Infinity Theatre > gone with the wind, but now with a livingroom HT

Started by Sonic Circle, July 25, 2008, 13:48:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sonic Circle

Hallo mede forummers,

ik volg het HT forum al een behoorlijke tijd en post sinds een tijdje hier. Film is altijd al een grote passie van me geweest en dat zal zeker niet minder worden de komende jaren. Al sinds dat ik een klein jongetje was, kunnen films me compleet uit deze wereld trekken en meenemen naar de meest fantastische sci-fi universums, gruwelijke oorden en betoverende sprookjeswerelden.

Sinds eind vorig jaar zijn mijn partner en ik in de gelukkige positie een huis te hebben met genoeg ruimte voor een HT. Al direct bij de eerste bezichtiging zagen we op de bovenverdieping voldoende mogelijkheden voor een filmkamer. Nu de verbouwing op de beneden verdieping de goede kant opgaat, gaan we ook actiever nadenken over het hoe en wat van ons zo vurig gewenste HT. Vandaar dit topic.

Qua thema denken we aan een soort lounge / HT combi. Uitnodigend, gezellig, sfeer, maar met de eigenschappen van een goed HT (donker en volledig verduisterbaar).

Even wat weetjes:
- Kamer is 7,70m diep bij 3,30m breed.
- Vloeren zijn maar licht geisoleerd. Vloer is van houten latten, die op de draagbalken zijn gespijkerd. Tussen het plafond van de benedenverdieping en de latten van de verdiepingsvloer zit zo'n 20 cm ruimte, met daarin een laag isolatie matten van zo'n 5 a 6 cm. Hier valt nog wel wat te verbeteren, daar het HT gedeeltelijk boven de slaapkamer beneden is gesitueerd.
- Plafond (schuin dak) is niet geisoleerd. De draagbalken zitten vol in het zicht en buiten wat platen ter afwerking aan de binnenkant van het plafond is er geen isolatie. Daar valt ook veel te verbeteren. Hoogste punt van de kamer schat ik op zo'n 4m. We willen waarschijnlijk een verlaagd akoestisch (afhankelijk van de kosten) systeemplafond. Met sterrenhemel :)
- Isolatie moet vooral naar beneden verdieping goed geluidsdempend zijn en daarnaast warmtewerend. Het huis is vrijstaand, dus de buren zullen niet heel snel last hebben. Over klimaatbeheersing is nog niet heel actief nagedacht.
- De wens is een kleine minibar achterin de ruimte, onder het schuine dak te plaatsen. Een hoekje waar je op barkrukken oid nog wel rechtop kunt zitten, en een drankje kunt pakken en nuttigen.
- Scherm willen we graag met een breedte van 2.20 of 2.40m. Liefst met een maskingsysteem of velvet rand. Afhankelijk van beamer keuze zal ook schermbreedte mee veranderen.


Wat zijn voor deze ruimte handige tips, valkuilen, hebben jullie adviezen of ideeen? Alle hulp is welkom daar ik zelf geen geboren klusser ben en het sowieso ons eerste HT zal worden.



- Zie vanaf dit bericht link voor details van ontwerp/inrichting/apparatuur:

Ontwerp door GTDesign:






- Ruwbouw & isolatie: Hebben we zelf gedaan.
Start werkzaamheden: link
Laatste werkzaamheden: link

- Inrichting & detailbouw: Heeft Gé van GTDesign gedaan.
Zie hier wat foto's van het eindresultaat:















Zie hier voor een héél gave update van de ruimte door Gé: link

celerontje

Kijk, zulke projecten houden we van op HTforum.nl!
Aangezien je veel waarde hecht aan geluid, is een goede akoestiek belangrijk.
En denk daar in het beginstadium al aan, dan kan je mooi je plafond daarop aanpassen.
Laat in ieder geval metingen doen in de ruimte's die voor geluid gebruikt gaan worden.
Je studiootje, woonkamer en natuurlijk je HT.

Je wilt het graag een beetje sci-fi achtig hebben, dan is het extra leuk als je alles kan automatiseren.
Dat draagt er zeker aan bij, en het is handig in het gebruik.

En VEEL loze leidingen leggen!

