koppelen of ontkoppelen

Started by THX-UltraII, July 30, 2008, 14:45:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

solitaire

snake oil ... ? ... horen en zien wat je wil zien en horen ...

De inschatting "het 4 voudige is van wat hij nu is" is niet de mijne; echter 'optimaal plaatsen' is net als bv. 'optimale stroomvoorziening' verantwoordelijk voor een duidelijk waarnaambare boost in prestatie (meer iets van ¼ extra ?).

En de verschillende prestatie-funderingen (akoestische plaatsing aka. opstelling, mechanische plaatsing, stroom, temperatuur, straling, ed.) werken op elkaar in: als bv. je stroom slecht is zal je om de overal prestaties te verhogen met extra inspanning bv. de akoestiek moeten verbeteren, en de overal-maximale prestatie zal ondanks dat nooit optimaal zijn zo lang de stroom slecht blijft.

Naar mijn gevoel is video apparatuur ivm. audio appartuur meer vatbaar voor maatregelen op het electrisch vlak (ferrietringetjes/afgeschermde kabels/ed.), en audio appartuur meer voor akoestisch/mechanische maatregelen (apparaat voetjes/toegevoegde massa/ ed.). Een DVD speler op goede voetjes presteerd 'beter' dan zonder, echter vnl. op het audio-vlak, en minder op de video prestaties. Een afgeschermde stroomkabel naar een DVD speler heeft juist weer meer uitwerking op het video gedeelte (daar komt jou "meer zwart" om de hoek kijken), en minder (zelfs soms negatief) op de audio prestaties. Let op: dit zijn gradaties 'beter' !

Overigens: "meer zwart" is niet waarvan sprake is. Het is zwarter zwart. En ook niet "waarom zou het de kleur zwart beinvloeden", aangezien eea. ook op de andere kleuren van toepassing is... In deze thread staat eea. vergaand uitgelegd.




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

sj0er-D

even mijn situatie: ik heb een laminaatvloer met allu/schuim ondervloer. ik wil dat mijn buren geen/weinig last gaan krijgen van mijn sub en frontspeakers door resonantie die doorgaat naar de muren. moet ik er dan juist spikes onderzetten? of juist dmv iets zachtst gaan dempen?

Davey

Leuk topic. Straks even helemaal lezen.

Snowmaster

Quote from: WrineX on March  3, 2009, 14:50:06
de effecten van het geheel lijken me ook wat ver gezocht, horen en zien wat je wil zien en horen, het wordt beschreven alsof ze een geheel nieuwe set gekocht hebben die het 4 voudige is van wat hij nu is.  ruikt naar snake oil. ik wil een ieder deze testen wel eens blind zien doen AB.  meer zwart in je dvd vanwege ontkoppelling ? dat slaat alles. waarom zou het de kleur zwart beinvloeden?.. 

Nadeel van iets positief beschrijven is dat je de hoeveelheid vooruitgang nooit goed kunt weergeven.
Natuurlijk zijn het slechts minimale verschillen, maar voor liefhebbers zeer zeker hoorbaar. Mensen die geen verschil tussen kabels e.d. horen, moeten hier niet mee exeperimenteren. Het is fijntuning, niet meer dan dat.
Meer zwart komt er ook niet, maar wel minder storing of meer rust. Als er minder onrust is, oogt en klinkt het zwart vanzelf zwarter.   
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

phmeijer

Quote from: sj0er-D on March  3, 2009, 17:26:10
even mijn situatie: ik heb een laminaatvloer met allu/schuim ondervloer. ik wil dat mijn buren geen/weinig last gaan krijgen van mijn sub en frontspeakers door resonantie die doorgaat naar de muren. moet ik er dan juist spikes onderzetten? of juist dmv iets zachtst gaan dempen?

Dempen; ontkoppelen dus, als je spikes gebruikt (koppelen) ga je juist de trillingen doorgeven aan de vloer waardoor de buren meer last zullen krijgen.
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

solitaire

#80
in z'n algemeenheid: ontkoppelen

de Gramma is een mogelijk product in deze richting

Echter naar mijn ervaring is een ontkoppeling vaak een teruggang in prestaties (vandaar mijn gebrek aan enthousiasme over de Gramma). De erop te plaatsen speaker kan zich ahw. niet meer goed afzetten bij het maken van de conusuitslagen, en de weergave is subjectief minder krachtig en de muziekale flow laat zich minder goed volgen.

Een oplossing is de speaker te koppelen aan een massa die ontkoppeld is met de vloer. Dit heeft als voordeel een toch nog behoorlijk stabiele plaatsing van de speaker (zeker ivm. een speaker alleen maar dempen), en het wegleiden van 'kwalijke trillingen' uit die speaker naar een dode massa. Vaak diend er gestoeid te worden met de exacte grootte van de af te dempen massa, en diens relatie met de massa van de speaker en de gekozen demping. Maar dit is zeker de moeite van het stoeien waard.

succes


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

bmateijsen

De gramma of subdude is dan ook alleen voor subwoofers of grote PA luidsprekers. Niet voor normale luidsprekers.

Quote from: solitaire on March  3, 2009, 23:47:32
in z'n algemeenheid: ontkoppelen

de Gramma is een mogelijk product in deze richting

Echter naar mijn ervaring is een ontkoppeling vaak een teruggang in prestaties (vandaar mijn gebrek aan enthousiasme over de Gramma). De erop te plaatsen speaker kan zich ahw. niet meer goed afzetten bij het maken van de conusuitslagen, en de weergave is subjectief minder krachtig en de muziekale flow laat zich minder goed volgen.

Een oplossing is de speaker te koppelen aan een massa die ontkoppeld is met de vloer. Dit heeft als voordeel een toch nog behoorlijk stabiele plaatsing van de speaker (zeker ivm. een speaker alleen maar dempen), en het wegleiden van 'kwalijke trillingen' uit die speaker naar een dode massa. Vaak diend er gestoeid te worden met de exacte grootte van de af te dempen massa, en diens relatie met de massa van de speaker en de gekozen demping. Maar dit is zeker de moeite van het stoeien waard.

succes


W.

solitaire

Quote from: bmateijsen on March  4, 2009, 08:24:27
De gramma of subdude is dan ook alleen voor subwoofers of grote PA luidsprekers. Niet voor normale luidsprekers.


een aantal mensen zit nu met andere ogen hun set eens te bekijken ... de Gramma was op weg oplossing-voor-alles te worden ...


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

HTip

Quote from: bmateijsen on March  4, 2009, 08:24:27
De gramma of subdude is dan ook alleen voor subwoofers of grote PA luidsprekers. Niet voor normale luidsprekers.

Quote from: solitaire on March  4, 2009, 15:01:17
een aantal mensen zit nu met andere ogen hun set eens te bekijken ... de Gramma was op weg oplossing-voor-alles te worden ...


W.
Dan is het goed dat dat nu helder is. Ik heb de Gramma alleen voorgesteld als iemand met een sub een laagprobleem had. En daar is ie perfect voor ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Snowmaster

#84
Quote from: sj0er-D on March  3, 2009, 17:26:10
even mijn situatie: ik heb een laminaatvloer met allu/schuim ondervloer. ik wil dat mijn buren geen/weinig last gaan krijgen van mijn sub en frontspeakers door resonantie die doorgaat naar de muren. moet ik er dan juist spikes onderzetten? of juist dmv iets zachtst gaan dempen?

Als je buren nu geen last hebben van je dan valt het met de luidsprekers ook wel mee.
Koppelen of ontkoppelen is in jouw situatie een lastige.
Jouw laminaatvloer is door de schuimondervloer al ontkoppelt van het huis mits de laminaatvloer niet strak tegen de muur met de buren ligt.
Daarnaast klinkt een laminaatvloer hol en hard. Jouw vloer zal zeker een rol spelen bij de weergave. Ontkoppelen met zachtere materialen vermindert vaak de nauwkeurigheid in de weergave. De speaker wordt minder stabiel en neigt daardoor tot een wolligere klank. Spikes brengen de nauwkeurigheid vaak terug en hoeven niet perse de trillingen door te geven.
De sub zou je bv. wel op trillings of absorbtiedempers kunnen zetten, liefst zo hard mogelijk.  Veel zal ook afhangen van het volume waarmee je draait.
Zelf heb ik aardig wat geëxperimenteerd met allerlei voetjes/dempers en ik kwam erachter dat de ondergrond toch nog een redelijke invloed heeft op het geluid. Dit geldt ook voor de ondergrond van je apparatuur. 
Je moet eigenlijk gewoon beginnen met experimenteren en dan ga je vanzelf het verschil tussen koppelen en ontkoppelen ontdekken.
Als de buren geen last hebben van jouw voetstappen op het laminaat, zou ik mij niet te veel zorgen maken.   
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Rob G

Sinds kort heb ik een nieuwe sub staan welke ik weleens wil ontkoppelen van mijn laminaat vloer. Nu lijkt de subdude hier een geschikte optie voor, maar zelfs deze is voor mijn sub (Gemini II) wat te groot.
Hierdoor zat ik zelf te denken aan een zelfbouw projectje. Ik denk daarbij aan een MDF-plaat met een totale dikte van zo'n 35 mm welke op dempers wordt geplaatst (bijvoorbeeld audio selection dempers, heb ik nog liggen). Op de plaat komt de sub met zijn spikes. Waarom MDF? Tja, waarom niet, de subdude heeft tenslotte ook een MFD plaat... Daarnaast geeft MDF mij de mogelijkheid om de dempers en spikes verzonken aan te sluiten op de plaat, waardoor de totale hoogte weer gereduceerd kan worden.

Heeft iemand zoiets al eens gedaan?


solitaire

Per saldo koppel je de trillingsenergie van je sub met spikes aan de massa van de MDF plaat, die je dan weer ontkoppeld van de vloer. Een 'lokale massa' als het MDF-paneel is naar mijn ervaring een werkbare oplossing als het een massa heeft van minimaal grofweg 2x de massa van de sub. Blijf je hier onder zou ik zelf ervoor kiezen de sub rechtstreeks te plaatsen met dempers op de vloer. Het is natuurlijk een simpele proef beide opstellingen even te proberen.

Hoe lager de massa van het MDF paneel (als je die gebruikt) / hoe meer demping, ofwel des te zachter de dempers, tussen sub en vloer (in de situatie zonder MDF-paneel), des te groter het risico op controle in de laagweergave in te leveren. Het laag mist dan 'puls'-definitie (noten zijn minder goed te volgen), en de  laagweergave kan richting een 'zoemende brei' gaan.

Het type sub is ook van belang: over het algemeen is een kleintje-met-een-grote-bek lastiger voor de buren verborgen te houden als een grote-welgemanierde ...

succes


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

S@m

Quote from: Rob G on March 24, 2009, 11:10:19
Sinds kort heb ik een nieuwe sub staan welke ik weleens wil ontkoppelen van mijn laminaat vloer.


Je zou eens 3 of 4 halve tennisballen kunnen proberen. Werkt als resonantiedemper onder loopwerken in elk geval perfect.

Onder een loopwerk kan je overigens het best een tennisbal in 4-en snijden (rondjes van de 2 'flappen'). Neem een goedkope tennisbal, hiervan is de rubberlaag het dunst... ;)




Rob G

QuoteEen 'lokale massa' als het MDF-paneel is naar mijn ervaring een werkbare oplossing als het een massa heeft van minimaal grofweg 2x de massa van de sub
De vraag is dan weer echter waarom een Gramma of Subdude zo effectief werkt, deze hebben ook weinig eigen massa. Heb jij hier ervaring mee?

Nu is mijn sub ook downfiring, en wellicht dat hier ook wat winst te behalen valt door de sub juist te koppelen aan het directe afstralingsvlak.

QuoteOnder een loopwerk kan je overigens het best een tennisbal in 4-en snijden
Dat is ook een optie, al zie ik mezelf nog geen tennisballen verven omdat de gele kleur me niet aan staat  ;D...

S@m

Quote from: Rob G on March 24, 2009, 16:51:44
Dat is ook een optie, al zie ik mezelf nog geen tennisballen verven omdat de gele kleur me niet aan staat 

'T is in elk geval een goedkope en eenvoudige manier om te horen of het effect heeft (bij mij onder het ene apparaat wel en onder de andere niet...) waarna je kan besluiten iets dergelijks, maar dan professioneel, te kopen.

Daarbij komt dat je het gele velletje makkelijk van het rubber afstroopt waardoor er veelal grijs of zwart rubber onder vandaan komt en een zwarte watervaste stift doet wonderen... :smile:

solitaire

Quote from: S@m on March 24, 2009, 16:28:46
Je zou eens 3 of 4 halve tennisballen kunnen proberen. Werkt als resonantiedemper onder loopwerken in elk geval perfect.

Onder een loopwerk kan je overigens het best een tennisbal in 4-en snijden (rondjes van de 2 'flappen'). Neem een goedkope tennisbal, hiervan is de rubberlaag het dunst... ;)



De massa en de trillingsenergie van een sub is veel groter dan dat van een loopwerk. Wat voor de één een oplossing kan zijn, zal dat voor de ander waarschijnlijk niet zijn. Een halve tennisbal onder een sub valt in de categorie 'zachte dempers', met waarschijnlijk een resultaat zoals in mijn eerdere post omschreven.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: Rob G on March 24, 2009, 16:51:44
De vraag is dan weer echter waarom een Gramma of Subdude zo effectief werkt, deze hebben ook weinig eigen massa. Heb jij hier ervaring mee?


Mijn ervaringen met de Gramma zijn dusdanig dat ik 'm hoogst zelden aanbeveel. Het forum lezende is een Gramma vaak ik gebruik bij mensen die het van meet af aan als oplossing zagen en verder niet of nauwelijks vergeleken hebben met alternatieve opstellingen. De Gramma werkt idd., wat resulteerd in positieve 'recenties', maar indien vergeleken met andere oplossingen is de werking in de meeste opstellingen waar ik hem heb kunnen vergelijken verre van optimaal.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Snowmaster

#92
Precies een jaar ouder en wijzer ben ik nu geworden in het koppelen/ontkoppelen  :).
Ondertussen heb ik allerlei verbeteringen in mijn set aangebracht en ben daardoor langzaam weer aanbeland bij het koppelen/ontkoppelen.
Het grote voordeel van een jaartje wijzer is dat ik gaandeweg weet wat ik kan verwachten als ik geluid hoor.
Mijn set staat heerlijk op een paar spikes met schoteltjes en de componenten op infinite ceraballs en gedempte planken.
De kamervloer is van kurk en ondertussen lijkt het na allerlei verbeteringen alsof het geluid directer kan worden.
Solitaire zei een jaar geleden : "kurk klinkt verstopt".  Dat is wat overdreven, maar een kern van waarheid zit daar zeker in.

Daarom heb ik een stoeptegel van buitengehaald....speaker met spikes erop...resultaat een directer en natuurlijker geluid.
De surroundsteunen zitten achter aan de muur en staan op een plankje met beugel. Dit kan een beetje veren.
Ook daar valt dus winst te behalen.

Nu zit ik alleen met het volgende :

Als ik zeker weet dat mijn speakers goed staan, kan ik de spikes dwars door de kurk tot op het beton drukken.
Of een stuk kurk eruit snijden en met tegellijm een stukje graniet erin zetten. Dit vind ik zelf vrij heftig, maar toch....

Zijn er mensen die problemen kregen met het doorklinken van het geluid naar buren door te koppelen aan de vloer?

Weet iemand een goede oplossing voor de bevestiging van surrounds aan de muur ?
Heb een sterke voorkeur voor een plateau van bv. steen





Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Davey

Leuk, weer een gouwe ouwe wat leven in geblazen. Ik ben ook benieuwd naar het antwoord van de surrounds.

HTip

Quote from: Snowmaster on December  8, 2009, 18:08:35
Precies een jaar ouder en wijzer ben ik nu geworden in het koppelen/ontkoppelen  :).
Ondertussen heb ik allerlei verbeteringen in mijn set aangebracht en ben daardoor langzaam weer aanbeland bij het koppelen/ontkoppelen.

Ben je net klaar met de zekeringen heb je weer een nieuw tweakproject ;)

Ik kan je helaas niet helpen met je surrounds, want ik heb vloerstaanders. Ik vraag me wel af of je muren stevig genoeg zijn om stenen plateau's te houden. Daarnaast moet je ook heel goede bevestigingen hebben, want je moet er toch niet aan denken dat je 's morgens je speakers op de grond ziet liggen :o :unsure:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Davey

De Klipschen die ik heb kunnen via een Omnimount (of soortgelijk) aan de muur bevestigd worden. Mijn surrounds heb ik zo opgehangen maar ik ben benieuwd of er misschien een betere oplossing kan zijn. Als je speakers de mountverbinding niet hebben moet je het in ieder geval anders oplossen.

Snowmaster

Quote from: HTip on December  9, 2009, 18:22:28
Ik vraag me wel af of je muren stevig genoeg zijn om stenen plateau's te houden. Daarnaast moet je ook heel goede bevestigingen hebben, want je moet er toch niet aan denken dat je 's morgens je speakers op de grond ziet liggen :o :unsure:

Boven zou ik dit niet durven, maar beneden kan ik gerust een koe ophangen  ;).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

audiosurfer

#97
Quote from: phmeijer on March  3, 2009, 22:03:24
Dempen; ontkoppelen dus, als je spikes gebruikt (koppelen) ga je juist de trillingen doorgeven aan de vloer waardoor de buren meer last zullen krijgen.

Dit staat niet op je winkelsite bij de spikes... Beetje misleiding dan toch?

Misleiding klinkt te negatief, maar het klopt niet helemaal...
Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.

phmeijer

Quote from: audiosurfer on August 31, 2010, 12:02:00
Dit staat niet op je winkelsite bij de spikes... Beetje misleiding dan toch?

Misleiding klinkt te negatief, maar het klopt niet helemaal...

Vertel, waar staat het? Als dat zo is dan is het inderdaad een foutje!
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

audiosurfer

Is natuurlijk niet jouw eigen tekst, maar bij de viablue spikes hebben ze(het merkpraatje dus...) het wel over niet doorgeven/ontkoppelen door gebruik van de spike. En bij de audio selection spike idem dito(of telt dat niet omdat die omgedraaid staat?).
Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.