Nikon D80 kopen?

Started by TornadoGo, July 29, 2008, 13:49:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spacebass

Quote from: Jimmy Conway on July 30, 2008, 22:48:12
Zaken als licht, techniek, beweging, moment, compositie, kleur, scherptediepte, etc. zijn veel veel belangrijker.
:o  verdomd holy cow!   :o  :o Het gaat ineens echt over...over....over.... FOTOGRAFIE!  :o

Kreeg bijna een hartberoerte  ;D

Jimmy Conway

Quote from: Audiofiel on July 30, 2008, 22:44:32
Ach, 'vet' was in ieder geval mijn ervaring.
Vet cool man O0 ;D
Ik heb een vet cool Sonnar design lens. ;D


QuoteHet ging niet alleen over scherpte, zoals je in de eerdere posts kon lezen. Het ging over betere lenzen op meerdere punten. De 16-85 is op meerdere punten beter. Maar de 18-70 is ook een hele goede lens. De 18-55 is maar op 1 punt een goede lens te noemen: de prijs/kwaliteitsverhouding; het is een hele nette lens voor het geld. Maar er zijn véél betere lenzen te koop en iemand die voor honderden euros een body koopt, verdient ook een goed stuk glas, is mijn mening. ;)

Je vind het al snel goed glas dan.... ;) ;D


QuoteDat is natuurlijk erg persoonlijk. Iemand met Parkinson kan niet zonder VR, terwijl een statiefwerker en zijn schouders voor op haalt. ;)
Parkinson, fotograferen die ook tegenwoordig? :D
QuoteZelf heeft VR voor mij zeker een meerwaarde. Niet vanwege trillende handjes, maar vanwege de lange sluitertijden die nieuwe mogelijkheden bieden. Echt interessant wordt het natuurlijk wanneer je een lens hebt die zowel snel (lichtsterk) is als ook VR aan boord heeft. Dan blijft ook je AF tenminste lekker snel. ;)
Tuurlijk, 2.8 of groter en je bent het mannetje!

groeten.

Jimmy Conway

Quote from: Jimmy Conway on July 30, 2008, 22:56:12
Parkinson, fotograferen die ook tegenwoordig? :DTuurlijk, 2.8 of groter en je bent het mannetje!

Verdomd..... ;D

http://www.flickr.com/photos/iannelson/366187614/

J.A.F._Doorhof

Ik gebruik zelf op dit moment de Sigma 150-500 en dat bevalt me zeer goed, en het is op reis nog mee te nemen.
Een 600mm stop je niet zo maar even in je tas :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

Quote from: Jimmy Conway on July 30, 2008, 22:58:46
Verdomd..... ;D

http://www.flickr.com/photos/iannelson/366187614/
Woehahaha  ;D

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 30, 2008, 23:14:30
Een 600mm stop je niet zo maar even in je tas :D
als ik mij dat ding zou kunnen veroorloven (de Canon variant dan ;)
Dan ben ik echt zo'n lijp die er mee gaat sjouwen ook ;D Tenminste...bij gevaarlijke beesten met grote tanden dan  ;D

Er is volgens mij ook een 1200mm toch?  :o  8)
Mja, gaan ze vast piepen dat hij niet als handbagage mee mag  :(

Je zou natuurlijk ook een objectief kunnen huren voor de duur van je vakantie  ???
Kweet niet wat dat kost, maar je krijgt vast extra korting door de langere verhuur  ???

Audiofiel

Quote from: Jimmy Conway on July 30, 2008, 22:48:12
Was heel serieus bedoeld. ;D
Scherpte van een lens is way-overrated. Zaken als licht, techniek, beweging, moment, compositie, kleur, scherptediepte, etc. zijn veel veel belangrijker.