Het mooie is, in deze situatie heb je eigenlijk onbegrenste mogelijkheden, dus maak daar goed gebruik van!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

MLCinema

1 advies, wat betreft de naam. Cinema mare, dat bekt niet lekker. Cine Mare daarentegen... ;D ;). Succes verder :)
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

johnhifi

Dit is gewoon eng, want bijna precies mijn ruimte, die ik ook wil gaan inrichten als HT. Ik loop alleen enorm vast qua inspiratie. Ik ga dit eens aandachtig volgen. Misschien doe ik nog wat ideetjes op!
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

Sonic Circle

Quote from: celerontje on July 25, 2008, 15:01:40
Kijk, zulke projecten houden we van op HTforum.nl!
Aangezien je veel waarde hecht aan geluid, is een goede akoestiek belangrijk.
En denk daar in het beginstadium al aan, dan kan je mooi je plafond daarop aanpassen.
Laat in ieder geval metingen doen in de ruimte's die voor geluid gebruikt gaan worden.
Je studiootje, woonkamer en natuurlijk je HT.

Je wilt het graag een beetje sci-fi achtig hebben, dan is het extra leuk als je alles kan automatiseren.
Dat draagt er zeker aan bij, en het is handig in het gebruik.

En VEEL loze leidingen leggen!

Het mooie is, in deze situatie heb je eigenlijk onbegrenste mogelijkheden, dus maak daar goed gebruik van!

Hopelijk word het een leuk project inderdaad. Ben erg benieuwd naar hoe het gaat vormen de komende tijd. Kijk ook ontzettend uit naar het hebben van een HT. We zitten nu al 8/9 maanden in een stoffig huis met complete verbouwing van de benedenverdieping (nieuwe keuken, badkamer, vloeren eruit, muren eruit, open haard eruit, nieuwe tegelvloeren, nieuwe schouw etc). Dus een HT waar we lekker even weg van alles kunnen genieten van beeld en geluid, daar kan ik niet op wachten (maar het moet nog wel even :D).

Bedankt voor de tips. Eerste contacten zijn ook al gelegd met een zeker forumlid, akoestiek en kabelgoten gaan we zeker rekening mee houden! Een geautomatiseerd HT ligt in de mogelijkheden, als de kosten zich verhouden tegenover de baten (wat klinkt dat weer politiek correct). Wegens de grote algehele verbouwing moeten we wel ons budget goed in de gaten houden. Maar dat maakt het ook wel weer extra leuk!

Quote from: Marc.Visser on July 26, 2008, 11:51:28
1 advies, wat betreft de naam. Cinema mare, dat bekt niet lekker. Cine Mare daarentegen... ;D ;). Succes verder :)

Je hebt gelijk, er zit te weinig flow in. Een ander idee was "Cirema" (ook weer met onze voorletters), maar "Cine Mare Nubium" klinkt het best!

Quote from: johnhifi on July 26, 2008, 12:09:42
Dit is gewoon eng, want bijna precies mijn ruimte, die ik ook wil gaan inrichten als HT. Ik loop alleen enorm vast qua inspiratie. Ik ga dit eens aandachtig volgen. Misschien doe ik nog wat ideetjes op!

Dat is grappig. Voel je vrij om wat hersenspinsels over jou ruimte hier te spuien, 2 weten altijd meer dan 1. Bij jou is het dus ook op een bovenverdieping?

celerontje

Automatiseren hoeft niet eens zo heel veel te kosten.
Wat X10 modules, leuke afstandsbediening en misschien een PCtje als servertje gebruiken om complete schakelschema's te kunnen uitvoeren.
Homeseer is een mooi programma daarvoor
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

johnhifi

Quote from: Sonic Circle on July 27, 2008, 11:06:32

Dat is grappig. Voel je vrij om wat hersenspinsels over jou ruimte hier te spuien, 2 weten altijd meer dan 1. Bij jou is het dus ook op een bovenverdieping?

Zie dit topic, dit is wat ik in gedachten had als eerste opzet.
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

MLCinema

Normaal luisterd er niemand naar mijn advies. Dit is voor mij een totaal nieuwe ervaring. Ik ben heel benieuwd naar wat je er van gaat maken! 8)
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Sonic Circle

@Marc: Ik neem normaal ook niet klakkeloos andermans mening over, maar in dit geval twijfelde ik zelf al. Je hebt me over de streep getrokken ;)

@Celerontje: duidelijk, heb er nog niet goed een beeld bij wat zoiets moet kosten. Maar dat gaat wel veranderen de komende tijd, zal het zeker onderzoeken.

