celerontje op bezoek in ''Audio & Video land''

Started by celerontje, August 3, 2008, 22:17:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

celerontje

Men heeft het niet geweten, men kon het ook niet weten, maar ondergetekende heeft een bezoek gebracht aan Ronald, ook wel geheetten ''Audioloog''

Zo, en nu anno 2008:

Rond 1 uur vanmiddag kwam ik aan bij Ronald, het was de eerste keer dat we elkaar zagen, want Ronald zet alles op de foto, behalve zichzef.  >:D

We hebben als eerste een hoop gekletst over zijn stereogebeuren.
Toen hebben we wat door mij meegebrachte filmmuziek beluisterd via de Squeezbox, ik vond het nogal ''Apart'' klinken, het laag was in de bombastische muziek zeer nadrukkelijk aanwezig, terwijl de detailering in het hoog nogal wisselvallig is.
Je moet er echt langer naar luisteren om eraan te wennen, maar 't klonk wel mooi.
Toen hebben we nog wat andere nummers beluisterd.
Daarna heeft Ronald wat klassiek opgezet, met veel detailering en geen bombastisch gerammeldebammel, en dat klonk een stuk minder ''Apart'', 't klonk prettig om naar te luisteren, zonder noemenswaardige kleuring.
Zijn installatie moet het echt hebben van de opnamekwaliteit en mag daarom ook gerust HiFI genoemd worden, omdat het heel puur klinkt, wat bij een mindere opname nadelig kan uitpakken, maar zo'n geval
heb je ook bij een slechte DVD op een HD scherm.

Toen was het tijd voor bloedvergieten >:D , ik deed de Blu-ray van ''The Last Samurai'' in de speler.
Toen doorgeskipt naar de veldslag, en dat klonk lekker, alleen 1 probleempje:
Ronald had een tijdje geleden met z'n EQ de staande golf frequentie wat opgevoerd, omdat dat lekkerder klonk bij een bepaalde film, maar feitelijk zorgde het voor een enorm gerommel in de filmmuziek, dus Ronald heeft de 38 hz een paar Db's omlaag geschroeft en toen klonk dezelfde scene gewoon goed.

Een tijdje later ging mijn DVD van The Bourne Supremacy erin, de achtervolging in Moskou, dat klonk erg lekker en de upscaler in de Blu-ray speler gaf een mooi plaatje.
Daarna hebben we nog Earth op BD in de speler gehad, Ronald skipte naar een scene met een vogel die nog minder spoorde dan het hele spoorwegennet van de NS bij elkaar.
We hebben ook nog geswitcht tussen de Dolby 5.1 track en de DTS HD MA core via S/PDIF.
De DTS track klonk warmer en minder schel, mijn voorkeur.
Daarna de BD van ''The Aviator'' erin, mooi warm beeld en we hebben hetzelfde met de Dolby en de DTS track weer gedaan.
We hebben later ook nog de BD ''The Patriot'' erin gehad, prachtig beeld, mooi geluid, de kogels vlogen om je oren.

Met de Dreambox hebben we ook nog gespeeld, en af en toe moest Ronald wat opties verandren etc.
We hebben nog een hoop gekletst over kalibratie en nog veel meer.
Toen was de tijd snel om, Ronald's vrouw kwam thuis en na een tijdje ging ik weer.

Bedankt voor de gastvrijheid, de branduren van je beamerlamp, hij heeft lang aangestaan, de nootjes en de ijsthee.
Al moet ik van sommige ijsthee merken heel snel naar de de WC, bij de ijsthee van jou ook, maar gelukkig zat de WC heel dicht bij je woonkamer en was KEURIG schoon, dus feitelijk maakte het niks uit.

