barco R812

Started by arbey, July 22, 2008, 08:36:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

donaldk

Quote from: atmoz on July 22, 2008, 09:05:13
Ah oke, er komt dus wel genoeg licht uit :D
Meer dan genoeg... 9 meter breed :o :o :o

Natural history museum in Washington DC gebruikte sinds eind vorige eeuw 812s in het planetarium (naast een starprojector), zijn een tijdje terug vervangen door digitale projectoren, met een duidelijk beter black level (Zorro-tjes), want 812s kunnen aardig wat licht geven voor planeten, of ruimteschepen, e.d, maar dan is ook de rest wat lichter, het is immer een raster projector en niet een calligraphic of raster calligraphic projector. Dus met blends kom je nog wel verder dan 9 meter;-).

Op AVS staan wat aardige plaatjes van een (de-/re-)constructie van een 812 on-axis retroprojectie HT.

donaldk

Quote from: Arno P on July 22, 2008, 09:31:20
Handig is een understatement voor die gigant

Zoals ik altijd zeg; grote projector, zolang ie niet groter is dan ik...

Deze  dus wel;-). Als je de twee delen bijelkaar optelt ten minste.

arbey

Gisteren de tijd genomen om enkele foto's te nemen van de binnenkant van
het 'tubesgedeelte'.
Als referentiepunt ligt er een 8inch 07MFP2 beeldbuis tussen de groene en rode
12inch beeldbuizen.



Op de volgende foto zie je dat er meer dan één splitter in dit toestel aanwezig is.
Elke beeldbuis heeft z'n splitter, quadrupler en eht board.



Foto's van projectie volgen nog.
Kheb nu enkel nog maar het experiment gedaan van een projectie over 30meter.
Dit is wel de maximale projectie-afstand voor de 812 maar ik kreeg de projector wel scherp!

groeten
(khoop dat ik de foto's kan posten, anders probeer ik het nogmaals)

arbey

Hmmm niet gelukt dus....probeer ik het opnieuw

Arno P

Idd vreemde buizen met die rode kruisje er in  ;D ;)

spotmatic

#30
Volgens mij moet dat beter kunnen :)

Wat een bak  :o



BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

arbey

Hola!
Kan je die foto's ook even resizen?

dank

spotmatic

#32
Quote from: arbey on July 23, 2008, 09:08:57
Hola!
Kan je die foto's ook even resizen?

dank

Bij deze (zie boven)! Volgens mij is hier prima een 912 van te maken als je al een 909 hebt?
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Arno P

 Kastje om elke buis, tuner erin en zie daar 3 leuke studenten-tv-tjes (helaas wel maar in 1 kleur dan  ;D)

BarcoCRT

Waanzinnig! Zijn er ook ergens wat hi-res foto's beschikbaar?

Ombouw naar een 909 kan mogelijk wat lastig worden met de extra EHT's, maar het zou zeker de moeite waard zijn. De ongeevenaarde precisie die een 909 biedt op het gebied van focus, astig, geometrie en convergentie levert bij een 12" buis waarschijnlijk direct een zichtbare beeldverbetering op.

Overige vragen:
Is de projector Liquid Coupled?
Is scheimpflug aanwezig?
Hoe zwaar weegt een enkele lens? (HD-10 lens weegt 6,5kg)
Hebben de buizen wear?
Klopt het dat het MEC buizen zijn?

Worden deze buizen überhaupt nog gemaakt? Grote kans dat bij het stoppen van de levering van dit model er geen buizen meer gemaakt worden. Misschien Panasonic maar één of twee batches gemaakt.

Overigens is de minimale schermdiameter die met deze lens gebruikt kan worden 3,5 meter  :-X

Leuk ding om eens bij Rob op zijn 4 meter scherm neer te zetten en te vergelijken met zijn HT-5000. Beide zijn monsters als het om lichtopbrengst gaat!
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

spotmatic

Quote from: BarcoCRT on July 23, 2008, 10:23:11
Klopt het dat het MEC buizen zijn?