@johnhifi: wat helemaal bijzonder is, dat wij er op dit moment ook nog een CV installatie hebben hangen en met een schoorsteen zitten in onze ruimte. En 1 dakraam. Jou ruimte is trouwens wat opener (breder, onze ruimte is zo'n 3.30 breed).  We hebben er nog wel 2 kamers naast boven maar dat worden mijn geluidsstudiootje en de gasten logeerkamer. We hebben besloten onze CV weg te halen uit de HT ruimte, die gaan we op een verdiepingsvloertje boven onze garage aan de andere kant van het huis ophangen. Vlak naast onze badkamer en boven de vloerverwarmingsunit. Dus al het leidingwerk gaan we later dit jaar omleggen.
Ik twijfel nog een beetje om de kamer die nu op nominatie voor gastenlogeerkamer staat, als HT te gaan gebruiken. Die ruimte is een kleine meter korter, maar het schuine gedeelte is minder laag. Grootste nadeel is dat het raam een stuk groter is. Grootste voordelen dat er geen schoorsteen in de weg zit en de ruimte minder last heeft van het schuine dak.

Over een tijdje komt er iemand een kijkje nemen en advies geven. Ben erg benieuwd wat dat zal opleveren..

GTDesign


sj0er-D


Sonic Circle

Gé, ken jij iemand dan??  ;)

Sonic Circle

#12
Zo, naam van het (conceptuele) HT even weggehaald. Cine Mare Nubium vind ik een te moeilijke naam, die niet direct de betekenis ervan uitdraagt. Ookal was de gedachte erachter leuk.

Sonic Circle

#13
.. dubbelpost

MLCinema

Mijn harde denkwerk ten spijt ;D :P. Wil het allemaal lukken verder omtrent je ht?
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Sonic Circle

Er zijn wat dingen gaande, e.e.a. moet goed op elkaar afgestemd worden. Binnenkort meer!

P.s. je mag gerust meedenken over een nieuwe naam ;)

Sonic Circle

#16
Gé is al zo vrij geweest om in een ander topic het ontwerp voor ons HT te introduceren.. hierbij even nogmaals het ontwerp. Let op dat een aantal zaken niet zo zullen worden gerealiseerd als wel in ontwerp te zien zijn:

- Er komen geen podiums :D
- Geen schoorsteenkanaal (de koof die hier wel zichtbaar is)
- Tapijt zal waarschijnlijk halfpolig worden, voor iets meer 'lounge' uitstraling
- We willen geen 2 of 3-zits sofa, maar 2 chaise longues of iets dergelijks, met een tafeltje ertussen.
- In het verlaagde plafond komen in de koven van de 'verdiepingen' lichtslangen te liggen voor indirecte verlichting
- In de hoogste laag, akoestische plafond zal een sterrenhemel met 200 glasfibers worden geplaatst.
- We onderzoeken de mogelijkheden voor een minibar / koelkastje met glasdeur nog. Deze zal in de achterwand erbij geplaatst worden.
- Airco idem.

Zie ontwerp:

Sonic Circle

Andere invalshoek:

Sonic Circle

#18
Na heel wat communicatie heen-en weer met Gé, zijn we er uit hoe e.e.a. vorm gaat krijgen.

Even per onderdeel wat er gaat gebeuren:

Ruwbouw / isolatie:
- Complete ruwbouw gaan we zelf verzorgen. Vloer, wanden en dakisolatie.
- Eerst moet een schoorsteenkanaal (nog wel op tekening zichtbaar) worden weggebroken. Hiervoor hebben we een stoel uit hoekstalen gelast, die het beton van de schoorsteen zal ondersteunen. Geen nood, hij heeft een contragewicht in een andere schoorsteen aan de andere kant van de muur in de hal, met zelfde afmeting en gewicht. Beiden staan op 1 betonplaat, die we in het HT dus zullen ondersteunen met een stoel. Daarna de steense muren eronder weghalen. HT ruimte wordt hierdoor minder smal.
- Oude CV installatie is al afgekoppeld, nu nog demonteren en leidingen weghalen. Nieuwe CV is aan de andere kant van de woning opgehangen.
- Vloer in HT ruimte is een houten verdiepingsvloer van 7,70 x 3,30 m. Deze moet geisoleerd worden. Op dit moment lijkt de keuze te vallen op het vullen van de bestaande vloer met Easycell cellulose vlokken (iemand hier ervaring mee?) en daarna over de bestaande vloer een Estrich Fermacell vloer van 2cm dik met een laag rockwool van 1 cm eronder.
- Steenmuren / wanden krijgen een extra isolatielaag, met Rockwool en afgewerkt met gipsplaten
- Complete dakafschot is niet geisoleerd en dit gaan we zo isoleren dat de dakspanten niet meer zichtbaar zijn, maar wel geluids en vooral warmte geisoleerd zijn. Gé zal daarna natuurlijk het verlaagde plafond in 3 delen plaatsen, waarbij 80% - 90% van het dak sowieso niet meer zichtbaar is.

