woofers gezocht, ivm. zelfbouwplannen

Started by solitaire, July 22, 2008, 17:23:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

solitaire

gezocht, ivm. zelfbouwplannen, woofers die voldoen aan:

fs > 60 Hz
Vas < 20 L
Qt > 0,50
Sd > 140 cm2
SPL > 91 dB (2,83V; 1m)
R = 8 Ohm nominaal, +-25%

HF afval, indicatie, -6dB / 2 kHz
cones bij voorkeur van (gecoat) papier, zeker niet bextrene of polypropylene
graag de stofkap bol en van het zelfde materiaal als de conus, zeker geen harde phase-plug
betrouwbaar


pfff ...

verras me !




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Interficior

#1
Jij zoekt vast naar een snelle PA-woofer... Behalve dan die Qts... Waarom wil je die zo hoog hebben? Open baffle? En wat bedoel je met R = 8 Ohm nominaal (dat begrijp ik wel) maar +/- 25%? Wil je een woofer die een impedantie ten alle tijden tussen de 6 en 10 ohm heeft? Elektrodynamisch gaat dat nooit lukken.

Edit: Wat ben je van plan te maken? :)
Take it or lease it

solitaire

dat impedantie een elektrodynamisch verloop heeft is het probleem hier niet, echter wat ik wilde zeggen is dat een nominale impedantie tussen de 6 en 10 'moet' liggen ...  :-\

deze waarden kan ik natuurlijk ook manipuleren bv. met dropweerstandjes ... echter mijn uitgangspunt is om de LS zonder (major) filterwerk te laten uitkomen ...

vandaar ook deze bizarre (en soms zichzelf tegensprekende) lijst met wensen ...

een driver die er redelijk in de buurt komt is bv. de Davis 20 GKLV8/TDF: daar moet wel enigszins aan gesleuteld worden, maar als basis-ontwerp komt 'ie behoorlijk in de goede richting

de speakers die ik bouw komen over het algemeen uit zonder, of met minimaal, filter: in 75% van de gevallen zijn het breedband designs ... een kastmatch bereik ik door lang zoeken naar de voor het doel beste driver, en daarna aanpassingen aan driver en kastbouw

in dit geval ben ik gewoon een breedbander aan het ontwerpen voor m'n PC set ... echter de data van een van de mogelijk te gebruiken drivers is dusdanig dat een langbewaard idee van mij ook wellicht uitvoerbaar is ...

de FR-drivers kan ik op details laten aanpassen (ze worden in Europa gemaakt, in kleine series: nadeel is de consistency van productie, voordeel is dat er tijdens de bouw details van de driver kunnen worden aangepast om beter in mijn totaal-concept te passen),

grootste vraagteken bij dit project is de woofer die ik er bij wil plaatsen: zonder filter is dat een heel gepuzzel (ander vraagteken is om met de producenten van de FR op een lijn te komen: naast Engels en Duits spreken ze hun landstaal, die ik weer niet beheers, en Russisch: een vriendin van mij beheerst 't en doet dus veel vertaalwerk ...)

goed: een blahblah verhaal dus ... tot ik er daadwerkelijk mee aan het bouwen ga, en daar zal ik een foto-thread van maken (meet-o-fielen, zet U schrap >:D)


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Kingpin

#3
--
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

#4
Hoi Solitaire,

Ik heb nog 2x 12" Celestion subwoofers liggen. Niet het consumenten spul, maar het professionele werk.
Moet ik even kijken welke specs deze hebben, ik heb ze destijds gebruikt in een aktief systeem.
Ze zitten nog in de kast, maar deze is te groot voor de huiskamer en ik doe er eigenlijk niets meer mee.
(jammer he, koste me destijds 5000 gulden aan onderdelen  ::))

Van hetzelfde heb ik ook nog 2x 10".

Is met harde ophanging (dus geen rubberen ophanging) met bolle binnenkant, super strakke weergave.
Kan vanavond wel even een foto maken, dan kun je ze zien als je wilt.

Als je interesse hebt pm me maar.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

Kingpin

Dit is wat ik nog heb kunnen vinden:

- Power handling 100 watts RMS
- Impedance 8 ohms
- SPL 100 dB 1W/1m
- Fs 82 Hz
- Dimensions A: 12-1/8", B: 11-1/8", C: 4-7/8", D: 6-1/8", E: 1-1/2".

Dit is 'm en nog steeds in nieuwstaat !





Als bass, beste te gebruiken in 2x 12" of beter nog in 4x12" config.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

solitaire

#7
thanks !

ga morgen even op zoek naar de andere data


maaruh ...: het is al een tikje een uitzondering dat ik een LF eenheid bij m'n breedbander plaats

en 2x 12" of beter nog in 4x12" config. gaat het echt niet worden  ;D 8) (het wordt de "'k werk eraan" uit m'n signature  :-X :D)



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#8
Quote from: Interficior on July 22, 2008, 17:29:21

Edit: Wat ben je van plan te maken? :)


een breedbander en een woofer in een gemeenschappelijk kast



Iemand verder nog ideeen wat betreft mogelijke drivers ?