Ronald, vul me alsjeblieft aan, ik zal ongetwijfeld wel iets vergeten zijn of door elkaar gehaald hebben.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

#1
Quote from: celerontje on August  3, 2008, 22:17:16
Men heeft het niet geweten, men kon het ook niet weten, maar ondergetekende heeft een bezoek gebracht aan Ronald, ook wel geheetten ''Audioloog''
Leuk verslag  :)

Quote from: celerontje on August  3, 2008, 22:17:16
Rond 1 uur vanmiddag kwam ik aan bij Ronald, het was de eerste keer dat we elkaar zagen, want Ronald zet alles op de foto, behalve zichzef.  >:D
Dat gaat ook wat lastig zonder zelfonstpanner op de camera  ;D

Quote from: celerontje on August  3, 2008, 22:17:16
We hebben als eerste een hoop gekletst over zijn stereogebeuren.
Gekletst wel, maar ik wil er nog even voor de andere lezers bij opmerken dat er feitelijk maar 2 stukjes van 1 minuut van 2 cd tracks (correct me if I am wrong) zijn gedraaid in stereo en dat de resterende 99,99% van de tijd aan het HT gebeuren is besteed. Ik zeg dit even om jouw opmerkingen een beetje in perspectief te plaatsen. Het is duidelijk dat Celerontje een echte HT freak is en de interesse in stereo wat minder is.  ^-^

Quote from: celerontje on August  3, 2008, 22:17:16
Toen hebben we wat door mij meegebrachte filmmuziek beluisterd via de Squeezbox, ik vond het nogal ''Apart'' klinken, het laag was in de bombastische muziek zeer nadrukkelijk aanwezig, terwijl de detailering in het hoog nogal wisselvallig is.
Dat was inderdaad het eerste nummer dat eventjes geluisterd is, een (zoals je het zelf mooi omschreef) nogal bombastisch klinkende opname waar nauwelijks enige focus van instrumenten in te bekennen was. Wel mooie muziek trouwens  :) Het laag was in dit nummer inderdaad flink aanwezig en dat zal ongetwijfeld deels vanwege de akoustiek wellicht meer zijn dan het idealiter zou moeten zijn, ik stoor me er persoonlijk niet aan want dit is in het verleden vele malen erger geweest in mijn set!

Quote from: celerontje on August  3, 2008, 22:17:16
Je moet er echt langer naar luisteren om eraan te wennen, maar 't klonk wel mooi.
Daar kan ik wel inkomen, ik moet er nu juist weer aan wennen als ik andere sets hoor, met name bij de wat goedkopere set is er dan sprake van wat ik noem een hifi-hoog. De avalons doen dit niet en zijn veel neutraler in het hoog, als je dat niet gewend bent wordt dat waarschijnlijk ervaren als "te weinig" hoog. Mijn sert zoals deze nu is is inderdaad niet als analytisch te bestempelen. Het zou van mij persoonlijk best wat analytischer mogen maar ik vind de homogeniteit die ik nu hoor veel belangrijker.

Quote from: celerontje on August  3, 2008, 22:17:16
Toen hebben we nog wat andere nummers beluisterd.
Daarna heeft Ronald wat klassiek opgezet, met veel detailering en geen bombastisch gerammeldebammel, en dat klonk een stuk minder ''Apart'', 't klonk prettig om naar te luisteren, zonder noemenswaardige kleuring.
Haha volgens mij was dat het tweede en laatste nummer wat we geluisterd hebben toch? O wacht even ik had ook nog heel eventjes die zweedse opstaan natuurlijk.

Ik had inderdaad bewust even een ander stuk klassiek opgezet waarvan de opname wel ok was om je te laten horen dat het eerste nummer wat we luisterden niet representatief was voor hoe de set klinkt.

Quote from: celerontje on August  3, 2008, 22:17:16
Zijn installatie moet het echt hebben van de opnamekwaliteit en mag daarom ook gerust HiFI genoemd worden, omdat het heel puur klinkt, wat bij een mindere opname nadelig kan uitpakken, maar zo'n geval
heb je ook bij een slechte DVD op een HD scherm.
Dat klopt, een nadeel van de meeste high-end sets wat mij betreft...