Bovenstaande is al even in voorbereiding, we beginnen deze week met het weghalen van het schoorsteenkanaal en de CV installatie. Ook willen we zsm de isolatie materialen gaan bestellen en ophalen, want er moet doorgewerkt gaan worden :)

Inrichting & detailbouw

Gé zal dit voor zijn rekening nemen, grotendeels volgens bovenstaande ontwerp. Hij heeft in onze ogen precies de sfeer weten te treffen die we zochten. Een ruimte die kijken en luisteren in een relaxte omgeving uitstraalt, maar met de eigenschappen van een goed HT. Het verlaagde plafond in 3 delen zal hierbij de grootste eye-catcher zijn, al is dit moeilijk op het ontwerp te vangen qua sfeer. Op het moment dat de indirecte verlichting en het sterrenplafond hun werk doen, zal het ongetwijfeld net lijken ofdat je naar het heelal ligt te staren. Lijkt me waanzinnig!

- Er komen geen podiums
- Geen schoorsteenkanaal (de koof die hier wel zichtbaar is)
- Tapijt zal waarschijnlijk halfpolig worden, voor iets meer 'lounge' uitstraling
- We willen geen 2 of 3-zits sofa, maar 2 chaise longues of iets dergelijks, met een tafeltje ertussen.
- Audiorack geïntrigeerd in achterwand
- DVD rack's twee stuks geïntrigeerd in achterwand
- In het verlaagde plafond komen in de koven van de 'verdiepingen' lichtslangen te liggen voor indirecte verlichting
- In de hoogste laag, akoestische plafond zal een sterrenhemel met 200 glasfibers worden geplaatst.
- Randafwerking plafond in gewenste fineer soort
- Inbouwspots in onderste laag van verlaagde plafond
- We onderzoeken de mogelijkheden voor een minibar / koelkastje met glasdeur nog. Deze zal in de achterwand erbij geplaatst worden.
- Airco idem.

Beeld & Geluid:
- Scherm zal 2.60m breed worden, GTDesign scherm met velours randen en handmatig masking systeem.
- Gekozen is voor de JVC HD-1 JVC HD-350 projector. Dit om de 2.60m goed te kunnen vullen.
- Qua audio is gekozen voor een 7.1 opstelling, vanwege de in verhouding wat lange en smalle ruimte. Het zal een  7.1 opstelling worden met Sonus Faber Toy's, een Velodyne SPL-R1200 SPL-R 1500 sub en Arcam AVr-350 receiver. Waarbij de ruimte akoestisch behandeld zal worden.
- Verder voor beeld mijn huidige: Toshiba HD-XE1, PS3 als BR speler, Xbox 360 voor gaming en Acer Aspire 7730G als 'media laptop'.

JeKa

Aha, hij was dus voor jou! ;)
Wat een geweldige ruimte man, echt fantastisch n met Gé in de buurt is succes natuurlijk gegarandeerd  O0

Sonic Circle

#20
Ja! :)

Al wilde ik nog geen toezeggingen doen zolang er nog geen duidelijkheid met Gé was. Gelukkig is de verdeling van werkzaamheden nu wel bekend.


R

Gave plannen!!! Ik blijf dit volgen en succes natuurlijk.

migailov

#22
Mooie plannen ben vooral benieuwd hoe de combinatie lounge/HT vorm gaat krijgen.
Dit ga ik volgen!  :)

Sonic Circle

Thanks! Ben zelf ook wel benieuwd :D

Na het weekend foto's van de ruimte zoals hij nu is..


Sonic Circle

#24
De beloofde foto's. Ruimte zoals hij kaal is (was):

Foto1: Achterzijde HT ruimte. Voor het raam komt de achterwand met DVD en Audio racks al.
Foto2: Voorzijde HT ruimte. Gat wordt dichtgemetseld, hier komt het scherm met de center, fronts en sub.