Nikon D80 kopen?

Started by TornadoGo, July 29, 2008, 13:49:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TornadoGo

We denken al een tijd na over de aankoop van een digitale spiegelreflex camera maar het is er nog steeds niet van gekomen om er een aan te schaffen. Nu we bezig zijn met een reis door Zuid Afrika te plannen (oktober/november) moet de knoop maar eens worden doorgehakt!

Mijn oog is gevallen op de Nikon D80, een veelzijdige camera die mooie reviews krijgt. Is in combinatie met verschillende lenzen te krijgen. Het totale budget ligt zo rond de €1000~€1100, dat is dus de body, lens, geheugenkaart, extra batterij en een tas.

Ik heb al even ingelezen in de materie van lenzen maar ben toch nog op zoek naar het advies van kenners om mijn keuze te bevestigen dan wel te ontkrachten. Ik neig naar een set met de 18-200 VR lens van Nikon, vanwege enerzijds de vrij grote hoek en anderzijds de mogelijkheid om redelijk ver in te zoomen, bovendien doet hij het in de schemer ook nog prima. Op en aanmerkingen voor wat betreft de lens? Graag! :)

Ik kan overigens voor €350 aan deze lens komen, deze is dan wel 2 jaar gebruikt (+/- 8000 foto's). Is het verstandig om op deze manier €150 uit te sparen of toch maar voor een nieuwe gaan?

Tot slot: Ik heb geen ervaring met dit soort camera's en voordat ik in Afrika zit wil ik wel nog e.e.a. geleerd hebben, tips op dit gebied?



 
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Spacebass

QuoteTot slot: Ik heb geen ervaring met dit soort camera's en voordat ik in Afrika zit wil ik wel nog e.e.a. geleerd hebben, tips op dit gebied?
Wellicht overbodig, maar de handleiding helemaal doorlezen (Nou ja..in iedergeval in 1 van de talen ;D) en de basis functies in je kop stampen.

Een basiscursus fotografie volgen is misschien de beste tip die ik je kan geven.

Daarnaast:
Je kan ook op zoek gaan naar foto's die al in de "vakantie omgeving" gemaakt zijn en vooraf de "buurt" virtueel verkennen.
Zo kan je ook zien wat er fout gaat of juist goed werkt bij de gevonden foto's.

BluRayHT

De combi die je noemt is precies de combi die ik gekocht heb. Zowel de lens als de body bevallen mij prima!
Ik had hiervoor nog geen foto ervaring maar ben er nu redelijk aan verslingerd geraakt, prachtige combi. Zeer goed om mee te beginnen en met voldoende ruimte om te kunnen 'groeien' in de wereld van fotografie. Ik zou hem zo weer aanschaffen.


BluRayHT

#3
Quote from: TornadoGo on July 29, 2008, 13:49:31
Tot slot: Ik heb geen ervaring met dit soort camera's en voordat ik in Afrika zit wil ik wel nog e.e.a. geleerd hebben, tips op dit gebied?

Lekker er wat over lezen en dan gewoon heel veel foto's maken en daarna bekijken. Zou dit wel doen voordat je naar Afrika gaat, verder is het niet al te ingewikkeld vond ik, ik had redelijk snel leuke resultaten.

Hier een voorbeeldje voor je, geschoten op de derde dag dat ik erop uit ging met de camera. Extra info: Dit is dus gedaan door mij met de camera die jij op het oog hebt, de d80 met de 18-200 VR.


Audiofiel

Ik heb zowel een D200 als een D80 (die ik het vaakst meepak). De 18-200 VRII heb ik ook. Ik gebruik hem met enige regelmaat, maar ben er niet bijster enthousiast over. Hij is behoorlijk soft en heeft wat optische foutjes. Maar het is wel één van de weinige alles-in-een lenzen die echt bruikbaar is (mede door de VR).