Quote from: celerontje on August  3, 2008, 22:17:16
Toen was het tijd voor bloedvergieten >:D , ik deed de Blu-ray van ''The Last Samurai'' in de speler.
Toen doorgeskipt naar de veldslag, en dat klonk lekker, alleen 1 probleempje:
Ronald had een tijdje geleden met z'n EQ de staande golf frequentie wat opgevoerd, omdat dat lekkerder klonk bij een bepaalde film, maar feitelijk zorgde het voor een enorm gerommel in de filmmuziek, dus Ronald heeft de 38 hz een paar Db's omlaag geschroeft en toen klonk dezelfde scene gewoon goed.
Even een kleine toelichting. Ik equalize mijn subwoofer met een Behringer DSP1124. Daarbij had ik 1 filter ingesteld, namelijk -6 dB gain bij 38 Hz met een bandwidth van 5. Volgens metingen zou de gain bij 38 Hz -12 dB moeten zijn echter dat vond ik niet mooi klinken, ik heb toen ooit gekozen voor -6 dB als "compromis". Na even kort experimenteren gisteren bleek -10 dB inderdaad een mooier resultaat te geven en zo laat ik het nu dus voorlopig staan  8) 

Quote from: celerontje on August  3, 2008, 22:17:16
Een tijdje later ging mijn DVD van The Bourne Supremacy erin, de achtervolging in Moskou, dat klonk erg lekker en de upscaler in de Blu-ray speler gaf een mooi plaatje.
Maar de Oppo (die we gisteren niet gebruikt hebben) doet dat nog beduidend beter! In de toekomst komt er een hdmi switch en dan zal ik waarschijnlijk de Oppo ook weer aansluiten voor DVD kijken op de projector  :)

Quote from: celerontje on August  3, 2008, 22:17:16
Daarna hebben we nog Earth op BD in de speler gehad, Ronald skipte naar een scene met een vogel die nog minder spoorde dan het hele spoorwegennet van de NS bij elkaar.
Haha Paradijsvogels met hun rare maar leuke verleidingsdansjes  ;D

Quote from: celerontje on August  3, 2008, 22:17:16
We hebben ook nog geswitcht tussen de Dolby 5.1 track en de DTS HD MA core via S/PDIF.
De DTS track klonk warmer en minder schel, mijn voorkeur.
Helemaal mee eens, veel rustiger en lekkerder! Echt iets om op te letten dus bij het afspelen van Blu-Ray om de juiste geluidstrack te kiezen, ook als je via ouderwets spdif luistert!

Quote from: celerontje on August  3, 2008, 22:17:16
Daarna de BD van ''The Aviator'' erin, mooi warm beeld en we hebben hetzelfde met de Dolby en de DTS track weer gedaan.
We hebben later ook nog de BD ''The Patriot'' erin gehad, prachtig beeld, mooi geluid, de kogels vlogen om je oren.
Volgens mij heb je de center (die ik niet heb) niet echt gemist  ;)

Quote from: celerontje on August  3, 2008, 22:17:16
Bedankt voor de gastvrijheid, de branduren van je beamerlamp, hij heeft lang aangestaan, de nootjes en de ijsthee.
Graag gedaan, al heb je er volgens mij amper van gegeten  :-X

Quote from: celerontje on August  3, 2008, 22:17:16
Al moet ik van sommige ijsthee merken heel snel naar de de WC, bij de ijsthee van jou ook, maar gelukkig zat de WC heel dicht bij je woonkamer en was KEURIG schoon, dus feitelijk maakte het niks uit.
Das voor het eerst dat mijn WC ook gereviewed wordt  ;D

Leuk te horen dat je het naar je zin gehad hebt! Ik kan je alleen maar adviseren om nog een bij wat meer forumleden thuis te gaan kijken/luisteren.  :)

Groetjes,

Ronald

hifiman

#2
Ik vond het trouwens leuk en ook een beetje opmerkelijk dat je zo content was met mijn surround geluid, ik heb daar namelijk niet echt veel in geinvesteerd, draai zonder center, heb geen enorme sub, draai met ongelijke speakers/versterking voor en achter. Ik vind zelf mijn surround geluid niet "high-end" maar wel gewoon lekker en redelijk in balans klinken.

Je gaf echter aan dat je zelf een heel goedkoop setje hebt wat het geluid betreft en dat verklaart natuurlijk ook dat het bij mij als snel lekker klinkt  ;D


celerontje

Haha, ik haalde inderaad al die muzieknummers door elkaar heen, maar je deed het ook zo snel:
Je bent net zo handig met je Harmony als een cowboy met z'n revolver. ;D

En over je surround:
Dat stukje waarin Jason Bourne een kogel in z'n arm kreeg, klonk zeer goed, het klonk bijna alsof de kogel door de kamer vloog.
Maar ik heb zeker iets aan te merken op het surroundgeluid:
Soms klonk het laag iets te veel subwooferachtig en stond wat los van de rest van het geluidsbeeld, maar daar valt ook weinig aan te doen, door de grootte en akoestiek van je kamer.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Quote from: celerontje on August  4, 2008, 13:00:26
Haha, ik haalde inderaad al die muzieknummers door elkaar heen, maar je deed het ook zo snel:
Je bent net zo handig met je Harmony als een cowboy met z'n revolver. ;D
;D

Quote from: celerontje on August  4, 2008, 13:00:26
En over je surround:
Dat stukje waarin Jason Bourne een kogel in z'n arm kreeg, klonk zeer goed, het klonk bijna alsof de kogel door de kamer vloog.
Ik heb je niet zien bukken  ;)

Quote from: celerontje on August  4, 2008, 13:00:26
Maar ik heb zeker iets aan te merken op het surroundgeluid:
Soms klonk het laag iets te veel subwooferachtig en stond wat los van de rest van het geluidsbeeld, maar daar valt ook weinig aan te doen, door de grootte en akoestiek van je kamer.
Helemaal mee eens, prima dat je een kritische nooit laat horen  :)  Is ook de reden dat ik de sub niet inzet met stereo, je blijft horen dat het sublaag uit de sub komt. Zou kunnen dat het met een veel duurdere sub (met equalizing) beter zou lukken, maar dat heb ik er niet voor over. Ik mis het niet met muziek en met surround is het voor mij goed genoeg  ^-^

celerontje

Over surroundinstallaties gesproken, mijn oom heeft een leuke installatie:
TEAC versterker en DVD speler, Canton speakers. Geen sub.
Maar de akkoestiek in zijn woonkamer is BAGGER, nogmaals BAGGER.
Een veel te hoge nagalmtijd, je merkt het al als je alleen even aan het praten bent.
't is éen en al ge-spackte muur en plafond, het klinkt voor geen meter.
En zijn vrouw wilde de surround-rechts speaker een flink eind verder weg hebben staan, nog slechter.
Ik heb alles met een DB meter afgeregeld, maar veel soeps valt er niet van te maken.
Hun kamer is heel groot, maar zoals het nu is, klinkt is het bagger.
Ze willen ook niet gaan investeren in de akkoestiek, dus daar schiet je ook al niks mee op.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Ook een van de redenen waarom ik niet teveel geld in mijn surround stop, de opstelling van de surroundspeakers is verre van ideaal en mijn akoustiek (in het laag met name dan) ook niet. De akoustiek is op een gegeven moment de beperkende factor en dat valt niet te compenseren met duurdere apparatuur.  :P (room correctie apparatuur even daargelaten...)

hifiman

#7
Ik heb trouwens je (goede) idee ten uitvoer gebracht Celerontje!  :)
Zo wordt de mechanisch kwetsbare hdmi ingang van de speler ontlast van de zware DVI kabel die de boel naar beneden trekt.

(maar dan met een metalen ketting ipv een touwtje)

Het haakje koste 9 cent en het kettingkje had ik nog liggen  :P

hifiman

Je andere idee van een  plankje tussen de receiver en de rest (ivm koeling) had ik zelf ook al vaak aan gedacht maar ga ik nu toch ook maar eens snel ten uitvoer brengen!

celerontje

Nu maar hopen dat die pootjes van de DVI plug een beetje stevig zijn. ;D
Goed dat je er werk van hebt gemaakt.
Iets kapot maken kan altijd nog. >:D

En dat plankje is zeer verstandig, 't is beter voor de versterker en makkelijker voor jezelf.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Ik heb gisteren trouwens dat bombastische nummer van jou nog eens opgezet Celerontje en inderdaad, wat een mega vet laag in dat nummer zeg  :-X En ook een erg unfocussed geluidsbeeld.