke spelers en grote belangen. De uitkomst zal dan ook nog even op zich laten wachten. De kabel krijgt er dus een boeiende serie bij. Ik verwacht courtroom drama.

Robert Bitter is Principal Consultant bij Logica Management Consulting

(c) NUzakelijk.nl/Robert Bitter

Bengbeng

#7
Quote from: PjotrrrNL on August 13, 2008, 08:10:45
De vraag wordt nu; hoeveel ruimte er is voor additioneel digitaal aanbod? Behalve internet en telefonie bieden genoemde kabelaars 24 tot 35 analoge en zo'n 120 digitale televisiekanalen. Nieuwe HDTV zenders vragen extra ruimte. Wat moet er gebeuren wanneer meerdere concurrenten zich melden met verschillende pakketten? Hoeveel aanbieders kunnen worden toegelaten? Hoeveel ruimte krijgen die aanbieders? Moeten de kabelaars hun eigen aanbod daarvoor inkrimpen?

Als nieuwe aanbieders daadwerkelijk hun eigen digitale aanbod naast dat van de huidige aanbieder moeten proppen
op dezelfde coaxkabel is het over en uit met de kwaliteit. Bitrates moeten drastisch geknepen worden, etcetera. Dat wordt één grote gigantische puinhoop in bagger kwaliteit.

Maar wel lekker goedkoop.  ::) Fijn joh.

Daar schieten we dus niets mee op.

Enige oplossing is dat nieuwe aanbieders gebruik moeten maken van de bestaande digitale streams, alleen
dan blijft kwaliteit gewaarborgd.

Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

Flexaa

Het zou toch wel fijn zijn als een andere aanbieder op het UPC netwerk komt.
Zijn we eindelijk van die rotte energieslurpende, dichgetimmerde boxen af, die voor woekermaandbedragen  uitgeleend worden..

kermy

QuoteAls nieuwe aanbieders daadwerkelijk hun eigen digitale aanbod naast dat van de huidige aanbieder moeten proppen
op dezelfde coaxkabel is het over en uit met de kwaliteit. Bitrates moeten drastisch geknepen worden, etcetera. Dat wordt één grote gigantische puinhoop in bagger kwaliteit.


Dat heeft Bengbeng mijns inziens heel goed gezien.
De meeste aanbieders zouden het liefst helemaal van het analoge pakket af willen.
Het is namelijk dit analoge pakket wat meer aan onderhoud kost en de meeste bandbreedte opeet.
En als er nu wat bedrijfjes komen die analoge pakketjes gaan aanbieden dan gaat de hele kwaliteitsslag die toch ingezet is niet door, sterker we boeren met z'n allen achteruit.
Op papier dus leuk, in de praktijk iets minder.
Met vriendelijke groet,

Kermy

PjotrrrNL

#10
Het gaat hier om 'administratief doorverkopen', er komen/komt dus geen kanalen/bandbreedte bij (analoog of digitaal) die al door UPC of Ziggo zelf op het netwerk worden 'gezet'.
De nieuwe aanbieder koopt de kanalen in bij de 'netwerkbeheerder' en verkoopt deze weer aan de klant.

Voor zover ik het nu begrijp wordt er dus pas extra bandbreedte gebruikt indien er op verzoek van de nieuwe aanbieder een nog niet op het netwerk aangeboden kanaal als extra toegevoegd wordt...

Shorty

Uuuuuuhhhhhhh...... maar UPC kan toch gewoon een vervoersprijs bedingen voor de aanbieders. Die kunnen niet naar een concurrent, want er ligt nu eenmaal slechts 1 kabel in de grond (zolang het duurt...)

VrGr,

Bart J.

Boogi

QuoteOpta verwacht dat het besluit vanaf 1 januari van kracht wordt. De betrokken partijen hebben tot 29 september de tijd om op de voorstellen van de toezichthouder te reageren. Ook moet de Europese Commissie nog toestemming verlenen.

Is er al meer over bekend?

Flexaa

Voorlopig gaan de tarieven van UPC voor 2009 weer omhoog en willen ze zelfs de HD kanalen van de publieke omroep alleen in het dure HD pakket plaatsen. Terwijl het bij Ziggo gratis is.   

Die plannen van de OPTA hebben vooralsnog niet veel om het lijf.. 

De prijzen stijgen alleen maar ondanks de woekerwinsten van de kabelaars.

Kuipje

Precies de reden dat ik van UPC afwil. Het basistarief gaat hier in 3 strappen zeer fors omhoog en dan moet daarna nog je digitale pakket erbij nemen. En je wordt ook nog gedwongen hun decoder te huren. Heeft toch aardig wat trekjes van koppelverkoop. Een tijdje terug eens gekeken wat een decoder met een HDMI aansluiting moest kosten. Was maar 8 eurootjes in de maand extra. Zodra ik wat meer duidelijkheid heb t.a.v. sateliettelevisie gaat de kabel er uit en ben ik heerlijk van dit klantonvriendelijke klotenbedrijf af.   

Speedy

Wat ik me af zit te vragen. Is het na het opengooien van de kabelmarkt straks ook mogelijk om in UPC gebied voor Ziggo te kiezen? Of andersom (al kan ik me dat zeker niet voorstellen  ???).
Denon AVR-3808A, Denon DVD1930, B&W CDM-9NT, B&W HTM-62, B&W 684, B&W 686, Pioneer PDP-436XDE, Sony RDR-HX1010, Sony RDR-HX1070, Sony Playstation3, WII

Boogi


peterjon

Ik krijg met een week of 2 mijn nieuwe test ziggo decoder, ben benieuwd !
" To live in fear is like , a life half lived. "

Michael Dag

Quote from: peterjon on December 26, 2008, 13:30:43
Ik krijg met een week of 2 mijn nieuwe test ziggo decoder, ben benieuwd !
wat wil je hier mee zeggen? dat je nu in een niet Ziggo gebied (bijvoorbeeld UPC) een Ziggo aansluiting krijgt?
Panasonic TX-P42ST50E / DMP-BDT320 / UPC HDTV CI+ | Onkyo TX-SR656 | Monitor Audio RS6 / RSC / RSW-12 / Radius 90 | Monster ILS100-2M / HDMI400-2M |

Boogi

ben ik ook benieuwd naar.
Het is stil rond het Opta team.

Flexaa

Het zou toch 1 januari 2009 ingaan?
Ik zie nog geen prijsverlagingen hoor .

Michael Dag

Quote from: Flexaa on January  2, 2009, 13:12:54
Het zou toch 1 januari 2009 ingaan?
Ik zie nog geen prijsverlagingen hoor .

???

Waarom zouden de prijzen dan meteen omlaag gaan?
Eerst maar eens zien of je uberhaupt van je kabelaar af kan in de praktijk en dan eventueel bij
grote verhuisbewegingen kan ik me voorstellen dat ze iets aan de prijs (willen) doen...

Zolang niemand hier iets van weet of kan verhuizen zie ik niet in waarom de kabelaars hun prijzen
zouden (willen) verlagen...

Panasonic TX-P42ST50E / DMP-BDT320 / UPC HDTV CI+ | Onkyo TX-SR656 | Monitor Audio RS6 / RSC / RSW-12 / Radius 90 | Monster ILS100-2M / HDMI400-2M |

Speedy

Het is nog erg stil rondom eventuele nieuwe aanbieders op de markt  :-[
Denon AVR-3808A, Denon DVD1930, B&W CDM-9NT, B&W HTM-62, B&W 684, B&W 686, Pioneer PDP-436XDE, Sony RDR-HX1010, Sony RDR-HX1070, Sony Playstation3, WII

Marcel_T.

Hoogste rechter bepaalt dat OPTA kabelverplichtingen kale kabelcapaciteit mag opleggen
Categorie: Overige — David de Jong - 22:21 uur, 8 January 2009

De hoogste Nederlandse rechter die in naam van de koningin uitspraken doet, inzake een door UPC tegen de Onafhankelijke Post & Telecommunicatia Autoriteit (OPTA) aangespannen zaak, heeft OPTA gelijk gegeven. OPTA mag kabelaars met aanmerkelijke marktmacht verplichtingen opleggen om mogelijke concurrenten op de kabel toe te laten. In de optiek van UPC had toezichthouder OPTA haar besluiten moeten intrekken, toen ze herstelbesluiten nam. UPC kaartte de zaak aan bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB).

Dat CBB had OPTA eerder verplicht om met nadere motiveringen te komen inzake de marktanalysebesluiten die met name Ziggo en UPC raken. Het gaat daarbij om de herstelbesluiten van 21 december 2007. Nu het CBB het beroep op deze herstelbesluiten ongegrond heeft verklaard, zijn deze onverkort van kracht.

Volgens UPC voldoet OPTA nog steeds niet aan de motiveringseisen, omdat in haar optiek niet voldoende aannemelijk is dat er zich daadwerkelijk operatoren zouden melden die 'kale kabelcapaciteit' willen afnemen; YouCa (het initiatief van Peter Jelgersma en Harry Kramer) beschouwt UPC als wederverkoopdienst, waarbij geen vraag zou bestaan naar kale capaciteit. Het CBB stelde dat 'niet uit te sluiten is' dat YouCa met een voor OPTA aanvaardbaar plan komt die binnen de kale kabelcapaciteit valt. Ook andere door UPC opgeworpen argumenten zijn door het CBB als ongegrond verklaard. OPTA is bezig met een nieuw marktanalysebesluit die zeer spoedig in Brussel bij de Europese Commissie zal worden genotificeerd. De bedoeling is het nieuwe besluit op 17 maart 2009 uiterlijk in werking te laten treden.


Bron: http://dutchmedia.nl/blog/
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

Flexaa

Geweldig nieuws dat UPC in het ongelijk is gesteld. Woekerwinsten maken de kabelaars. Dat het abonnementstarief maar vele euros naar beneden mag gaan. :dry: