Welke onderdelen CRT projector gevaarlijk? (High voltage)

Started by partyanimal, June 29, 2009, 19:24:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

partyanimal

Sinds een paar week heb ik hier een Sony 1271 staan, mijn eerste CRT. Nu wil ik graag de lenzen erven afschroeven, zodat ik de lensspacers kan aanpassen. Hiervoor moeten eerst de voeding en het HV block eraf. Kan ik deze er gewoon vanaf schroeven na de projector een uurtje van de netspanning af te hebben? Of is dat gevaarlijk? Ik heb namelijk totaal geen zin om een stroomstoot te krijgen.

En hoe zit het met andere onderdelen. Ik weet dat de buizen sowieso gevaarlijk zijn, maar is dit het enige? Misschien is het zinnig een lijst op te stellen met "gevaarlijke" onderdelen en daar een sticky van te maken. Via de zoekfunctie kon ik zoiets niet vinden, terwijl ik zag dat er wel regelmatig vragen over HV gevaar in CRTs komen.

SpeedyAndré

Het antwoord heb je al gegeven, een uurtje de stekker eruit en er is geen gevaar meer.
In principe zijn alle printen potentieel gevaarlijk voor een leek.
Let er bij  het verwijderen van de voeding op dat er diverse kabels achterop de 2 printplaten zitten.
De printen kan je eventueel los klikken uit de witte klemmen, dan gaat het wat makkelijker.
De voeding blijft wel aan enkele dikke kabels hangen, met wat handigheid leg je de voeding op de projector.
Het HV-blok kan volgens mij blijven zitten als je alleen iets met de spacers wil doen.

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

Dergert

Gewoon stekker eruit, even op de groene knop drukken om de rest stroom eruit te halen (je ziet dan even de fans draaien). Dan is het eigenlijk al niet meer gevaarlijk om de voeding eruit te halen.
Voeding kan er in zijn geheel uit zoals je ook bij mij gezien hebt. HV block kan blijven zitten voor de spacers.

Dergert

Nog ff terug komen op je vraag aan de telefoon, misschien dat iemand dat hier weet. Maar volgens mij hoef je de spacers niet op small te zetten met een projectie afstand van 3 meter. Op een scherm van 1,78 .


SpeedyAndré

Met Sony pjcalc software kan je zien welke spacers je nodig hebt.
Het gaat niet alleen om de afstand tot het scherm maar ook hoe breed het scherm is ;)

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

Dergert

Quote from: SpeedyAndré on June 29, 2009, 20:33:15
Met Sony pjcalc software kan je zien welke spacers je nodig hebt.
Het gaat niet alleen om de afstand tot het scherm maar ook hoe breed het scherm is ;)

André  8)


Is ook weer waar  ;D ;)

partyanimal

#6
Inmiddels zijn de lensspacers op small gezet, de crt spacers waren al small. Het beeld kan nu inderdaad iets kleiner, maar het past nog lang niet, dit was dus niet de oplossing. Ik heb de projector op 3 meter afstand van het scherm (van lens tot scherm). Pjcalc zegt dat de spacers inderdaad beide op small moeten, het geeft als projectie afstand 2,4 meter aan, is 3m dan al te ver of zou die 60cm te corrigeren moeten zijn. Het scherm is 16:9 ong. 1,70 bij 0,96 meter.

Horizontaal (breedte) is het beeld makkelijk pas te krijgen. De hoogte blijft echter te hoog. Ik heb het beeld met de SIZE knop bij de registration adjustment al zo klein mogelijk gemaakt en later ook met een input signaal en de RGB SIZE. Ik denk dat het misschien met 4:3 tov 16:9 te maken heeft, omdat de breedte dus wel goed te krijgen is.

het probleem is er overigens met mijn laptop op alle mogelijke resoluties (tot 1280x800) en ook als ik de HD sat ontvanger aansluit via de HDFury (op 576P, 720P en 1080I).

EDIT: pjcalc geeft ook aan dat ik de "zero degree lens rings" moet gebruiken, omdat ik de projector voor het midden van het scherm op stel en niet aan het plafond of op een laag tafeltje. Kan het hieraan liggen en heeft iemand überhaupt enig idee wat deze "zero degree lens rings" zijn??


BarcoCRT

Heb je PCcalc al eens gebruikt? De throw van een HD-8 lens is ong 1.4, dus 1,70*1,4=2,38. En meestal kan de projector dan nog 10-20 cm dichterbij geplaatst worden, zonder dat het beeld buiten het fosfor valt.
Ofwel je projector staatgewoon veel te ver weg. Het is dan logisch dat je het beeld niet klein genoeg kan krijgen. De projector dichterbij zetten is ook nog eens beter voor de resolutie, het fosforgebruik en de lichtopbrengst.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

partyanimal

Quote from: BarcoCRT on June 29, 2009, 22:23:55
Heb je PCcalc al eens gebruikt? De throw van een HD-8 lens is ong 1.4, dus 1,70*1,4=2,38. En meestal kan de projector dan nog 10-20 cm dichterbij geplaatst worden, zonder dat het beeld buiten het fosfor valt.
Ofwel je projector staatgewoon veel te ver weg. Het is dan logisch dat je het beeld niet klein genoeg kan krijgen. De projector dichterbij zetten is ook nog eens beter voor de resolutie, het fosforgebruik en de lichtopbrengst.


Dan is het dus toch gewoon een kwestie van projector staat te ver weg. Balen, want ik wilde eigenlijk graag zelf zitten waar de projector dan zal moeten staan. Ophangen is geen optie, want het plafond bestaat uit gipsplaten. Is er geen andere oplossing, waarmee de throw vergroot wordt (een ander soort spacer oid?)?

Dergert

Reset het ding eerst eens naar factory settings. Bij mij paste het perfect op het scherm op 3 meter afstand.
Met nog ruimte over om het kleiner te maken met de spacers op M.