De lens die ik als tweede 'standaardlens' gebruikte (voor de andere body) was een Sigma 17-70 2.8-4.5. Een redelijk lichtsterke lens, die in alles de betere is van de 18-200 (alleen niet in het bereik ;)); dus beter contrast, scherper, minder fouten, diepere kleuren. Voor het bedrag wat hij kost is het een waanzinnige aanrader, zeker nu er ook een versie met ingebouwde motor voor Nikon is gekomen. 8)

Bovengenoemde Sigma heb ik echter al weer vervangen door een ander 'standaardlens': de tweemaal zo dure Nikon 16-85 3.5-5.6 VR. Niet zo lichtsterk als de Sigma (bijna een hele stop minder), maar wel erg handig: 16 mm en 85 mm zijn zeer zinvolle uitbreidingen en de VR is ideaal. En de lens is bijzonder scherp. Als bonus heeft hij nog een uitzonderlijk fraai bokeh op 85 mm (5.6), bij alle andere standen is de bokeh normaal voor dit soort lenzen, maar op 85 mm dus als portretlens te gebruiken. :D

De 16-85 kost evenveel als destijds de 18-200 was en dat vind ik het zeker waard. De 18-200 is echter ook weer voordeliger geworden, zodat de 16-85 wel een meerprijs heeft. Maar als je het mij vraagt kun je het beste je geld steken in een goede lens dan extra in de body te steken. Een fraaie lens gaat vaak meerdere jaren en dus meerdere body's mee. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Oh ja, de D80 is een fantastische camera, dat was ik nog vergeten te zeggen. Je doet er zeker een goede koop aan. :D

En vooral even (snel) leren hoe je er mee omgaat. Fotograferen op de Auto stand geeft oncontroleerbare resultaten, dus kan ik afraden (flitsers die zelf gaan denken wanneer ze afgaan en iso-waardes die verschuiven). Dit geldt overigens voor alle cameramerken. Het beste kun je als 'newbie' werken op de P-stand, zodat je zelf je ISO-waarde kunt kiezen (ik gebruik bijna altijd 400 op de D80) en de flitser zelf 'in de hand hebt'. Als je dan wat meer vertrouwd raakt, raad ik je aan om vooral eens met de A-stand te werken (diafragma-voorkeuze). Je draai dan met het achterste wieltje tot je het gewenste diafragma hebt (de meeste lenzen zijn het scherpst op 8 en 11). Succes met fotograferen en ga vooral uitproberen!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

TornadoGo

Dank voor alle tips en antwoorden tot zover! Ben erg benieuwd naar de foto('s) van BluRayHT.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

BluRayHT

#7
Quote from: TornadoGo on July 29, 2008, 14:55:05
Dank voor alle tips en antwoorden tot zover! Ben erg benieuwd naar de foto('s) van BluRayHT.

Ja, komt er aan. Even zoeken op me schijfje  ;) (ander topic over externe harde schijf).

Het geeft natuurlijk geen goed beeld over wat de camera en de lens kunnen natuurlijk, beide overtreffen ruim mijn 'onkunde'. Het klopt dat de auto standen geen betrouwbare resultaten opleveren. Maar dat is misschien ook weer een stimulie om over te gaan op de handmatige stand, met veel beter en waarheidsgetrouw resultaat!

Edit; foto toegevoegd.




BluRayHT

#8
Nog een voorbeeldje. Ik heb de camera nu ongeveer 2 maanden, het is nog niet veel hoor maar het gaat al wel beter.

(die fietser, vreselijk).

Ik hoop dat je wat aan de voorbeelden hebt, ik hoor wel wat het geworden is en wat foto's uit Afrika zijn natuurlijk ook welkom  :)

BluRayHT


TornadoGo

Wow! Ziet er goed uit hoor. :o

Thanks!
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

BluRayHT

Quote from: TornadoGo on July 29, 2008, 16:07:59
Wow! Ziet er goed uit hoor. :o

Thanks!

Dankje. Graag gedaan.

BWzes03

#11
Op de eerste foto zie je duidelijk CA (Chromatic Abberation) (het paarse randje op de bovenkant) op het been van de aanstormende speler.
Dit is met photoshop wel weg te werken.....
Dat is dus wat Blue-Eyes Audiofiel sorry... bedoelde met fouten in de lens....