Dat is een hele andere discussie, JC. ::)  Hoe je een mooie foto maakt is een andere discussie dan wat een betere lens is. ^-^

Uiteraard is die andere discussie heel interessant, want ook met een DIY Camera Obscura kun je mooie foto's maken, maar het gaat wel voorbij aan de essentie van dit topic. ;)

Quote from: Jimmy Conway on July 30, 2008, 22:56:12
Vet cool man O0 ;D
Ik heb een vet cool Sonnar design lens. ;D

Je vind het al snel goed glas dan.... ;) ;D

Je wordt nu zo cynisch dat ik hier maar niet op ga reageren. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jimmy Conway

Quote from: Audiofiel on July 30, 2008, 23:52:34
Dat is een hele andere discussie, JC. ::)  Hoe je een mooie foto maakt is een andere discussie dan wat een betere lens is. ^-^
Je zal al die mensen een euro moeten geven die denken dat het dezelfde discussie is... ;)
Toch zijn er raakvlakken in de discussie, een slechte techniek met een superscherpe lens levert onscherpe foto's op. Heb een 'scherpe' macro lens, maar als ik die niet op statief gebruik (in macro stand) gaat een groot deel van die scherpte verloren.

QuoteUiteraard is die andere discussie heel interessant, want ook met een DIY Camera Obscura kun je mooie foto's maken, maar het gaat wel voorbij aan de essentie van dit topic. ;)
Daar gaat het eigenlijk zelden over op internet, altijd maar over de meeste megapixels, cropfactoren, fullframe, beste merk, enzo...


QuoteJe wordt nu zo cynisch dat ik hier maar niet op ga reageren. ;)
Gelukkig breng je nuance. :)


ps. voor de mensen die de 16-85 willen kopen: Prima all-round lens, bruikbaar bereik, top scherpte door de nieuwste lenscoatingdesign enzo, VR-systeem, snel focussen. Niks mis mee.

Tailwind

De topicstarter heeft al even niet gereageerd met al het lenzengeweld wat voorbij komt  ;)

De essentie is volgens mij: Gezien het feit dat hij waarschijnlijk niet de hoofdprijs wilt neerleggen voor een goed bereik van z'n camera is een teleconverter een goed alternatief. Jawel er zijn nadelen, maar voor de totale prijs van een 18-200 nikor met een teleconverter kan je niet 2 lenzen kopen met een totaal bereik van 18-400 mm, die ook nog draagbaar is tijdens een reis door Zuid-Afrika.

(Het moge duidelijk zijn dat indien hij, buiten z'n reis naar z-a, verwacht in het dagelijks gebruik van z'n camera ook >200-400 mm bereik nodig te hebben, dan is een investering in een extra losse lens zeker de moeite waard.)

Audiofiel

Quote from: Tailwind on July 31, 2008, 09:15:07
De essentie is volgens mij: Gezien het feit dat hij waarschijnlijk niet de hoofdprijs wilt neerleggen voor een goed bereik van z'n camera is een teleconverter een goed alternatief. Jawel er zijn nadelen, maar voor de totale prijs van een 18-200 nikor met een teleconverter kan je niet 2 lenzen kopen met een totaal bereik van 18-400 mm, die ook nog draagbaar is tijdens een reis door Zuid-Afrika.

Die essentie is helaas een niet bestaande.... aangezien op de 18-200 geen teleconvertor goed werkend is te krijgen (wegens de f/5.6). ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Hendry

Hoi,

@ Audiofiel: Bedankt voor jouw antwoord.  8)


TornadoGo

#60
Quote from: Tailwind on July 31, 2008, 09:15:07
De topicstarter heeft al even niet gereageerd met al het lenzengeweld wat voorbij komt  ;)

;)

Ik vind 't wel een interessante discussie en, zoals audiofiel ook aangeeft, wel van belang.

Het gaat mij er nu vooral om dat ik 'better than average' vakantiekiekjes ga schieten. Zuid Afrika zal ik waarschijnlijk niet vaak meer komen dus het moet in één keer goed zijn.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Spacebass

Quote from: TornadoGo on July 31, 2008, 10:14:37
Het gaat mij er nu vooral om dat ik 'better than average' vakantiekiekjes ga schieten. Zuid Afrika zal ik waarschijnlijk niet vaak meer komen dus het moet in één keer goed zijn.
Heb je je dan al ingeschreven voor een basis fotografie cursusje in de buurt dan?
Want die betere gear gaat je geen ene moer helpen als je niet weet hoe het allemaal werkt  ::)  ;D


@Jimmy

Consumenten (soms ook forumleden genoemd ;D) willen gewoon weten welke het beste is voor bedrag x..  :P
Kant en klare top 10 lijstjes met sterren, getallen of percentages werken het best. ;D

TornadoGo

#62
Quote from: Spacebass on July 31, 2008, 11:06:44
Heb je je dan al ingeschreven voor een basis fotografie cursusje in de buurt dan?
Want die betere gear gaat je geen ene moer helpen als je niet weet hoe het allemaal werkt  ::)  ;D

Ik heb de camera nog niet gekocht. Ben wel van plan om een cursus te doen.

Misschien eens beginnen met een dagje bij de moeder der weerfoto's op RTL: Els Bax. Die woont hier een paar straten verderop. Bovendien biedt Nikon zelf ook workshops aan, maar volgens mij is dat meer voor gevorderden.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

blue-eyes

Quote from: Spacebass on July 31, 2008, 11:06:44
Heb je je dan al ingeschreven voor een basis fotografie cursusje in de buurt dan?
Want die betere gear gaat je geen ene moer helpen als je niet weet hoe het allemaal werkt  ::)  ;D


@Jimmy

Consumenten (soms ook forumleden genoemd ;D) willen gewoon weten welke het beste is voor bedrag x..  :P
Kant en klare top 10 lijstjes met sterren, getallen of percentages werken het best. ;D


Goed weer een nuchter iemand als Spacebass terug te zien op het forum ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Spacebass

Quote from: TornadoGo on July 31, 2008, 11:09:56
Ik heb de camera nog niet gekocht. Ben wel van plan om een cursus te doen.
Regel die zooi nu je nog tijd genoeg hebt ;)
Op fora leer je niet zo snel fotograferen.
Zeker niet nu het een 1 time only experience is.

En misschien moet je ook serieus nadenken over het huren van een supergoed objectief.
Kan je zelf eerst thuis experimenteren (en in de dierentuin enzo).
Daarna alsnog bekijken welke je wil hebben.

Die reviews en test foto's zijn meestal gemaakt door mensen die de techniek snappen.
Het is dus niet per definitie zo dat jij met dezelfde gear net zulke scherpe en vooral goede
foto's kan maken.

Ervaring en kennis zorgen daarvoor.

Maar goed, dat soort info schijnt off-topic te zijn  ;)

Quote from: Blue-Eyes on July 31, 2008, 11:14:50
Goed weer een nuchter iemand als Spacebass terug te zien op het forum ;D
Kheb vakantie  ;)  ;D

TornadoGo

Quote from: Spacebass on July 31, 2008, 11:23:36
Maar goed, dat soort info schijnt off-topic te zijn  ;)

Wordt dat niet bepaald door de topicstarter? ;D
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Audiofiel

Quote from: Spacebass on July 31, 2008, 11:23:36
Regel die zooi nu je nog tijd genoeg hebt ;)
Op fora leer je niet zo snel fotograferen.

;D Een waarheid als een koe! ;D

Er is maar 1 manier om te leren fotograferen en dat is door het te doen. En hoewel dat leren met digitaal iets makkelijker is geworden (direct resultaat, geen chemie, geen wachttijden), blijft het een leerproces. En je gaat minder genieten van je vakantie als je dat leerproces met 43 graden in de zinderende Zuid-Afrikaanse zon pas gaat beginnen. :P

Dus inderdaad, doe een (bijvoorbeeld 1-daagse) cursus voor je op vakantie gaat en die betaalt zich dubbel en dwars terug! 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

TornadoGo

Ok.. Kleine verandering in de plannen.

Mijn broertje heeft een Canon 400D die ik mag lenen! Dan hebben we meer geld te besteden in Afrika.. ;)

Nu zit daar een 18-55 kitlens op als ik me niet vergis. Buiten het feit dat deze lens nogal zou vertekenen is het zoombereik niet erg groot. Heeft iemand nog een nette 70-300 IS in de aanbieding? :D Of andere tips mbt zoomlenzen? Ik kan ook een nieuwe kopen en na de reis weer verkopen (of aan mijn broertje geven).
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

robbiedobbie

hey,

ik was in april in zuid afrika en daar is het goed toeven met zo'n nikon!!

HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

TornadoGo

Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

robbiedobbie

en nog eentje
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

robbiedobbie

ZA is qua foto's een ongelooflijk land


dan zie je een boom en denk je: " da's net zo'n boom als in nl...." en dan kijk je nog 's goed en dan ziet dat er zo uit....

HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player