"Standaard" luidsprekerkabel

Started by Jim_S, July 31, 2008, 14:01:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jim_S

Beste mensen,

Sinds kort ben ik me helemaal gaan richten op een nieuw Hifi systeem. De speakers en versterker zijn bijna rond.
Speaker wordt een Totem Rainmaker of Model 1, aangesloten op een Primare I20 of I30.
Nu wil ik een goede luidsprekerkabel kopen, maar ik vind het moeilijk om een keuze te maken.
Het lijkt mij verstandig om met een goede single-wire te beginnen waarna ik altijd nog de optie heb om over te stappen op bi-wiring.
Nu vraag ik me af of jullie adviezen voor me hebben qua bekabeling. Natuurlijk is dat gedeeltelijk persoonlijk, maar ik zoek een simpele goede kabel zonder de hoofdprijs te betalen. Een soort "instapmodel" dus tot 10 euro de meter.

Ik heb hier al wat kabels de revu zien passeren zoals:
Wirewizard spellbinder
QED Silver anniversary
Van Den Hul Clearwater

Misschien dat deze in aanmerking komen?

Groeten Jim


hifiman

Alledrie leuke kabels voor het geld naar mijn mening, maar besef je goed dat ze ook alledrie echt heel anders klinken!

TornadoGo

Ik heb ervaring met de eerste en de tweede.

De QED gaf bij mij een scherp randje in het hoog en een boost in het laag. De Wyrewizard klinkt wat dat betreft meer in balans. Kun je bij de dealer niet de verschillen beluisteren?
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

hifiman

Quote from: TornadoGo on July 31, 2008, 14:37:42
Ik heb ervaring met de eerste en de tweede.

De QED gaf bij mij een scherp randje in het hoog en een boost in het laag. De Wyrewizard klinkt wat dat betreft meer in balans. Kun je bij de dealer niet de verschillen beluisteren?
Ik heb ook beide gehad en vond de QED toen ook te scherp in het hoog en de Wyrewizard meer in balans.

-madison-

Ik zou beginnen met een "simpele" kabel, bijvoorbeeld standaard 2x2,5mm2 koper van Vivanco. Hiermee je set leren kennen en vervolgens eens kijken wat je (eventueel) zou willen verbeteren.
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

Jim_S

Gelijk een hoop waardevolle reacties. Top!
De Wirewizzard zou dus het meest in balans zijn... Dat maakt hem dus wel ideaal om mee te beginnen.
Scherp randje in het hoog is niet echt mijn smaak. Zijdezacht hoog past beter bij mij.
En alle 3 de kabels bij de dealer luisteren is geen optie denk ik. Luidsprekers worden 2e hands aangeschaft en daarbij vind je meestal geen dealer met alledrie de kabels in voorraad.
Wat ik overigens ben vergeten te vermelden: ik moet een redelijke afstand overbruggen. 6,5 meter namelijk. Heeft dat nog invloed op het kiezen van een kabel? Of maakt het onderling niet veel uit?

Alvast Bedankt,

Jim

TornadoGo

Quote from: Jim_S on July 31, 2008, 15:36:49
Gelijk een hoop waardevolle reacties. Top!
De Wirewizzard zou dus het meest in balans zijn... Dat maakt hem dus wel ideaal om mee te beginnen.
Scherp randje in het hoog is niet echt mijn smaak. Zijdezacht hoog past beter bij mij.
En alle 3 de kabels bij de dealer luisteren is geen optie denk ik. Luidsprekers worden 2e hands aangeschaft en daarbij vind je meestal geen dealer met alledrie de kabels in voorraad.
Wat ik overigens ben vergeten te vermelden: ik moet een redelijke afstand overbruggen. 6,5 meter namelijk. Heeft dat nog invloed op het kiezen van een kabel? Of maakt het onderling niet veel uit?

Alvast Bedankt,

Jim


Er zijn vast wel dealers waar je een setje kabels mag lenen om te proberen. Denk aan de leverancier van je versterker? Of de originele leverancier van de speakers?
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Trey

Quote from: Jim_S on July 31, 2008, 15:36:49
Gelijk een hoop waardevolle reacties. Top!
De Wirewizzard zou dus het meest in balans zijn... Dat maakt hem dus wel ideaal om mee te beginnen.
Scherp randje in het hoog is niet echt mijn smaak. Zijdezacht hoog past beter bij mij.
En alle 3 de kabels bij de dealer luisteren is geen optie denk ik. Luidsprekers worden 2e hands aangeschaft en daarbij vind je meestal geen dealer met alledrie de kabels in voorraad.
Wat ik overigens ben vergeten te vermelden: ik moet een redelijke afstand overbruggen. 6,5 meter namelijk. Heeft dat nog invloed op het kiezen van een kabel? Of maakt het onderling niet veel uit?

Alvast Bedankt,

Jim


Bij zijdezacht denk ik snel aan Van den Hul, maar het uiteindelijke resultaat is medeafhankelijk van de andere componenten. Mijn ervaring is dat zilveren ls-kabels wat scherper klinken dan koperen. Ik gebruik goedkope Vivanco-kabels, van koper, en deze klonken in mijn geval echt veel beter dan zilveren QED's (ook beter dan koperen Kimbers trouwens ::)).

Volgens een recensie op hifi.nl kan een Totem Rainmaker behoorlijk laag, maar kan-ie ook een scherp randje in het hoog geven. Van den Hul schijnt juist eerder het middengebied te benadrukken. Lijkt een uitgebalanceerde combi, toch? Ik heb zelf nix met VDH, maar zou 't in dit geval jou wel adviseren.


frank2

IK zou je geen van der Hul bekabeling adviseren, ze klinken wollig en benadrukken het middengebied.
Wirewizard is een aardige keuze, maar ik denk dat je meer kwaliteit krijgt en een beter geluid met W&M bekabeling, van de sponsor av123 hier op het forum.
Je zou hem kunnen bellen en je vraag kunnen voorleggen...
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Interficior

Ik zou tot 10 euro per meter een VLS kabel kopen voor 8 euro per meter. Verkrijgbaar bij De Audiofabriek. Lekker dik, lekker soepel en ziet er mooi uit.

Take it or lease it

phmeijer

Kijk ook eens naar de Canare 4S8 en 4S11, erg goede kabel, lees de recensies hier op het forum maar.
Daarnaast een prettige bijkomstigheid dat ze ook als bi-wire te gebruiken zijn!
Voor de prijs hoef je het bijna niet te laten, €4,45 voor de 4S11 per meter en €2,45 voor de 4S8. Heel veel waar voor je geld!
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

Jim_S

#11
Thanks!

De W&M, VLS en Canare vind ik allemaal mooie opties. Alleen zijn de W&M en de Canare gelijk bi-wired uitgevoerd. Het is de vraag of ik dat prettig vind qua geluid. Die van W&M is trouwens ook uitverkocht op het moment (de Black Magic), al heeft het niet zo'n haast  :)
Verder kwam ik nog de Meridian SP260 - 2x6,0mm² en de Kimber Cable 4PR tegen.

Paul1967

De Canare kan je natuurlijk ook single-wire gebruiken door simpel 2 aders bij elkaar te draaien.
Aardige bekomstigheid is, wil je in de toekomst bi-wire uitproberen dan hoef je geen nieuwe kabels aan te schaffen. Immers met de Canare is bi-wire ook mogelijk. Je vangt dus 2 vliegen in 1 klap.....en om de prijs hoef je het niet te laten. De Canare 4s8 of de dikkere 4s11 zijn zeer goede lskabels voor het geld.

Mvg, paul

Dirc

Heb de Canare 4S11 hier ook.
Zeer fijne kabel.

En inderdaad die 4 aders zijn erg handig. In mijn geval zitten de kabels in de muur gegoten.
Ik kan dus mijn speakers single wire en bi-wire testen en dan de beste optie kiezen.

Volgens mij is het niet iets van 'beginnen met single wire' en dan later bi-wire. Bi-wire is niet altijd beter. Je kunt beter de mogelijkheid hebben om beide te luisteren.

phmeijer

Gewoon even uitproberen welke optie het beste klinkt. Kan per luisteraar, set of ruimte verschillen.
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

Stefan S.

Quote from: -madison- on July 31, 2008, 14:59:26
Ik zou beginnen met een "simpele" kabel, bijvoorbeeld standaard 2x2,5mm2 koper van Vivanco. Hiermee je set leren kennen en vervolgens eens kijken wat je (eventueel) zou willen verbeteren.


Absoluut mee eens, gewoon standaard 2x2,5mm2 koper van Oehlbach / Vivanco of dergelijks pakken en van je set genieten  ;)

Jim_S

Quote from: Stefan S. on August  1, 2008, 09:11:17
Absoluut mee eens, gewoon standaard 2x2,5mm2 koper van Oehlbach / Vivanco of dergelijks pakken en van je set genieten  ;)

Ligt eraan wat je onder "standaard" verstaat.
Ik wil nu gewoon een goede kabel kopen die een beetje in verhouding ligt met mijn set. Het zal niet snel gebeuren dat ik ooit nog eens een andere kabel ga proberen. Goed is in mijn ogen goed. Waarschijnlijk ben ik daarvoor niet genoeg Audiofiel.
Daarom wil ik nu gewoon een goede kabel kopen voor een redelijke prijs. Even heel globaal gezegd: als er tussen "standaard" en "goed" 50 euro verschil zit, heb ik liever een goede kabel  ;)

phmeijer

#17
Canare 4S11, nog steeds een goedkope kabel, maar als je de recensies leest dan weet je dat hij duidelijk in een andere klasse thuishoort!
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

Stefan S.

Dat is nou juist waar de de schoen wringt, want je weet niet wat een goede kabel is voor je set, daar je de sound niet kent. Ik zou zelf bij het begin beginnen....

phmeijer

#19
En wat is dan het begin? Een goedkope Profigold oid die bijna net zo duur is???
Dan kun je net zo goed met een goede goedkope kabel beginnen toch??? Vooral als je niet veel geld uit wil geven maar toch een goede kabel wil.
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

daffy

#20
Ik gebruik de Canare 4s11 in een hobbykamerset bestaande uit een nad c320bee versterker en nad c 521bee cd speler i.c.m. kef Q compact ls. en kan alleen maar beamen dat het een kabel is met een meer dan uitstekende prijs/kwaliteit vehouding die absoluut VEEL!!! beter presteerd dan alle andere "standaard" bekabeling (gamma, monster (inderdaad een monster va een kabel ;D),oel-BAH-ch  :-X, Qed sa )die ik geprobeerd heb, zelf op deze relatief erg eenvoudige set ervaarde ik de verschillen als erg groot in het overtuigende voordeel van de Canare kabel.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

p.s. ik heb geen enkele binding met hifisupply maar dit is puur mijn persoonlijke ervaring met deze kabel.

Daffy ;)
Denon Pma & Dcd 2500ne, Monitor audio gold 200, Qed Genesis Silver Spiral bi-wire ls.kabel, Qed Reference Audio 40 interlink, Ps audio Quintet filter
En al best lang aan het inspelen.

Stefan S.

#21
Quote from: phmeijer on August  1, 2008, 18:07:56
En wat is dan het begin? Een goedkope Profigold oid die bijna net zo duur is???
Dan kun je net zo goed met een goede goedkope kabel beginnen toch??? Vooral als je niet veel geld uit wil geven maar toch een goede kabel wil.

Ik zie het begin als een standaard (voor mijn part merkloze) koper luidsprekerkabel die je op elke hoek van de straat kunt kopen en waarom zou deze volgens jou minder goed zijn voor hem???

phmeijer

Quote from: Stefan S. on August  1, 2008, 19:06:37
Ik zie het begin als een standaard (voor mijn part merkloze) koper luidsprekerkabel die je op elke hoek van de straat kunt kopen en waarom zou deze volgens jou minder goed zijn voor hem???

Ik beweer niet dat die minder goed is, ik beweer dat er betere ervaringen zijn met de Canare!
Ik vraag me dan ook af waarom dat volgens jou een betere keuze zou zijn als ze nagenoeg hetzelfde kosten!
Dan kun je toch beter voor hetzelfde geld een kabel nemen waar hele goede ervaringen mee zijn, ook door mensen die kabels hebben gebruikt die vele malen duurder zijn.
Waarom dan beginnen met een "gamma/praxis/fixet" kabel als je voor hetzelfde geld een kabel hebt waar veel betere ervaringen mee zijn!
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

hifiman

#23
Helemaal mee eens Peter. Natuurlijk begin je niet met peperdure kabel die je op de gok koopt. Maar als je moet kiezen tussen goedkope bagger en verwaarloosbaar duurdere bewezen goede instapper dan ben je gek als je voor de bagger gaat :P

phmeijer

Quote from: Audioloog on August  1, 2008, 19:44:08
Helemaal mee eens Peter. Natuurlijk begin je niet met peperdure kabel die je op de gok koopt. Maar als je moet kiezen tussen goedkope bagger en verwaarloosbaar duurdere bewezen goede instapper dan ben je gek als je voor de bagger gaat :P

Precies zoals ik het zie!  :D ;) :D
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT