bas-mid driver 'opvullen'

Started by solitaire, August 4, 2008, 14:14:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

solitaire

Wie van de technisch-onderlegden kan me uitleggen wat er met een bas-mid driver gebeurd als je de conus vuld, met een 'opgerekte' stofkap dan wel een met schuim opgevulde ruimte rondom de centrale kegel.

- de massa veranderd (en alle extra massa gecentreerd gelocaliseerd)
- de afstraling veranderd

> is er sprake van frequentie afval voor de hogere tonen ?
> is de gevoeligheid van de driver afgenomen wegens gewichtstoename ?

In deze richting zit ik te denken, maar kan iemand mijn interpretatie-window vergroten ?



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

PaulSQ

Alles wat je doet is (welliswaar niet volkomen) onvoorspelbaar, en derhalve niet aan te raden ben ik bang....
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

solitaire

Quote from: PaulSQ on August  5, 2008, 00:16:48
Alles wat je doet is (welliswaar niet volkomen) onvoorspelbaar, en derhalve niet aan te raden ben ik bang....

OK; zoals al in m'n oorspronkelijke mail stond, ging ik er eigenlijk van uit dat het resultaat niet zo onvoorspelbaar zou zijn ...

Net al het vervangen van een stofkap door een harde kegel redelijk voorspelbare gevolgen heeft.

???



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Niemand verder een idee ?

Ook bv. Von Schweikert heeft gekozen voor opvulling, icm. verzwaring van de conus ...



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

PaulSQ

Als ik het niet mis heb is dat een dedicated laag driver, verzwaren van de conus leidt oa tot verlaging van de FS... meer laag uit dezelfde driver maar heeft ook nadelen zoals verminderde belastbaarheid..

Het opvullen is bij VS denk ik niet een doel op zich maar lastig te voorkomen als je massa aan de conus wilt toevoegen.
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Bart_M

Peerless heeft de HDS134 met en zonder faseplug, daar zie je al een goed verschil in respons.
Tevens zal je met het verzwaren van de conus, de mid wat lager door laten kunnen lopen ten koste van rendement.

solitaire

dank voor de reacties

Quote from: Bart_M on August 18, 2008, 11:53:38
Tevens zal je met het verzwaren van de conus, de mid wat lager door laten kunnen lopen ten koste van rendement.

Dat is het hem juist: mijn 'logica' verteld me dat als je het centrum van de conus (niet de stofkap) verkleind / stijver / zwaarder maakt, je bij een laag/mid driver de weergave eerder zou gaan afvallen.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.