Dat moet haast wel: de (gekleurde) stickers aan de zijkant van de buizen zijn zo te zien exact gelijk aan die op de andere MEC buizen die ik gezien heb. Het zijn stickers van Panasonic en niet van Barco.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

arbey

Hoi
enkele antwoorden:
-de projector is niet liquid coopled
-schiempflug is aanwezig
-Ik heb een lens niet gewogen maar kdenk dat een lens makkelijk iets van
een 15kilo weegt.
-De buizen hebben geen wear, misschien de groene maar dan toch zéééér miniem
-Ik zal straks het preciese crt-nummertje uitzoeken maar de barco staat nu nog in
m'n wagen en alleen is ie er niet uit te sjouwen...

groeten

BarcoCRT

Quote from: spotmatic on July 23, 2008, 10:34:04
Dat moet haast wel: de (gekleurde) stickers aan de zijkant van de buizen zijn zo te zien exact gelijk aan die op de andere MEC buizen die ik gezien heb. Het zijn stickers van Panasonic en niet van Barco.
Klop, alleen de bell van de buis heeft een bolling die meer van een sony buis weg heeft. Mogelijk is de mal van de bell gewoon afkomstig van een reguliere 12" buis, daarvan heeft panasonic er in het verleden vast wel meer dan genoeg gemaakt.

Overigen is het 'voor ons' jammer dat er steeds minder en minder CRT's gemaakt worden. Ik denk dat voor de 812/912 wat dat betreft al vrij snel geen nieuwe buizen beschikbaar zijn, hoewel EU regels een zekere termijn verplicht stellen waar binnen fabrikanten reserve onderdelen moeten kunnen leveren.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

EdoE

Quote from: BarcoCRT on July 23, 2008, 10:50:50
Overigen is het 'voor ons' jammer dat er steeds minder en minder CRT's gemaakt worden. Ik denk dat voor de 812/912 wat dat betreft al vrij snel geen nieuwe buizen beschikbaar zijn, hoewel EU regels een zekere termijn verplicht stellen waar binnen fabrikanten reserve onderdelen moeten kunnen leveren.

Als ze eigenwijs zijn, stoppen met die buizen en je wanneer je binnen die termijn aanklopt een alternatieve digitale projector aanbieden, zouden ze nog wel eens in hun recht kunnen staan.

BarcoCRT

Quote from: EdoE on July 23, 2008, 10:54:00
Als ze eigenwijs zijn, stoppen met die buizen en je wanneer je binnen die termijn aanklopt een alternatieve digitale projector aanbieden, zouden ze nog wel eens in hun recht kunnen staan.
Net als Sony in de US:
G90 stuk: "Ja meneer, die is niet meer te repareren. U krijgt een vervanger." Maak je de doos van je vervangende projector open, zit er een ruby in! Lekker is dat.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

donaldk

Quote from: BarcoCRT on July 23, 2008, 10:50:50
Klop, alleen de bell van de buis heeft een bolling die meer van een sony buis weg heeft. Mogelijk is de mal van de bell gewoon afkomstig van een reguliere 12" buis, daarvan heeft panasonic er in het verleden vast wel meer dan genoeg gemaakt.

Overigen is het 'voor ons' jammer dat er steeds minder en minder CRT's gemaakt worden. Ik denk dat voor de 812/912 wat dat betreft al vrij snel geen nieuwe buizen beschikbaar zijn, hoewel EU regels een zekere termijn verplicht stellen waar binnen fabrikanten reserve onderdelen moeten kunnen leveren.

Maar kun/wil jij de duizenden euro's die de beamerfabrikant voor een buis vraagt betalen...

Zover ik weet zijn een fabrikant die al een tijd in de VDC stal huist en Panasonic inderdaad de enige leveranciers die 12" monochroom projectie CRTs hebben gemaakt. De Panasonic productiemiddelen zouden nu in handen zijn/komen van VDC.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat ook Panasonic ooit een 12" projector in zijn aanbod heeft gehad.

De 912 is nu ruim een jaar geleden in de categorie discontinued products gezet op de Barco website.

In simulatoren werden deze weinig gebruikt (want veelal kleine schermen, of blend, of digital), dus er is een beperkte vraag naar aftermarket buizen, in tegenstelling tot 9".