Maar voor de rest zijn het wel mooie foto's...  ;D

Coole actie ook .....
HT: Rotel RSP-1098|RMB-1075|Marantz Ma-500|QED Qunex4S|75 Signature|Pana BD50|WD HDTV-Live|Epson TW700ISF|B&W DM603|LCR600|DM601|ASW-675
ST: Rotel RC-1090|RB-1092|RT-1080|RCD-1072|Pro-Ject Debut III Esprit|Ortofon 2M Blue|Pio N-50A-s|Pio DV-989Ai-S|Nordost Red Dawn|Monster M2.2s|B&W N802|ASW-700
Pana TH-42PY70

Shane One

is de nikon d60 veel slechter ?

BluRayHT

#13
Quote from: BWzes03 on July 29, 2008, 16:47:56
Op de eerste foto zie je duidelijk CA (Chromatic Abberation) (het paarse randje op de bovenkant) op het been van de aanstormende speler.
Dit is met photoshop wel weg te werken.....
Dat is dus wat Blue-Eyes bedoelde met fouten in de lens....

Maar voor de rest zijn het wel mooie foto's...  ;D

Coole actie ook .....

Dankje. Waar precies?

Edit; aha 1 dus...scherppp gezien, dus dat is te wijten aan de lens? Ik meen dat ik tijdens deze foto het gehele zoom bereik heb gebruikt, speelt ook mee natuurlijk.

Edit 2; Nu ik aan de foto loop te denken moet ik er wel bij vertellen dat de foto door een hek is geschoten (gaas zoals bekend bij honkbal velden, het is ook te zien nu ik er op let) en inderdaad op volle zoom.

BWzes03

#14
bij 1, de witte broek valt het meeste op.. denk dat het op het origineel (niet gescaled) op 100% zeer duidelijk moet zijn...
HT: Rotel RSP-1098|RMB-1075|Marantz Ma-500|QED Qunex4S|75 Signature|Pana BD50|WD HDTV-Live|Epson TW700ISF|B&W DM603|LCR600|DM601|ASW-675
ST: Rotel RC-1090|RB-1092|RT-1080|RCD-1072|Pro-Ject Debut III Esprit|Ortofon 2M Blue|Pio N-50A-s|Pio DV-989Ai-S|Nordost Red Dawn|Monster M2.2s|B&W N802|ASW-700
Pana TH-42PY70

BluRayHT

Quote from: BWzes03 on July 29, 2008, 16:54:59
bij 1, de witte broek valt het meeste op.. denk dat het op het origineel (niet gescaled) op 100% zeer duidelijk moet zijn...

Ja, klopt. Ik bekijk nu de ontwikkelde foto en het is (als je er op let) zichtbaar. Maar de lens is dan ook goed betaalbaar, op volledige zoom en door een hekwerk geschoten. Jammer dat het glaswerk 1 niveau hoger bijna onbetaalbaar is.


BWzes03

Dat is inderdaad waar, goed glaswerk is behoorlijk prijzig helaas...
HT: Rotel RSP-1098|RMB-1075|Marantz Ma-500|QED Qunex4S|75 Signature|Pana BD50|WD HDTV-Live|Epson TW700ISF|B&W DM603|LCR600|DM601|ASW-675
ST: Rotel RC-1090|RB-1092|RT-1080|RCD-1072|Pro-Ject Debut III Esprit|Ortofon 2M Blue|Pio N-50A-s|Pio DV-989Ai-S|Nordost Red Dawn|Monster M2.2s|B&W N802|ASW-700
Pana TH-42PY70

Spacebass

Quote from: BWzes03 on July 29, 2008, 16:47:56
Dat is dus wat Blue-Eyes bedoelde met fouten in de lens....
Audiofiel toch? ;D

BWzes03

HT: Rotel RSP-1098|RMB-1075|Marantz Ma-500|QED Qunex4S|75 Signature|Pana BD50|WD HDTV-Live|Epson TW700ISF|B&W DM603|LCR600|DM601|ASW-675
ST: Rotel RC-1090|RB-1092|RT-1080|RCD-1072|Pro-Ject Debut III Esprit|Ortofon 2M Blue|Pio N-50A-s|Pio DV-989Ai-S|Nordost Red Dawn|Monster M2.2s|B&W N802|ASW-700
Pana TH-42PY70

BluRayHT

Quote from: Shane One on July 29, 2008, 16:52:54
is de nikon d60 veel slechter ?

