Paar vraagjes over digitale camera

Started by -Freek-, July 27, 2008, 23:38:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Freek-

Ik ga waarschijnlijk morgen een Sony H50 kopen (uiteraard even van tevoren kijken hoe hij in de hand ligt enzo). Deze ga ik gebruiken voor mijn vakantie (3 weken, Zuid-Afrika, vandaar het 'superzoom'-model). Maar ik heb wel een paar vraagjes:

1. Dit model gebruikt als opslag de Sony Memory Stick Pro Duo. Ik ga er maar even vanuit dat het standaardmodel snel genoeg is. Maar hoeveel GB is aan te raden? Hoeveel foto's passen er op 1 GB?

2. Tot nu toe heb ik altijd foto's gemaakt met de camera van mijn vader. Deze had een instelling waar je de resolutie en nog zoiets mee kon bepalen. Moet je dit soort instellingen altijd gewoon op maximaal zetten?

3. Is het verstandig om een extra accu te kopen? In reviews las ik dat je met 1 accu ongeveer 300 foto's kunt maken. Nu heb ik geen enkel idee hoeveel foto's ik per dag maak. Ik ben in ieder geval niet iemand die alles op vakantie door de zoeker van het fotoestel bekijkt :). Maar is 300 foto's op een dag veel?

Ik snap dat veel van deze dingen persoonsgebonden zijn, maar toch hoor ik graag jullie ervaringen.

J.A.F._Doorhof

1.
Verschilt per camera en per scene (zelfs een RAW is niet altijd een vaste grote), ik zou zelf niet zo snel naar een camera met een MSPD grijpen, de sticks zijn eigenlijk alleen door Sony in gebruik en zijn relatief duur en klein in vergelijk met bv CF of SD.

2.
Resolutie en compressie altijd op optimaal (grootste resolutie, laagste compressie) liefst RAW als de camera dat heeft of TIFF.
Kost meer ruimte maar de kwaliteit winst is dat waard.

3.
JA.
Accu duur verschilt ENORM per weers conditie en gebruik.
Gebruik je veel AF, Image stabilisation of previews dan gaan je accu's er snel doorheen.
Fotografeer je in de kou dan is een accu vaak binnen een uur leeg, in een warm DROOG klimaat kan hij dagen mee gaan.
In Californie schiet ik gemiddeld 2 dagen met een accu waar ik hier in Nederland net een halve dag mee haal.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

nielsvanbaal

Er zijn tegenwoordig ook microsd>ms pro duo convertors. Hiermee kan je dus en een (IMHO) fijne camera(Sony) gebruiken en goedkoop geheugen gebruiken.
Monitor Audio Silver RX6 Mordaunt Short 902i / 905i / XTZ W12.18 P
Marantz SR-7012 / Onkyo CP-1050 / Behringer iNuke 1000DSP / Philips 47PFL6007 / UPC Horizon
Logitech Harmony ONE / vd Hul The SNOWTRACK / GLS Audio Plugs & Spades / W&M audio HDMI & Interlinks
NEXbox a95x / HTPC: Intel i3/8GB/INTEL 40GB SSD / NAS HP Proliant MicroServer Gen8 Samsung 250gb SSD / 2*

-Freek-

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 27, 2008, 23:46:48
1.
Verschilt per camera en per scene (zelfs een RAW is niet altijd een vaste grote), ik zou zelf niet zo snel naar een camera met een MSPD grijpen, de sticks zijn eigenlijk alleen door Sony in gebruik en zijn relatief duur en klein in vergelijk met bv CF of SD.

2.
Resolutie en compressie altijd op optimaal (grootste resolutie, laagste compressie) liefst RAW als de camera dat heeft of TIFF.
Kost meer ruimte maar de kwaliteit winst is dat waard.

3.
JA.
Accu duur verschilt ENORM per weers conditie en gebruik.
Gebruik je veel AF, Image stabilisation of previews dan gaan je accu's er snel doorheen.
Fotografeer je in de kou dan is een accu vaak binnen een uur leeg, in een warm DROOG klimaat kan hij dagen mee gaan.
In Californie schiet ik gemiddeld 2 dagen met een accu waar ik hier in Nederland net een halve dag mee haal.
Bedankt voor het supersnelle en uitgebreide antwoord! Ik heb niet meteen gereageerd, maar heb je antwoord wel meteen gelezen. Ik heb de Sony H50 gekocht icm. met een Memory Card van 4GB. Bij deze combinatie kreeg ik 20 euro korting door een actie van Sony, dus heb ik maar niet moeilijk gedaan met converters (toch bedankt niels!). Ben benieuwd hoe deze camera me gaat bevallen in Zuid-Afrika de komende 3 weken :D.