BarcoCRT

Voor zover ik begrepen heb is de 812 o.a. gebouwd voor Mercedes-benz om modellen op ware grootte af te kunnen beelden. Nu er bijna geen pro-installatie zonder blend meer plaatsvind, is de noodzaak voor één projector die het hele scherm kan omvatten ook kleiner geworden. Daarnaast zijn de digitale projectoren een stuk verbeterd, en worden er zelfs al voor planetaria geen CRT's meer gebruikt.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

donaldk

Voor nieuwe niet, al een aantal jaren niet. Ik heb vorig jaar flink online gezocht naar bronnen voor 9"-ers voor Spot;-) en ben alle refurbishments (allemaal digitaal) van de afgelopen vijf jaar wel tegengekomen.

Wat wil je ook het blacklevel (en contrast, 500K:1) van de Zorro is gewoon veel beter, laat staan dat van de nieuwe Carl Zeiss DLP (fabrikant spreekt van gemten on-off contrastverhouding van 2,5 miljoen :1).

CRT fabrikanten zijn ook LCD/LCoS/DLP fabrikanten en willen ook al jaren van die legacy rompslomp af;-).

Zoals een ontwikkelingsmanager voor de Sony CineAlta projectoren me een paar jaar terug vertelde, de simulatieklanten kozen juist voor de 4Ks opdat ze dan van het blenden af zijn, vooral bij 3D is het een probleem om 4 (in plaats van 2) projectoren af te stemmen. Bij CRT ben je gedwongen te gaan blenden en de lichtopbrengst blijft ook dan (te) beperkt, zeker voor 3D.

arbey

Hoi
Ivm de beschikbaarheid van 12" beeldbuizen heb ik enkele mailtjes rondgestuurd.
Ik wacht nog op de antwoorden.
Het type beeldbuis: P29LLP17BMB
Ik heb gisteren een snelle setup gedaan. Om eens te vergelijken tegen een
graphics808s, op een scherm van 3m.
De G808s met HD8 lenzen was scherper.
Ik weet niet of het juist is, maar ik vermoed dat het minder scherp zijn van de
812 meer iets te maken heeft met de grootte van de beeldbuizen en minder met
de HD219 lenzen.
Omwille van de grote beeldbuizen is het effect alla 'blooming' nooit ver weg.
Het is niét blooming maar wel het effect. Dus als je een genlocked pattern opgooit,
dan krijg je de lijnen en bolletjes niet perfect scherp omdat ze met 'teveel' licht
geprojecteerd worden...snap je?
Ik denk dat de 812 het van de 808s haalt, indien over een grotere afstand en op een
groter scherm wordt geprojecteerd (vanaf 4m schermbasis).
Het is gewoon zoeken naar z'n sweetspot, denk ik.
Voor de rest is dit een zalige projector.
Ik bedoel maar, tegenwoordig is er inderdaad sterker en beter en krachtiger en digitaler en.....maar het is en blijft een crt passie.
ALs het motto ooit was: bigger is better, dan denk ik dat we nu het topje wel bereikt hebben.
Meer info volgt nog wel...

groeten

manta

WOW! Ik dacht altijd dat de 909 het einde van de lijn was, en die vind ik al enorm tegenover mijn 801s, maar dit is wel een gi(g)ant  :o

Wat verbruikt die eigenlijk? (zojuist mijn eindafrekening van de elektriciteit gekregen  :(  :'( )


astrobart

zijn er ook 912 eigenlijk??

Robbo


Atmoz




Nu valt me echt niets meer in...

Krijg kippenvel ervan 8) :o Als je die hebt ben je zó de man he!! Aj jaj jaj wat een machine :o
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

arbey

Een 912 zal ik niet kunnen samenstellen met een 812 en enkele 909's.
Maar een 912 splitpack dan weer wel....  ;D

groeten

Yellobeard

Quote from: arbey on July 25, 2008, 09:38:46
Ik weet niet of het juist is, maar ik vermoed dat het minder scherp zijn van de
812 meer iets te maken heeft met de grootte van de beeldbuizen en minder met
de HD219 lenzen.

Dat kan je snel genoeg zien: Met een goede zonnebril van dichtbij in de lens naar het beeld op de buis kijken..
Je ziet dan snel genoeg of dat beeld ook echt scherp is.. Ik doe dat met zelf gegenereerde testbeelden.
Er is ook een manier om op afstand, gewoon met het blote oog (+zonnebril) de kwaliteit te bepalen van de
lenzen, en ook of de positie t.o.v. de beeldbuizen goed is (eventueel met scheimpflug). Echter is die
manier wat minder makkelijk uit te leggen..

Groetjes,

YB.