W.


edit: toegevoegd een grof schetsje van de te bouwen speakers (speakers hebben lage WAF / hoge Form-Follows-Function ... ;))
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quoteauthor=Roland  Di 19 Aug 2008 18:11  http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?p=138759#138759
Het duurde even voor de munt viel.

Twee verschillende drivers in dezelfde br kast zetten. Maakt 1 samengestelde driver met andere (gecombineerde) TSP. De eerste driver is er al, nu een tweede om lager te komen in combinatie met de eerste driver. Omdat de twee drivers dezelfde kast delen rollen er nieuwe tsp uit voor de gecombineerde driver.

Dit is een heel zeldzaam systeem, zou je kunnen vertellen hoe je je eerste kast op dit principe berekend hebt? Zou je toch wat meer toelichting willen geven bij je posts hier? Dit is erg tasten zo. Vooral omdat het een techniek is die je bijna nooit ziet. Dat maakt het wat makkelijker om je te helpen.

Ik zet zelfs geen drivers in serie om beinvloeding te voorkomen. Dezelfde kast laten delen door twee verschillende drivers is apart. Mijn ervaringen met twee dezelfde drivers in 1 volume zijn niet zo best.

Maar we zijn hier om wat op te steken, dus ik ben erg nieuwsgierig naar je eerste speaker die op dit principe gebaseerd is.

Zo op het oog lijkt SD me niet uit te vlakken als je tot de gezamelijk tsp van een 5 inch en een 12 inch in een gedeelde kast wilt komen...

En nog even een tekst herhaald:

"Net als een driver en een kast akoestisch/mechanisch op elkaar zijn afgestemd, kan je ook twee of meer drivers op elkaar en op de kast afstemmen (dit kan alleen als de drivers akoestisch 'elkaar zien', maw. hetzelfde kastvolume delen).
Hiervoor is de term 'compound speaker driver' bedacht, ofwel 'samengestelde driver'. "

Hierin zit de kern van het probleem een dergelijke luidspreker te bouwen: een kast voor een specifieke driver te bouwen, of een driver te kiezen voor een specifieke kast kan al een behoorlijke opgave zijn, diezelfde keuzes maken als de drivers elkaar onderling beinvloeden en de kast de drivers weer beinvloed is puzzelen.
Wegens ziekte zit ik thuis, en helaas houdt ik het niet vol de hele dag achter de PC te zitten (...), maar pas na ong. 3 maanden had ik zoveel combinaties van verschillende drivers in verschillende kasten doorgerekend / gemodelleerd dat ik concludeerde dat er één fraaie match te maken was.
Een aantal jaren geleden ben ik via-via in aanraking gekomen met de mensen achter Sonido, en de kleinste FR driver van hun laat zich het best van alle FR'ers waarvan ik TSd heb combineren tot een samengestelde driver (ik weet dat hun engels best OK was, maar krijg op mijn engelse mailtjes alleen sketchy antwoorden, en ben dus in het Hongaars overgestap (of dat wat er bij mij voor door moet gaan :-X :'().

Waarom een samengestelde driver: als de drivers echt goed matchen (en dat is echt noodzaak) versterken ze elkaar en vullen elkaar aan. Een betere uitleg dan Thorsten Loech dat doet in de eerder aangehaalde link kan ik je niet geven. De kern van de zaak is:
"We all agreed that if one drew out the electrical equivalence models of the drivers behaviour, connected the drivers in parallel and attempted to simplify the model to a single equivalence circuit with new values this would not really be doable. However, we had a consensus that modelling the two drivers as a new single driver with combined parameters would give at the VERY LEAST some reasonable indication of the possible behaviour of the combo. It was clear that the correlation with reality would be sketchy, but it would get at least a starting point", en de verdere uitleg direct er op volgend.

Het blijft puzzelen met TSd, en daarna experimenteren om te zien of het uberhaupt in de praktijk werkt, en om veel 'losse eindjes' in het ontwerp in een hand-on approach op te lossen / te optimaliseren.

Even over de SD: die kan je van de betrokken drivers optellen, echter als de laag/mid driver goed combineerd met de FR zal (iemand op het ZBA forum zei dat terecht) bewuste driver weinig diepe bas toevoegen, echter wel bv. de FR ondersteunen in zijn laag (in een zelfde wijze als twee achter elkaar geplaatste drivers dat doen [helaas noemen we dat ook 'compound'] ), en verder een efficientere koppeling tussen driveroppervlak en 'omgevings'lucht met zich mee brengen.

Als je me een specifieke vraag steld zal ik die zeker beantwoorden; meer algemene vragen zijn door de complexiteit van de zaak minder goed uit te leggen. Klinkt vreemd, ist es aber nicht ;).


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.