crossover vragen

Started by solitaire, July 27, 2008, 11:10:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

solitaire

normaal gebruik ik in LS-filters gewoon standaard ΓΈ 1.50 mm draad / gebakken luchtspoelen,

in een tegen een wand (bodem) geplakt piepschuim-doosje en/of dichtgespoten met polypropyleen-kit om te isoleren tegen microfonie


echter in de huidige bouwplannen is dat waarschijnlijk te ruimte-intensief

mogelijke oplossing is de piepschuim-doos weg te laten, en 't filter alleen dichtspuiten met polypropyleen-kit of ingieten in paraffinewas oid.

is dat laatste (de paraffinewas) OK, electrisch gezien ?


een tip die ik krijg is om Jantzen C-coil te gebruiken als laag-door

zou beter zijn dan luchtspoel, zeker in een minimaal-filter

ben benieuwd naar ervaringen !




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Bart_M

#1
Als ik jou was zou ik je vragen eens stellen op een ander forum, daar zitten wat meer zelfbouwers. ;)

dre73

persoonlijk vindt ik een exterm filter makkelijker,zeker voor zo`n tweaker als jij ;D
jantzen maakt erg mooie spoeltjes voor een leuke prijs.
persoonlijk ga ik altijd voor koperfolie.
het filter zou ik liever niet ingieten,maar als je dit doet haal dan wat giethars,dan zit het vast ook ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

solitaire

Na lang puzzelen en meten zou ik idealerwijze mijn minimaal filter willen inkapselen in +_ 200 x 100 x 50 mm. purr-schuim. Is het technisch OK electronica zo te gebruiken ? (een alternatief zou zijn polypropyleen-kit te gebruiken: is dat beter/slechter ?)



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Henkjan_O

als ruimte in de kast een probleem is, waarom dan niet gewoon t filter extern?
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

solitaire

Quote from: Henkjan_O on August 20, 2008, 10:42:58
als ruimte in de kast een probleem is, waarom dan niet gewoon t filter extern?

tja, dre noemde het ook al ...

In het ontwerp is de gebruikte kabel als actieve component van de luidspreker meegenomen (een DNM luidspreker kabel, 'oude' model). Daarnaast wil ik bvk. de kabel tussen de FR-driver en de versterker in een stuk door hebben lopen (dus geen aansluitterminal).

Een extern filter is binnen dat wensen pakket lastig degelijk te realiseren. Maar zeker weten dat een extern filter voordelen heeft boven een die in de kast zelf zit ... 'k zal m'n gedachten er nog eens over laten gaan.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.