Ik weet verder weinig van de d60, wel dat hij geen scherpstelmoter heeft en de d80 heeft dit wel.


BWzes03

Quote from: BluRayHT on July 29, 2008, 18:28:35
Ik weet verder weinig van de d60, wel dat hij geen scherpstelmoter heeft en de d80 heeft dit wel.

klein beetje off-topic, maar dat is dus iets wat ik nooit heb begrepen... waarom AF in de body en niet in de lens ?
(ben zelf een Canonist dus ken het fenomeen niet)...
Met een extender ben je gelijk je autofocus kwijt, tenzij je een speciale extender met 'doordruk pinnen' hebt....

Bij AF in de lens hoef je alleen de electronische contactpuntjes door te geven aan de lens, de extender geeft aan de camera door wat zijn vergrotingsfactor is en de body kan direkt "aktie" ondernemen voor het omrekenen van de EXIF info..
HT: Rotel RSP-1098|RMB-1075|Marantz Ma-500|QED Qunex4S|75 Signature|Pana BD50|WD HDTV-Live|Epson TW700ISF|B&W DM603|LCR600|DM601|ASW-675
ST: Rotel RC-1090|RB-1092|RT-1080|RCD-1072|Pro-Ject Debut III Esprit|Ortofon 2M Blue|Pio N-50A-s|Pio DV-989Ai-S|Nordost Red Dawn|Monster M2.2s|B&W N802|ASW-700
Pana TH-42PY70

BluRayHT

#21
Quote from: BWzes03 on July 29, 2008, 18:36:28
klein beetje off-topic, maar dat is dus iets wat ik nooit heb begrepen... waarom AF in de body en niet in de lens ?
(ben zelf een Canonist dus ken het fenomeen niet)...
Met een extender ben je gelijk je autofocus kwijt, tenzij je een speciale extender met 'doordruk pinnen' hebt....

Bij AF in de lens hoef je alleen de electronische contactpuntjes door te geven aan de lens, de extender geeft aan de camera door wat zijn vergrotingsfactor is en de body kan direkt "aktie" ondernemen voor het omrekenen van de EXIF info..



Jimmy Conway

De nieuwe Nikkor lenzen zijn allemaal AF-S (met motor in de lens zelf, ala Canon, meestal sneller dan de camera motor).
Motor in de camera is om de oudere Nikkors (motorloze) te kunnen gebruiken.

Shane One

#23
Quote from: Jimmy Conway on July 29, 2008, 22:07:07
De nieuwe Nikkor lenzen zijn allemaal AF-S (met motor in de lens zelf, ala Canon, meestal sneller dan de camera motor).
Motor in de camera is om de oudere Nikkors (motorloze) te kunnen gebruiken.

oke... dus als je nog nikon lenzen heb liggen zou je altijd bij de d80 of hoger uitkomen

ik zat zelf te twijfelen tussen de d80 en d60 de laatst genoemde heeft wel één stof verwijdering en de d80 niet
maar de d80 heeft weer één extra display boven op de camera

Jimmy Conway

Quote from: Shane One on July 30, 2008, 00:14:28
oke... dus als je nog nikkon lenzen heb liggen zou je altijd bij de d80 of hoger uitkomen
Nikkor is het of Nikon....  ;) Ja...

Quoteik zat zelf te twijfelen tussen de d80 en d60 de laatst genoemde heeft wel één stof verwijdering en de d80 niet
maar de d80 heeft weer één extra display boven op de camera
D80 is een andere (grotere) body, Ze zijn nu aan het stunten met cashbacks enzo op de D80, dus wees voorbereid als je er één koopt, dat er over een paar maanden een nieuwere versie in de schappen ligt. ;D